گوودیر به حفظ محیطزیست علاقهمنداست. البته شناخته شدن به عنوان یک تایرساز و ارائه چنین محصولاتی کمی میتواند عجیب باشد. این امر باعث نشده محققان و تیمهای توسعه این کمپانی دست از نوآوری بکشند و نتیجه تلاشهای کارکنان گوودیر، یک لاستیک بسیار عجیب با نام اکسیژن است. این ایده در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ به نمایش درآمده و پس از سؤالات به وجود آمده باید بگوییم بله داخل این لاستیک واقعاً خزه وجود دارد؛ اما همهچیز به اینجا ختم نمیشود!
در تصاویر میتوانید نوارهای آبی و خاکستری را ببینید که رنگهای انتخابی نیستند بلکه لاستیک جدید گوودیر در واقع از طریق فتوسنتز خزه الکتریسیته خودش را تولید میکند و میتواند نورهای ارتباطی گوناگون همچنین علائم دور زدن یا ترمز گرفتن را ایجاد کند. سیستمهای الکترونیکی، حسگرها و حتی CPU نیز در این لاستیک بکار رفته تا چنین تکنولوژی پیشرفتهای ایجاد شود.
خود لاستیک طبیعتاً طراحی بدون باد داشته بنابراین هرگز نگران پنچری نخواهید بود. در این سیستم از لاستیک بازیافتی برای ساختار اصلی استفاده شده است.
البته این یک ایده مفهومی بوده اما تفکر ما را به چالش کشیده و به رانندگی هوشمند، ایمن و حملونقل پایدار آینده کمک میکند؛ به عبارت دیگر انتظار نداریم این لاستیکهای زنده را در آیندهای نزدیک ببینیم.
Saeed Boroomand
۱۹ اسفند ۱۳۹۶به جای تبلیغ این جور چرندیات، و اسم در کردن به روش خیرهای توی کادر اخبار، بهتره یه کار مفید کنن و مثلا به ازای هر ان عدد لاستیک یه درخت بکارن…
امیر
۱۹ اسفند ۱۳۹۶از کجا میدونی نمیکنن
Saeed Boroomand
۱۹ اسفند ۱۳۹۶هیچ مفید بودنی درش نیس، بحث قیمته، با اختلاف قیمت اون هشتاد درصد لاستیک میشه نصف نوار جنوبی ایران یا جاهای دیگه رو کارخونه های دیسلینیشن زد و آب رو واسه میلیون ها نفر شیرین کرد…
Saeed Boroomand
۲۰ اسفند ۱۳۹۶امیر آقا
از اونجا که گربه محض رضای خدا موش نمیگیره. به جز این مقصود بنده اینه که کانسپت های احمقانه با روکش زیبا پول دور ریختنه واسه جلب مشتری و احساسات افراد ظاهر بین. و بنابراین فارغ از این که درکنارش درخت بکارن یا خیر ( که میدونم نمیکارن) این کانسپت به درد نمیخوره و به جاش باید کار مفیدی صورت بگیره…
البته میشلن به خصوص ، کارهای ارزشمندی توی زمینه لاستیک ها ی جدید میکنه برای استفاده از منابع تجدید پذیر توی تولیدشون و تجزیه پذیری ساده.
————
گودیر ادعا میکنه که اگه دو و نیم میلیون ماشین پاریس از این لاستیک استفاده کنن چهار هزار تن دی اکسید کربن تبدیل میشه به علف. که خب این مقدار اضافه نمیشه سال بعد چون این علف ها تبدیل به کود میشن یا غذای حیوانات و امثالهم و چال نمیشن و مجدد وارد هوا میشه. به عنوان مثال بگم که طی یه پرواز ساده از مثلا اطراف ایران به امریکا یا کانادا حدود یک تن به ازای هر سرنشین دی اکسید کربن تولید میشه، تمام این تلاش گود یر معادل صرفه جویی توی یک پرواز هشت تا دونه هواپیمای بزرگه.
گودیر نگغته که این بوته هاش توی هوای برفی یا بیابون های ایران میتونن یه هفته دووم بیارن یا خیر، یا این که اگه ماشین بره تو چاله گل چی میشن، بعد یه هفته کفک میزنن و بوش توی محله میپیچه!
———————
یک زمانی شرکت های دخانیاتی برای مدت سه دهه توی امریکا حدود ۳۵۰۰۰ محقق رو به طور غیر مستقیم و مستقیم تحت تاثیر مالی قرار داده بودن که مثلا خروجی یه تحقیق علمی نشون بده که سیگار کشیدن برای سلامتی زنان باردار خیلی مفیده؛ مقصود این که منتقد بودن در کنار دیدن مشترکات خوبه ، نه فقط در مورد خودی ها در مورد همه …
توصیه بنده به گودیر هم اینه که با هر لاستیکی که میفروشه یه گلدون از این علف ها هدیه بده به خریدار که دردسر نگهداریم نداشته باشه خونشونم زیباتر شه… ؛)
Roham
۲۰ اسفند ۱۳۹۶سعید خان
فرمایش شما درست…
ولی اینکه این ایده الزاما خوب نیست رو موافق نیستم
این لاستیک و امثال این طبیعتا نمی تونه آینده زمین رو عوض کنه ولی همین که به نسبت بقیه کمتر زمین رو کثیف می کنه ، خودش پیشرفت محسوب میشه و باید این رو به فال نیک گرفت
Saeed Boroomand
۲۰ اسفند ۱۳۹۶آقای Roham
هر چند موافق نیستم اما در صورتی که حرفتون با واقعیت بخونه کاملا موافقم. ??
KING 918
۱۹ اسفند ۱۳۹۶رفیق هرکی با توانایی خودش کار انجام میده . درخت رو همه میتونیم بکاریم اما کدوم از ما همچین ایده ایی روی لاستیک داشته ؟؟؟ حساب کن اگه توی دنیا 80 درصد خودرو ها همچین لاستیکی داشته باشن چقدر میتونه تاثیر داشته باشه
زکریا
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ایده جالبی رو مطرح کردی ولی هزینش زیاده چون نمیشه هرجا که دلشون خواست درخت بکارن و باید مالک اون زمین باشن تا اجازه این کارو داشته باشن تازه حساب کن با تقاضای 1.2 میلیارد حلقه در هر سال، اگه سهم این شرکتو با این عظمت 10% در نظر بگیریم ببین میشه چقد درخت چقد هزینه!
Saeed Boroomand
۱۹ اسفند ۱۳۹۶چرا نمیشه الان جنگل ها توی کشور های مختلف دارن از بین میرن، حالا فقط جنگل نیست مثلا نیروگاه خورشیدی یا بادی راه بندازن از اون پول …
شرکت لاستیک سازیه دیگه اگه دلسوزه کارخونه های بازیافت لاستیک بسازه توی کشور های فقیر تر…
اندونزی رو جنگل هاش رو از بین میبرن توی مقیاس بزرگ واسه تهیه روغن پالم، اگه دلسوزه روی تولید روغن یا سوخت ، با استفاده از جلبک سرمایه گذاری کنه، در مورد تهیه لاستیک از مواد قابل بازیافت… اصلا این ماشین با سرعت شصت کیلومتر رانندگی بشه که این جلبکا کلم میشن… ؛)
NAVID۰۰۹۸
۱۹ اسفند ۱۳۹۶و ما همچنان پر قدرت با پراید تا سال بوق
Divergence
۱۹ اسفند ۱۳۹۶این هم ایده است دیگر خیلی هم جالبه ، جذب کربن دی اکسید و تولید اکسیژن ، دلیل این که تایر را واسه این کار انتخاب کردند اینه که ماشین ها همه جا هستند و میشه در سطح وسیعی این کار را انجام داد. منتها این ایده هیچ وقت عملی نمیشه ، چون هزاران راه بهتر برای تولید اکسیژن وجود دارد