به نظر میرسد که خودروهای کاملاً خودران به چیزی بیشتر از بررسی جاده نیاز دارند چراکه شرکتهای بیمه میتوانند به تشخیص مقصر تصادف خودروهای خودران امید داشته باشند.
طبق گفتههای Thatcham Research تشخیص مسئولیت تصادفات یکی از کلیدیترین چالشهای خودروهای خودران در آینده خواهد بود.
به عبارت دیگر بدون دانستن اینکه چه کسی در زمان تصادف کنترل خودرو را بر عهده داشته (راننده یا خودرو) باعث خواهد شد تا بحثهای بیمهای و پرداخت خسارت بسیار سخت شود.
پیتر شاو مدیر اجرایی Thatcham Research میگوید:
قانونگذاریهای آینده به حمایت از مصرفکننده محتاج هستند بنابراین در یک تصادف، مسئولیت پرداخت خسارت باید سریعا مشخص شود. آیا تصادف نتیجهی خطای راننده بوده یا نقص سیستم رانندگی خودکار؟ این موضوع تنها زمانی میتواند رخ دهد که شرکت بیمهگر به دادههای کلیدی تصادف دسترسی داشته باشد. ما دوست داریم همکاری کارخانهها و قانونگذاران را با شرکتهای بیمهای و به منظور توسعهی چارچوب کاری تشخیص چنین مسائلی ببینیم.
در حال حاضر شرکتهای بیمهای در حال لابی برای تنظیم استاندارد دادهای در سطح بینالمللی هستند. این داده دربردارندهی چگونگی عملکرد خودرو در زمان تصادف (بهصورت خودران یا موارد دیگر) میباشد.
موضوع توانایی اثبات حقایق بهصورت سریع مورد علاقهی همه افراد بوده و پیشنهادهایی برای استانداردسازی دادهها توسط شرکتهای بیمهگر مطرح شده است.
جدای از اثبات مسئولیت و مقصر، این اطلاعات همچنین میتواند برای تحقیقات سرویسهای اضطراری استفاده شود. همین امر ادعاهای بیمهای را کاربردیتر کرده و به ساختههای شرکتها به منظور بهبود محصولاتشان کمک میکند.
با داشتن دادههای ۳۰ ثانیه قبل از تصادف و ۱۵ ثانیه بعدازآن، بیمهها می توانند به دادههای GPS و مکان تصادف و حالت رانندگی و بسیاری از موارد دیگر دسترسی پیدا کنند.
منبع: carscoops
جواد
۷ آذر ۱۳۹۵اگه بخوان بحث مقصر بودن خودرو پیش بکشن اونوقت ظاهراخودروسازها هم باید تو تصادفات خسارت بدن که گزینه جالبی برای اونها نیست
ASA
۷ آذر ۱۳۹۵یادمه گفته بودم تکنولوژی خودران بالاخره به حضور انسان نیاز داره، همه گفتن مگه ایرانه که همیشه یه نفر باید حواسمون رو داشته باشه یا مثلا میگفتن مگه ایرانه که مردم بی فرهنگ باشن ویا امثال این حرفا که فقط زده میشه و عمل نمیشه. از دید اول خیلی منطقی بود. ولی اگه دقت کنید اگر یک حادثه شکل بگیره، دیگه ماشین که نمیره شهادت بده یا دفاع کنه.
امیدوارم روشنفکران یکمی فکر کنن و سریع جبهه گیری نکنند.
GOD BLESS AMERICA
۷ آذر ۱۳۹۵من تو یه ماشین هوشمند که امکان شنود و تصویربرداری از کابین آن وجود دارد احساس امنیت نمیکنم چه برسه به آن که یه دوجین شرکت و کمپانی هم بتونن به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.(البته با کلی بهانه مختلف)
قربون ماشینهای دهه 60 میلادی برم.
سامان اذری
۷ آذر ۱۳۹۵من اگه خدا بهم عمر بده و ماشینهای خودران به این بیاد حاضر نیستم تا 45 سالگی از ماشین خودران استفاده کنم و تا 35 سالگی هم دوس دارم ماشینم دنده دستی باشه نه اتومات
البته این نظر شخصی بنده هست
KING
۷ آذر ۱۳۹۵اره والا اصلا از ماشین خودران خوشم نمیاد ……
برخلاف شما سامان جان من دوست دارم ماشینم گیربکسش PDK باشه ……
امپراتور لامبورگینی
۷ آذر ۱۳۹۵چقدر سیستم اقتصادی دنیا خراب شده.
تو این هفته شاید 5 بارکلمه ی لابی در سطح جهانی رو دیدم و شنیدم.
من
۸ آذر ۱۳۹۵جعبه سیاه خودرو! چیز جالبی میشه
احمد باقری
۸ آذر ۱۳۹۵اینم یه مشکلیه.