درحالیکه مردم تهران و دیگر شهرهای کشورمان هنوز هم با آلودگی ناشی از خودروها و به طور کلی وسایل نقلیه موتوری دست و پنجه نرم میکنند و عزم کافی نیز از سوی مسئولان برای تغییر این وضعیت وجود ندارد؛ دست اندر کاران پاریس عبور و مرور خودروهایی با عمر بیش از ۱۹ سال را ممنوع اعلام کردند. این تصمیم که به عنوان گام بعدی قانون سختگیرانه ضد آلودگی پاریس – که سال گذشته به تصویب رسید – شناخته میشود، خودروهایی که تاریخ ثبت آنها پیش از سال ۱۹۹۷ م/ ۱۳۷۵ ش را هدف گرفته و به موجب آن وسایل نقلیه مزبور از ابتدای ماه جولای دیگر حق تردد در کوچه پس کوچههای پاریس را نخواهند داشت.
به گزارش Le Monde، این قانون از ورود خودروهای قدیمی و موتور سیکلت هایی که بیش از ۱۷ سال از عمرشان میگذرد به مرکز شهر در طول روزهای هفته (بهجز تعطیلات) و بین ساعات ۸ صبح تا ۸ شب، جلوگیری میکند و کسانی که این قانون را نادیده بگیرند، جریمهای ۳۵ یورویی انتظارشان را میکشد – هر چند این جریمه نیز در سال ۲۰۱۷ تا ۷۸ یورو افزایش مییابد.
سرکوب خودروها ادامه دارد
شهردار پاریس، خانم آن هیدالگو، به دنبال سایر شهرهای اروپایی و در رأس آنها برلین (که قوانین مشابهی را پنج سال پیش وضع نمود) اقدامات متعددی را در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت پاریس به انجام رسانده است؛ از جمله این اقدامات میتوان به ممنوع کردن عبور و مرور خودروها در خیابان شانزه لیزه در اولین یکشنبه هر ماه اشاره کرد. شهردار سوسیالیست همچنین دستور ساخت مناطق عابر پیاده بیشتری در محافل عمده ترافیکی شهر و راستای رودخانه سن صادر نمود. گفتنی است که سال گذشته این شهر شاهد اولین روز بدون خودروی تاریخ خود نیز بود.
منع رفت و آمد خودروهای ۱۹ ساله حدود ۱۰ درصد از کل ماشینهای پاریس را تحت تأثیر قرار میدهد. به نقل از Le Monde، وزیر محیط زیست خانم سگولن رویال، با طرحی که خودروهای را در شش طبقه بندی مختلف بر اساس سطح تولید آلودگی آنها قرار میدهد موافقت کرد. خودروها با برچسبهایی رنگی که بر شیشه جلو آنها نصب میشود شناسایی میشوند که این کار را برای اجرای محدودیتهای ترافیکی در زمانهای اوج آلودگی راحتتر میکند. اولین کلاس برچسبها به سینه خودروهای هیدروژنی یا الکتریکی زده خواهد شد، در حالی که خودروهای متولد قبل از ۱۹۹۷ م /۱۳۷۵ ش و همچنین دیگر وسایل نقلیه بزرگ – از جمله اتوبوسها – برای همیشه با چنین برچسبهایی غریبه خواهند بود. پیش از این وزارت محیط زیست طرحی را با چهار طبقه بندی ارائه داده بود که با مخالفت شهرداران پاریس مواجه شد؛ آنها عقیده داشتند که این تغییرات باید به تدریج صورت گیرند.
کریستف نایدوفسکی، دستیار حمل و نقل در شهرداری پاریس، به Le Monde گفت:
اگر بر ۴ برچسب پافشاری میکردیم، به یکباره یک سوم از خودروها در ابتدای جولای از پاریس ممنوع میشدند، این غیرقابل اجرا بود.
با استناد سازمان جهانی بهداشت، آلودگی ریز ذرات هوا مسئول مرگ حدود ۴۲ هزار نفر در سال در فرانسه است و همچنین سال گذشته گزارشی از مجلس سنای فرانسه منتشر شد که ادعا میکرد آلودگی هوا هر سال ۱۰۰ میلیارد یورو خرج بر روی دست کشور میگذارد.
انجمنهای محیط زیستی در گذشته خودروهای قدیمی و دیزلی را به عنوان آلوده کنندگان عمده هوا برشمرده بودند، همچنین کامیونهای بزرگ و اتوبوسها نیز طبق قانون از ورود به مرکز شهر پاریس منع شده بودند. اما منع خودروهای قدیمی با انتقادهای شدیدی از طرف انجمنهای رانندگان از جمله « ۴۰ millions d’automobilistes» رو به رو شده، به عقیده آنها این قانون به طرز نامتناسبی بر رانندههای کم درآمدتر با ضرر محیط زیستی کم، تأثیر خواهد گذاشت.
دنیل کوئرو، رئیس ۴۰ millions d’automobilistes، این ماه در بیانیهای گفت:
تنها دلیلی که آن هیدالگو این محدودیتها را وضع کرده این است که خودروها را به خارج از پایتخت بفرستد، بدون این که نگران عواقب محیط زیستی و اجتماعی آن باشد.
منبع: Car & Drive / The Verge
Sina
۱۸ خرداد ۱۳۹۵حالا رندش میکردی میگفتی 20 ساله دیگه
داج توماهاک
۱۸ خرداد ۱۳۹۵تا یارو بیاد اقدام کنه میشه همون 20 ساله
genius
۱۸ خرداد ۱۳۹۵کلا پاریس یکی از پایتختهایی در دنیا است که بنحو احسن سیستم های مدیریت و کنترل جمعیت و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از اون رو برپا کرده که واقعا قابل ستایشه.بعنوان مثال حتی انجام تعمیرات اساسی یا اعمال تغییرات در نمای ظاهری ساختمانها منوط به اجازه از مراجع ذی صلاح مثل شهرداری منطقه است و در غیر اینصورت در صورت مشاهده این قبیل اقدامات مالک ملک مجرم شناخته و با آن برخورد میشود نه مثل ایران که نه تنها تعمیرات و نماسازی کاملا سلیقه ای و بدون نظارت صورت میگیرد بلکه حتی تغییر کاربری باغات و زمینهای کشاورزی برای ساخت برج های چند ده طبقه شبانه انجام میگردد و بعدها در صورت لو رفتن داستان با پرداخت یک جریمه حداقلی در کمیسیون ماده 100که بیشتر شبیه یک شوخی است داستان فیصله می یابد و شهرهای ما علی الخصوص پایتخت یعنی تهران لحظه به لحظه رنجورتر میشوند ازین همه نامردمی و بساز و بندازهای عزیز میلیاردرتر!!بگذریم اما الحق والانصاف خودروی کلاسیکی مثل پژو 404 یا سیتروئن CV2 هرچقدر هم ارزش بالایی برای کلکسیونرها داشته باشند در استانداردهای زیست محیطی و حتی ایمنی جوامع امروزی هیچ جایگاهی ندارند و منع استفاده روزمره از آنها به عقیده بنده اقدامی صحیح است.
یوسف
۱۸ خرداد ۱۳۹۵سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه خانوم هستن نه آقا لطفا اصلاح بشه.
تو متنم یه نکته ضخیمی بود: ( این قانون 10 درصد خودروهای پاریس را تحت تاثیر قرار می دهد). یعنی فقط ده درصد خودروهای موجود در شهر پاریس بیش از 19 سال عمر دارند به نظرتون این درصد در تهران چقدره که تازه بیشترین خودروهای نو رو داره. به نظرتون تو شهرای کوچیک این نسبت چقدره. منم مثل شما آمار درستی ندارم ولی وقتی یه پراید مدل 1372 فقط به خاطر عنوان کره ای 7-6 میلیون برچسب میخوره تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
احمد باقری
۱۸ خرداد ۱۳۹۵کلا خانمها خوب دارن کار می کنن، هر چند همه کارهاشون نمادین هست، ولی به هر حال خوبه. تا بستر یه چیزی مهیا نمیشه که همینجوری نمیشه گفت فلان کار رو بکنید، حالا باید دید چه تسهیلاتی و چه امکاناتی فراهم کردند.