استفاده از الیاف طبیعی بهجای فیبر کربن گران قیمت، چندین سال است که به طور جدیتری دنبال میشود. یکی از مواد مورد علاقه پژوهشگران برای این کار، کتان است. گیاهی باستانی که به وفور یافت شده و مورد استفاده قرار میگیرد.
شرکت سوئیسی Bcomp برای استفاده از الیاف کتان در ترکیبهای کامپوزیتی، پیشرفت چشمگیری داشته است. کامپوزیت تقویت شدهای به نام Amplitex شامل پارچههای بافته شده و آغشته شده با رزین اپوکسی استاندارد است. همانند الیاف کربن میتوان این ترکیب را نیز با روشهای مختلف و به میزان لایههای مورد نیاز ساخت.
نوع بافت ساختاری پارچه نیز شبیه یک شبکه سه بعدی است و برای استفادههای نیمه ساختاری همانند پانلهای بدنه از داخل سطوح با تقویت کنندههایی پیوند داده میشود.
بنابراین میتوان انتظار داشت که این پنل های سبک وزن بتوانند جایگزین مناسبی برای پنل های فلزی مخصوصاً در خودروهای الکتریکی باشند. با این حال این موضوع هنوز نیازمند صرف انرژی زیادی است. بهعنوان مثال فرایند کربنی کردن الیاف در دمای ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه صورت میگیرد.
به گفته Bcomp، استفاده از ترکیب Amplitex با تقویتکنندههای ساختاری بهجای فیبر کربن باعث کاهش ۷۵ درصدی تلید CO2 در فرایند تولید خواهد شد. این یعنی ۱۶.۹ کیلوگرم CO2 به ازای تولید هر متر مربع Amplitex در قیاس با ۴۵.۶ کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در فرایند ساخت الیاف کربن با اپوکسی.
بعلاوه در حالی که الیاف طبیعی از نظر سختی و وزن در ورقههای نازک با فیبر کربن رقابت میکنند، ۳۰ درصد نیز ارزانتر خواهند بود. از آنجا که Amplitex پایه گیاهی دارد، در هنگام رشد گیاه CO2 را از جوف جذب میکند و در پایان عمر نیز میتواند سوزانده شود. متأسفانه الیاف کربن و همچنین Amplitex از اپوکسی استفاده میکنند که تجدیدپذیر نیست ولی Bcomp در حال کار با سایر شرکا روی یک رزین زیستی پایدارتر است.
همانند بسیاری از فنآوریهای جدید، این تکنولوژی هم ابتدا در مسابقات فرمول یک بکار رفته است و امسال صندلی خودروهای فرمول یک مک لارن کارلوس ساینز و لندو نوریس از Amplitex ساخته شدهاند. در ماه سپتامبر نیز یک نسخه از پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 CS MR ساخته شده توسط بخش موتوراسپرت پورشه برای مسابقات ۲۴ ساعته نوربرگ رینگ با بدنهای کاملاً ساخته شده از Amplitex روئیت شد.
انتقال این فنآوری به خودروهای جادهای نیز بهتدریج صورت میگیرد و پولستار در پنل های داخلی نسخه کانسپت خود از Amplitex استفاده کرده است. انتظار میرود از سال ۲۰۲۱ شاهد توجه بسیار بیشتری به Amplitex از سوی خودروسازان باشیم.
میثم
۳ آذر ۱۳۹۹آفرین واقعا
اینا خبراییه که حال منو خیلی خوب میکنه
هر چیزی که به محیط زیست کمک کنه
[—{^AMIN_MC20^}—]
۳ آذر ۱۳۹۹یعنی برقی بهتر از بنزینیه به نظرت؟
Infinite
۳ آذر ۱۳۹۹بله
لطفا به این باور برسیم که محیط زیستمون در خطره.
مشکل فعلی خودروهای الکتریکی (از جنبه زیست محیطی) فرآیند تولید باتری اونهاست که اون هم احتمالا بزودی حل میشه.
[—{^AMIN_MC20^}—]
۳ آذر ۱۳۹۹خوی میتونن یه موتور بنزینی بهینه درست کنن لازم نیست از بینش ببرن!!
Hadi
۳ آذر ۱۳۹۹عالیه ?
آفرین به این همه نوآوری و خلاقیت??????…
NAVID۰۰۹۸
۳ آذر ۱۳۹۹دوستان ، آینده حودروسازی را چطور میبینید :
من که میگم خودروهای ارزشمند قدیمیای که قطعاتشون نیست و گیر نمیاد ، در آیندهای نزدیک از طریق پرینت سه بعدی با ساخته میشوند و دیگه دغدغه تامین نداریم و همینطور به جای مونورهای بنزینی از برقی استفاده و جایگزین میکنیم .
آینده زیباست ، البته نه برای ما ایرانیها ، آخه چی در این چند ساله ساختهایم که بخواهیم بازسازیش کنیم ، پراید ، پژوها و…. .
فکر کنید خودروها همه از مواد بازیافتی ساخته میشوند و استفاده از فلز کم و کمتر میشود و این یعنی نه تنها به طبیعت آسیب نمیزنیم ، بلکه به او کمک بازیابی هم میدهیم .
[—{^AMIN_MC20^}—]
۳ آذر ۱۳۹۹و سوار یه مشت گاری و فرغون با موتور اسباب بازی میشیم که 100 سال پیش سوار میشدن
??Amin_sto??
۳ آذر ۱۳۹۹فکر نمیکنم جایگزین مناسبی برای فیبر کربن باشه
چون الیاف طبیعی مقاومت کمی در برابر فرسایش
و خوردگی دارن و رزین و اپوکسی مقاومتش رو
خیلی بالا نمی برند
NAVID۰۰۹۸
۳ آذر ۱۳۹۹مطمئناً ایمنی در اولویت ساخت هر خودرویی از شرکتها قرار داره و با پیشرفت علم و تکنولوژی کاری میکنند که مقاومتش از فیبرکربن هم بهتر بِشه .
تخصصش را ندارم اما از دنیای تکنولوژیه امروزی همه چیز شدنیه !!!
[—{^AMIN_MC20^}—]
۳ آذر ۱۳۹۹یه روکش فیبر کربن روش بزنن عالی میشه
??Amin_sto??
۳ آذر ۱۳۹۹امین دیشب خواب لامبورگینی اوراکان sto رو دیدم
[—{^AMIN_MC20^}—]
۳ آذر ۱۳۹۹من؟
اگه با منی که من اگه یه شب خواب ماشین نبینم شبم روز نمیشه
محمدهادی
۳ آذر ۱۳۹۹چقد ماده زیبا و جالبیه
درواقع بشر مجددا به الوار و چوب رو آورده
خب اگر بتونن مقاومت شکنندگی و خردشوندگی این ترکیب چوبی رو افزایش بدن از انعطاف پذیری بالایی برخورداره
Sina
۴ آذر ۱۳۹۹آفرین بهشون!!!
چیز خوبی پیدا کردن ، باید دید استحکام رو دارن یا نه