مردم دوستدار محیطزیست کمک شایانی به بهبود وضع موجود و بهتر شدن آیندهی فرزندان خود انجام میدهند. این همان دلیلی است که چرا استفاده از کیسههای پلاستیکی را در فروشگاهها محدود کرده و از افشانههای آئروسل کمتری استفاده میکنیم. همچنین به دلیل حفظ محیطزیست است که خودروسازان از مواد بازیافتی بیشتری در ساخت خودروهایشان بهره میبرند.
بیایید با یک تصویر بزرگ آغاز کنیم. ساخت خودرو یک فعالیت بسیار سبز نبوده و در این فرایند آلودگیهای خطرناک و زبالههای بسیاری تولید میشوند. به عنوان نتیجه، خودروسازان بیشتری متعهد شدهاند که کارخانههای خود را بهروز و کارآمد کنند. جنرال موتورز، فورد، نیسان، سوبارو و بامو نامهای بزرگی هستند که شیوهی ساخت خودروهای خود را به منظور کاهش تولید ضایعات تغییر دادهاند؛ اما با این وجود خودروها سبزتر و اقتصادیتر نیز شده و تقریباً هر خودروی موجود در جادهها از مواد بازیافتی یا با محتوای تجزیهپذیر بهره میبرد. برای نمونه، جنرال موتورز از بطریهای آب استفاده کرده و آنها را برای بهره گرفتن در ایزوله کردن صدای مدل جدید آکوئینوکس به کار گرفته است. فورد نیز عملی مشابه را انجام داده و همچنین از نایلون بازیافتی برای بسیاری از قطعات موجود در زیر کاپوت از جمله پروانههای پیشرانه، سوپاپهای دمایی HVAC، کاور پیشرانه و کنیسترهای کربن استفاده کرده است.
بطریهای آب موارد کاربرد فراوانی دارند. بسیاری از خودروهای فورد از جمله فیوژن، فوکوس و F0150 از این مواد در صندلیهای خود سود بردهاند. طبق گفتههای فورد تقریباً ۲۲ بطری پلاستیک برای ساخت صندلی فوکوس بکار رفته است. این تعداد برای صندلیهای فیوژن S 39 بطری است. بین ۶۳ تا ۱۱۰ بطری نیز بسته به مدل خودرو در ساخت صندلی فورد F-150 بکار رفته است. باید گفت که فوم بالشتک صندلی نیز از سویا ساخته میشود.
فورد برای کاهش اثرات زیستمحیطی ساختههای خود روی فراوردههای فرعی گیاه آگاو نیز سرمایهگذاری کرده است. فورد میخواهد از این مواد در قطعات داخلی و خارجی خودروها استفاده نماید. این شرکت معتقد است که ترکیبات ساخته شده میتوانند از وزن خودرو و مصرف انرژی بکاهند.
یکی از مدیران فنی فورد میگوید:
در کمپانی تلاش داریم تا اثراتی را که روی محیطزیست بر جای میگذاریم کاهش دهیم. به عنوان یک پیشرو در فضای پایدار بودن، در حال توسعهی تکنولوژیهای جدیدی هستیم تا از فیبرها و مواد با راندمان بالا بهره ببریم و از طرفی نیز استفاده از مواد پتروشیمی را کاهش دهیم.
تویوتا نیز با استفاده از بیوپلاستیک هایی که بر پایهی نیشکر ساخته میشوند در حفظ محیطزیست نقش ایفا میکند. این مواد در بخشهای مختلف خودرو از جمله صندلیها و رادیاتور بکار میروند اما بیش از آنکه بر پایه پلاستیکهای سنتی ساخته شده باشند از نیشکر در ساخت آنها بهره برده شده است. در حقیقت این خودروساز ژاپنی پیشروی هنوز استفاده از بیوپلاستیک ها در خودروها است.
بامو نیز از فیبرهای گیاهی در ساختههای خود استفاده میکند. مدل i3 از مواد ارگانیک زیادی برخوردار است. تریم داشبورد و در از فیبرهای طبیعی تجدید پذیر ساخته شدهاند درحالیکه چرم طبیعی نیز در خود بکار رفته است. در این بخش همچنین چوب اکالیپتوس نیز به چشم میخورد. بامو تخمین زده که حدود یکچهارم کابین این خودرو از مواد خام تجدید پذیر و پلاستیکهای بازیافتی ساخته شده است. به علاوه اینکه ۹۵ درصد i3 میتواند بازیافت شود.
رقبای بامو یعنی مرسدس بنز و آئودی نیز از کاغذ بازیافت شده در خودروهایشان استفاده میکنند. هیوندای حتی از ترکیبهای پلاستیکیای که بر پایهی صخرههای آتشفشانی هستند در ستونهای حمایتکنندهی سقف بهره میبرد.
واضح است که نه تنها خودروها کارآمدتر از قبل شدهاند بلکه تأثیر منفی کمتری نیز بر محیطزیست دارند که این مهم با استفادهی بیشتر از مواد بازیافتی و پروسهی تولید سبزتر حاصل شده است. با استفاده از این پروسههای هوشمندانه، خودروسازان نقشی مهم در کاهش استفاده از مواد کربنی را بازی میکنند. شاید اگر این تمایلات ادامه یابد ما بتوانیم خودروهایی را ببینیم که هیچ کربنی را نداشته باشند.
منبع: autoguide
Nima
۲۶ مرداد ۱۳۹۵خیییییییییلى عالیه
مطلب هم خییییلى خوب بود
شاهین جان دستت واقعا درد نکنه خیلى به آگاهیم اضافه شد.
شاهین
۲۶ مرداد ۱۳۹۵خواهش میکنم دوست عزیز
خوشحالم که مورد توجهت واقع شد
ارادت
sina.d
۲۶ مرداد ۱۳۹۵و ما همچنان در حال تولید پراید هستیم…
Noble
۲۶ مرداد ۱۳۹۵در کشور های دیگه اصول هر کار رعایت میشه.
در کشور ما متاسفانه وقتی ماشین داغ میشه بویی از داشبود ماشین حس میشه که به شدت آزار دهندست.
مجید
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ای کاش تو کشور خودمون هم تو همه صنایع استفاده درست از مواد اولیه و بازیافت انجام بشه و از هم مهمتر مصرف درست چون الان ما داریم خام فروشی میکنیم و تولید زباله و نتیجه ش هم کم آبی و خشکسالی و از بین رفتن محیط زیست
علی"A.A.B.B.B.F.H.J.K.L.M.M.M.N.P.P.R"
۲۶ مرداد ۱۳۹۵دوستان تا سقف 400 تومن تو ایران ماشینه خوب چی هس؟ ممنون میشم بگید
Mohammadreza
۲۶ مرداد ۱۳۹۵خب چه سگمنتی مد نظرتون هست؟
سامان اذری
۲۶ مرداد ۱۳۹۵سواری بخوای بخری بنز e250 مدل 2015
شاسی بلند لکسوس nx
B/M/P/J
۲۶ مرداد ۱۳۹۵واقعا موندی با ۴۰۰ تومن چه ماشینی بخری!؟
BMW 528i
MB E200
BMW X3 28i
BMW Z4
Toyota Rav 4
MB S350
BMW 428i
MB E350 کروک, کوپه, سدان
Lexus RX350
Toyota Landcruiser
Toyota Camery
Kia Optima
&…
همچنان می تونم بگم.
بستگی داره که ماشین بزرگ می خوای یا کوچیک، کم مصرف یا پر مصرف و…
علی"A.A.B.B.B.F.H.J.K.L.M.M.M.N.P.P.R"
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ممنون از راهنمایی هاتون
حمیدرضا
۲۶ مرداد ۱۳۹۵بسیار عالی خیلی خوب بود حرکت جهانی برای حفظ محیط زیست رورو میپسندم کاش ماهم به فکر می افتادیم
ali
۲۶ مرداد ۱۳۹۵زنده باد فورد همیشه پیشگام و اصیل
احمد باقری
۲۶ مرداد ۱۳۹۵اصلا لحظه ای نیست که اینا کاری انجام ندن، همیشه درحال تلاشن.
sunmartin
۲۶ مرداد ۱۳۹۵حالا خودورهای چینی مقایسه کنید طوری از مواد بازیافتی درجه n اوم تشکیل شدن که حتی در زیر نور آفتاب داشبوردهاشون یه بوی نفرت انگیز و سمی از خودش ساتع میکنه یا تمامی قطعات تریم داخلی و انجین حتی قابل برگشت به طبیعت هم نیستن باینکه دوام کوتاه مدتی دارند
مسعود
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ای کاش اینها کافی بود، اما…