نقطه قوت فروش خودروهای الکتریکی چیست؟
از آنجایی که خودروهای استفاده کننده از منابع سوخت تجدید پذیر محبوبیت بیشتری را به دست میآورند، دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند QUT مطالعهای را انجام داده و اعلام کرده که انرژی پاک بیشتر از قیمت یا محدوده حرکتی به نقطه قوت فروش خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.
دکتر Kenan Degirmenci یکی از محققان QUT گفته است:
هزینهی خرید بالا و محدودهی حرکتی پایین به عنوان فاکتورهایی اساسی تلقی میشوند که مانع از خرید خودروهای الکتریکی توسط مردم میشوند.
او ادامه میدهد:
الکتریسیتهی موردنیاز خودروهای الکتریکی باید از منابع انرژی تجدید پذیر تولید شود تا این خودروها واقعاً سبز باشند، بنابراین عملکرد زیستمحیطی نیز به عنوان یک فاکتور مهم در خرید خودروها به شمار میرود.
در مطالعهی جدید دکتر Degirmenci فهمیده که عملکرد زیستمحیطی فاکتور مهمتری نسبت به نگرانیهای قیمتی یا محدودهی حرکتی است.
این گزارش از 40 مصرفکننده و 167 فرد تست کنندهی خودروهای الکتریکی تهیه شده است. اگرچه جامعهی آماری این مطالعه کوچک بوده اما دیدی بالقوه از بهترین مشوقها برای خرید خودروهای الکتریکی را ارائه میکند.
Degirmenci میگوید فهم تفاوتهای بین آلایندگیهای تولیدی توسط خودرو و تمامی آلایندگیهای مرتبط با تولید سوخت، حمل و توزیع آن موضوعی مهم است.
او میگوید:
برای مثال، یک خودروی بنزینی در هر کیلومتر 119 گرم دیاکسید کربن تولید میکند که بیشترین آن مربوط به آلایندگی جادهای است. در مقابل، آلایندگی جادهای یک خودروی الکتریکی برابر با صفر است.
او ادامه میدهد:
هرچند، اگر الکتریسیته از زغالسنگ به دست آید، آلایندگی خودروی الکتریکی در هر کیلومتر برابر با 139 گرم دیاکسید کربن خواهد بود. جالب آنکه اگر این قدرت الکتریکی از منابع انرژی تجدید پذیر به دست آید شاهد آلایندگی 9 گرمی در هر کیلومتر خواهیم بود.
او اضافه میکند که نتایج این مطالعه به علت این حقیقت که بخش حملونقل 16 درصد آلایندگی گازهای گلخانهای کشور استرالیا را تشکیل میدهند، موضوعی مهم به شمار میرود. 85 درصد این آلایندگی توسط حملونقل جادهای نظیر خودروها تولید میشود.
در نهایت دکتر Degirmenci میگوید:
از این نظر دگرگونی خودروهای احتراق داخلی به نمونههای الکتریکی این ظرفیت را دارد که در صورت تولید الکتریسیته از منابع انرژی تجدید پذیر، تولید گازهای گلخانهای را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
منبع: caradvice