در چشمانداز امروز اتومبیلها، پیشرانهها هر روز قویتر و قویتر میشوند. بهعنوان مثال، جدیدترین مدل کمری V6 سریعتر از خودروهای اسپرت دههٔ هفتاد است. در حال حاضر میانگین قدرت خودروهای اسپرت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ اسب بخار است و برای سوپراسپرت ها بهراحتی بالای ۶۰۰ اسب بخار میباشد.
ما حتی ماشینهایی نظیر بوگاتی ویرون، فراری لافراری، پورشه ۹۱۸، مکلارن P1 و کونیخزگ One:1 را دیدهایم که قدرتهایی بالای ۱۰۰۰ اسب بخار دارند. بوگاتی میتواند به سرعت ۴۱۸ کیلومتر بر ساعت برسد و همگی خودروهای نام برده شده میتوانند در زیر ۳ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابند. افزایش قدرت و پرفورمنس خودروهای امروزی تا اکنون ادامه داشته اما این روند تا کجا میتواند ادامه پیدا کند؟ رئیس بخش M Power بامو، فرانک ون مل (Frank Van Meel)، اخیراً دربارهٔ احتمال AWD بودن M5 بعدی صحبت کرده و این ناشی از این حقیقت است که نسل بعدی M5 بیش از ۶۰۰ اسب بخار خواهد داشت که به همین دلیل به تراکشن (کشش) بیشتر نیاز دارد.
اما نسل فعلی M5 در حال حاضر توانایی کسب شتاب صفر تا ۹۶ را در کمتر از ۴ ثانیه دارد، واقعاً چقدر دیگر باید سریعتر باشد؟
عجب، پورشه ۹۱۱ توربو اس همین الآن میتواند این کار را انجام دهد. پس ما داریم به سمتی حرکت میکنیم که ببینیم سوپراسپرت ها میتوانند از ۹۶ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲ ثانیه عبور کنند. اصلاً همچین چیزی ممکن است، یا که اصلاً نیاز است؟ در مورد حداکثر سرعت چطور؟ آیا ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۸۲ کیلومتر بر ساعت) برای یک سوپراسپرت، یک هدف واقعبینانه است؟ آیا دستیابی به ۳۰۰ مایل بر ساعت ارزشش را دارد همانطور که استفادهٔ واقعی از آن تقریباً غیرممکن است؟ من فکر میکنم که قدرت و پرفورمنس بهزودی به روشی متفاوت اندازهگیری خواهد شد. همانطور که ما برای قوانین تولید گازهای گلخانهای و مصرف سوخت وارد دورهٔ سختگیرانهتری میشویم، پرفورمنس ممکن است اینگونه اندازهگیری شود که یک خودرو چقدر میتواند سریع حرکت کند وقتی حفظ سطح مصرف سوخت یا جلوگیری از تولید گازهای گلخانهای یک امتیاز ویژه است؟ مخصوصاً اینکه خودروهای الکتریکی دارند بیشازپیش عادی میشوند و عملکرد خودروها بر اساس میزان بهرهوری آنها اندازهگیری میشود. این به نظر میرسد که ما داریم به نقطهٔ میرسیم که قدرت و پرفورمنس دیگر نمیتواند بالاتر برود؛ اما همچنین احتمالاً در دهههای قبل در مورد ماشین میگفتند که ماشینها میتوانند در کمتر از ۶ ثانیه از ۶۰ مایل بر ساعت عبور کنند. بنابراین پرفورمنس تا کجا میتواند پیش برود؟ آیا ۰-۶۰ مایلِ کمتر از ۲ ثانیه و یا حداکثر سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت را خواهیم دید؟ یا سنجشهای عملکرد و پرفورمنس ما به چیزی کارآمدتر تبدیل خواهد شد؟ همچنین دیدن آیندهٔ خودروهای پرفورمنس داخل فروشگاهها جالب خواهد بود و اینکه این افزایش عملکرد تا کجا ادامه خواهد یافت قبل از اینکه بهطور کامل تغییر کند. فقط زمان است که میتواند پاسخ دهد.
اما من فکر میکنم که سنجش پرفورمنس خودرو بهزودی بهطور کامل تغییر خواهد کرد. ترجمه: صادق رحمانی
yahya
۸ آبان ۱۳۹۴سوال بغرنجتری وجود داره و اون اینه :
صنعت درشکه سازی ایران تا کی دوام خواهد آورد ؟
کیوان
۸ آبان ۱۳۹۴پیروزی نزدیکه فقط 4یا5ماه باید مقاومت کرد اونوقت دولت مجبور میشه واگذارشون کنه به بخش خصوصی و تعرفه هارو به شکل پلکانی کاهش بده
احسان آرسنالی
۸ آبان ۱۳۹۴امیدوارم این ضرب المثل من هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشه ولی در جواب سوال شما این ضرب المثل معروف که میگه : تا بوده همین بوده تا هست همین خواهد بود.
هشمت
۸ آبان ۱۳۹۴تا زمانی که نیاز به درشکه وجود داشته باشه،
تا زمانی که درشکه طرفدار داشته باشه..
امیر
۹ آذر ۱۴۰۰تا زمانی که بتونن یه خودرو ساده شش سیلندر رو نسازن چون ما کماکان به اشغال های تولیدیشون میگیم سلطان
امير علي
۸ آبان ۱۳۹۴پرچم پورشه همه جا بالاست
Archi KHAN
۸ آبان ۱۳۹۴افزایش قدرت و پرفورمنس خودروهای امروزی تا اکنون ادامه داشته اما این روند تا کجا میتواند ادامه پیدا کند؟
همیشه ادامه خواهد داشت تا ابد …
چون پیشرفت حد و مرزی نداره ، شاید الان غیر قابل تصور باشه 100-0 در 1 ثانیه یا حتی کمتر از اون
اما در آینده قطعا میسر خواهد رسید.
ارمان
۸ آبان ۱۳۹۴شما متوجه منظور نویسنده نشدی ، نگفت نمیشه ، گفت به درد نمیخوره ، مثلا اگه صفر تا صد زیر یک ثانیه باشه شما باید مواظب باشی وقتی پاتو رو گاز فشار میدی گردنت نشکنه ، چون لگدی که ماشین به راننده میزنه در حد کوبیدن به دیواره !
مسعود
۸ آبان ۱۳۹۴تا همینجا هم بیخودیه به نظر من و فقط جنبه لاکچری داره!
yahya
۹ آبان ۱۳۹۴به نظر من کمپانی ها حالا باید به فکر شتاب 100 تا 200 ، 200 تا 300 و 300 تا 400 باشن چون شتاب 0 تا 100 زیر 3 ثانیه کافیه
Archi KHAN
۹ آبان ۱۳۹۴دوست عزیز به نظر من
اگه یه روزی برسه که ماشین ها 100-0 شون در 1 ثانیه باشه ، مطمئن باش یه فکری هم به فکر لگدی که خودرو به گردن راننده میزنه میکنن !
پیشرفت که فقط تو یه بُعد نیست که !
همون جوری که از 50 سال پیش تا حالا پیشرفت خودروهایی مثل فراری و… فقط تو افزایش سرعت نبوده که هزاران آیتم پیشرفت کردن تا بالطبع شون این سرعت ها ثبت بشن
هشمت
۸ آبان ۱۳۹۴کجای کاری ، اصن یه روزی میاد که بدون ماشین اراده میکنی و در عرض ۱ ثانیه سر خیابون میرسی !
اون روز در نیست ، اما شاید من نباشم دیگه ،
شما اگه بودی حتمن یادی از ما بکن وقتی که در عرض ۱ ثانیه میری سر خیابون نون بگیری برگردی بدون ماشین.
احسان آرسنالی
۸ آبان ۱۳۹۴شتاب زیر 1 همین الانشم قابل دستیابی هستش البته با هزینه گزاف ولی مسله اینکه مثلا اگه شما دارب یه پیچ معمولی رو با سرعت 60 حرکت میکنی و یه لحظه دلت بخواد پاتو تا ته فشار بدی اونوقت اگه زیر 1’ثانیه به 100 برسی دیگه هرگز نمیتونی پات رو از روی پدال برداری تاکید میکنم هرگز نمیتونی چون اونوقت 100% از ناحیه گردن قطع نخاع شدی. برو یه کوچولو تو نت در مورد فشارهای وارده به رانندگان فرمول 1 سرچ کن ببین چی میکشن اونا
اکبر
۸ آبان ۱۳۹۴پاور و مشخصات خودروهای جدید تا به اندازه ای افزایش می یابد که بتوانند یک سری ها را سر کیسه نمایند ، و تا زمانی که این گاری های چهار چرخ متقاضی دارند باید حضورشان در بازار را ببینیم .
احمد باقری
۸ آبان ۱۳۹۴اما باید قبول کرد که قبل از اینکه دیگه شتاب ماشین به زیر نیم ثانیه و یا حتی کمتر برسه، دیگه ماشینهای پرنده عمومی شده اند و همه دارن استفاده می کنن. به هر حال، یه جایی این کار تموم میشه.
نوندون همه چی دون
۸ آبان ۱۳۹۴بفرما.. به همین راحتی آقای احمد اغو جواب تمام سوالات بشریت رو در مورد آینده داد…
به همین راحتی یه تیکه ی بزرگ از این پازل رو در اختیارمون قرار دادن ایشون….
خداوند رو شاکریم که یه مغز همه چی فهم و همه چی دون اینجا داریم تا ازش استفاده کنیم،،
همین که شما همه چیز رو میدونی و این همه علم رو مفتی در اختیار ما میزاری.. واقعا باعث دلگرمیه.
شما جواب همه ی پرسش هارو میدونی.. شما حتی میدونی بهترین طرح ها مال کدوم شرکته و زمانی که همه میگن پورشه تکه شما با اقتدار جلو همه وای میسی و تو دهنشون میزنی و میگی مزخرفه طرحش..!
این جملات رو با چشمانی پر اشک مینویسم و استدعا میکنم سایه علم و دانش خودتون رو همیشه بر سر ما هیچی ندانان بگسترید،
الهی امید.
king 918
۸ آبان ۱۳۹۴این کار از عهده ی کمپانی های بزرگ حتما برمیاد…
پورشه 918 به راحتی شتاب 2.2 را برای خود کسب کرد این در حالی بود که 911 توربو اس که کلاس پایین تری دارد نیز شتاب 2.8 دارد یعنی پورشه مدام دارد به سوی نزدیک شدن به شتاب زیر 2 ثانیه میرود …
واگر این کار را انجام دهد اصلا دور از اتظار نیست همین امر در مورد فراری و لامبو و…….صدق میکند چرا که در برنامه هاشون اون طور که همه داریم میبینیم مشهوده…..
اما این وسط لکسوس و نیسان خوب عمل میکنند حتا به نظرم میتوانند زود تر از بقیه به این قضیه برسند
اما بوگاتی و اگرا فکر کنم چند روز دیگه همچین ماشینی بزنند اصلا بعید نیست………
مهدی 911
۸ آبان ۱۳۹۴مسلما در سرعت اولیه پورشه اوله 911توربو اس در کار اند درایو 2/5 رو زده و918 تونسته2/2 بزنه که رسمیه
king 918
۹ آبان ۱۳۹۴اره تو شتاب پورشه واقعا بی رقیبه ولی نمیدونم چرا تو حد اکثر سرعت زیاد کارش نسبت به رقیباش جالب نیست .. مثلا من انتظار داشتم پورشه 918 حد اکثر سرعتش 370 تا باشه یا بیشتر همین انتظار رو از LA فراری و P1 داشتم ولی به 345 رضایت دادن…..
سجاد
۹ آبان ۱۳۹۴تا جایی که بنده در رابطه با لافراری و P1 اطلاع دارم ، این خودرو ها به طور کامپیوتری محدود شده اند .. خریدار میتونه به شرکت مراجعه کنه و محدود کننده رو برداره ..
و در رابطه با P1 به حدود 370 میرسه .. اما فکر کنم اصطهلاک ماشین به شدت بالا بره … چون جانشین F1 هستش و نمیشه ازون ضعیف تر باشه ( در بحث تاپ اسپید البته … در بحث شتاب گیری ثانویه همچنان F1 تقریبا بی رقیبه )
در کل در رنج اکسوتیک قرار نمیگیرند این سه ماشین ( 918 ، P1 و لافراری ) بلکه در سگمنت هایپر کار طبقه بندی میشند
پس نباید انتظار آگرا یا بوگاتی ازشون داشته باشیم
کمپانی های بزرگ
۸ آبان ۱۳۹۴کجای کاری شما !
من خودم تو ۱۰ سالگی میتونسم این مسافت رو تو ۱۵ ثانیه بدون وسیله بدوم..
بعدا تو ۱۵ سالگی با دوچرخم تونسم تو ۱۰ ثانیه بزنم ، حساب کن ۱۰ ثانیه واسه دوچرخه !.. مثه خر پا میزدم،، تازه اونم ایستاده..!
بعدها در جوانی با سیکلت تونستم صفر تا صد رو تو ۷ ثانیه برم که البته بعدش نتونسم بگیرمش موتور رو و رفتیم تو کلما و از چندین ناحیه شکستم.، طوری که هرجام که آهن ربا بزاری میچسبه.
الان هم در بزرگ سالی ، میتونم صفر تا صد رو با پیجو ۲۰۶ تو ۴/۵ ثانیه برم ، حالا بماند که بیشترش تیکاف هست.. یه بار هم موتور قیریپاژ کرد.
خلاصه با این تفاسیر حساب کن ۲۰ ۳۰ سال دیگه وقتی پیر شدم تو چه زمانی میتونم این رکورد رو ثبت کنم ..! حتما ۱ ثانیه !
farzad sportage
۸ آبان ۱۳۹۴وای اون کونیگزگ وان رو نگاه کن شاه کاره واقعا عاشقشم
ali ayat
۸ آبان ۱۳۹۴یه اصل کلی در مکانیک خودرو ویا بهتر بگم در زمینه طراحی یک ماشین همیشه مطرح بوده و این است که با استفاده از کمترین مواد استفاده شده بیشترین بازده رو به دست آوریم که این امر هر روز بیشتر مورد توجه خودرو سازان بزرگ دنیا میگیرد به همین دلیل است که هر روز خودرو ساز ها تمایل بیشتری در استفاده از توربو و سوپر شارژ دارند چون باعث کمتر شدن حجم و وزن موتور و در کل خودرو شده و بازدهی رو به شدت افزایش میدهد و البته آلودگی رو هم به مقدار زیادی کاهش میدهد که این امر قابل توجهی است البته هیچ وقت این صنعت از پیشرفت دست نخواهد کشید درست مانند الکترونیک مثلا همین موتور های چهار زمانه که در خودرو ها مورد استفاده قرار میگیرد دارای فواید و البته ضرر های بازدهی زیادی هستند ولی چون در طول تاریخ روی این نوع از موتور کار شده است تقریبا عیب هایش گرفته شده است ولی بیشتر از بیست مدل موتور جدید اختراع شده که شاید۱۰مدل از آنها بازدهی بیشتری از موتور های چهار زمانه داشته باشند فقط به علت نواقص زیاد در حال بررسی میباشند و شاید زمانی جرقه ای زده شود و جایگزین موتور های چهار زمانه شوند و اونوقت زمان انقلاب دوباره خودرو سازی میشود
luis
۸ آبان ۱۳۹۴چون تا حالا هم قضیه بیشتر جنبه کل کل و رو کم کنی داره برا کمپانی ها به نظرم باز هم این اعداد تغیر میکنه تا جایی که گردن راننده در تیک اف در بره و از اون به بعد راننده ها باید با اتل های گردنی مخصوص رانندگی کنن و……
ولی تا چه حد این اعداد کاربردیه؟؟؟؟
300 کیلومتر بریم تا کجا برسیم؟؟؟؟
اگه با این سرعت تصادف بشه کدوم کمپانی میتونه تضمین جان راننده رو بر عهده بگیره؟؟؟؟
بهتره که خودروساز های بزرگ بیشتر علم و وقت و سرمایشونو روی مسائل حیاتی تر مثل الودگی هوا الودگی صوتی سوخت های فسیلی و…. بزارن که برای فرزندانمون هم اکسیژنی برای تنفس بمونه
و خودروهایی تولید بشه که نه عموم مردم بلکه حداقل اکثریت جامعه توان خریدشو داشته باشن نه خودرویی که فقط 50 عدد در کل جهان بفروشه اون 50 تا هم 49 برای کلکسیون خریداری میشه و شاید یکیش مصرف بشه.
میلاد
۸ آبان ۱۳۹۴به نظرمن کمپانیهای سوپر اسپرت ساز در قدم بعدی و پیشبرد هدفهای اینده خودنباید به فکر ساختن خودروهای سوپر اسپرت با شتاب اولیه زیر 2 ثانیه باشند …بلکه بایداین هدف رو داشته باشند که خودروهای سوپر اسپرتی باقیمتهای مناسب بسازند که همه اقشار جامعه بتوانند باقیمت یک خودروی معمولی یک خودروی سوپر اسپرت سوار بشند..وبا هزینه های نگهداری خیلی پایین تراز خودروهای سوپراسپرت امروزی …منظور از هزینه نگهداری اینه که الان یه تعویض روغن بوگاتی ویرون به پول ما حدود38میلیون اب میخوره به اینا میگن هزینهای سرسام اور سوپر اسپرتها ….که خودروساز ها باید در اینده به فکر کم کردن این هزینه ها وقیمت تمام شده خودروهاشون باشن……..
vtc
۸ آبان ۱۳۹۴چند وقت هست که سوالی تقریبا مشابه :
قدرت و پرفورمنس خودروها تا کجا افزایش می یابند ؟
برام پیش اومده بود که بخش زیادی از پاسخ سوالم رو اینجا پیدا کردم و همینجا از آقای صادق رحمانی تشکر میکنم
صادق
۹ آبان ۱۳۹۴خواهش میکنم دوست عزیز
خوشحالم که استفاده کردید.
نوید جهرمی
۹ آبان ۱۳۹۴شاید سبک جدیدی بیاد.
مثلا ماشینی بسازن که 10 سال یا 15 سال پک باشه و نیاز ب هیچ چیز حتی تعویض روغن و فیلتر و لنت هم نداشته باشه. استفاده بشه و بازیافت بشه بدون نیاز ب تعمیرات.
یا خودرویی که در عین حال اسپورت بودن حداکثر راحتی رو هم داشته باشه انگار روی تشک بادی نشستی و کوچکترین لرزشی رو روی دست انداز و پیچ حس نکنی بدون این که هندلینگ خودرو قربانی بشه.
همین الانش هم شتاب اینقدری و مخصوصا سرعت دیوانه کننده بلا استفادس. با این نمایش های خودروهای خودران که شاهدش هستیم معلومه آینده متفاوتی از چیزی ک الان داریم درانتظارمونه.
سعيد رنجكش جهرمي
۹ آبان ۱۳۹۴پدال قدرت پورشه ۹۱۸ حتی زیر ۹۰۰اسب بخار هست و مک لارن p1 هم ۹۰۳اسب بخار قدرت داره لطفا اصلاح کنید
reza ///AMG
۹ آبان ۱۳۹۴مطلب جالبی بود ازین تیپ مطلب کم داشتیم
دم صادق گل هم گرم
یه سری هم به ما بزن هر از گاهی ;-)
صادق
۹ آبان ۱۳۹۴ارادت داش رضا
خوشحالم شدم کامنتتا دیدم
برا اون موضوع هم چشم، حتما میام سراغتون ;)
Ahmad..F12
۱۷ آبان ۱۳۹۴من فدای داش صادق با قلم زیباش
خسته نباشی داداش
دلم برات تنگ شده