بنده به عادت مألوف که سوابقش هم به سالهای جوانی باز میگردد، علاقه وافری به راهپیماییهای های طولانی دارم. میزانش هم بسته به توان و حال اینجانب در آن ساعت بهخصوص دارد، دستکم ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر و آنهم به یک ضرب. در زمان پیادهروی چه در جادهها و چه اتوبانها، فقط از شانه خاکی آن طی طریق میکنم که آن نیز به سبب امنیت و ایمنی بیشتر و نیز فرار و دوری از رانندگان متوهم و ناشی میباشد!
در امسال هم، در اولین فرصت پس از تحویل سال نو، اقدام به پیادهروی نمودم. در زمان پیادهروی هم دو نکته بیش از همه توجه مرا به خود جلب نمود، یکی ترافیکی انبوهتر نسبت به پارسال و دیگری هم رانندگی بهمراتب بدتر، باز هم نسبت به پارسال! بنا به مشاهدات اینجانب از خیل انبوه خودروهای عبوری، کماکان بدترین رانندگیها از آن مالکان خودروهای پرشمار داخلی منجمله پراید در وهله اول و پس از آن خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۶ و نیز انواع و اقسام وانتهای بیدروپیکری همچون نیسان و مزدا و پیکان و… است. در نهایت تأسف، درصد بالایی از مالکان این خودروها و البته نه همهشان، وسیله نقلیه خود را با وضع بسیار خطرناک و سریعی میرانند. تو گویی در یک مسابقه نانوشته و غیررسمی مشغول کورس گذاشتن با یکدیگر هستند و فقط چند قدم مانده تا کاپ قهرمانی را فتح و تصاحب نمایند! در کل، رعایت مقررات و قوانین برایشان محلی از اعراب ندارد و از نگاه بسیاری از آنها، این دیگران هستند که فرهنگ رانندگی ندارند و نه شخص شخیص خودشان! بیدلیل نیست که بیشتر کشتهشدگان و مجروحین حوادث رانندگی هم از این قوم و طایفه هستند.
دومین گروه، صاحبان خودروهای چینی هستند، گرچه مالکان این خودروها از سلوک آرامتری نسبت به طایفه نخست برخوردارند. اما بیش از نیمی از آنها، بسته به توان پیشرانه خودروهای خود تا آنجا که جا دارد میتازند و شواهد هم مؤید آن است که این دسته هم شناگران ماهری هستند ولی آب کافی گیر نیاوردهاند! خوشبختانه اکثر خودروهای چینی وارد شده به ایران چندان از ماهیت اسپرتی برخوردار نیستند و به واکنشهای مالکان ایرانی خود جهت کورس گذاشتن بهاکراه پاسخ میدهند!
اما سومین گروه، مالکان سدانها و هاچبکهای وارداتی و علیالخصوص کرهای و ژاپنیها هستند. مشاهدات بنده حکایت از آن دارد که درصد بسیار بالایی از صاحبان هاچبکهای وارداتی، آرام و دقیق و هوشیارانه رانندگی میکنند و کمتر اهل کورس گذاشتن و اعمالی از این دست هستند، شاید دلیل عمدهاش مربوط به هرم سنی صاحبان این خودروهاست که بیشتر میانسال و کهنسالند تا جوان و بچه سال! اما سدانهای وارداتی خود به دو دسته عمده میشوند، یکی سدانهای میان سایزی همچون هیوندای الانترا، کیا سراتو و … هستند. این گروه از خودروها هم بسته به طبع و سن صاحبان خود، از کند یا سریع راندهشده و البته عمده مالکان آنها در قیاس با هاچ بکها بیشتر اهل کورس گذاشتن و رانندگیهای سریع و یا خطرناک هستند. و اما گروه دیگر، صاحبان سدانهای نسبتاً بزرگی همچون تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و… میباشند، این طایفه در کل کمتر اهل مسابقه دادن هستند و غالب آنها با طمأنینه و آرامش بیشتری نسبت به سایرین رانندگان میرانند، شاید هم از ترس تصادف و گرانی و بزرگی خودروهایشان است، خدا میداند!
اما صاحبان کوپهها و سدانهای پرشتاب وارداتی، همچون هیوندای جنسیس کوپه و پورشه و… این طیف اندک از خودروهای وارداتی، عمدتاً توسط رانندگان جوان و عاشقان سرعت و با وضع خطرناکی رانده میشوند. حس و دُز شوماخری رانندگانشان هم نسبت به بقیه افراد بهمراتب بالاتر است و در عین حال، کوچکترین حرکتی از سوی خودروهای کم شتابتر را هم بهشدت سرکوب میکنند! پیشنهاد میشود که تا میتوانید از آنها دوری کنید.
اما در این میان، رانندگان خودروهای شاسیبلند و بهخصوص انواع بزرگتر آن، رفتار آرامتری دارند و آنهم به چند دلیل، اولاً اکثر شاسیبلندهای وارداتی به کشورمان چندان از ماهیت اسپرتی برخوردار نیستند و ثانیاً هیکل و جثه آنها اجازه بازیگوشی را برای آنها سخت محدود نموده است، البته گاهی اوقات هیولاهای شاسیبلندهایی مشاهده میشوند که مالکانشان عشق عجیبی به سرعت دارند و با خودروهای کوچکتر از خود نیز کورس میگذارند و چقدر هم وحشتناک و رعب آمیز.
(همین جا این توضیح را خدمتتان بدهم که موارد دیده شده مربوط به مشاهدات اینجانب در جادههای شمالی کشور است و شاید در جاهای دیگر وضع به گونهای دیگر باشد و رانندگان با دقت بیشتری رانندگی کنند، پس ممکن است که این موارد در جاهای دیگر مصداقی نداشته باشد)
از سویی، در میان تمامی طیفهایی که ذکر شد، رانندگانی را میبینیم که مو به مو تمامی موارد قانونی را رعایت نموده و واقعاً با آرامش و تسلط بالایی رانندگی میکنند ولی از آنجایی که در اقلیت محض هستند، از هر سو تحت محاصره رانندگان ناشی و یا متوهم وطنی قرار میگیرند و بیاحتیاطی دیگران ناخواسته دامنگیر آنها نیز شده و جان آنها را هم به خطر میاندازد. شاید کشور ما از معدود جاهایی در دنیا باشد که رانندگی قانونی و رعایت کامل مقررات هم چندان متضمن امنیت راننده و سرنشینانش نیست، بس که وضع رانندگیها خراب و آشفته است!
طبق ارزیابیهای بنده، معدودی از رانندگان واقعاً برای جان خود و سرنشینانشان هیچ ارزشی قائل نیستند و این طیف از افراد را چه از طایفه مجنونان بدانیم و یا از بیماران خطرناک روانی، همچون یک بمب متحرک هستند که واقعاً حیات دیگران را تهدید میکنند. مطمئن باشید اگر فردی برای جان، مال و وقت خود ارزشی قائل نباشد قاعدتاً برای جان و مال و وقت دیگری هم هیچ ارزشی قائل نیست. مجدداً تأکید میکنم که قبل از ارائه گواهینامه رانندگی به متقاضیان، حتماً و حتماً از آنها تست روانسنجی اتخاذ گردد؛ گواهینامه رانندگی یک سند بسیار معتبر است و هرگز نباید آن را به هر دیوانه شوریدهحالی اعطاء نمود!
در ورای تمامی این مطالبی که عرض شد، چند نکته مختصر را برادروار به شما توصیه میکنم تا بلکه در این میدانهای جنگ جادهای کمی در امان باشید.الف – حتماً مقصد نهایی خود را از پیش از سفر مشخص نموده و دقیقاً بدانید که به کجا میروید. انجام این کار هم، بیش از همه از سرگردانیتان در جادهها جلوگیری نموده و مانع از فرسایش اعصابتان میگردد. شما خود بهتر میدانید که فرسایش و خستگی اعصاب مستقیماً بر کیفیت رانندگی تأثیر مینهد و البته میزان زیاد آن هم آدمی را مستقیماً بهسوی قبرستانها هدایت میکند!
ب- حتماً محل اقامت مناسبی را برای خود در مقصد در نظر بگیرید و چنانچه محل اقامت نهاییتان مشخص نیست اصلاً اقدام به سفر نکنید. مسافرت زیر چادر را اصلاً توصیه نمیکنم زیرا بهجای تمدد اعصاب، خستگی و فرسودگی اعصاب و نیز کوفتگی عضلات بدن را به همراه دارد.
ج – هرگز و هرگز و هرگز! بدون خواب کافی پشت فرمان ننشینید، حتی استراحت بدون خواب هم بدرد نمیخورد، زیرا هیچ چیز جای خواب را نمیگیرد و تنها خواب کافی و مناسب است که آدمی را سرحال نموده و موجب میشود که او با تمرکز بهتری جاده و رانندگان عبوری را رصد کند. نگارنده یکبار بدون خواب مناسب پشت فرمان نشسته و نزدیک بود که خودم و دیگران را به کشتن دهم، پس هیچگاه بدون خواب کافی حتی خودروی خود را استارت هم نزنید.
د- در سرعتهای بالا، حتی بهترین و ایمنترین خودروها هم کاری از پیش نمیبرند. زیرا فعلاً حد نهایی سرعتی که در آزمونهای تصادفات سرتاسر دنیا، به طور استاندارد اجرا میشود ۶۴ کیلومتر بر ساعت است نه بیشتر، که البته این رقم هم مربوط به خودروهای روز وارداتی است و نه آهنپارههای قراضه وطنی! پس تا میتوانید آهسته برانید و سعی کنید سرعت و تندی خودرویتان بهاندازهای باشد که بتوانید به بهترین وجه آن را کنترل و هدایت کنید. از یاد نبریم که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.
نوشته: سام کاویانی
ahmad
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵آقای کاویانی مطلب بسیار جالی بود
اما دو دسته خاص و به شدت خطرناک، یعنی “رانندگان تاکسی” و رانندگان “نیسان جونیور آبی” رو فراموش کردید!
به طرز عجیبی این دو گروه، رانندگانی خطرناک و مطلقا غیر قابل پیش بینی هستن!
حتی از ده متری این دو دسته رد شدن هم، خطر جانی شدید داره…
سام
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
حمید عزیز، متن فوق حاصل مشاهدات بنده از خودروهای عبوری در جاده های شمال کشور می باشد و بنده تنها شاهد و روایت گر قضایایی بوده ام که در جلوی چشم من رخ داده اند آنهم بی کم و کاست.و البته در جای جای آن نیز این توضیح را داده ام که نمی توان این موارد را به همه رانندگان و نیز، همه نقاط کشور تعمیم داد.اگر متن فوق را نادیده گرفته و کاملا هم رد کنیم واقعیت را که نمی شود کتمان کرد،اگرشما فقط کمی وقت صرف نموده و یک نگاهی به رانندگی برخی از صاحبان خودروهای داخلی از جمله پراید،پژو 405 و سمند و……بیاندازید،در خوشبیانه ترین حالت بیش از 90 درصد آنها بد و یا خیلی بد رانندگی می کنند و بیشتر آنها هیچ احترامی برای قوانین رانندگی قائل نبوده و گویی از قانون کاملا معافند! بیان وشرح این واقعیت نیز هیچ گاه به معنی توهین نمی باشد بلکه فقط درج یک واقعیت است، واقعیتی که هر روز جلوی چشم ما رژه می رود.در مجموع و به نظر بنده،ارزان بودن یک خودرو،جوانی صاحب آن،پر شمار بودن آن و…..مجوزی جهت بد رانندگی کردن و یا خلاف کردن نیست.در ضمن،نبود پیست مسابقه هم دلیل و مجوزی برای مسابقه در شهر و کوچه و خیابان نیست،آنهم خیابان هایی که حتی ظرفیت خودروهای عبوری را هم ندارند،چه برسد به آنکه در آنها ویراژ داده و یا حرکات دریفت انجام دهیم!
سام
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
با سپاس از لطف و محبت شما احمد عزیز،در متن به وانت های داخلی از جمله نیسان و…. نیز به نحوی گذار اشاره نمودم.
arash66
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵هیچ ارتباطی به تاکسی وانت نداره! دوست عزیز مطمئن هستم که شما که این چنین از دیگران ایراد میگیرید خودتان هم رانندگی بدی دارید !
رانندگی به ماشین نیست به شعوره، بارها راننده های شخصی دیدم که فکر میکنند تاکسی هستند و به سمت مسافر حمله میکنند !
اگر به ماشین باشد پراید سواران عزیز فکر میکنند موتور سوار هستند !
امین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اتفاقا به نظر من راننده ماشنهایی که وحشیانه رانندگی میکنن رو باید سر چهار راهها گذاشت تا مردم ببین . باید یه جریمه اجتماعی براشون در نظر گرفته بشه نه تنها مالی. نگارنده مطلب نگفته فقط این راننده ها با این نوع ماشینها . به هر حال هر قشری چه متوسط چه فقیر و چه مایه دار با طرز تفکر خاصی توی کشور زندگی میکنن. اما بدبختی ما اینه که این نوع افراد فکر میکنن جاده و خیابون رو فقط واسه اونا ساختن و در نتیجه هر جور دوست داشتن باید رانندگی کنند و دیگران هم اصلا مهم نیستند. بنده با کلی کار و زحمت الان 206 خریدم هنوز تا الان لایی نکشیدم و سعی کردم قوانین رو تا اونجا که میتونم رعایت کنم. توی شهر هم مثل پیست رانندگی نکردم.ای کاش و ای کاش که این مشکل رانندگی ما که خیلی از مشکلات جامعه به اون بستگی داره درست میشد و ما میفهمیدیم که زودتر رسیدن و ادعای رانندگی بهتر و حس خودبرتربینی رو در جاده نشون دادن جز هزینه برای خودمون انسانهای دیگه و جامعه چه از نظر روحی و روانی و چه از نظر مادی و به وجود آمدن مشکلات اجتماعی هیچ نتیجه ی دیگری ندارد و دوستان اونهایی که به دنیای دیگر اعتقاد دارن بدانن که رانندگی بد یه جور حق الناس بر گردن ما میاره که اون دنیا باید جواب داده بشه. و در آخر باید بگم با تند رفتن شما و لایی کشدن شما از سرنشینان ماشینهایی دیگر کلماتی چون بی شعور و عوضی و نفهم (در بهترین حالت اینها و در بدترین حالت خودتون میدونید) نصیب شما خواهد شد. پس برای بالا بردن شخصیت خودتان در نزد دیگران با آرامش رانندگی کنید.
peyman.german
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵حمید
خب دلیلی نداره که *** به گرفتن جون دیگران ربط بدی
ارضا نشدی که نشدی،چرا باید بقیه ضررش رو ببینن
همین امثال تو آمار تصادف پژو رو بالا میبرن که اینجا میگن شخصیت راننده های پژو فلان و بیسار
حمید
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز لطفا ابتدا احترام و شخصیت کتابی رو نگه دارین تا بعد بریم سر بحث شخصیت رانندگی.
در جواب شما باید بگم که من 5 ساله هیچ تصادفی نکردم و آمار تصادف رو هم نبردم بالا. درضمن سرعت رفتن ربطی به شخصیت نداره چون به شخصه یکی از باشخصیت ترین راننده ها هستم. و احترام پیاده و سایر راننده ها رو خیلی نگه میدارم.البته ادعایی ندارم. ولی من نگفتم لایی میکشم همچنین من در قسمتای خلوت شهر با ماشینم بازی میکنم و بیشترین سعی من اینه که برای مردم مزاحمت ایجاد نکنم. کاش یاد بگیریم شخصیت و بی قانونی با سرعت و دستی و دریفت فرق داره. چه بسا انسان های خیلییییییی مسن میتونن بی شخصیت ترین ادما باشن. مثلا امروز یک خانمی رو تو محیط بسیار فرهنگی دانشگاه خودم( دانشگاه شریف ) دیدم که جلو 4 ماشین رو گرفته بود و میگفت شما باید برین کنار من رد شم.فقط دیدم یه پسری رفته بود قانعش کنه. کسی که چراغ قرمز رو رد میکنه – کسی که با سبقت بیجا ترافیک ایجاد میکنه – کسی که رو خط عابر پیاده و بریدگیهای پیاده رو پارک میکنه و این امثال فک کنم بی شخصیت باشن نه؟
عليرضا سي بي
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام حمید
شما احتیاج به مراجعه به روانپزشک داری…والله ما هم جوونیم ولی نظم و ترتیب توی شهر از همه چی (دریفت،سرعت،شاخ بازی و…) برام با ارزش تره
شما در حد همون لات های مجازی هستی
از خداوند آرزوی دادن آرامش روحی به شما و امثال شما را دارم.
با تشکر
حمید
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز لطفا ابتدا احترام و شخصیت کتابی رو نگه دارین تا بعد بریم سر بحث شخصیت رانندگی.
در جواب شما باید بگم که من 5 ساله هیچ تصادفی نکردم و آمار تصادف رو هم نبردم بالا. درضمن سرعت رفتن ربطی به شخصیت نداره چون به شخصه یکی از باشخصیت ترین راننده ها هستم. و احترام پیاده و سایر راننده ها رو خیلی نگه میدارم.البته ادعایی ندارم. ولی من نگفتم لایی میکشم همچنین من در قسمتای خلوت شهر با ماشینم بازی میکنم و بیشترین سعی من اینه که برای مردم مزاحمت ایجاد نکنم. کاش یاد بگیریم شخصیت و بی قانونی با سرعت و دستی و دریفت فرق داره. چه بسا انسان های خیلییییییی مسن میتونن بی شخصیت ترین ادما باشن. مثلا امروز یک خانمی رو تو محیط بسیار فرهنگی دانشگاه خودم( دانشگاه شریف ) دیدم که جلو 4 ماشین رو گرفته بود و میگفت شما باید برین کنار من رد شم.فقط دیدم یه پسری رفته بود قانعش کنه. کسی که چراغ قرمز رو رد میکنه – کسی که با سبقت بیجا ترافیک ایجاد میکنه – کسی که رو خط عابر پیاده و بریدگیهای پیاده رو پارک میکنه و این امثال فک کنم بی شخصیت باشن نه؟
(*مهرداد*)
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵فوق العاده مطلب لازمی بود ..ممنون از قلم صریح و زیبای آقای کاویانی ..باشد که گوش شنوا هم و چشم بینایی هم وجود داشته باشد
سام
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم مهرداد عزیز،لطف داری شما
شاهین
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنونم از سام عزیز بخاطر نوشته های شیوا و رسا.
اما یه انتقاد کوچولو دارم (شاید هم انتقاد نباشه و بیشتر یه اختلاف نظر باشه) و اونم اینه که طرز رانندگی به نظر من اصلا ربطی به نوع خودرو و قیمت اون نداره و اینکه اشاره شده صاحبان خودروهایی همچون پراید و پژو رانندگی بدتری دارن باز به نظر من چندان درست نیست چون این خودروها تیراژ بالاتری دارن و طبیعیه که موارد تخلف بیشتری رو نسبت به این خودروها شاهد باشیم.
مورد دیگه درباره ی صاحبان خودروهای گران قیمت هست. اینجا هم میگم قیمت خودرو ربط به فرهنگ رانندگی راننده نداره و چه بسیار راننده های خودروهای گران قیمت رو دیدم که بی محابا رانندگی می کنن و جون دیگران رو به خطر میندازن (اکثرا هم تصادفات خودروهای گران قیمت شدیدتر هستش).
امیدوارم که فارغ از نوع و قیمت خودرو،همه ی ما به قوانین احترام بگذاریم و جون خودمون و هموطنانمونو حفظ کنیم.
شرمنده اگه طولانی شد و باز هم تشکر می کنم بابت مطالب بسیار خوبت.
ارادتمندت،شاهین احمدزاده.
سام
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
شاهین عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه نویسنده پرکاری چون شما واقع گردید.این سخن درست است که معدودی از صاحبان پراید و یا دیگر خودروهای داخلی، رانندگی بالنسبه قانونمندی داشته و مراعات حال دیگران و نیز عابرین پیاده را می کنند،ولی واقعیتی را که هر روز شاهدیم را نمی توان انکار کرد! متأسفانه از دیرباز این رسم ناهنجار در بیشتر رانندگان ایرانی شایع بوده است که ارزانی و کهنگی خودروی خود را مجوزی برای رانندگی بد دانسته و هر چه خودرو ارزان و کهنه تر بوده وضعیت رانندگی شان هم بدتربوده است! البته باز هم تأکید می کنم که این موارد قابل تعمیم به همه گان نیست و چه بسی رانندگانی که دهه ها پس از تملک خودرویی خاص،هم خوب رانندگی می کنند و هم قانونمند هستند.از سوی دیگر،در هیچ جای متن هم نوشته نشده که تمامی صاحبان خودروهای گران قیمت،رانندگی خوبی دارند بلکه با دسته بندی خودروها به انواع چینی،هاچ بک ها و سدان های کره ای و ژاپنی،شاسی بلندها و ….. تنها نحوه رانندگی صاحبان آنها گزارش و دلائل این سبک رانندگی هم تا حدی تشریح است.میزان تصادف هم چندان به پرشمار و یا کم شمار خودروها ربطی ندارد و به نظر بنده،در این میان بیشتر خطای انسانی و یا نحوه رانندگی است که حرف اول را در حوادث رانندگی می زند تا خود خودرو.
ارادتمند : سام کاویانی
شاهین
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سام عزیز منم با اینکه این موارد قابل تعمیم به عموم نیست موافقم اما نکته ی اصلی اینه که فراوانی رو هم باید در نظر گرفت.طبیعیه که تخلفات بیشتری رو از صاحبان خودروهای ارزون قیمت شاهد باشیم چون تعدادشون خیلی خیلی بیشتره.اما توی ماشین های گرون قیمت هم تخلفات و تصادفات فراوونی دیده میشه.
ممنون که پاسخ منو دادی.
یا حق
Hamid
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من فکر میکنم در صورتی که فراوانی مدلهای مختلف ماشین رو هم لحاظ کنیم، باز هم نحوه ی رانندگی ارتباط مستقیمی با قیمت ماشین داره. به چند دلیل (علاوه بر دلایل ذکر شده در متن):
1. رانندگان ماشینهای کم ارزش برای جلب توجه عموم اقدام به رانندگی پرخطر میکنند. درحالی که مالک یک ماشین گران قیمت نیازی به این کار ندارد و به خودی خود مورد توجه سایرین قرار دارد.
2. به دلیل وجود اختلاف طبقاتی، اقشار کم درآمد برای جبران عقب افتادگی در زندگی و عدم دستیابی به پیشرفتهای مورد انتظار، اقدام به راننگی با سرعتهای بالا و سبقتهای نابجا میکنند. زیرا بر خلاف محل زندگی و کار و تفریح،خیابان و جاده تنها جایی است که اقشار مختلف در کنار هم قرار میگیرند و فرصتی است برای اثبات تواناییها، قابلیتها و شجاعت اینگونه افراد به زعم خودشان.
بهنام طیبی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵اولین تصدیق نامه برام جالب بود
سينا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵بیشتر این رفتارای خطرناک رو رانندگان پراید أعم از معمولی و 111 و …. و 405 و 206 و سمند دارند
بقیه خودروهای که بنده دیدم خیلی آرومتر و با تجربه تَر رانندگی میکنن
دلیل این امر هم این است که صاحبان این خودرو ها به دلیل قیمت ارزانی که دارند غالباً از قشر بسیار جوان و تازه راننده هستند و به دلیل بی تجربگی و ناشی گری حرکاتی رو انجام میدهند که برای باقی خودروهای عبوری هم خطرساز و حادثه آفرین میباشد.
بهترین چاره هم اینه که پلیس انتظامی و راهنمایی رو با هم ادغام کنند تا به اینگونه تخلفات بهتر رسیدگی شود. به نظر بنده اگه خودروهای گشت ارشاد به گشت راهور تبدیل بشوند خیابان های بهتر و خالی از استرس و خطر خواهیم داشت
tv
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵تواکثر جاده های ایران ماشین روندم … توهمه جاهمین شکلیه مخصوصا کسایی که خانواده ی پژو پار یا 405 سوار که با نصب زنون تو تاریکی با نور بالا دادن پدر چشمتو در میارن … حتی با اینکه میبینن و میدونن ماشین من چیه … ولی امان از دستشون … اینم اعتراف میکنم دو سه باری اعصابمو بهم ریختن رفتم پشتشون نورم جوری تنظیم کردم که چششون از کاسه دربیاد
sunmartin
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا تحلیل بسیار معنا داری بود به زعم ایشان و نیز اینجانب پرمخاطره ترین نوع رانندگی مربوط به اقسام پر اید بخصوص هاچ بک هایی است که جوانان بی باک که هنوز مهر تصدیق آنها خشک نشده میرانند و ویراژ میدهند
برای فرار از رانندگی پر مشقت و پر استرس از تاکسی استفاده میکنم بصورت راندوم سوار پرایدی شدیم راننده با سبقت های میلیمتری و سرعت 160 کیلومتری جان مرا به لب آورد مادامیکه داخل خودرو بودم بسیار نظر و نیاز کردم که جان سالم بدر ببرم
SIRVAN
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من هر روز 4 بار مسافت 40 کیلومتر رو خارج از شهر طی میکنم به جرات میتونم بگم که اکثر راننده ها تیو مسیر مجنون و دیوانه هستن با سرعت 150 کیلیومتر بدون کوچکترین احساس خطری به خوردو شما نزدیک میشن شما در حالی که تصادفی داخل آیینه این روانی ها رو مشاهده میکنید میخوایید راه رو براشون باز کنید تا شما رو زیر نگیرن که یکهو میبینید تغییر مسیر میدن و از راست شما سبقت میگیرن و یا میندازن و از شونه خاکی سبقت میگیرن این مشهود ترین نمونه جنون در این افراد هست یا ناگهانی تغییر مسیر میدن یا انتظار دارن از روی ماشین جلویی بپری یا بری زیر ماشین کناری تا رد بشن واقعآ هر بار مسیر رو طی میکنیم به چندیدن مورد به این شکل برخورد میکنم
SIRVAN
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵جریمه ها و برخورد پلیس هم به هیچ وجه جوابگوی این حرکات خطرناک این جانوران نیست …
من2 تا سوال از دوستان دارم:
1. آیا کسی که با رانندگی خطرناک و با علم به این که این رفتار باعث بروز خطر میشه جان بقیه رو به خطر میندازه تفاوتی با فروشنده مواد مخدر داره ؟
2. آیا کسی که با رانندگیش باعث ایجاد حس رعب و وحشت برای سایرین میشه تفاوتی با اراذل و اوباش و زورگیر ها داره ؟
و یک سوال هم از پلیس : چرا برخورد ها جدی نیستن و چرا به جریمه های مختصر و سطحی کفایت میشه آیا انجام 2 نوع جرم که منجر به وقوع یک نوع فرجام میشه نباید مجازات یکسان داشته باشه ؟ قتل با خودرو چه تفاوتی با قتل با اسلحه داره ؟ تهدید با خودرو چه تفاوتی با تهدید با اسلحه داره ؟
در ضمن کمال تشکر رو هم از نویسنده بابت این مطلب که نوشتن دارم
سام
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.
Archi KHAN
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵SIRVAN عزیز
هدف از این جریمه های صرفا مالی و نسبتا با مبلغ بالا ، کم شدن تخلفات و آمار کشتگان نیست !
هدف جمع آوری اعانه ی بیشتر از دست مردم است !!!
و گرنه در قانون صراحتا ذکر شده :
” درآمد حاصل از جریمه ها باید کاملا صرف فرهنگ سازی رانندگی و ترافیکی بشود”
حالا شما میزان درآمد حاصل از جریمه را یه حساب سرانگشتی بکن و بعدش میزان هزینه در امر فرهنگ سازی را ….
کامران
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
در تجربه ای که من در طی رانندگی داشتم این مشکل رو متوجه شدم که متاسفانه پلیس راهور تقریبا هیچوقت با آن برخورد نمیکنه اون هم تعداد چهار عدد چراغ نور بالای وانت نیسان سایپاست ( وانت آبی ) اکثر صاحبان این وانتها دو عدد نور پایین خودرویشان را در میآورند وجای آن دو تا نور بالا میزارن که به مشکل بزرگی در جاده های ایران که پر از این وانتهای غیر استاندارد است بدل شده اگر موافقید هر جا که توستید این رو مطرح کنید شاید که مقابله بشه واین افراد از این رفتار دست بکشن .
با تشکر
مهرداد
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ضمن احترامی که برای تمامی اهالی پدال دارم ولی این مواردی که همه دوستان میگن و ناهنجاریهای جامعه ما ناشی از نبودن تعادل روانی بیشتر افراد جامعه هست ..طبق گفته یک متخصص اعصاب و روان متاسفانه درصد زیادی از مردم در کشور ما با داشتن بیماری عصبی و روانی رانندگی هم میکنند ..و نتیجه اون را ما میبینیم ..به گفته همین پزشک بیشتر این افراد حتی باید تحت درمان و مراقبت شدید باشن ولی متسفانه آزادانه در جامعه برا خودشون میگردن و رانندگی هم میکنن !!
احسان(احسان سابق)
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵هزار بار به اطرافیانم میگم و میلیونها بار دیگه هم بهشون میگم:اگر قبول دارید که ماشین هاتون اشغاله اروم برونید.اگر باید عجله کنید تا دیرتون نشه 15 دقیقه زودتر حرکت کنید.اگر فکر میکنید عابرای پیاده شعور درست رد شدن از خیابون رو ندارن پس چرا شما وقتی چراغ عابر قرمزه سرتو میندازی پایین از خیابون میگذری؟وقتی سوار ماشین هستی مطلقا دوبله پارک نکن که دوبله پارک کردن کار مردم نادانه.پشت چراغ قرمز پشت خط عابر بایست و ووقتی چراغ سبز شد حرکت کن.اگر خیابونا خط کشی داره که یک مسیر مشخص رو در نظر بگیر و انقدر از این خط به اون خط نرو.اگر خط کشی نداره یک مسیر مستقیم رو در نظر بگیر و راهت رو ادامه بده و انقدر چپ و راست نپیچ.اگر خیابونا انقدر خرابه که جلوبندی ماشین رو از بین میبره از خودروی شخصی استفاده نکن.
از دوچرخه بیشتر استفاده کنید(البته که وقتش رسیده دولت مسیرهایی رو برای استفاده دوچرخه در شهرهای کوچک و بزرگ در نظر بگیره).
خیلی طول میکشه این ملت و دولت با ساده ترین اصول راهنمایی رانندگی کنار بیان.برای شروع به خودتون قول بدید که می خواید به خودتون احترام بذارید و نمی خواید مورد تمسخر خودتون و دیگران واقع بشید.روی برگه کاغذ اینا رو بنویسید و همیشه جلو چشم بذارید.برای من که جواب داد و و به اعتماد نفسم کمک زیادی کرد
نوید جهرمی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵با تشکر از سام عزیز بابت مقاله ی مختصر و مفید.
به نظر میاد تقسیم بندی راننده ها بر اساس سن و جایگاهشون دقیق تر باشه تا بر اساس ماشین. هرچند خود بنده هم تجربیات شما رو تصدیق میکنم. ب علاوه که رانندگی تاکسی ها و وانت ها رو از همه بدتر میدونم.
جاداره از رانندگی بانوان ایرانی هم تشکر کنیم. هر چند نادیده گرفته شده و با کوچکترین اشتباه ممکنه مورد تمسخر قرار بگیرن، اما بسیار قانون مدارتر از مردان رانندگی میکنن.
در آخر نکته ای ب نظرم میرسه و اون اینه که متأسفانه فرهنگ گذشت و مدارا پشت فرمان خودرو فراموش میشه. شاید همین گذشت بتونه جلوی خیلی از فجایع رو بگیره.
سام
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
لطف داری نوید عزیز،به نکات خوبی اشاره فرمودید،در نوشته های بعدی سعی می کنم که بیشتر به آنها بپردازم،به ویژه رانندگی بانوان و نیز نقش صفاتی همچون «گذشت و مدارا» در کاهش حوادث رانندگی.
احمد باقری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون از مطلب خوبتون
فقط بریتانیا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵توی یک عکس هست یک کامیون رفته روی یه بنز بنزه تکون نخورده به این می گن ایمنی اونم بنز 15 سال پیش
یاس ی ( احمد علی)
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان و تشکر از جناب کاویانی عزیز بابت مطلب خوبشون، به مواردی که ذکر کردین میخوام مورد ماشینهای قاچاق سوخت و انسان در مناطق جنوب شرق ایران اضافه کنم، شما اگه شب توی جاده های سیستان و بلوچستان رانندگی کنید تازه متوجه میشید خطر یعنی چی ، بارها خودم دیدم که حدود بیست تا بیست و پنج ماشین به صورت کاروانی حرکت میکنن و ماشین اول با یک چراغ روشن و بقیه با چراغ خاموش پشت سرش با سرعتهای بالای 170 کیلومتر تردد میکنن، پلاکهای همه مخدوشه.
بارها پیش اومده که توی آبادیهای نزدیک جاده ها با عابرین برخورد کردن و متواری شدن،
البته مختص شب نیست، خیلیها در طی روز هم تردد دارن.
سام
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم احمد علی عزیز،لطف داری شما
Galaxxy
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵همه مواردی که دوستان اشاره کردند نکاتی صحیح می باشند، اما من می خوام یک نکته دیگه هم اضافه کنم، درسته خیلی از راننده ها به صورت وحشتناک یا غیر حرفه ای میرونند، اما خیلی ها هم هستند که همیشه بیش از حد آروم و با ترس و لرز رانندگی می کنند، بار ها شده توی اتوبان با همون سرعت استاندارد 120 که تعریف شده توی لاین 3 رسیدم به ماشینی که مجبور شدم سرعتم رو تا 60 کاهش بدم، یا افرادی که بعد از سبز شدن چراغ اینقدر لفتش میدن که، منی که درست پشت سرش به عنوان نفر دوم قرار دارم باید دوباره صبر کنم تا چراغ قرمز، سبز شه خوب حرص آدم درمیاد بعد مجبور میشه یه هرکاتی انجام بده که نباید.
حسین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با تشکر از سام کاویانی عزیز که همیشه قلمش دلچسب بوده
در تصدیق حرفای ایشون میخوام بگم که بله درسته ک اون مطلب راجع به عموم جامعه صدق نمیکنه اما بی تاثیر هم نیست
شاید عده ای از دوستان اینجا از حرف من ناراحت بشن لی یه کم که فکر کنن میبینن نه خیلی هم بی راه نیست
قشر پایین جامعه به دلیل سواد کمتر و آموزش کمتر وصد البته محیط اجتماعی که توش زندگی میکنن(جنوب هر شهر و ببینین مثلا جووناش چقد با ادعا و بی مهابا هستن)تو ضمیر ناخودآگاهشون یه خورده دوری از تمدن دیده میشه البته بازم میگم این راجع به عموم نیست چون خودمم تو یه شهر کوچیک زندگی میکنم اینو به وضوح دیدم و صد البته مالکان ماشین های به روزی هم هستن که یه شبه پول دارشدنو حالا دیگه فک میکنن خودشونن و این دنیا…به هر حال سطح سواد و آموزش های آکادمیک ناخودآگاه ذهن انسان هارو منطقی تر و نرم میکنه
ببخشید که طولانی شد
سام
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
لطف داری حسین عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه و استفاده شما واقع شد.