جستاری در جنبههای انسانی و اجتماعی پیشرفت صنعتی
محمدحسین شاوردی / پدال
علاقهمندی به رقابت و نمایش توانمندیها یکی از مهمترین دلایل ظهور و بروز برندهای برجسته در دنیای امروز است. امروزه فیسبوک، اپل، تاتاموتورز، مایکروسافت، علیبابا و تسلا از جمله برندهایی هستند که با توان و عزم انسانی سختکوش، ماجراجو و خلاق، و گردآوری تیمی از بهترین متخصصها بازارهای جهانی را درمینوردند و یک شبه محبوبیت میلیونی پیدا میکنند و از محل خرق عادت مداوم این نوابغ، مردم در اقتصادهای پیشرفته به طرزی باورنکردنی کامیاب میشوند. این روند مهیج اما اقتضائاتی دارد که آشنایی با آن میتواند به ما در فهم وضعیت حاضر در جهان و چارهجویی برای ایران کمک شایانی نماید.
مورد نخست که در این منظومه شایسته توجه است روحیه تحولخواهی انسان غربی و یا به معنی دقیقتر انسان توسعه یافته است. از آنجا که انسان موجودی به ذات عشق خواه و عشقورز است و به صورتی فطری دوست دارد مورد توجه و محبت دیگران قرار گیرد، ظهور و بروز توانمندیها یکی از راههای جلبتوجه است. نشان دادن خلاقیتها فردی و تیمی از راه تولید یک محصول صنعتی بهترین راه بروز استعدادهای یک فرد یا یک ملیت و تقویتکننده باور و عزم فردی و ملی است. در دنیایی که بهطور گستردهای شبکهای و اطلاعاتی شده و همه چیز در یک اتاق شیشهای روبروی همه جهانیان در حال نمایش و گذر است، بهراحتی میتوان نبوغ را نمایان و تحسین و اقبال فراگیر را کسب کرد و شایستگی، نبوغ و هویت خود را به همگان اثبات نمود.
در ایران امروز نیز همگی بر سر پیشرفت کشور اجماع نظر دارند بااینحال دو تز کلی وجود دارد که بهشدت متمایز و متفاوت از هماند و نگاه دقیق به هریک، نشاندهنده دو راه متفاوت برای حرکت روبهجلو است. یکی از راهها بربستن درهای تجارت و همکاری و تعامل جهانی و دقت و سعی برای شکوفایی استعدادهای داخلی بدون کمک و استفاده از ایدههای جهانی تلاش دارد و دیگر نگاه در عین پذیرش واقعیت و ضعف و قوتهای نخبگان ایرانی، بر استفاده از تجربیات جهانی از دریچه تجارت، تعامل و همکاری تأکید دارد.
چیزی که در ادبیات اقتصاد توسعه بهویژه در دو دهه اخیر و در مدلهایی همچون کره جنوبی یا هندوستان آموختهایم به ما میگوید که بدون داشتن ایدههای ناب جهانی و تکنولوژی روز نمیتوان در توسعه صنعتی حرفی برای گفتن داشت. تصور کنید اگر هند بهجای همکاری با غولهای خودروساز و آیتی، عمده منابعش را به کشت برنج و اقلام کشاورزی میگماشت و تنها بر استعداد و توان داخلی تأکید میکرد چه میشد. تاتایی ظهور میکرد که لندروور و جگوار را از منتهای شکست به روزهای شکوه بازگرداند؟ آیا تاتا بدون توجه به درسهای جهانی که تویوتا و جنرالموتورز پس دادهاند به این وضع کنونی رسیده است؟ آیا نمیتوان با استناد به تحقیقات جهانی ادعا کرد توسعهطلبان ایرانیِ با نگاه نخستین که ذکر و چارچوب نگاه آنها پیشتر از این رفت، اشتباه میکنند؟
گزارش اویکا (انجمن جهانی صنعت خودروسازی) بر صعود بهرهوری برخی کارخانههای صنعت خودروی هند تا ۸۸ درصد ایالاتمتحده آمریکا آنهم به مدد راهبردی ژاپنی و جهانی استناد میکند و این یعنی یادگیری از طریق تعامل و همکاری در طی حرکتی آرام و عقلانی.
حال این را مقایسه کنید با وضعیت انسان ایرانی که تنها به دنبال برگزیدن سادهترین راه برای گریز از مشکلات است. در اتاق شیشهای جهان امروز، ما ایرانیها کمترین سهم ممکن را از جلبتوجه نو نگاههای جهانی در موارد مثبت داریم و بهجرئت میتوان گفت هرگز کسبوکاری جدید، محصولی بدیع و یا تلاشی نوین را صورت نمیدهیم. نگاهی به پدیدههای نوین صنعتی در دنیا و توجه دقیق به فضای اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور بهخوبی حاکی از جو رخوتبار و کمرمقی است که هیچ قرابتی نه با جمعیت جوان و جویای نام و بااستعداد ایران دارد و نه با موجهای جدید جهانی در هماهنگی است. همین نگاه را میتوان در سطح صنعت خودروسازی بهخوبی مشاهده کرد.
درحالیکه باید عزم دولتها تنها برای توانمندسازی آحاد جامعه خود و کمک به خلق فرصتها، ایدهها و پدیدههای نوین توسط شهروندان یک کشور باشد، توان دولت ما مصروف امور کماهمیت میشود. چندی پیش خبری درز نمود پیرامون حرکت هوشمندانه آنگلا مرکل و دولت آلمان برای ایجاد یک همکاری گسترده بین دهها شرکت مختلف و غیرهم سطح در جهت کمک به اقتصاد صنعتی آلمان و سرمایهگذاری مشترک در تولید نوعی آلیاژ جدید که در انواع صنایع و ماشینآلات به کار میرود. این همکاری گسترده به سلطه آلمان بر بازار تولید ماشینآلات سنگین و سبک و تولید خودرو و هواپیما کمک بسیاری مینماید. کجا دولتمردان ما در هریک از دولتهای معاصر به چنین اموری پرداختهاند. آیا کسی به خالق خودروی پیتون و تیم طراح آن کمکی نمود؟
در آلمان بدان صورت به آینده صنعت پل میزنند در ایران اما شرایط به چه نحو است. اگر دیرزمانی به بهانه جسارت و جوانی و شوق، شرکتهایی همچون سیناد یا محصولاتی همچون پیتون جامعه را به بازنمایی توانمندیهای انسان ایرانی در صنعت خودروسازی امیدوار میکرد، این روزها و علیرغم گشایش فضای جهانی برای ایران و باز شدن درب اقبال برای صدور کالا و ورود تکنولوژی و گسترش همکاری، جز مونتاژ، جز ادامه روندهای پیشاتحریم، و جز فرصت سوزی نمیتوان شاهد مورد دیگری بود.
همین اواخر ایرانخودرو در اقدامی جالب ابتدا خبرهای متعددی از جلب همکاری با ۳ تا ۵ شرکت بزرگ خودروسازی آنهم با کمترین قرابت معنایی و ساختاری در روند تولید خودرو خبر میدهد (سوزوکی و رنو کجا، مرسدس بنز کجا) و سپس با آوردن خودروهای از رده خارج شرکت پژو ما را برای ناامیدی از خود کاملاً مصمم میدارد. سایپا نیز که همچنان در جاده تولید پراید میتازد و بعد از بیست سال از مونتاژ این خودرو، هیچ ایدهای بهتر از تولید مدل ۱۳۲ نداشته است. خلاصه اینکه در صنعت خودروی ایران هیچ حرکت جدید و بدیعی که بتوان آن را در سطح جهانی که هیچ، لااقل در سطح منطقهای قابل اعتنا باشد صورت نمیپذیرد. ایرانخودرو و مجموعه مدیرانش بعد از گذشت چهار دهه هیچ درسی از صنعت پویای خودروی جهان نیاموختهاند و دل به انحصار خوش کردهاند.
فقط این بخش از خبر سایت پدال پیرامون دریافت غرامت از پژو توسط ایرانخودرو را بخوانید و خود قضاوت کنید در صنعت ما تا چه اندازه نگاهها متصلب، عقبمانده و کوچک است و هیچ خبری از نوآوری یا پل زدن به افقهای جدید نیست، تا چشم کار میکند فقط دیوار است و انحصار.
مضمونان خبر بدین شرح بود:
“بعد از حاشیههایی که سخنان وزیر صنعت درباره محرمانه بودن میزان جریمه تعیین شده برای پژو ایجاد نمود، هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایرانخودرو جزئیاتی از قسمتهای غیر محرمانه این توافق را فاش ساخت. به گفته وی پژو بهواسطه زیانی که از قطع رابطه یکجانبه آنها با طرف ایرانی وارد شده، مجموعاً ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو خسارت را به اشکال گوناگون پرداخت مینماید.
به گفته مدیرعامل ایرانخودرو، قرارداد این شرکت با پژو در ۲۰۰ صفحه تنظیم و تحت نظارت مجلس و دستگاههای نظارتی، منعقد شده است.
به هر صورت به نظر میرسد ایرانخودرو توانسته زیانهای خود در دوره تحریم را جبران نماید. هرچند در همان زمان نیز آن زیانها از جیب مصرفکننده و خریدار ایرانی پرداخت شده بود. تنها سر بیکلاه خریداران خودرو در ایران است که خودروها را با چند برابر قیمت و با کیفیتی بسیار نازل خریداری کرده و هیچگاه نیز نه غرامت و خسارتی به آنها پرداخت میشود و نه پوزشی هرچند مختصر میشنوند.”
در هیچ کجای این خبر، از مبحث تولید محصولات جدید، ابداعات تازه در محصولات کنونی برندهای ایرانی، تحول در تکنولوژی تولید محصولات و یا توسعه برند و ارتقا کیفیت محصولات نیست و همچنان تولیدات داخلی بیتوجه به تکنولوژی روز در دور و تسلسل انحصار و بیبرنامگی به ملت تحمیل میشوند. اما چرا شرایط در ایران چنین است؟ اگر در شرایط موجود اقتصاد ایران و صنعت خودرو دقیق شویم انحصار را بزرگترین عامل رکود حاضر مییابیم، انحصار بدیهای بسیاری دارد. جز اینکه نابودکننده استعدادهای ملی و دورکننده جامعه از بهینگی است به بازتولید قدرت سیاسی منجمد شده و جزمی کمک میکند و در نهایت مانع توسعه همهجانبه یک کشور و جامعه میشود و این یعنی پرداخت هزینه در ازای هیچ چیز.
اقتصاد دانش بهینگی است. در شاخه اقتصاد خرد و در بحث تولید اصل را بر رقابت طرفهای مختلف برای بروز توانمندیهای خود در تولید یک محصول با کمترین هزینه ممکن و بیشترین بازدهی میدانند (رقابت بهعنوان یک امر بدیهی تلقی میشود) و تنها عامل برهم زننده این شرایط را انحصار و قوانین انحصارگرایانه و ضد اقتصادی از قبیل اعطای یارانه، تعرفه و یا قیمتهای کف و سقف میدانند. حال دوستان بسیاری در دولت و خارج از دولت میخواهند به هر طریق ممکن صنعت خودروی ایران را پیشرفته و جهانی نمایند بیآنکه هزینه آن را بپردازند و سم انحصار را از تن نحیف صنعت خودرو بیرون بکشند.
واقعیت آن است که بدون تن دادن به حضور برندها، شرکتها و چهرههای مختلف و متفاوت در یک فضای صنعتی، نمیتوان به چیز زیادی دست یافت مخصوصاً وقتی ما همه امتیازات از جمله تسهیلات کمبهره و کمکهای بلاعوض را برای دو شرکت بزرگ در نظر بگیریم که بهظاهر ملی هستند و پشتگرم به حمایتهای چهرههای بانفوذ سیاسی، اما برای بخش خصوصی که در اقتصادهای قدرتمند امروز از قبیل کره جنوبی، هندوستان یا آمریکا نقشآفرینان اصلی هستند تره خورد نکنیم و آنها را به بدترین شکل ممکن از گود بازی خارج کنیم، با این شرایط در صنعت خودروی کشور اتفاقی نخواهد افتاد. منظور از اتفاق نیز تولید کپیهای بهظاهر جدیدی همچون دنا یا ساینا نیست چون این دو خودرو تنها آوازهشان در نمایندگیهای فروش دو مونتاژکار وطنی ولوله زبانهاست و نه از مرز ایران که از درب نمایندگیها فروش این دو برند به بیرون درز نمیکند.
من اعتقاد دارم تا مادامی که صنعت خودروی ایران و فرمان توسعه آن در دستان چند چهره سیاسی محافظهکار و رانتیر است و انحصارگران به انحصار به چشم یک فرصت مینگرند، هرگز به آینده نمیتوان خوشبین بود. تا مادامی که ما در ایران شاهد شکست تیمهای مستقل، جوان و پرتلاشی همچون گروه خودروی “پیتون” هستیم نباید تن به خوشبینی داد و اظهار رضایت نمود. حرفها هم دردی را دوا نمیکند. شب و روز حرف زدن از پسابرجام و فضای مثبت آن نیز کمکی به اقتصاد ایران نمیکند. اقتصاد ایران تشنه رقابت است و خون گرم رقابت تنها دوای درد این قلب سرد و پیر و کمرمق است. ای بازیگران عرصه صنعت خودرو، در راه خدا به رقابت تن دهید.
مهدی ex
۲۰ فروردین ۱۳۹۵با سلام
جانا سخن از دل ماگفتی
GENESIS
۲۰ فروردین ۱۳۹۵یادمه چند سال پیش یکی از مسئولین خودرویی تو یکی از رسانه ها با اعتماد به نفس کامل و غرور فرمودند : امروزه خودرو های ساخت ایران کاملا هم طراز هم سطح و قابل رقابت با خودرسازان کره ای هستند
یعنی باید قیافه منو اون لحظه میدید وقتی این جمله رو گفت⁉ مثلا فکرشو بکنید سمند با ایکاس و جنسیس رقابت کنه…
بهنام طیبی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵حالا باید خداروشکر کرد گفته کره.اگه میگفت رقابت با بوگاتی و فراری و کوینخ زگ گه منفجر میشدی
مهمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۵اتفاقا چند روز پیش هم گفتن با تولید پروژه ایکس 409 چینی ها را پشت سر خواهیم گذاشت و در رقابت با کره ای ها و اروپایی ها قرار خواهیم گرفت
این حرف رو شرکتی میزنه که در کشور خودش نمتونه با تعرفه بیش از 100 درصدی با خودروهای چینی در زمینه خودروهای ارزان قیمت و با خودرو های کره ای که در اثر همون گمرک به کلاس خودرو های گران قیمت منتقل شدن رقابت کنه و هنوز فکر میکنه جواب پشتکار چینی ها و کره ای ها رو میتونه با شعار های توخالی بده
دانیال
۲۰ فروردین ۱۳۹۵افرین مطلب عالی اما هیچ فایده ایی نداره باز تا 20 سال دیگه ما همینارو سوار میشیم
Sajjad
۲۰ فروردین ۱۳۹۵جواب بسی سادس! چون بعضیا دارن از شرایط فعلی بیشترین سود ممکن رو میبرن و نمیزارن اون اتفاق بیوفته و چون پول حروم مثله آب شوره و هرچی بیشتر دستت به پول حروم آلوده تر شه بیشتر براش حریص میشی این وضع کماکان ادامه خواهد داشت…
Mehdi TuRbO
۲۱ فروردین ۱۳۹۵خوب خودتون میدونیدو این کامنتا را میزارید حرف هیچ فایده نداره اونا حرف میزنند اما مام حرف میزنیم میریم میخریم بعدشم جکاشو میگیمو میخندیم این کامنتا تا حالا چ فایده داره وامو یادتون نیس فقط حرف میزنیم یا عمل کنیم یا دیگ حرفشو نزنیم چون این حرفا جایی و نمیلرزونه فقط اعصاب خودمونو خورد میکنیم خدا باعث بانیشو لعنت کنیم تو کشور نفت خیزیم اما وضعیتمون اینه اونایی ک رفتند کویت و میدونند چ خبر ما نباید اوضاع مردممون با مردم کویت این قد فرق کنه فقط فرقش اینه ک خودتون گفتید.
ali
۲۰ فروردین ۱۳۹۵سلام
در مورد اینکه دو تز وجود دارد موافق نیستم (گرچه احساس می کنم این دو تز برداشت شما از دو طیف سیاسی کشوراست ولی این هم درست نیست) . دو تزی که ما داریم به نظر من اینطوره :
1.طیفی از آدم های غیرخلاق پولدوست که با قدرتی که دارند بانک مرکزی را مجبور به وام دادن برای خالی کردن انبارهایشان می کنندو هیچ تفکری در مورد خلاقیت ندارند و ترجیح می دهند آخر سال جمع شوند و سودشون رو تقسیم کنند . این جماعت هیچ چیزی در مورد تحقیق و توسعه نمی دانند و یا به آن فکر نمی کنند.پس اینها به دنبال پیشرفت نیستند.
2.طیف دوم هم وجود ندارد که اگر وجود داست در کنار پراید 30 سال پیش یک خودرو مناسب با کیفیت و قیمت مناسب هم داشتیم .
همه اینها به کنار . چیزی که همیشه آزار دهنده است اینه که مردم اینها رو می خرند! پراید حلبی بدون امکانات به مثابه تابوت رو که 10 میلیون می ارزه 20.000.000 تومان می خرند ! وتا وقتی تقاضا هست و اینقدر حاشیه سود و همه خفه خون گرفتند من هم باشم تولید می کنم و مگر دیوونه باشم پول تحقیق و توسعه بدم . حرف زیاده ولی چون فایده نداره و شاید اصلا تایید نشه نظرم بیخیال . کی درست شده که الان درست شه
محمدحسین شاوردی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵لطفا کمی بیشتر توضیح بدید
مثلا به نظرتون هیچ گروهی در ایران علاقهمند به درس آموزی از تجربیات جدید نیست؟
بهنام طیبی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵اخه پراید باید با قیمت 20 میلیون به دست ملت برسونن؟؟؟؟
پراید چندساله از رده خارج کره است؟؟؟
ali
۲۰ فروردین ۱۳۹۵از نظر سیاسی وقتی هر طیفی روی کار بوده تفاوتی در نتیجه کار خودروسازان ندیدیم.البته فکر می کنم چون خودرو به شدت سیاسی هست نمی تونه پیشرفت کنه و یک سری مسائل دیگه مثلا مشخص نیست اینها خصوصی هستند یا دولتی . سهام عمده شون مال کی هست و …
در مورد سوال تون واژه گروه یکم کلی هست . مثلا دانشجویان یک کلاس هم میشه گروه به حساب آورد ولی توانایی ایجاد تغییر ندارند. منظور من گروه هایی هست که فعلا در این صنعت فعال هستند و اوج خلاقیت شون آوردن خودروهای چینی هست که یکم تنوع بازار رو با همه اشکالاتش بیشتر کرده . همین هایی که نه می زارن تعرفه واردات بیاد پایین و نه کیفیت و تنوع رو بالا می برند.دلایلش هم مختلفه . مهم ترینش به نظر من مردم هستند.تا وقتی پی نبریم به اینکه پراید 405 206 نیسان و … یه توهین به شعور ماست و براش سر و دست بکشنیم متاسفانه اوضاع همینه . این ماییم که مشخص می کنیم دیگران چطور با ما رفتار کنن.استانداردهامون رو باید بالا ببریم اون وقت پراید خود به خود گردونه رقابت حذف میشه .اون وقت اونایی که مثل علی دایی یا وزیر قبلی راه با تصادف می کنند و ماشین شون چپ میشه کمتر کشته میشن .راننده مهمه ولی ماشین هم مهمه که متاسفانه وقتی به پراید 20 میلیونی راضی باشی تویوتا کرولا رو با 12 ایربگ به 50 60 میلیون بهت نمیدن بلکه به 130 میلیون میدن. صحبت زیاده ولی کلا به نظر من فرهنگ مردم از همه چیز مهم تره اول باید روی این کار کرد بقیه چیزا تابع این هستن . فرهنگ بالا بره کسی پراید و 405 و … نمی خره.کمتر تو جاده ها کشته میشن . سرمایه ملی کمتر هدر میره .خودروسازها مجبورن مدل های به روز تر تولید کنن. صادرات خودرو بیشتر میشه .مصرف سوخت پایین میاد. سطح رفاه بالاتر میره و …
مهمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۵حرف شما تا چند سال قبل کاملا درست بود
چرا که در صورت نبود تعرفه میشد با پول پراید یک خودروی شهری اروپایی ایمن یا به جای سمند تویوتا کرولا خرید
اما با افت قدرت خرید مردم الان با پول دنا هم نمیشه یه ماشینه شهری اروپایی خرید و باید چشم امیدمون به رنو کویید هندی و امثالهم که معلوم نیست از نظر ایمنی بهتر از پراید باشن باشه
با این وضعیت و وجود انحصار که تشدید کننده این وضعیت هست نمیشه از مردم انتظار داشت ماشین نخرن و5 سال صبر کنن تا شاید این انحصار از بین بره
در ضمن حتی اگر این انحصار از بین برود هم مطمئن باشید قوانینی مثل حق نمایندگی و … انحصار دیگری رو ایجاد خواهد کرد (همونطور که الان هم در مورد وارداتی ها وجود دارد )
Siavash
۲۰ فروردین ۱۳۹۵فقط میتونم بگم ازماست که برماست
احمد باقری
۲۰ فروردین ۱۳۹۵ببینید، همه این حرفها به کنار، به نظر من، هدف مهم هست، وقتی هدف، پیشرفت روز افزون و ارائه ماشینهای بهتر و تشویق شدن از طریق بازخوردهای مشتریان باشه، همیشه روند تکامل و بهتر شدن، ادامه پیدا کنه، اما وقتی هدف، فقط ارائه یک ماشین چهار چرخ و پول گرفتن، بدون توجه به نارضایتی مشتری و هدر رفتن وقت زیادی از مشتری در نمایندگیها برای تعمیر باشه، مسلما هیچ وقت هیچ پیشرفتی حاصل نمیشه، هدف، پول در آوردن به هر شکل ممکن هست و بس.
Lmbx
۲۰ فروردین ۱۳۹۵تشکر ویژه از اقای شاوردی بابت متن بسیار زیبا و پر مغز یکی از بهترین مطالبی بود که در پدال خوندم.
حتی اگه با همون طرز فکر توجه به توانایی های داخلی تو این چند ساله پیش میرفتیم باز هم از جایی که الان هستیم خیلی بهتر بودیم مشکل اینجاست که به همین توانایی های داخلی هم اندک توجه نمیشه.تو کشور های دیگه سردمداران میخوان هم خودشون زندگی مرفح داشته باشن هم مردم ولی مثل اینکه تو ایران خوشی مردم برای بعضی ها مثل عذاب الهی میمونه
محمدحسین شاوردی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵ممنونم دوست عزیز
احسان(احسان سابق)
۲۰ فروردین ۱۳۹۵چقدر این مطلب خوب و زیبا نوشته شده بود.
البته مدیران و مسئولین کشور ما از فضا نیومدن.انگار که ضعف و تنبلی تو خون این ملت نفوذ کرده
هفته ای که گذشت 6 روز کلاس داشتم.6 روز سر تمام کلاسا رفتم و هیچکدوم از کلاسا تشکیل نشد!نه دانشجوهابودن نه اساتید.به یکی از استادها پیام دادم که چرا تشکیل نشد گفت:اگر بچه ها بیان منم میام.دانشجوها هم گفتن که اساتید حاضر نیستن بیان!
کارشناسی الکترونیک و ترم اخر.همین افراد باید تا 6 ماهه دیگه اماده ورود به صنعت باشن.اما یک ماه تمام تعطیل بودن و از کم بودن وقت استراحت ناراضی.
وای بر این مملکت
(*مهرداد*)
۲۰ فروردین ۱۳۹۵اون عکس هفتمی از بالا عجب صحنه ایست !!!!
HoSeIn
۲۰ فروردین ۱۳۹۵متاسفانه ما ایرانیا تو همه عرصه ها فقط خوب شعار می دیم وقتی پای عمل می رسه همه فقط منافع شخصیشون را می سنجن .
solat
۲۰ فروردین ۱۳۹۵من همه مطالب رو با دقت خوندم و تشکر میکنم از نویسنده اقای شاوردی
متاسفانه گوش شنوایی نیس / یه ضرب المثل هس که میگن به کر بگو _ واسه کور برقص . . حالا این شد وصف حال و روز کنونی مردم که هر چیم اعتراض میکنن فایده ای نداره و جیب اقایون پر شدنی نیس
تا رقابتی نباشه و انحصار خاتمه پیدا نکنه همین اش هست و همین کاسه
در ضمن عکسایی که تو شرکت سایپا گرفته بودن در حال مونتاژ خیلی خنده اور و در واقع شرم آور بود
امیرحسین
۲۰ فروردین ۱۳۹۵واقعا ایران جهنم دوستداران خودرو است…
احسان
۲۰ فروردین ۱۳۹۵سلام تو مستند تهران تقاطع سئول تمامی این مسائل گفته شد واقعا مستند قشنگی بود
احسان
۲۰ فروردین ۱۳۹۵سلام مستند تهران تقاطع سئول همه این ها رو گفت
احسان
۲۰ فروردین ۱۳۹۵سلام تا مردم میخرن اونا هم تولید میکنن و دولت هم ازشون حمایت میکنه که تولید ملی هستش
mj
۲۰ فروردین ۱۳۹۵آقای شاوردی واقعا نشون دادی مردی با گفتن این بخش(معنای عمقی این حرف عامل تمام مشکلات ملته):
انحصار بدیهای بسیاری دارد. جز اینکه نابودکننده استعدادهای ملی و دورکننده جامعه از بهینگی است به بازتولید قدرت سیاسی منجمد شده و جزمی کمک میکند و در نهایت مانع توسعه همهجانبه یک کشور و جامعه میشود و این یعنی پرداخت هزینه در ازای هیچ چیز.
نوید جهرمی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵ممنون محمد حسین جان. مقاله رو کامل کردی. اگر ممکنه اینجا تمومش نکن و ادامه بده.
از توصیف سبک مدیریتی و تولید ژاپنی و آلمانی خوشم اومد.اگر شد مفصل بازش کن قربون دستت.
متأسفانه هر چی بیشتر و دقیق تر مسائل کشور رو بررسی کنیم ب عقبگرد و افول میرسیم ( منکر پیشرفت های انجام شده نیستم ) اما با سیستم پوسیده و خراب نمیشه انتظار خروجی مثب داشت.بعد بعضی دوستان ما رو منفی گرا و مأیوس میخونن و میگن جماعت دلواپس.والا مام مثل شما فرزند همین آب و خاکیم و ب ایرانی بودنمون میبالیم. اما نباید وضعیت جوری بشه که جوون این مملکت ببینه اگر پیشرفت بخواد و بهش بها داده بشه باید از ایران مهاجرت کنه.وگرنه سرشو بندازه پایین و بیتفاوت و بیخیال روزگار سپری کنه.اگر مثل امثال گروه پیتون هرجای دیگه بودن روی سرمیزاشتنشون اما اینجا…. . مطمأنم الان یا اعضاشون از ایران مهاجرت کردن یا هرکدوم که موندن پشیمونن که چرا نرفتن.
ارمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۵دقیقا تنها شانس پیشرفت انسان از ابتدای خلقت رقابت بوده
-رقابت در جنگ سرد با تمتم هزینهاش تکنولوژی رو 20 سال به جلو حل داد.
-جنگ ها جهانی با تمام دردسرهاش کلی موجب پیشرفت هم شد.
در المان رقابت حتی در یک کشور نه چندان بزرگ ابر برندهای بنز و . . . رو به وجود اورد.
تنها بازندها انحصار گرایان هستند چون در هیچ گونه نظام اقتصادی و سیاسی مثال بارزی از پیشرفت طرح انحصاری دیده نمیشه .
خودرو سازی امروزه به یه مسابقه دو اون هم در حد المپیک شبیه بهترین دوندها در حال دویدن هستن و اگر انحصارن قرار بود دو دونده حضور پیدا کنند هیچ وقت رکورد 100 متر زیر 10 ثانیه نمیرفت .
کاش روزی برسه که درها باز بشه و صنعت گران ما جای به دروغ و ریا کاری برن بخوان و یاد بگیرن .
کافر مقدس
۲۱ فروردین ۱۳۹۵جناب شاوردی .جسارتا چرا اشاره ای به سیاسی بودن *خودرو* و خودروسازی(مونتاژ کاری ) در ایران نکرده اید!؟
مگر نه آنکه 0تا100ش سیاسی ست ؟!
محمدحسین شاوردی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵سلام دوست نادیده قدیمی
من اعتقاد دارم تا مادامی که صنعت خودروی ایران و فرمان توسعه آن در دستان چند چهره سیاسی محافظهکار و رانتیر است و انحصارگران به انحصار به چشم یک فرصت مینگرند، هرگز به آینده نمیتوان خوشبین بود. تا مادامی که ما در ایران شاهد شکست تیمهای مستقل، جوان و پرتلاشی همچون گروه خودروی “پیتون” هستیم نباید تن به خوشبینی داد و اظهار رضایت نمود. حرفها هم دردی را دوا نمیکند. شب و روز حرف زدن از پسابرجام و فضای مثبت آن نیز کمکی به اقتصاد ایران نمیکند. اقتصاد ایران تشنه رقابت است و خون گرم رقابت تنها دوای درد این قلب سرد و پیر و کمرمق است. ای بازیگران عرصه صنعت خودرو، در راه خدا به رقابت تن دهید.
Korea
۲۱ فروردین ۱۳۹۵فقط همان در سایه دموکراسی بودن که در متن هم اشاره شد
فرق کره شمالی و کره جنوبی هم همین است
-Ali-
۲۱ فروردین ۱۳۹۵در دستان چند چهره سیاسی محافظهکار و (((((((رانتیر))))))) است
محمد محسن
۲۱ فروردین ۱۳۹۵آخ آخ آخ آخ…..
قلبم درد گرفت.
genius
۲۱ فروردین ۱۳۹۵ایرانی رو دو چیز بدجور به زمین زده یکیش پرمدعا بودن و خودبزرگ بینیش هست.کشوری که هیچ دستاورد شگرفی بجز الکل(!)رو در طول تاریخش به بشریت اهدا نکرده داعیه ابرقدرتی داره و صغیر و کبیر رو از خودش پایین تر میدونه!!!فاکتور مهم بعدی بزعم بنده که موجب عدم نیل به پیشرفت گردیده است بلاشک نازیدن به مفاخر و شکوه باستانی بدون تلاش برای احیای مجدد و حتی تلاشی مضبوحانه در راستای نابودی سمبلها و نمادهای آن تمدن باستانی(چیزی حدود چهاردهه پیش…) است که نمونه اش را میتوان در ادامه روند تحقیر و کوچک شمردن اعراب علی رغم استیلای صد در صدی آنها نسبت به ما دید!تا وقتی مسئولان و ملت ما چشمهایشان را رو به حقایق نگشایند و جایگاه واقعی ایران و ایرانی را در معادلات جهان امروز به دور از بزرگنمایی نبینند اوضاع بر همین منوال خواهد ماند…
Archi KHAN
۲۲ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیز
حالا من کاری به :
شگرف و داعیه و مضبوحانه و استیلا و … اینا ندارم
اما مطمئنی ایران هیچ دستاورد شگرفی بجز الکل(!)رو در طول تاریخش به بشریت اهدا نکرده ؟؟
HUMMER
۲۱ فروردین ۱۳۹۵اخه چرا؟؟؟؟
Archi KHAN
۲۲ فروردین ۱۳۹۵و هزاران چرای دیگر …
محمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۵اخه ایران چه چیزیش درسته والا..روز به روز پس رفت میکنه اما پیشرفت هرگز