برای همه ما پیشآمده است که در یک جاده دو طرفه پشت یک وسیله نقلیه گیر بیافتیم و مجبور به سبقت گرفتن از آن شویم، برای اینکه سبقت امنی داشته باشیم باید قوانین مختلفی که برای سبقت در چنین جادههایی وضع شده، را رعایت کنیم، اما نیازی به گفتن نیست که امنترین و سادهترین حالت این است که ما هر آنچه در مقابل ماشین جلویی قرار دارد را ببینیم. خب، این کار بهوسیله سیستم EYES امکانپذیر خواهد بود. این سیستم که توسط محققان دانشگاه پلیتکنیک والنسیا اسپانیا، طراحی و توسعه یافته، برای اجرا نیاز به تجهیز وسایل نقلیه به یک دوربین ویدئویی و سیستمهای ارتباطی وایفای دارد.
درحال حاضر با استفاده از وسیله نقلیه مجهز به این فنآوری ارتباطات، با نزدیک شدن به خودرو جلویی، بهطور خودکار یک تصویر ویدئویی زنده از دوربین آن به گوشی هوشمند و یا تبلت شما ارسال میشود. راننده میتواند با بررسی دستگاه تلفن همراه خود بهترین زمان را برای سبقت بیخطر انتخاب کند.
حتی در شرایطی که چند اتومبیل پشت سر هم جلوی شما قرار گیرند، این فنآوری قادر به شناسایی موقعیت خود و ارتباط با تمام خودروها خواهد بود. علاوه بر این، به دلیل اینکه وسایل نقلیه بهسادگی بتوانند اطلاعات بین خودروهای مجاور را به اشتراک بگزارند، نیازی به دسترسی به اینترنت نیست و همه کارها توسط ارتباط وای فای انجام میشود.
البته در نسخه اجرایی این طرح میتوان بهجای دوربین جداگانه از رادار یا دوربین نصب شده در جلوی خودروهای مجهز به کروز کنترل تطبیقی استفاده کرد و همچنین بهجای تبلت یا گوشی هوشمند از صفحهنمایش سیستم صوتی مجهز به وای فای استفاده کرد.
این درواقع اولین بار و یا حتی دوم بار نیست که سیستمی شبیه به این، معرفی میشود. سامسونگ هم بهتازگی یک کامیون کانسپت”شفاف”، که نمایی از مسیر مقابل را بر روی صفحهنمایشی در پشت آن تریلر نمایش میداد پردهبرداری کرد. پیش از سامسونگ هم، محققان دانشگاه پورتو پرتغال از سیستمی با نام See-Through پردهبرداری کردند که کاملاً شبیه سیستم EYES کار میکند، البته این سیستم برای نمایش از یک صفحهنمایش LCD شفاف که در شیشه جلو قرار میگیرد، استفاده میکند. با راهاندازی چنین سیستمی بیشک آمار تصادفات کاهش چشمگیری خواهد داشت.
Mercedes-Benz
۲۲ تیر ۱۳۹۴سیستم خوبیه این که میشه روی مانیتور هر ماشین هم قابل اجرا باشه عالیه!
انشاءالله تو ایران هم رایج شه.
امیدوارم که حوادث رو کمتر کنه :)))
احسان آرسنالی
۲۲ تیر ۱۳۹۴ایشالله شصت سال دیگه این خبر رو میشنویم
پرایت صبا 4448″مجهز به ارتباط مادون قرمز همراه با ملک الموت :
روش کار هم اینکه باید سپر ماشین ها رو بهم بچسبونین و بعد بلافاصله وصل بشین به خدا
Ehsan
۲۲ تیر ۱۳۹۴جالبه من دو سال پیش در مورد چنین سیستمی فکر میکردم ، یکی از دوستان میگفت هر طرحی به ذهنتون میرسه سریع بروید برای ساختنش چون شاید همزمان با شما چند نفر دیگر در این دنیا همین طرح به ذهنشان رسیده باشه ( واقعا حرف درستی میزد )
amir
۲۲ تیر ۱۳۹۴منم یه همچین ایده ای دارم اما خیلی کامل تر و بهتر بدون نیاز به دوربین و .. با حداکثر ۲۰۰ هزار تومنم قابل نصب روی هر ماشینی هست
اما هنوز علمشو ندارم که عملیش کنم:)
محمد
۲۲ تیر ۱۳۹۴متاسفانه توی ایران امار تصادفات وکشتها وزخمیها بیدادمیکنه…به نظرمن نسبت به این گونه رانندها که باجون وزندگی ادما بازی میکنن نباید بی تفاوت بود…من روزانه شاهدبسیاری از افرادی هستم که همه قانون رانندگی رو زیر پامیزان وبا جون بسیاری راحت بازی میکنن…این چنین ادمایی رو باید به شدت مجازات وتنبیه کرد..اگه نمیتونن خب پشت رول نشینن که بازندگی خیلیا بخوان بازی کنن
بسیاری پیش اومده که بخاطر نادانی فردی نزدیک بوده من جونمو ازدست بدم..باچنین فردی چه کاری باید کرد؟؟؟ایاباید راحت بهش گفت بیخیال وازکنارش گذشت؟؟؟؟ این بار من جان سالم به در بردم ایا باخطاهای این فرد دیگران میتوانند جان سالم بدرببرند؟؟؟
کسایی که پشت رول میشینید…توروخدا قانون رو رعایت کنید…باخودتون وخانوادتون وجون وزندگی دیگرون بازی نکنین
بیشتر تصادفات بخاطر عجله وسرعت وعدم توجه به قانون هست..همین سه مورد رو رعایت کنید محشرمیشید
دیر رسیدن بهتراز هرگز نرسیدن هست..!!! کافیه به این جمله کمی فکرکنید…
تورو خدا تورانندگی نهایت دقت روکنید…
amir
۲۲ تیر ۱۳۹۴من به نظرم باید مراکزی رو تاسیس کنن تا این انسان ها رو به اونجا منتقل کنن شاید بهتر شد وضعیت روانی اینها
و اگرم نشد هر جا اتفاقی افتاد و مقصر اینجور افراد بودن،جریمه های غیر مالی تایین کنن مثلا یه دستش و قطع کنن یا …
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۲۲ تیر ۱۳۹۴درود
چیزی که میخوام بگم در مخالفت با کامت شما نیست بلکه بحثی در کنار اونه
من نمیدونم این چه تفکریه که بین مردم ما به وجود آوردند که خود ما همش عامل تصادفیم و هی دائم تو اخبار میگن عامل انسانی دلیل تصادفات ایرانه
عه چه جالب!!!!!
پس تو اروپا عوامل حیوانی عامل تصادف هستند حتما که اینقدر تلفاتشون در قیاس با ما نا چیزه…..
من نمیگم مردم مقصر نیستند..چرا هستند تو ایران 90 درصد تصادفات حالا بیشتر یا کمتر ولی آیا این اشتباه باید به قیمت جون انسان تموم بشه؟!؟!؟!
شما فکر کردید تو آلمان برخورد شهاب سنگ عامل تصادفاته؟!؟!؟! یا رانش زمین؟ یا چه میدونم حمله فضایی ها ؟!؟!؟!
نه خیر آقایان همه جای دنیا این اشتباه انسانه که سبب اکثر تصادفات میشه
برین کمی در این جوامع آمریکا و اروپا تحقیق کنید و ببینید (مثال میگم) 4 تا جوون آمریکایی از کاباره بیرون امده هر کدوم یه بطری مشروب سر میکشن و در حالت مستی کامل 250 تا تو اتوبان ها تخته گاز میرن…اونم با اون ماشین های آمریکایی
پلیس هم که از خداشه میوفته دنبالشون با سرعت 300 تا هم جوونا کیف میکنن هم پلیس………!!!!!!!!!!!!
اگه اونا خلف کارن ما که جوجه خلاف کار هم نیستیم!
فرق ما با اونا اینه که ماشیناشون در حدی ایمنی داره که جان سرنشینانش رو تا حد بالای تضمین کنه و اتوبان ها کیفیت قابل قبولی دارند نه مثل اینجا که پریدمون 0.5 ستاره ایمنی (و به روایتی بدون ستاره ایمنی) هستش و جاده هامونم در کیفیتی در حد رالی داکار داره!
بازم میگم نمیگم فرهنگ رانندگی بی تاثیره نه اصلا…و این ها اصلا با هم قابل قیاس نیستند که بگیم کدوم مهمتره
اگه تصادف یه بیماری باشه فرهنگ رانندگی پیشگیری از بیماری خواهد بود که مسلما از درمان (یعنی امنیت ماشین به هنگام تصادف) بهتر خواهد بود اما آیا میشه به صرف پیشگیری از درمان غافل بود؟؟؟؟
احمد باقری
۲۳ تیر ۱۳۹۴سیستم خیلی خوبیه. ولی باید قابلیت اطمینان بالایی داشته باشه، چون کوچکترین نقصان در این سیستم، میتونه مشکلات جدی به بار بیاره.