عملکرد خودروسازان مختلف را میتوان با آمار فروش خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدشان دید. فروش اینگونه خودروها در بسیاری از بازارها کم است.
در مواقعی برخی از خودروسازان نظیر نیسان و ب ام و از دولتها درخواست ارائهی مشوقها در بخش خودروهای الکتریکی را داشتند تا بدین ترتیب مصرفکنندهها بتوانند هرچه بیشتر به سمت اینگونه از وسایل نقلیه متمایل شوند.
این موضوع در نروژ کاملاً متضاد است زیرا نروژ پیشروی دنیا در بحث فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی میباشد. تمامی کشورها میتوانند نروژ را یک “آزمایشگاه” برای کل دنیا در نظر بگیرند.
این کشور که به لطف وجود منابع عظیم نفت و گاز، ثروتمند است سیاستی ملی دارد که طی آن نهتنها خرید خودروهای سبزتر را انتخابی کاملاً وجدانی و درست نشان میدهد بلکه از نظر اقتصادی نیز بهتر است.
نتیجهی خالص این کار را میتوان در میزان فروش خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیبریدی دید. هماکنون ۵۰ درصد خودروهای فروخته شده در نروژ از این نوع هستند. اگر ریزتر شویم شاهد سهم ۱۸ درصدی فروش برای خودروهای الکتریکی، فروش ۱۸ درصدی خودروهای پلاگین هیبریدی و سهم فروش ۱۴ درصدی هیبریدیها خواهیم بود.
در سال ۲۰۱۱، ۷۶ درصد خودروهای سواری فروخته شده در نروژ از نوع دیزلی بودند. این سهم هماکنون به ۲۵ درصد رسیده زیرا دولت از خطرات آلایندههای NOx بیش از پیش آگاه شده است.
هدف میانمدت کنونی وضع مالیات بر خودروهای احتراق داخلی و حذف آنها از بازار تا سال ۲۰۲۵ است. البته مناطق حیاتی در شمال این کشور علاقهی زیادی به خودروهای دیزلی دارند و چگونگی انجام برنامههای یاد شده در این مناطق یک مشکل بسیار بزرگ خواهد بود.
یکی از مسائل مهم در این بخش اصلاح سیستم مالیاتی است. مالیات خودروها در نروژ بالاست، بسیار بالاتر از کشور همسایه یعنی سوئد. لطیفهای قدیمی وجود دارد که میگوید با هر بار خرید “شما یک خودرو برای خود و یکی نیز برای دولت میخرید.”
برای نمونه بهای یک میتسوبیشی اوت لندر دیزلی در نروژ ۵۱۹۶۰۰ کرون است درحالیکه به این قیمت باید حدود ۲۰۰ هزار کرون نیز به خاطر مالیات دولتی اضافه کنید.
این مالیاتهای گران و زیاد بر پایهی وزن و آلایندگی خودرو وضع میشوند، به علاوه اینکه مالیات خطی نیز بر آلایندگی NOx تمامی خودروهای احتراق داخلی وضع میشود.
از طرف دیگر آنهایی که خودروی الکتریکی یا پلاگین هیبریدی میخرند از تخفیفهای فراوانی بهره مند میشوند. بهای اوت لندر پلاگین هیبریدی با همان مشخصات برادر دیزلی برابر با ۴۶۱۷۰۰ کرون است و تنها مالیات ۵ هزار کرونی به آن تعلق میگیرد.
پس از آن نیز مشوقهایی چون پارکینگ رایگان، هزینهی پلاک گذاری کمتر، عدم اخذ عوارض و… برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است.
به منظور همراهی با تعداد رو به افزایش خودروهای الکتریکی در نروژ، دولت این کشور برنامهای را برای ایجاد حداقل دو جایگاه شارژ سریع در تمامی جادههای بزرگ تا پایان سال ۲۰۱۷ تهیه کرده است.
نروژ امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ به ازای هر ۱۰ خودروی الکتریکی یک نقطهی شارژ وجود داشته باشد.
یک کارمند شرکت میتسوبیشی در نروژ به ما گفت که بسیاری از نروژیها اصلاً راجع به اینکه تسلا مدل S در بازارهای دیگر یک خودروی گرانبها است فکر نمیکنند زیرا این خودرو در نروژ نسبتاً ارزانقیمت است.
آیا این حرکت با قلب مهربان و خوب نروژیها به راه افتاده است؟ بسیاری از افراد محلی پاسخ مثبت دادند و اغلب با افتخار اول بودن خود در زمینهی خودروهای الکتریکی را اعلام میکردند.
درس اصلی این است که خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیبریدی را باید ارزانتر ساخت و به تواناییهای بازار نگاه کرد.
منبع: caradvice
فقط انگلستان
۱۹ فروردین ۱۳۹۶آدم هرچی از خوبی های نروژ بگه بازم کم گفته از نظر خودرو که بیشترین درصد خودروهای پاک رو دارن اونم در شرایطی که به راحتی می تونن گران ترین خودروهای دنیا رو بخرن
بعضی ها تا اسم کشورهای خوب به میان میاد فورا ذهنشون میره سمت امثال آمریکا و کانادا و … ولی نمی دونن از نظر کیفیت زندگی کمتر کشوری در حد امثال نروژ هستش
کشوری که کمترین میزان بلایای طبیعی رو داره – آمار خودکشی و قتل خیلی پایینی داره – جزو شاد ترین کشور های دنیا هستش – جزو کم جرم و جنایت ترین کشورهاس – آمار دزدی اینقدر پایینه که می تونی بدون بستن در خونه به سفر بری – جزو کم پلیس ترین کشورهای دنیا – جزو سالم ترین کشور ها از نظر غذا و آب و هوا و … – جزو کشورهایی که بهترین رفتار رو با زندانیهاش داره و از نظر بخشش مجازات مجرمان جزو بهترین هاست – جزو با فرهنگ ترین کشورهای دنیاس – آرام ترین و صلح طلب ترین مردم های دنیا رو داره – یکی از شعارهای مردم نروژ اینه که می گن نان کسی را از چنگش در نمیآوریم و بدون چشم داشت به مال بقیه با تکیه بر نظام اقتصادی منحصر به فرد کاری می کنیم که تمام اتباعمان در رفاه کامل زندگی کنند – یکی دیگه از شعارهاشون اینه که می گن اگر بخواهید کشوری داشته باشید که فقر، تبعیض و جهل باعث نشود مردمش دائم به جان هم بیفتند باید در تمام سطح ها از جمله اجتماعی و اقتصادی و … عدالت برقرار کنید – سیستمی که نروژها برای اداره کشورشان به کار می برن به مدل نوردیک معروف هستش و خودشون ازش به عنوان سیستم رفاقتی اسم میبرن
و خلاصه کشورهایی مثل نروژ یا سوئد یا … با اختلاف بهترین کشورهای دنیا هستن.
ali
۱۹ فروردین ۱۳۹۶دارم این طرز فکرهای خوب رو تو کشورخودمون تجسم می کنم …
مغزم هنگ کرد … ؟!؟!؟ … !!!—————–بوق ممتد——————–
Mahdi DODGE & CHEVROLET
۱۹ فروردین ۱۳۹۶دوست عزیز
حرف درستی زدی
نروژ کشور کار درستیه نه مثل امریکا و انگلیس و متحدینش ظالم و ستمگر و ***
بهنام طیبی
۱۹ فروردین ۱۳۹۶نروژ کلا کشوری باکلاس و مدیریت خوبی برخوردار
خسرو
۱۹ فروردین ۱۳۹۶کارشون عالیه ولی با اون طبیعت ناب حیفه یه 10 سیلندرتو اون جاده ها نتازونی و عمرت به اخربرسه ..
Madjid
۱۹ فروردین ۱۳۹۶.
چون کسی ۱۰ سیلندر تو اون طبیعت نمیتازونه هنوز زیبایی هاش باقی مونده.
خسرو
۱۹ فروردین ۱۳۹۶یعنی یه اوراکان اونجا بدن بهت میگی لااا اصلاااا من نمیتونم؟ و اینکه طبیعت با بودن سوپراسپرت ها زیباترمیشه/سوپراسپرت هاروباید توسینه کش جاده گاز بدی نه تو کوچه خیابون ..
Madjid
۲۰ فروردین ۱۳۹۶.
دوست عزیز من در رویا و خواب و خیال زندگی نمیکنم .
نه من و شما قراره بریم اونجا و نه کسی قراره بهمون اوراکان و ۹۱۱ و ۹۱۸ و … تعارف کنه.
سوپراسپرتی که آلاینده نباشه ، بله ، جاش تو این مناظر زیباست.
خسرو
۲۰ فروردین ۱۳۹۶حاجی شما بیشتر روشن فکری تا ماشین باز ..
عارف
۱۹ فروردین ۱۳۹۶تو کشور ما هم مثلا قرار بو هزینه گمرک هیبردیها 10 درصد باشه!
عارف
۱۹ فروردین ۱۳۹۶اما در عمل قیمت خودروهای هیبردی مثل بقیه خودروها نجومی هستش
AK_007
۱۹ فروردین ۱۳۹۶ن دوست عزیز
قرار بود 4 درصد باشه!
آریا
۲۰ فروردین ۱۳۹۶هزینه مالیات هیبریدی ها 4 درصده ولی بقیه ی هزینه ها مثل اسقاط 3 خودرو و چندین هزینه دیگه باعث میشه بازم گرون باشه ولی ارزون تر از حالتی که هیبرید نباشه
مثلا تو آمریکا پریوس هم قیمت کمریه ولی تو ایران به علت مالیات 4 درصدی هم قیمت کرولا
Milad
۱۹ فروردین ۱۳۹۶نروژ نیمی از حقوقشون رو مالیات میدن ولی راضین چون میدونن که برای خودش و مردم کشور خرج میشه نه ***. هر کس بیکار بشه یه حقوقی هر ماه بهش میدن که اذیت نشه تا کار پیدا کنه، درمان و دواشون رایگانه، تحصیل رایگانه و … تو ایران ۲۷ درصد دولت بیمه میگیره و ۳۰ درصد مالیات میگیره به جز مالیات بر ارزش افزوده و هزار جور مالیات دیگه و بازم دستش تو جیب مردمه. یاد یه کسی افتادم که آرزوش بود مانند سوئیس بشه.
سهيل
۲۰ فروردین ۱۳۹۶ماشین باید پرمصرف و باحال باشه با موتور حجیم و سیستم اگزوز کر کننده?
آریا
۲۰ فروردین ۱۳۹۶{لطیفهای قدیمی وجود دارد که میگوید با هر بار خرید “شما یک خودرو برای خود و یکی نیز برای دولت میخرید.”}
تو ایران لطیفه نیست بلکه یه حقیقت تلخه: دولت برای سود های کلان به مردم تابوت های چرخ دار با قیمت های نجومی میفروشه و هر کی نخره بهش انگ خیانت میزنن.
ساسان
۲۰ فروردین ۱۳۹۶اینجا یه ماشین خودت میخری یکی برای دولت یکی هم برای وارد کننده ?