متفرقه

حال خوب اکتبر

همان‌طور که پیش‌ازاین درباره رکوردشکنی فروش خودرو در بازار آمریکا نوشته بودیم، به نظر می‌رسد ماه اکتبر ماهی منحصر به فرد برای صنایع خودروسازی در آمریکا باشد. با رشد ۱۳% نسبت به سال قبل و رسیدن به بیشتر از ۱۸.۲۳ میلیون دستگاه در امسال!

car-dealership
ولوو خودش داستانی دارد. این خودروساز با گروهی از خودروهای جدید و افزایش فروش ۸۷% نسبت به سال ۲۰۱۴. ماه‌های یکنواخت فروش را پشت سر گذاشته و آرامش نسبی را برای روسای این کمپانی سوئدی فراهم آورده است.
فیات کرایسلر در تمام برندهایش رشد نشان می‌دهد. حتی فیات که امسال با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود رشد ۱% نشان داد که هرچند ناچیز است اما خوشبختانه منفی نیست. داج نیز که با کاهش سفارش مواجه بود با افزایش فروش در اکتبر به نظر می‌رسد از بحران خارج شده باشد. تنها چند مدل دورانگو، دارت و وایپر کاهش فروش داشته‌اند. البته هیچ‌کدام نمی‌توانند ضربه‌ای واقعی به حرکت معنی‌دار داج بزنند.
جنرال موتور همانند سپتامبر یک اکتبر عالی را پشت سر گذاشته است. همهٔ زیرمجموعه‌های جنرال موتور افزایش فروش داشته‌اند به‌جز بیوک که رشد ۵% سپتامبر را تکرار کرد. جی‌ام‌سی و جیپ هم از استقبال گسترده از شاسی بلندها و تراک هایشان بهره می‌برند.
نتایج فورد اما کمی گمراه‌کننده است. درحالی‌که پایگاه خبری بلووال خودش رشد درخشان ۱۴.۳% را اعلام کرده است لینکلن اما کاهش رشد ۴.۵% را نشان می‌دهد.

2016 Lincoln MKX
۲۰۱۶ Lincoln MKX

دیزلی‌ها در رکود
فولکس‌واگن ماه قبل خود را در حالی تکرار کرد که بیشتر دیزلی‌ها کاهش شدید در ثبت سفارش را تجربه کردند. تیگوان، توراِگ، پاسات، پاسات سی‌سی، Eos، جی تی آی ماه‌های بهتری داشتند درحالی‌که گلف و گلف اسپرت واگن و جتا (جتا در مقایسه با سال قبل) ضربه خورده‌اند. تنها نقطهٔ درخشان برای فولکس‌واگن e-golf بود که با فروش ۶۰۰ دستگاه در این ماه برای دومین ماه پیاپی در ستون رشد مثبت قرار می‌گرفت و فولکس‌واگن را از رشد منفی حفظ کرد.
از طرف دیگر آئودی برای پنجاه و هشتمین (۵۸) هفتهٔ پیاپی است که رشد فروش خود را با قدرت حفظ کرده است.

2015 Audi Q7 E-TRON TDI
۲۰۱۵ Audi Q7 E-TRON TDI

از ژاپن با عشق
هوندا و آکورا هردو اعلام کردند که نتایج فروش اکتبر نشان می‌دهد که برای اکتبر نمی‌توان برچسب سورپرایز را انتخاب کرد و حتی مدل هوندا سی آر-وی سیر کاهشی تقریباً نامحسوسی داشته و فروش اچ آر-وی با مشکلاتی همراه بوده است.

2016 Honda HR-V FWD
۲۰۱۶ Honda HR-V FWD

نمودار فروش نیسان نشان می‌دهد که یک زوج غیرقابل پیش‌بینی یعنی نیسان z و نیسان کوئست این کمپانی ژاپنی را به‌صورت کامل در ستون مثبت قرار داده است. حال کراس اور این کمپانی یعنی QX50 نیز در اکتبر خوب گزارش شد.

2016 Infiniti QX50
۲۰۱۶ Infiniti QX50

مزدا در فروش این ماه افزایش ۳۵% را تجربه کرد که در طول ۲۱ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. هرچند این خودروساز کوچک ژاپنی حتی یک ماه منفی را هم نداشته است. اما اکتبر گذشته این خودروساز فروش قوی نداشت و این ممکن است روی کاغذ گول زننده باشد ولی به‌هرحال باید قبول کرد که مزدا جهش بزرگی داشته است.

2016 Mazda MX-5 Miata
البته این عدد در میان خودروسازان ژاپنی بالاترین نرخ رشد نیست. سایون که ماه‌ها با رکود مواجه بود رشد ۵۰% را در اکتبر اعلام کرده است. اگر بدانیم که این نرخ رشد حاصل فروش کمتر از ۷۰۰۰ دستگاه بوده است شاید فکر کنیم که اتفاقی چندان مهمی هم نیست ولی برای این زیرمجموعهٔ تویوتا که ماه‌ها با بحران روبه‌رو بوده است جرقه مهمی به حساب می‌آید. اگر این خودروساز در ماه نوامبر و دسامبر با این قدرت پیش برود می‌تواند کسری ۱۰% خود را نسبت به ۲۰۱۴ جبران کند و حتی از آن نیز فراتر برود.

2016 Scion iA
۲۰۱۶ Scion iA

و در مورد سوبارو هیچ‌کس غافلگیر نشد وقتی این خودروساز رشد ۲۰% را در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۴ اعلام کرد.

2016 Subaru Forester 2.0XT Touring
۲۰۱۶ Subaru Forester 2.0XT Touring

نگاهی اجمالی به لوکس سازها
لکسس اعلام کرد با فروش ۲۶۴۳۶ دستگاه، سهم ۱۳% از بازار را به دست آورده است. مرسدس بنز هم اعلام کرد ۲۸۹۵۲ دستگاه در این ماه فروخته است. بی ام دبلیو که اکتبر گذشته فروش چشمگیر داشت در این ماه کاهش اندکی نشان می‌دهد ولی هنوز هم با فروش ۲۹۴۳۹ دستگاه می‌تواند رقیبی قدرتمند به حساب بیاید.

2015 BMW X6 M50d
۲۰۱۵ BMW X6 M50d

جدول مقایسهٔ اکتبر امسال با اکتبر سال قبل

ردیف نام خودروساز میزان رشد فروش ماه
۱ آکورا ↑ ۴.۲ % ۱۶۰۷۹
۲ آلفا    – ۶۵
۳ آئودی ↑ ۱۶.۸ % ۱۷۷۰۰
۴ بنتلی ↓ ۵۷.۱ % ۱۲۱
۵ بی ام دبلیو ↓ ۳.۸ % ۲۹۴۳۹
۶ بیوک → ۰.۲ % ۱۸۶۶۰
۷ کادیلاک ↑ ۱۳ % ۱۵۳۹۱
۸ شورلت ↑ ۱۷.۶ % ۱۸۳۴۶۴
۹ کرایسلر ↑ ۱ % ۲۷۸۰۱
۱۰ دوج ↑ ۱۲ % ۴۶۶۱۲
۱۱ فیات ↑ ۱ % ۳۷۵۷
۱۲ فورد ↑ ۱۴.۳ % ۲۰۵۴۵۳
۱۳ جی ام سی ↑ ۱۸ % ۴۵۴۷۸
۱۴ هوندا ↑ ۹.۳ % ۱۱۵۵۷۲
۱۵ هیوندای ↑ ۵ % ۶۳۸۱۹۵
۱۶ اینفینیتی ↑ ۱۳.۶ % ۱۰۶۷۱۱
۱۷ جاگوار ↓ ۱.۹ % ۵۸۸
۱۸ جیپ ↑ ۳۳ % ۷۳۵۶۱
۱۹ کیا ↑ ۱۲% ۵۰۰۴۴
۲۰ لامبورگینی ↑ ۱.۶ % ۶۳
۲۱ لندور ↑ ۹۷.۱ % ۷۱۹۹
۲۲ لکسوس ↑ ۱۳.۲ % ۲۶۴۳۶
۲۳ لینکلن ↓ ۴.۵ % ۸۴۸۵
۲۴ مازراتی ↓ ۳.۱ % ۱۱۶۶
۲۵ مزدا ↑ ۳۵.۴ % ۲۵۴۵۱
۲۶ مرسدس بنز ↑ ۱.۳ % ۲۸۹۵۲
۲۷ مینی ↓ ۲۲.۹ % ۴۰۸۷
۲۸ میتسوبیشی ↑ ۱۹.۸ % ۷۴۲۶
۲۹ نیسان ↑ ۱۱.۵ % ۱۰۴۹۰۴
۳۰ رام (داج) ↑ ۳ % ۴۳۷۴۹
۳۱ سایون ↑ ۴۹.۹ % ۶۲۷۰
۳۲ اسمارت ↑ ۲۳.۲ % ۷۲۱
۳۳ سوبارو ↑ ۲۰ % ۵۱۶۲۹
۳۴ تویوتا ↑ ۱۲ % ۱۷۱۳۳۹
۳۵ فولکس واگن ↑ ۰.۰۲۴ % ۳۰۳۸۷
۳۶ ولوو ↑ ۸۶.۹ % ۷۴۲۲

 

فروش از ابتدای ۲۰۱۵

ردیف نام خودروساز میزان رشد فروش سال
۱ آکورا ↑ ۹.۶ % ۱۴۸۰۹۸
۲ آلفا        – ۵۶۲
۳ آئودی ↑ ۱۳ % ۱۶۵۱۰۳
۴ بنتلی ↓ ۱۵.۵ % ۱۹۱۷
۵ بی ام دبلیو ↑ ۴.۶ % ۲۷۹۳۹۵
۶ بیوک ↓ ۱.۶ % ۱۸۶۳۸۷
۷ کادیلاک ↓ ۰.۳ % ۱۴۱۰۹۰
۸ شورلت ↑ ۴.۸ % ۱۷۷۹۶۴۶
۹ کرایسلر ↑ ۱۰ % ۲۷۶۶۰۱
۱۰ دوج ↓ ۱۲ % ۴۲۸۹۵۹
۱۱ فیات ↓ ۹ % ۳۵۵۷۶
۱۲ فورد ↑۵.۴% ۲۱۰۳۶۷۷
۱۳ جی ام سی ↑۱۲.۵% ۴۵۵۷۱۷
۱۴ هوندا ↑ ۲.۲ % ۱۱۷۲۱۱۹
۱۵ هیوندای ↑ ۱۳.۶ % ۱۰۶۷۱۱
۱۶ اینفینیتی        –
۱۷ جاگوار ↓ ۴.۹ % ۱۲۲۰۴
۱۸ جیپ ↑ ۲۴ % ۷۰۶۴۷۱
۱۹ کیا ↑ ۷.۴ % ۵۲۶۰۲۴
۲۰ لامبورگینی ↑ ۲.۹ % ۶۳۰
۲۱ لندور ↑ ۳۲.۳ % ۵۵۶۰۲
۲۲ لکسوس ↑ ۱۲.۲ % ۲۷۳۸۸۱
۲۳ لینکلن ↑ ۷.۵ % ۸۲۴۴۹
۲۴ مازراتی ↓ ۷.۶ % ۹۵۴۳
۲۵ مزدا ↑۲.۹ % ۲۶۷۱۵۸
۲۶ مرسدس بنز ↑ ۶.۵ % ۲۷۸۸۴۲
۲۷ مینی ↑ ۱۰.۳ % ۴۹۰۶۱
۲۸ میتسوبیشی ↑ ۲۵ % ۸۰۶۸۳
۲۹ نیسان ↑ ۵.۵ % ۱۱۳۱۸۲۴
۳۰ رام (داج) ↑ ۶ % ۴۰۲۲۳۷
۳۱ سایون ↓ ۹.۶ % ۴۵۴۷۱
۳۲ اسمارت ↓ ۲۹ % ۶۱۵۳
۳۳ پورشه ↑ ۱۱.۱ % ۴۳۳۷۰
۳۴ تویوتا ↑ ۴.۲ % ۱۷۵۲۰۹۴
۳۵ فولکس واگن ↓ ۲.۱۹ % ۲۹۴۶۰۲
۳۶ ولوو ↑ ۱۲.۵ % ۵۳۸۰۳

 

ترجمه: صادق چولکی
منبع: leftlanenews

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان)

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2868 ديدگاه)

    هیچوقت اواز خوش صداسیمای ایران رو در 6-7 سال گذشته فراموش نمی کنم که از ورشکستگی خودروسازان و رکود اقتصادی امریکا خبر میداد.اخبار های ایران 24 ساعت شبانه روز از بحران اقتصادی و نابود شدن امریکا! خبر میدادن.راستی مدتی هست که رسانه ملی از اوضاع اقتصادی امریکا دم نمیزنه.شاید چون دارن روزهای خوبی رو پشت سر میذارن صدا سیما دلش واسه مردم ایران سوخته و نمی خوان مردم ایران نسبت به اوضاع خوش کفار!حسرت بخورن.البته از رکود شدید بازار ایران هم خبری نمیده.چقدر که راستگو و مورد اعتماد هست این رسانه ملی!فکر کنم واسه همین صداقت زیاد هست که دیگه هیچ خریداری در کشور نداره و مردم ایران حاضر نیستن به حرفای نه چندان جذابشون گوش بدن

    1. hitler

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (496 ديدگاه)

      احتمالا اونجا هم وام 25میلیونی میدن و این حجم از خرید به مدد تدبیر و امید آمریکایی هست

  2. yas

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (67 ديدگاه)

    اونا چجوری ماشین میفروشن ما چجوری………………………………………………

  3. hamed

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ترفند موزیانه ای که خودروسازهای ما بکار گرفتن واسه فروش لگنهای پوسیده تحه پارگینگ هاشون به عقل جن هم نمیرسید!!!
    بسیار ناجوانمردانه!

  4. Zonda R

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    @.F
    دیگه کم کم داره 2015 هم تموم میشه
    تو امریکا gm اوله
    فورد دوم
    تویوتا سوم
    چقدر میزان فروش bmw و بنز به هم نزدیک و بعد از اونها هم لکسوس تو شاخه ی لوکسها
    اما چقدر حق انتخاب دارن این همه برند با این همه محصول بروز با این شرایط خوب
    یه نکته ی جالب دیگه اینه که یه جمع بزنید امریکایی ها بیشتر از امریکایی ماشینای ژاپنی میخرن

  5. ali ayat

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (715 ديدگاه)

    یه بحث هست که میگن فروش ژاپنی چند برابر کره ای هست ولی نسبت به فروش این ماهی که دیدم فقط یه تویوتا بود که فروش بالایی داشت وگرنه باقی برند های ژاپنی زیر کره ای ها هستن مثل مزدا یا اینفینیتی یا هرچی کاری ندارم و میخوام بگم که زیاد این که یه شرکت نوپا رو با یه شرکتی که چندیدن و چند سال کارش اینه مقایسه کنیم کار اشتباهیه هرچند باقی برند ها هم مثل سوبارو و میتسوبیشی هم چندین و چند سال هست خودرو میسازن الان خیلی نتونستن بفروشن خب نکته اینجاست که پیشرفت خوبی بوده برای کره همین

    1. بهزاد

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2591 ديدگاه)

      دوست عزیز اگر نگاه شما به باقی موارد همینطور هست که اعداد رو درست نمیبینید پس نمیشه روی یکسری از نظرات شما حساب باز کرد چون دارای اشتباهات فراوانی هست!
      اعداد نیسان و هوندا بزرگتر نیست؟ حتی به غیر از جمع فروش اینفینیتی و آکورا.

      1. ali ayat

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (715 ديدگاه)

        من کلی یه چندتا ژاپنی گفتم حالا اصلا همون مزدا خالی با اون همه افتخار حالا میشه حساب باز کرد

        1. hamid reza

          ۲۶ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (381 ديدگاه)

          دوست عزیزم شما اگر بخوای مقایسه منصفانه ای داشته باشی هیوندایی_کیا رو باید با تویوتا و هوندا و نیسان مقایسه کنی. چون از لحاظ میزان تولید و وسعت کارخانه جات اینها رقیب هیوندایی هستن. اینفینیتی برند لوکس هست و مزدا هم از لحاظ سقف تولید خودرو در سال ارقام خیلی پایین تری نسبت به هیوندایی داره نه به دلیل تولید کمتر به دلیل ظرفیت تولید پایین تر

        2. بهزاد

          ۲۶ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (2591 ديدگاه)

          شما عنوان کردی فقط تویوتا و باقی موارد زیر کره ای ها هستند برای همین گفتیم به اعداد دقت کنید.
          حساب باز کردن هم بر میگرده به فاکتورهای موثر در فروش که جای دیگه ای عنوان کردید که کیفیت فقط 10 درصد در فروش تاثیر داره و باقی آسمون ریسمون بافتن.
          در ضمن نمیدونم چرا شما و دوستانتون ژاپنی و کره ای را دشمن هم کردید و انگار یک خریدار اگر و اگر خودرو اروپایی یا آمریکایی نخواست بخره فقط یک راه داره یا کره ای یا ژاپنی!
          تو همین لیست کره ای ها بیشتر از اروپایی ها فروش داشتن اما شما این مورد رو نمیبینید و به صورت کلی دوست داشتید حال مزدا و میتسوبیشی رو گرفته باشید!
          موفق باشید

    2. datsun

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3983 ديدگاه)

      کافیه جدول فروش از ابتدای سال رو با دقت نگاه کنید حساب کار دستتون میاد .
      اینفینیتی برند لوکسه داستانش از برند های معمولی جداست
      فروش از ابتدای سال تویوتا هوندا و نیسان رو هم نگاه کنید

  6. مهران

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (192 ديدگاه)

    ببینید استکبار جهانی و حق انتخاب های مردمانش رو
    و ببینید *** حق انتخاب های مارو

  7. محمد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1674 ديدگاه)

    آیندگان ما رو نخواهند بخشید…
    سخته ببینی کشورت چقدر از دنیا عقبه و کاری نتونی بکنی چون…
    بیخیال…
    امارات متحده عربی اف ۲۲ خرید
    ما هنوز با فانتوم ۴۰ سال پیش مانور برگزار میکنیم
    تازه افتخار هم میکنیم
    در حالی که ۴۰ سال پیش همه چیز بالعکس بود…
    اینجا کشوریه که وقتی میری تو شهرک های صنعتیش ۵۰ درصد کارخانه ها تعطیل شدند و ۵۰ درصد دیگه دارن با کمتر از ۳۰درصد ظرفیتشون تولید می کنند چون مشکل مالی داریم و دولت بجای کمک و دادن وام و کم کردن مالیات و کم کردن هزینه های آب و برق و گاز و چنین کمک هایی ، کمک که نمیکنه و بجاش ۵۰۰ میلیارد ۵۰۰ میلیارد به این از خدا بی خبر های آشغال ساز ایران و خودرو و سایپا میده و اونا هم گند میزنند به پول…
    با چشم های خودم دیدم کسانی که کارخونه هاشون واقعا هر سال پیشرفت میکرد و گسترش میافت و محصولاتشون هر روز با کیفیت تر میشد ولی یهو همه چیز ۳ برابر شد و تمامشون ورشکست شدند…
    تو کشوری زندگی میکنیم که اگه یه مسئول توش اختلاص نکنه باور کردنش برامون خیلی سخته ، تو کشوری زندگی میکنیم که صنعتگرانش پدرشون در اومده ولی دلال ها نونشون تو روغنه.
    واقعا آیندگان ایران در مورد ما چی میگن؟؟ نسلی که تفریحشون سیگار و دود بود و میدیدن کشورشون داره نابود میشه و کاری نکردند؟؟؟ امیدوارم اینطور نباشه

  8. sina

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    هیوندای 106 هزارتا ؟؟؟؟ اشتباه نیس ؟؟

  9. محمود

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (248 ديدگاه)

    سینا جان فکر کنم عدد 1067000 برای هیوندای صحیح می باشد . پدال لطفا اصلاح کنید.

  10. Archi KHAN

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2217 ديدگاه)

    و جا داره یادی هم بکنیم از “حال خوب” ” آبان” ماه ایرانیان
    120هزار راس خودرو طی فقط 6 روز !!!!
    مردمی که مثل همیشه حماسه آفریدن و مشت محکمی بر دهان امریکا زدن
    و به امریکا فهموندن که ما هنوز …

  11. احمد باقری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4706 ديدگاه)

    دیگه بازار آمریکا یه مرجع بسیار مهم در بازارهای دنیاست و قوانین خاصی هم برای ماشینها تدارک می بینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا