این روزها سر خط اکثر خبرها به انتشار ویروس کرونا در چین و آمار مرگومیر ناشی از آن اختصاص دارد؛ اما CNN بیزنس گزارش داده که این ویروس میتواند تأثیر طولانیمدتی روی صنعت خودروی جهانی داشته باشد که دلایل آن نیز مشکلات زنجیره تأمین و افت فروش اعلام شده است.
پیش از انتشار ویروس کرونا میزان فروش خودرو در چین به خاطر کند شدن رشد اقتصاد و کاهش مشوقهای خرید خودروهای الکتریکی با افت در دو سال پیاپی روبرو شده بود. از زمان گسترش این ویروس مرگبار هم بسیاری از خودروسازان بزرگ اقدام به تعطیلی موقت خطوط تولید خود در این کشور کردهاند.
موسسه رتبهبندی S&P معتقد است گسترش ویروس کرونا خودروسازان آسیایی را مجبور به کاهش حدود ۱۵ درصدی تولید در سهماهه اول امسال خواهد کرد. شرکتهایی همچون جنرال موتورز، نیسان، رنو، هوندا و پژو-سیتروئن که در ووهان سایت تولیدی دارند به شدت تحت تأثیر افت تولید قرار خواهند گرفت. در حقیقت ووهان مسئول تولید ۹ درصد از کل صنعت خودروی چین است.
فولکسواگن هم در ریسک قرار دارد زیرا ۲۴ شرکت تولید خودرو یا قطعه را در کشور چین مدیریت میکند و حداقل ۴۰ درصد از تولید جهانی خودش از این کشور تأمین میشود. فعلاً خودروسازان میگویند برنامه تحویل خودروهایشان به مشتریان تغییری نداشته و زنجیره تأمین قطعات در زمان شروع تولید کاملاً عملیاتی است.
از آنجایی که بحران ویروس کرونا ادامه دارد به احتمال زیاد زنجیرههای تأمین قطعات خودرویی در سراسر دنیا آسیب خواهد دید. تأمینکنندگان بزرگی همچون بوش، شیفلر، ZF و والئو کارخانههای بزرگی در کشور چین دارند. اوایل هفته پیش بود که هیوندای تصمیم به تعطیلی خط تولید خود در کارخانههای کره جنوبی گرفت که دلیل آن نیز تأثیر ویروس کرونا روی قطعات صادراتی از چین بود.
یکی از تحلیل گران ارشد کپیتال اکونومیک میگوید:
حتی صنایعی که به نظر میرسد با تأمینکنندگان چینی مراوده زیادی ندارند هم شامل شرکتهایی هستند که کاملاً به تولیدات کشور چین متکی است. فقط کافی است تولید یکی از قطعات با میزان تولید کم اما با ارزش زیاد در تنگنا قرار گیرد تا به این ترتیب تولید یک محصول بهطور کامل متوقف شود.
بی نام
۲۱ بهمن ۱۳۹۸چین کارخانه دنیا هست و شرکت های بزرگ غربی در چین بزرگترین کارخانه ها رو دارن. ضرر چینی ها یعنی ضرر آمریکایی ها و اروپایی ها. اگر منافع اقتصادی غربی ها هم به منافع اقتصادی ایران گره میزدیم الان کاسه گدایی دستمون نبود