خودرویی را بدون بلندگوها اما با کیفیت صدای مثالزدنی تصور کنید. غول لاستیکسازی و کمپانی تکنولوژیک کانتیننتال آلمان چنین ایدهای را به ثمر نشانده است.
اما سیستم صوتی خودرویی که بدون بلندگو، بدون توئیتر و ساب ووفر باشد چگونه کار خواهد کرد؟ سیستم صوتی گران و خاص با ۱۳ بلندگو را فراموش کنید. خود خودرو یک بلندگو است!
با استفاده از همان اصول دینامیک صدای بکار رفته در آلات موسیقی کلاسیک نظیر ویولن، کانتیننتال سطوح داخل خودرو را به یک بلندگوی بزرگ بدل کرده که کیفیت صدایی در حد بسیار عالی ارائه میکند.
چگونگی کارکرد این سیستم بسیار ساده است. امواج صدا منبع صوتی توسط فعالکنندههای جمعوجوری تولید شده که شبیه طرز کار بلندگوهای مرسوم است. در یک بلندگوی سنتی، این مبدلها از یک آهنربا و سیمپیچ تشکیل شده و میکرو لرزشها را به غشایی میفرستد که پس از آن نوسان کرده و این لرزشها به خودرو منتقل میشوند.
همه ما این غشا را در زمان باز کردن پوششهای بلندگوهای سنتی میبینیم. حالا تصور کنید کل خودرو همان غشای نوسانی باشد. این دقیقاً همان کاری است که کانتیننتال با قرار دادن فعالکنندهها در سطوح موجود خودرو انجام داده و بدین ترتیب به عنوان غشای نوسانی عمل کند.
یکی از مدیران کانتیننتال در این باره گفته است:
زمانی که شما تمامی سطوح موردنیاز برای انجام این کار در خودرو را دارید نیازی به یکپارچه کردن بلندگوها با غشاهای نوسان دار وجود ندارد.
کانتیننتال در فاز تحقیق و توسعه فهمید که مناطق معینی از خودرو فرکانسهای مخصوص موردنیاز برای تولید صدای محیطی را دارند.
مدیر کانتیننتال ادامه میدهد:
ستون A برای فرکانسهای بالا مناسب است درحالیکه پانل دربها برای مثال نسبتهای مناسبی برای تولید فرکانسهای مدیوم دارند. ما در تکنولوژی مشابه با بلندگوها از قطعات بزرگی چون پوشش سقف برای تولید فرکانسهای پایین استفاده کردهایم.
کانتیننتال این سیستم را در حضور رسانهها امتحان کرده و نتیجه نهایی فوقالعاده بوده است. این سیستم در یک خودروی مرسدس بکار رفته و همچنین یک سیستم صوتی آپشنال برمستر نیز برای مقایسه حضور داشته است. خودروی یاد شده دارای فعالکنندههایی در داخل ستونهای A، سقف، بخش پشت صندلیهای جلو و بخش بالایی فریم شیشه جلو بوده است. کیفیت موسیقیهای پخش شده واقعاً فوقالعاده بودهاند.
البته سیستم صوتی برمستر نیز عالی است. ما اغلب این سیستم صوتی را در میان بهترینهای بازار در نظر میگیریم. البته سیستم صوتی بدون بلندگوی کانتیننتال در سطحی دیگر قرار دارد.
اما جدا از موارد یاد شده، مزیتهای استفاده از این سیستم چیست؟ بهطور خلاصه باید گفت صرفهجویی وزن.
ازآنجاییکه روز به روز قوانین آلایندگی سختگیرانهتری وضع میشوند کاهش وزن یکی از کلیدیترین موضوعات صنعت خودرو بوده و خواهد بود.
یک سیستم صوتی مرغوب برای عملکرد عالی به حداکثر ۲۰ بلندگو نیاز دارد. این موضوع به افزایش وزن خودرو منجر میشود و سیستمهای مرسوم تا ۱۵ کیلوگرم وزن دارند. همچنین سیستمهای مرغوب یاد شده از جعبهای استفاده میکنند که بین ۱۰ تا ۳۰ لیتر حجم از صندوق را میگیرد.
سیستم بدون بلندگوی کانتیننتال تنها ۱ کیلوگرم وزن داشته و از جعبهای ۱ لیتری استفاده میکند.
کانتیننتال تأیید کرده این سیستم آماده ورود به خط تولید است. معرفی عمومی این سیستم در ماه سپتامبر و در نمایشگاه فرانکفورت خواهد بود. بازهم میگوییم کیفیت صدای این سیستم فوقالعاده است!
فرشاد سجادیان
۷ تیر ۱۳۹۶یا حضرت دورمیفاسللاسیدو!
نمایشگاه فرانکفورت امسال چه شود ? معرفی انقـلابیترین خودرو: هایپرکار مرسدس با موتور فرمول ۱
معرفی انقـلابیترین سیستم صوتی: شاهکار کانتیننتال
سامان اذری
۷ تیر ۱۳۹۶???
ما هم اینجا دغدغه مون پیدا کردن پایونیر 6975 اصل هستش
نوید جهرمی
۷ تیر ۱۳۹۶جون میده برای آهنگای شوفری. عباس قادری و جواد یساری و … :)
جنوب
۸ تیر ۱۳۹۶اونوقت من با سیستم اینفینیتی فک میکنم سیستم عالی دارم . خخخخخخ
امیر محمدپور
۲۹ دی ۱۴۰۰باکیفیت ترین سیستم صوتی های اتومبیل دنیا به ترتیب عبارتند از:: sonus faber که فقط روی پاگانی هوآیرا نصبه و 1200 وات rms قدرت داره، بعدی NAIM هستکه قفط روی بنتلی کانتیننتال نصبه و 2200 وات قدرت خروجیه واقعی اش هست،بعدی bowers & wilkins انگلیسی هستکه روی ب ام و سری هفت بتازگی نصبه و 1450 وات هم قدرت خروجیه واقعی اش هست، بعدی Burmester آلمانی هست که فقط روی مرسدس بنز بتازگی نصب میشه و پورشه، بعدی Bespoke audio انگلیسی هستکه روی رولزرویس فانتوم و دراپ هد و گوست نصبه، بعدی bang& olufsen دانمارکی هستکه روی آئودی نصبه و آستون مارتین و قبلاً رو ب ام و و مرسدس بنز هم نصب میشد،بعدی REVEL آمریکایی هست که فقط روی لینکلن کانتیننتال نصبه و 28 عدد بلندگو داره، بعدی harman/kardon آمریکایی هستکه پیشکسوت همه سیستم صوتی های دنیاست، بعدی Meridian انگلیسی هستکه روی رنجروور و مکلارن نصبه، بعدی Lexicon آمریکایی هست که قبلاً رو رولزرویس فانتوم نصب میشد، بعدی Bose آمریکایی هست، بعدی Focal فرانسوی هست، بعدی Mark/Levinson آمریکایی هست، بعدی Dynaudio آلمانی هست که رو محصولات فولکس واگن نصبه، بعدی هم Alpin/// هست