خودروها بیشتر از همیشه به کامپیوترهای پیچیده مجهز میشوند و این امر باعث افزایش هزینهها شده است.
طی گزارش منتشر شده توسط Deliotte، صنعت خودرو بهطور قابلتوجهی تغییر یافته زیرا در سال ۲۰۰۴ تنها ۲۵ درصد خودروها به کیسههای هوا و کمتر از ۵۰ درصد آنها به صندلیهای برقی مجهز بودهاند.
از آن زمان تاکنون تعداد قطعات الکترونیکی در خودروها بسیار افزایش یافته و بخشی از آن به خاطر قوانین ایمنی بوده است. Deliotte میگوید در سال ۲۰۰۴ کمتر از ۲۰ درصد خودروها به سیستمهایی همچون کنترل پایداری، کیسههای هوای جانبی، پایش فشار باد لاستیکها، حسگرهای پارک عقب و پایش نقاط کور مجهز بودهاند؛ اما در سال ۲۰۱۷ بسیاری از این سیستمها در بیش از ۸۰ درصد خودروها دیده شدهاند.
البته این سیستمها جزو سیستمهای ایمنی نسبتاً پایه هستند. خودروهای مدرن به طیف دیگری از سیستمهای الکترونیکی از جمله کروز کنترل تطبیقی، آینههایی با تیره شوندگی خودکار، سیستمهای اطلاعات سرگرمی و سیستمهای ورود غیرفعال مجهز هستند. خودروهای جدیدتر همچنین از ویژگیهای کاهش مصرف سوخت مانند تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر، استارت/استاپ و قوای محرکه هیبریدی یا الکتریکی سود میبرند.
اگرچه شکی وجود ندارد که خودروهای مدرن بسیار پیشرفتهتر از محصولات قبلی هستند اما همین سیستمها باعث افزایش هزینهها شدهاند. گفته میشود سیستمهای الکترونیکی ۱۸ درصد از کل هزینه یک خودرو در سال ۲۰۰۰ را تشکیل میدادهاند درحالیکه این میزان هماکنون به ۴۰ درصد رسیده است. انتظار میرود سهم این سیستمها از هزینه یک خودرو به ۴۵ درصد در سال ۲۰۳۰ برسد.
Deliotte میگوید هزینه مواد نیمههادی به ازای یک خودرو در سال ۲۰۱۳ برابر با ۳۱۲ دلار بوده اما هماکنون به حدود ۴۰۰ دلار رسیده و انتظار میرود در سال ۲۰۲۲ به حدود ۶۰۰ دلار برسد.
البته افزایش هزینههای خودروها جای تعجبی ندارد زیرا خودروها هماکنون با سیستمهای ایمنی پیشرفته، چندین صفحهنمایش و تکنولوژی نیمه خودران عرضه میشوند. وقتیکه سیستمهای خودران همهگیرتر شوند هزینه سیستمهای الکتریکی بالاتر هم خواهد رفت.
ممد ژانگولر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹معلومه میخوان ضرر و زیان که ویروس کورونا به اقتصادشون وارد کرده را از گرون کردن ماشیناشون به بهونه الکتریکی کردن جبران کنن
در صورتی که نباید اینطور باشه
دقیقا سیاستی که اپل اجرا کرد و گوشیاشو گرون کرد و پایه شو برد بالا و بازهم مردم استقبال کردن
به نظرم هزینه ساخت ماشینهای برقی با توجه به کاهش استفاده از قطعات مکانیکی پیچیده و متعدد و جاگیر باید تعدیل بشه و این زمزه چیزی نیست بابت جبران اقتصاد رکود زده به علت ? covid-19
و واقعیت اینجاست که خیلی شرکتها برای جبران بیشتر دست به تخفیفهای نجومی زدن که جنسهای خاک خوردشونو بفروشن
پس گرونی بیشتر سیاسیه تا اقتصادی?
meysam
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹سیاست و اقتصاد هردو تابع هم هستن. جدا از هم نیستن.
هرکدوم میتونه محرک اون یکی باشه.
بعنوان مثال چین به پشتوانه قدرت اقتصادیش، سیاستهای خارجیشو پیش میبره و پیشبرد سیاستهای خارجیش هم پشتوانه اقتصادیشو روز بروز قویتر میکنه.
تو مملکت ما هم چون سیاستمون از بیخ اشتباهه، اقتصادمون هم روز به روز داره پسرفت میکنه.
سیاست و اقتصاد آینه همدیگه هستن. با بررسی یکی، ساختار اون یکی مشخص میشه و برعکس.
حسین دهمرد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹گفته قطعات نیمه هادی حدود ۴۰۰ دلار واسه هر ماشین خرج برمیداره. خوب بقیه ش هم یکی دو تا صفحه نمایش که فک نکنم از یه آیپد گرونتر باشه. خوب باسیستم صوتی و یکم ریزه کاری چجوری میشه که چهل درصد قیمت ماشین اینا باشه؟ یعنی یه مرسدس پنجاه هزار دلاری حدود بیست هزار دلارش خرج سیستم های الکترونیکی میشه؟ یکم مبالغه آمیز نیست این درصدا؟
Farzad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹سیستم های الکترونیکی روز به روز که نه ثانیه به ثانیه درحال پیشرفتن ، البته for اونا ، نه for ما …