آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیمالایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدلهای خودروی زیادی تحت این بررسی و تست قرار گرفتهاند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در این دهه گردآوری شدهاند.
۱۰) شورولت کوروت مدل ۱۹۵۸ – زمان ۷/۶ ثانیه
شاخه شورولت موتور برای بزرگداشت چهارمین سالگرد تولد «کوروت»، مدل ۱۹۵۸ از این خودرو را معرفی کرد که با تغییرات نهچندان مهمی در ظاهر و زیر پوستهاش همراه بود. در بدنه پلاستیکی، از تقویت آلومینیومی برای ساختار هواکش و همچنین یک سری پنلهای موسوم به «راکر» در زیر درها استفاده شده بود. اکنون سپرها در یک فریم سبک کلاسیک امریکایی قرار گرفته بودند و پنلهای جلو و عقب بدنه از بارهای نامناسب دور میکردند. این دو آیتم، در مجموع، وزنی کمتر از ۴۵ کیلوگرم داشتند، ولی امکان جداسازی آنها برای مسابقات وجود داشت.
تغییراتی که در مدل ۱۹۵۶ از کوروت اتفاق افتاد، تأثیر بسیار عمیقی بر کل دنیای خودروهای اسپورت گذاشت. اولین نمونههای تولیدی این مدل نشان از اشتیاق و قابلیت برای رانندگی سریع و سرسختانه در شرایط مختف داشت و پتانسیلهای زیادی برای استفاده در رقابتهای اتومبیلرانی به نمایش میگذاشت.
۸) فراری 250GT کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۵۹ – زمان ۷/۲ ثانیه (جایگاه مشترک)
۷) شورولت ۳۱۵ دلری مدل ۱۹۵۸ – زمان ۷/۲ ثانیه (جایگاه مشترک)
این مدل پورشه اسپایدر، یک ماشین خارقالعاده است. این خودرو، بسیار سریع و به شکل بیرحمانهای قدرتمند است و یکی از موفقترین خودروهای اسپورت مسابقهای در تاریخ محسوب میشود. در همین حال، شخصیت اسپایدر از لحاظ پیچیدگی، چیزی کم از «دکتر جکیل» ندارد. این خودرو در بزرگراه میتواند با سرعت زیاد، نرم و قابلکنترل حرکت کند. این در حالی است که کن مایلز (Ken Miles) و ریچی گینتر (Richie Ginther) با کمک آن توانستهاند در سری مسابقات طولانی نسخه ۱۵۰۰ سیسی قهرمان شوند.
۵) شورولت کوروت (دوال کواد) مدل ۱۹۵۷ – زمان ۶/۸ ثانیه
استارتزدن با یک خودروی «دوال کواد» بسیار ساده و تنها با چرخاندن سوئیچ انجام میگرفت. البته در این میان، اندکی احتیاط برای شروع حرکت لازم بود. وقتی موتور گرم میشد، دور موتور در میزان مناسب و پایین ۵۰۰ قرار داشت، ولی در عین حال با شوکها و لرزشهای زیادی در بدنه همراه بود.
۴) شورولت کوروت مدل ۱۹۵۹ – زمان ۶/۶ ثانیه (جایگاه مشترک)
زرا آرکوس-دانتوف (Zora Arkus-Duntov)، پدرخوانده کوروت در تغییرات هر ساله این مدل، به بهبود ویژگیهای پرفورمنس تأکید داشت. نظریه وی مبتنی بر این بود که کوروت برای فروش، اول از همه باید بهخوبی حرکت کند. استایل نیز در بین اولویتهای «آرکوس-دانتوف» قرار داشت، ولی آنها در این زمینه، در ابعادی محدودتر نسبت به کمپانیهای دیگر عمل میکردند.
۳) شورولت کوروت (انژکتوری) مدل ۱۹۵۷ – زمان ۶/۶ ثانیه (جایگاه مشترک)
نسخه انژکتوری شورولت کوروت هنوز به بلوغ نرسیده بود، ولی در همین حال از طراوت و سرزندگی لازم برخوردار بود. تصمیم به استفاده از انژکتور سوخت، بسیار دیرهنگام در سال ۱۹۵۶ گرفته شد که احتمالاً در آخرین لحظات تعیینشده برای این موضوع اتفاق افتاد. ظاهر کوروت در این مدل، تغییر چندانی نکرده بود و بنابراین، شورولت به یک «سلاح بالقوه» برای فروش بیشتر نیاز داشت.
۲) فراری 250GT اروپا مدل ۱۹۵۸ – زمان ۵/۹ ثانیه
۱) فراری ۴.۹ سوپر فست مدل ۱۹۵۸- زمان ۴/۹ ثانیه
rasa
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵لامبو کجاست :D
ولی جدا 4.9 ثانیه 50سال پیش معجزه حساب نمی شد ؟؟
Xman
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵بعد ببخشید که تو 1963 لامبورگینی تاسیس شد.
احسان
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵فکر کن جنسیس کوپه نمی تونه بگیرتش
Pagani
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵فراری، کوروت، عشق های من
یعنی این دوروزه حال کردما
دیروز فراری و پاگانی
امروز کوروت و فراری
Xman
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵دمه فراری گرم که تو اون زمان سریع ترین ماشین های جهان رو میساخت!
علي رضا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون..از ماشین های قدیمی بیشتر بذارید..
فراری 250 gt روح آدمو نوازش می کنه …
Nima
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵خوشم میاد وقتى اینارو میبینم
اون کوروت انژکتور هم عالیه(سال ۱۹۵۶) برنامه ریزى براى انژکتور و سال ۱۹۵۷ انژکتور?
همین برنامه رو براى دهه هاى ۶۰ و ۷۰ هم میشه قرار بدین؟
با تشکر از آقاى حسینى
ali
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵اگه برا دهه ی 60 و70 باشه که واویلاست
چون مدل l88 کوروت تو سال 1969 حدود 600 اسب قدرت داشته
و موتورش تمام المینیوم با حجم 7.5 لیتر بوده که همین الانم شاخی برا دیگران
من
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵اگه دهه ی 60و 70 باشه که واویلاست
چون کوروت با موتور l88 با حجم 7.5 لیتر و کاربرات 4 دهنه هالی
نزدیک به 600 اسب قدرت داشته که هنوزهم قوی هستش
http://www.car-revs-daily.com/file/2015/12/1968-Chevrolet-Corvette-L88-Coupe-4-1600×860.jpg
ali
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵جناب من همه حرفهام رو کپی کردی هواست هست؟؟؟؟؟؟؟؟
بهنام طیبی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵این فراری سوپرفست مدل 1958 بی نظیر قیمتش چند الان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
king 918
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵خودروسازی یعنی فراری و پورشه ………….
PAGANI
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵دوباره پورش رو چسبوندی به فراری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو لیست همش کوروت و فراری بودن یه دونه هم پورش….
اصن هیچ جوره پورش نمیخوره به فراری!!!!!!!
ITALY
ITALY
ITALY
ITALY
MASERATI
PAGANI
LAMBORGHINI
FERRARI
بهنام طیبی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵این جوری هم شما میگی نیست پاگانی عزیز
فراری تخصص حرفه ای خودشو داره
پورشه هم تخصص خودشو داره. جفتشون در عرصه خودروسازی محشر هستن
من
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵اخه پورشه اون زمون با موتور فولکس قورباقه ای میخواست
چه کار کنه
ali
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵داری از المانی ها بد میگی و تعریف امریکایی ها رو
میکنی که جنگ درست کنی ها و همه بگن امریکای بازا شروع میکنند
بهنام طیبی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵اقای من شما الان پورشه نگاه کن چه غوغایی کرده. در ایران پرشده از پورشه
پورشه خودروساز معمولی نیست و البته فراری هم در ساخت خودروهای اسپرت و پیست و رقابتی خیلی شاخ
Archi KHAN
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵دمت گرم king 918 عزیز …
REZA
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵کوروت عالم دیگه ای داره
REZA
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵کوروت اتومبیل مورد علاقه اوباماست
ali
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵کوروت معرکست اینو چه قدیم و چه حال بارها نشون داده
vahid
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵نه واقعا انتظار داشتی اوباما از وانت آریسان خوشش بیاد؟
خوب معلومه ماشین کشور خودشو میگه
احمد باقری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵اینا هم واسه خودشون دوران پر شکوهی داشتن.
ali
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ای بابا جدید و قدیم امریکایی ها همجوره ترکوندن
اینا 50 سال پیش بقیه هم که در حال حاضر بابا ای ول
Mahmood
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشاالله کوروت از قدیم شاخ بوده.
Nima
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵کوروت 1968 با موتور L88 تایم 12 رو داره توى کارنامش براى 400 متر با 585 اسب بخار
و پونتیاک GTO هاى 495 اسبى و شتاب 4.3 و کبرا شلبى با شتاب 3.3 و سلطانشون فورد GT مارک V با شتاب 3 ثانیه و تاپ اسپید 300 و کامارو ZL1 مدل 1969 که شتاب 4.1 و تاپ اسپید بى نظیر 284 داشته و راستى تاپ اسپید فایربرد ترنس ام هم با موتور 400 مدل SHO و توان 465 اسب برابر با 282 هست که عالیه.