روز گذشته پس از اعلام آخرین نتایج انتخابات ریاستجمهوری و انتخاب فردی معتدل، صلح طلب و میانه رو، قیمت سکه و دلار در بازار به طور محسوسی کاهش یافت. این در حالی است که بازار خودرو واکنش محتاطانهای نسبت به نتایج آرا از خود نشان داده است. انتظار مصالحه و گفتگو با غرب و کاهش روند تحریم ها و در نتیجه مهار رشد افسارگسیخته قیمت ارز، می تواند منجر به کاهش قیمت مخصوصا در حوزه خودرو گردد.
در این زمینه برخی از فعالان بازار خودرو دیروز بعد از اعلام نیمی از آرای منتخب ریاستجمهوری از روند کاهشی قیمتها در بازار خودرو سخن گفتند و برخی دیگر نیز از ثبات قیمتی حاکم بر این بازار. در هر صورت به اعتقاد صاحب نظران گروه اول، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاستجمهوری قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش یافته است.در این زمینه خبرگزاری ایسنا تاکید کرده که هفته گذشته با بروز شوک قیمتی در بازار خودرو قیمت این محصولات در حد قابل ملاحظهای افزایش یافت با این حال مصادف شدن ابتدای این هفته با پایان انتخابات ریاستجمهوری منجر به وارد آمدن شوک تورمی مثبت به بازار خودرو و کاهش قیمتها شده است.
از سویی دیگر خبرگزاری فارس نیز حضور پرشور مردم در انتخابات را در روند کاهشی قیمت خودرو موثر خوانده است. این خبرگزاری پیشبینی کرده که حضور پرشور مردم در انتخابات منجر به بهبود وضعیت بینالمللی و در نتیجه کاهش قیمت محصولات از جمله خودروها خواهد شد. اظهارات مذکور در حالی است که به گفته یک فعال بازار خودرو، بازار بار دیگر در بلاتکلیفی فرو رفته و البته این بلاتکلیفی منجر به ثبات قیمتها شده است. در هر شکل با کاهش قیمت سکه و ارز امیدواریهای زیادی برای کاهش قیمت خودرو به وجود آمده است، به طوری که بسیاری از مشتریان در انتظار روند کاهشی قیمتها در بازار هستند. این انگیزه بیشتر پس از ریزش قیمتی سکه و دلار در میان متقاضیان شکل گرفته است حال آنکه واقعیت این روزهای بازار خودرو بسیار متفاوتتر از بازارهایی همچون سکه و دلار است.
اما تکلیف شورای رقابت، شورایی که توانست صنعت خودرو و بازار خودرو را برای مدتی بیش از سه ماه به خلأ فرو ببرد در دولت جدید چه خواهد بود؟ البته شورای رقابت طبق قانون، قطعا به وظیفه کلی خود که ایجاد رقابت بین صنایع و خروج آنها از انحصار است ادامه خواهد داد، اما مشخصا در رابطه با صنعت خودرو چه اتفاقی برای این شورا خواهد افتاد؟
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این رابطه عقیده دارد که از ابتدا هم ورود شورای رقابت به بحث قیمتگذاری بیفایده بود. اما پژویان نظر دیگری دارد و صنعت خودروسازی را همچنان انحصاری تلقی میکند و این تشخیص انحصار را به مصوبه شورای اقتصاد بیربط میداند. سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نیز پیش از این در جایگاه تعیین قیمت و سیاستگذاری خودرو نقش پر رنگی داشت. شورای سیاستگذاری صنعت خودرو نیز از نمونههایی است که فعالیتش را از دوران دولت سازندگی آغاز کرد و تا دولت ششم و هفتم هم به فعالیتش ادامه داد. همه این سازمانها و شوراها به نحوی زیانهای جدی به صنعت خودرو و همچنین مصرف کنندگان وارد کرده اند. در یک شرایط رقابتی، بازار متنوع و حمایتهای منطقی می توان انتظار داشت که حقوق مصرف کنندگان و خریداران خودرو نیز لحاظ گردد. در غیر این صورت با وجود انحصار شدید، سوء مدیریت و سودجویی، روند فعلی همچنان تداوم فشار بر مردم عزیز ایران در زمینه خودرو خواهد بود.
مشکلات تولید از ابتدای سال جاری منجر به افت بیسابقهای در آمارهای عرضه خودرو شده است این در شرایطی است که تحریم صنعت خودرو از سوی غربیها طی دو هفته گذشته به مشکلات این صنعت دامن زده است.
انتظار شما از رئیس جمهور منتخب در حوزه خودرو چیست؟
rezai
۲۷ خرداد ۱۳۹۲من تو یکی از صنایع خودرو سازی کار میکنم اونطوری که من متوجه شدم کمتر از ۳ ماه دیگه شاهد افت شدید قیمت خواهیم شد ( و به احتمال خیلی زیاد برداشته شدن کامل تعرفه واردات )
korush
۲۸ خرداد ۱۳۹۲خدا از دهنت بشنوه…
حمید رضا
۲۹ خرداد ۱۳۹۲واقعا خدا کنه این کار بشه اعصاب مملکت رو بهم ریختن با این کاراشون
ش.ن
۳۱ خرداد ۱۳۹۲آره بهتون قول میدم 500 هزارتوومن ارزون کنند شماها هم کیف کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هم وطن
۲ تیر ۱۳۹۲به نظر بنده بایستی تعرفه رو خودروهای وارداتی ارزان قیمت که جوایز بین المللی دریافت کردند و جزء ده خودرو برتر سال می شوند برداشته بشه نه اینکه تعرفه واردات حذف بشه و شاهد ورود خودروهای لوکس تجملی بشیم که فقط مربوط به درصدی از جامعه هست.حتی خودروسازها هم گرایش به تولید و عرضه خودرو لوکس پر مصرف دارن.این همه خودرو اقتصادی کوچک و متوسط تو دنیا عرضه میشه سهم ایران و بازارش چیه؟فقط دود و هدر رفتن سرمایه ملی و پر شدن جیب کمپانی های خارجی و دلالان داخلی.تا حالا شده وارد کننده ای یکی از این خودروهای اقتصادی و برتر دنیا رو وارد کنه؟نه چون به زحمتش نمی ارزه حال اگر تیراژش بره بالا هم مردم سود می برن هم صنعت و هم محیط زیست.ما برای سلامتی فرزندانمان هر کاری می کنیم آیا به این فکر کردیم که من چرا یک ماشینی سوار بشم که مصرف سوختش بالاست تولید گازهای آلایندش بالاست بجای هزینه و هدر دادن سرمایه ملی در جهت سالم سازی محیط زندگی خانواده خود گامی بردارم.فقط دنبال بزرگی،حجم موتور بالا،توان بیشتر هستیم آیا دقت کردیم که بازده موتور چقدر هست؟با چه حجمی موتوری چه توانی به ما میده؟!در دوره ای که بایک موتور 999 سی سی 123 اسب بخار و بیشتر توان میگیرن ما پول بدیم چی بخریم اقتصاد چین و کره و ژاپن تقویت بشه!!!!
بهتره کمی خودخواهی راهمگی کنار بگذاریم بخدا قسم تا 5 سال دیگه برزیل در صنعت به کره میرسه!!ما کی میخوایم شروع کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجید
۱۲ تیر ۱۳۹۲دوست داریم
ali
۱۳ تیر ۱۳۹۲دوست عزیز ارزون تر کنه نمیشه گرون تر هم میشه
ایرانی
۲۷ خرداد ۱۳۹۲دوستان یه چیز از طرف تموم ملت بگم شما هم حمایت کنید تا پدال انجامش بده:
این چیزایی که گفتیم و گفتید سالهاست داریم میگیم ولی آیا نتیجه ای هم گرفتیم؟؟؟ کسی صدای ما رو شنید؟؟؟؟
البته که شنید!!!!!!!!! شنیدند و من میدونم که به پدال تذکر هم داده اند که بعضی نظرات را ..!!!!!!!!!!!!!!
این روش هیچ سودی ندارد! بیایید از طرف جوانان ایران یک نامه به رئیس جمهور بنویسیم و این حرف ها را در آن نامه مستقیما به ایشان بگوییم.و همه آن را امضا کنیم (به هر روش ممکن)
یا نامه را به صورت ایمیل, همه برای رئیس جمهور بفرستیم.دوستان خود را هم مطلع کنید.
کسانی که کشورشون و مردم کشورشون براشون مهمه لایک کنن که پدال بدونه این فقط نظر من نیست.
این کار اگه سریع تر انجام بشه تاثیر بسیار بیشتری داره.
بیاید یه بار همت کنیم تا برای همیشه از سوار شدن این لگنها راحت بشیم.لیاقت ایرونی اینه که این ماشینا رو با این قیمت سوار شه؟؟؟؟؟
چاکر تمام با مرام ها هم هستیم
هومن
۲۷ خرداد ۱۳۹۲سلام این مردم اراده بزرگی دارن فقط باید باور کنند که شایسته بهترینند.نباید به قار قارکهای کمپانیهای داخلی راضی شد.به امید بهترین برای همه
ماهان
۲۸ خرداد ۱۳۹۲دیروز یه نظر دادم که من با نظرت موافقم اما پدال حذف کرد
باشه پدال تو هم اگر طرف این لگن سازایی بدون که یه روزی بابت خون این همه ایرونی باید جواب بدی!
ما ملت اگه 1 درصد به فکر هم بودیم وضعمون خیلی بهتر بود!! ژاپنی ها هم اگه اتحادشون مث ما بود الان تبدیل به مردم کره شمالی شده بودن!!!!
ایرانی
۲۸ خرداد ۱۳۹۲یه مرد پیدا میشه که دلش واسه خودش و هموطناش بسوزه؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی پیدا میشه یه نامه رسمی از طرف مردم ایران به رئیس جمهور بنویسه وانتظارات مردم در حوزه ی خودرو رو از طرف ملت به ایشون بگه تا همه بفرستیم؟؟؟؟؟
به خدا اگه خودم وقت داشتم تاحالا نوشته بودم
فقیر
۲۷ خرداد ۱۳۹۲من به عنوان یک شهروند خواستار برچیدن دیکتاتوری خودروسازان از کشور هستم که ماشینهای قرن گذشته را به قیمت ماشینهای روز و لوکس دنیا به اجبار به ملت غالب میکنند…
ماهان
۲۷ خرداد ۱۳۹۲آقای ایرانی من موافقم.
اون آقایی که خودشو بی نام معرفی میکرد و میگفت ما از خودروسازان عذر خواهی می کنیم و از این حرف ها
حالا چرا نمیاد یه متن مناسب به عنوان نامه بنویسه که همه برای آقای روحانی بفرستیم؟؟؟؟؟؟؟؟
تا اونجایی که یادمونه متن های ادبی رو خیلی خوب مینوشت!پس حالا کجاست؟؟
پدال هم که نمیخواد به اصطلاح خودشو درگیر کنه!!!!!!
بابا این که درگیری نیست! خواسته ی به جای مردمه.
مجلس هم که بنا نیست دلش واسه ما بسوزه چون نمایند ه ها مایه دارند.پس کی میخواد طرح حذف تعرفه واردات خودروهای ارزان خارجی رو به آقای روحانی بگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
nima
۲۷ خرداد ۱۳۹۲باید رئیس انجمن فرغون سازان رئیس شوراى رفاقت مدیرعامل ویران خودرو مدیر عامل سایبان وهمه ى کسانى که تو این افزایش قیمت ها مقصر بودن از تمام مشاغل دولتى انفصال دائم بشن
بامرام
۱ تیر ۱۳۹۲اینجا ایرانه ها!!! شاید هم بجاش حقوق دولتی مادام العمر گرفتن!!!
اشكان
۲۸ خرداد ۱۳۹۲***راه حل*** اگه این فرغون سازی ها تعطیل بشه کارگران زحمتکش هم بیکار نخواهند شد به شرط این که تمام نمایندگیهای فرغون ساز داخلی به شعبه های خدمات پس از فروش خودروهای با کیفیت وارداتی تبدیل شوند و تعمیرات خودروهای بی کیفیت سابق و همچنین وضعیت زندگی کارگران بسیار بهتر از امروز خواهد بود و حقوق بهتری هم خواهند داشت_ که ان شا الله موفق باشند.
ti
۲۸ خرداد ۱۳۹۲یادتون باشه توکدوم دولت خودروهای خارجی به دست مردم رسیدنه فقط دست پلیس که حالاتموم شد وقتش همه بهش یک لگت میزن.
امید
۲۸ خرداد ۱۳۹۲فقط یه چیز لعنت به خودروساز ایرانی ما داریم وقتمونو از دست می دیم
mhkh
۲۹ خرداد ۱۳۹۲خداکنه واردات ماشین ازاد بشه تا یه کم تولید ماشین در ایران پیشرفت کنه !موتور ef7که ابروی خودرو سازی ایرانه تو سر بالایی کم میاره !کولر که روشن میکنی ماشین بزور گاز میخوره.ماخودمون یه89داریم.ترکیب دنده چرتی هم داره.همه باهم دعا کنید این واردات خودرو ازاد شه.
امین
۲۹ خرداد ۱۳۹۲سلام دوستان من میخوام ماشین بخرم فعلن دست نگه دارم یا بخرم !!!!! هر کدام از اساتید وبزرگوارن و بالا دستیا میدانن کمک کنید
گوگل سرچ
۲۹ خرداد ۱۳۹۲اگه بچه مایه داری که برو بخر و به مردم خیانت کن
اگرم نیستی که نمیتونی بخری!!!!
اشکان
۲ تیر ۱۳۹۲20 میلیون نفر وظیفشون رو انجام دادن و با رای دادنشون شما رو رئیس جمهور کردن ، حالا نوبت شماست که از شرمندگی مردم دربیاید.از آب و نون بگیر تــــــــــــــــــــــــــــا خودرو و کره و . . . همه جور مشکل داریم تو مملکت.
فقیر
۲ تیر ۱۳۹۲http://www.rajanews.com/detail.asp?id=150929
kaveh
۲ تیر ۱۳۹۲[…] ب فکر جیب خودشونن نه صنعت خودرو سازی و مردم
اگه میخواستن خودرو سازی پیشرفت کنه ک میزاشتن خودرو خارجی وارد بشه تا رقابت بین داخلی ها و خارجیا پیش بیاد
در ضمن اگه تاریخ خودرو سازی کشورایی مثل کره رو ببینین میبینین دیرتر از ایران شروع کردن و ازش جلو زدن
چرا؟
یه دلیلش همین رقابته چون مثه ایران واردات خودروش با گمرکی 90درصد نیست
یه دلیل دیگش هم اینه که وقتی یه خودرو وارد کشوری بشه علم و صنعت ساخت خودرو هم باهاش وارد میشه و بعد از چند سال میبینین که صنعت خودروی ایران پیشرفت میکنه یا نه
فرقون سازی ایران خودرو ماشین 1988 فرانسه رو وارد کرده میبینین که تونسته با کمک چین بعد از تحریمها بسازدش
خب اگه ماشینای لوکس هم وارد بشن ده سال دیگه بچه کوچیکم ازش سردرمیاره و چه بسا که از اون بهترو جوونای این سرزمین بتونن بسازن
چرا باید نادر فقیه زاده و هزاران فرد امثال اون برن تو کارخونه های خارجی کار کنن؟
مسئولین خودشون خودروی خارجی سوار میشن و نمیفهمن وضع چجوریه
تا حالا تو پراید و پیکان و… سوار نشدن و تو خیابونای بین شهری که زمون انقلاب ی اسفالت ریختن توش رانندگی نکردن که بعد نیم ساعت از کمر درد آه و نالشون بره هوا
خدا ازشون نگذره که خون این مردم که این همه هواشونو دارن کردن تو شیشه ئ مثه آب زرشک میخورنش
pedalino
۳ تیر ۱۳۹۲ما عادت کردیم همه چی رو گرون بخریم. وقتی ماشین ارزون بشه کسی طرفش نمیره. هرچی گرونتر بشه عشق به خرید بیشتر میشه
محسن
۸ تیر ۱۳۹۲فقط شرکتای خودروسازی داخلی دیگه تعطیل بشن همه چی تو این حوضه درست می شه -شک نکنید.
نوید
۱۱ تیر ۱۳۹۲انشا الله بشه مردم چند سالی حال کنن
نوید
۱۱ تیر ۱۳۹۲فقط روحانی
نوید
۳ مرداد ۱۳۹۲انشا الله روحانی به عنوان رییس جهمور میان رو قیمت های رو کاهش بده و رضایت مردم رو جلب کنه تو همین سایت بود که یک شورلوت وارد ایران شد اول از امریکا امد پاریس واز پاریس به قطر و بعد به فرودگاه امام خمینی خدا کنه فرجی بشه که یک راست از امریکا به ایران بیاد یا اگر هم نشد حداقل ماشین های امریکایی وارد بشه از هر جایی
نوید
۳ مرداد ۱۳۹۲انشا الله با وجود اقای روحانی ورییس جمهوری که میان رو است قیمت خودرو کاهش یابد وقتی که برای اولین بار یک ماشین امریکایی وارد ایران شد که از امریکا به پاریس رفت واز پاریس به قطر واز قطر به فرودگاه امام خدا کنه که ماشین های امریکایی به طور مستقیم ویک راست وارد ایران بشه اگر هم این طور هم نشد حداقل ماشین های امریکایی وارد ایران بشه انشا الله
نوید
۴ مرداد ۱۳۹۲ببخشید دو نظریه مثل هم دادم مشکل از سایت بود من یکی رو نوشتم تو سایت نگذاشتن مجبور شدم دوباره بنویسم الان امدم دیدم میبینم هر دو تا رو گذاشتن واقعا که سایت های ایرانی رو ببین
نوید
۲۰ مرداد ۱۳۹۲فکر نکنم قیمت ها از پایین تر بیاد
حمادی
۲۲ شهریور ۱۳۹۲متاسفانه صنعت خودرو را نمیشه کاری کرد زیرا مردمی که در این محور مشغول به کارند بفکر خود هستند . انشاالله برای وارد کردن خودروها روحانی کاری بکند.
نوید
۷ مهر ۱۳۹۲زنده باد روحانی
م_____؟
۲۲ بهمن ۱۳۹۲سلام
باید خودروهای ایرونی رو سنگ سار کنیم که خیلی بی کیفیت هستن بعد از شون فیلم بگیریم بفرستیم برا اقا روحانی که ببینه ما از این خود رو های بی کیفیت راضی نیستیم هر چند خودش این چیزارو میدونه لوزومی به این کارانیست
ولی چ کنیم کسی به فکر ماها نیست …از بعنوان بره استفاده میکنن