تا امروز رسوایی نابخشودنی ایربگهای تاکاتا، صدها میلیون خودرو در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. بااینوجود چه عیبی دارد که ۲.۷ میلیون ایربگ دیگر هم به این آشی که شرکت ژاپنی پخته بیفزاییم؟
سهشنبه بود که اداره امنیت ملی بزرگراههای ایالاتمتحده از فراخوانی حدود ۲.۷ میلیون بادکننده ایربگ خبر داد. گفتهشده اگر بادکننده ایربگها به مدت طولانی در معرض “رطوبت متوسط و دمای بالا و همچنین تغییر دورهای دما قرار بگیرند”، ممکن است در حین تورم تکهتکه شوند و این، دلیل فراخوانی دوباره آنهاست.
این بمبهای ساعتی هماکنون در سینه خودروهایی از فورد، نیسان و مزدا جای دارند. هرچند تاکاتا از اینکه کدام مدلها تحت تأثیر این مشکلاند، سخنی به میان نیاورده؛ اما به گزارش رویترز، سخن گوی فورد از درگیر بودن حدود ۲.۲ میلیون خودرو در این مشکل خبر داده و همچنین طبق گفته او هنوز هیچ حادثهای در این رابطه به ثبت نرسیده است. نیسان هم ۶۲۷ هزار ورسا را که طی سالهای ۲۰۰۷ (۱۳۸۵ ه.ش) الی ۲۰۱۲ (۱۳۹۰ ه.ش) میلادی به تولید رسیدهاند را فراخواهد خواند. مزدا نیز حدود ۶ هزار کامیونت سری B را فراخوانی میکند.
نخستین فراخوانی که بر طبل این افتضاح کوبید به خاطر بیبهره بودن بادکننده ایربگها از یک عامل کاهشدهنده رطوبت (خشککن) بود؛ این اقدام بهشدت برای تاکاتا هزینه تراشید. هنگامیکه بادکننده ایربگ در معرض رطوبت قرار میگرفت، ممکن بود منفجر شده و بهجای آن بادکنک سفید که همه از ایربگها میشناسند، ترکشها را روانه کابین خودرو کند.
از ظواهر چنین برمیآید که ایراد فعلی نیز، دقیقاً کپی پیست شده قبلی است. ولی برخلاف گذشته، این بار از کلسیم سولفات بهعنوان خشککن در بادکننده ها استفاده شده اما، از بخت بد ژاپنیها، این ترکیب کاملاً در انجام وظیفه خطیر خود که همانا جذب رطوبت است باز مانده و درنتیجه همان ترکشها منتظر راننده بخت برگشتهاند. ایراد این قطعه حیاتی، تا به امروز باعث مرگ ۱۷ نفر و آسیب دیدن حدود ۱۸۰ نفر شده است.
بد نیست بدانید که بیش از ۶۵ درصد از ۴۶.۲ میلیون واحد ایربگی که پیشازاین در ایالاتمتحده فراخوانی شده بودند، تعمیر نشدهاند. از این مشکل که بیش از ۱۷ خودروساز را در بر گرفته، بهعنوان بزرگترین ایراد ایمنی در صنعت اتومبیل یاد میشود. این فراخوانیهای متعدد، نگرانیها را در رابطه با معیوب بودن تمامی بادکنندههای تاکاتا که از آمونیوم نیترات استفاده میکنند بالا برده؛ اگر تمامی این ایربگها مشکلدار از آب درآیند، باید خودمان را برای فراخوانیهای بسیار گستردهتر از اینها آماده کنیم. خردادماه بود که تاکاتا برای حفاظت از ورشکستگی ثبتنام کرد.
فرشاد
۲۲ تیر ۱۳۹۶واقعا شرکت بزرگ دیگهای نیست که بتونه نیاز بازار رو تامین کنه؟ وقتی یه محصول تقریبا انحصاری میشه، دیر یا زود گندش در میاد.
محمدرضا
۲۲ تیر ۱۳۹۶این هم یه دلیل دیگه برای احمقانه بودنِ تعصب روی برند یا کشور.بعضی از دوستانی که این همه اینجا “کیفیت ژاپنی” میکنن تو کامنتا و از جنسی که از ژاپن بیاد بیرون بت میسازن،حالا تحویل بگیرن.
King Audi R18 e-tron Quattro
۲۲ تیر ۱۳۹۶.
تاکاتا کارش تمومه دیگه.
مرگ ۱۷ نفر و آسیب ۱۸۰ نفر اصلا قابل بخشس نیست.
Roham
۲۲ تیر ۱۳۹۶تاکاتا تازه کارش تموم شده ما با کار تموم شده به دنیا میایم با این صنعت خودرو سازی مون که تاکاتا ها و محصولاتشون واسمون آرزو هستش