به تازگی ژاپن قانونی را تصویب کرده که در آن دوربینهای عقب میتوانند جایگزین آینههای خودروها شوند. آیا این کار میتواند شروعی بر پایان عصر آینهها باشد؟
از سال ۱۹۷۸ میلادی قانونی در انگلستان تصویب شده که همهی خودروهای فروخته شده در این کشور باید حداقل یک آینهی داخلی و یک آینهی بیرونی داشته باشند. ژاپن هم اولین کشوری است که استفاده از دوربین عقبی به جای آینه را تصویب کرده و گفته که این تکنولوژی نسبت به آینههای مرسوم برتر، قابلدوام و جایگزین است.
پیشازاین تنها خودرویی که در اروپا بجای آینهی بغل از دوربینها استفاده کرده خودروی بسیار کممصرف فولکسواگن XL1 بوده است. به علت تولید محدود این خودرو، فولکس قادر بوده تا از معافیتهای اتحادیهی اروپا برخوردار شده اما در حال حاضر قوانین میگویند که مدلهای تولیدی نرمال باید آینههای فیزیکی داشته باشند. قانون تصویب شده در ژاپن میتواند به کل نقاط جهان تسری یابد و بهطور بالقوه پایانی بر آینههای خودرو باشد.
استفاده از آینههایی که پشت سر را نشان میدهند به سال ۱۹۰۹ میلادی بازمیگردد که در آن زمان خانمی به نام دوروتی لویت استفاده از آینه را برای چک کردن پشت سر در کتاب خود به نام زن و خودرو پیشنهاد کرده بود. از آن زمان تاکنون این آینهها ویژگی ایمنی هر خودرویی بودهاند. آینههای مدرن از نمونههای ابتدایی خود بسیار متفاوتتر و جلوتر هستند و اغلب گرم شونده بوده و بهصورت الکتریکی تنظیم میشوند و برخی از نمونهها نیز در صورت وجود خودرویی در نقطهی کور به شما هشدار میدهند.
اما این آینهها نیز نقاط ضعف خاص خود را دارند. در زمانهای که مصرف سوخت کم بسیار اهمیت یافته، این آینهها به بدنهی مستقیم خودرو چسبیدهاند و بهصورت یک مهمان ناخوانده در برابر باد مقاومت میکنند. آینهها همچنین تولیدکنندهی صدای باد هستند.
آینه بغلها یکی از آسیبپذیرترین بخشهای خودرو هستند و البته در کارواشهای اتوماتیک نیز میتوانند صدمه ببینند. بدتر اینکه با پیشرفت تکنولوژی هزینهی جایگزینی این آینهها زیاد خواهد بود. حتی هزینهی تعویض آینه بغل یک خودروی خانوادگی نسبتاً معمولی رقمی حدود ۵۰۰ پوند است.
خب با این تفاسیر دوربینها مزیتهایی دارند. سطح وسیعی که این دوربینها پوشش میدهند تقریباً هیچ نقطهی کوری را باقی نمیگذارد. دوربینها هر جا که دوست داشته باشید تمرکز میکنند و بهطور بالقوه دید ۳۶۰ درجهای را از صندلی راننده فراهم میکنند. دوربینهای پشتی خودروهای فول آپشن نیز در هنگام پارک خودرو و حرکت در مکانهای تنگ بسیار کارآمد هستند.
دوربینها فضای بسیار کمی میخواهند. این سیستمها ضریب درگ خودرو را به همراه صدای باد کاهش داده و البته باعث بهبود مصرف سوخت نیز میشوند.
بسته به اینکه دوربینها کجا قرار بگیرند و چه مکانی را نشان دهند، میتوانند باعث بهبود ایمنی نیز شوند. در حال حاضر رانندهها برای دیدن آینهها سر خود را برمیگردانند اما اگر دوربین در محل مناسبی نصب شود راننده کمتر نگاه خود را از جاده بر خواهد داشت.
البته لنز دوربین باید تمیز نگه داشته شود و از طرف دیگر نیز با وجود تکنولوژیهای بیشمار در خودروهای مدرن، هرگونه اختلال در کار این سیستمها هزینهی گزافی خواهد داشت.
در حال حاضر ژاپن تنها کشوری است که مجوز استفاده از دوربین بجای آینههای مرسوم را داده است بنابراین مدتی طول میکشد تا این سیستم را در خودروها ببینیم. پتانسیلهای بالقوهی این سیستمها و استفادهی روزافزون خودروهای مفهومی از این دوربینها پیشنهاد میکنند که خودروسازان زیادی در فکر استفاده از این دوربینها هستند.
اگر تکنولوژی پیشرفت کند و عملکرد قابلاطمینان و امن این دوربینها اثبات شود در آینده میتوانیم شاهد عرضهی خودروها بدون آینههای جانبی باشیم.
علی"A.A.B.B.B.F.H.J.K.L.M.M.M.N.P.P.R"
۲۴ مرداد ۱۳۹۵خیلی هم عالی ولی در مورد ایران صدق نمیکنه :(
NEMESIS
۲۴ مرداد ۱۳۹۵تو سرعت بالا دوربین کیفیتشو حفظ میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سامان اذری
۲۴ مرداد ۱۳۹۵دوربین های ساخت ژاپن اره
(کانن نیکون سونی فوجی ) غولهای تولیدکننده لنز دوربین همگی متعلق به ژاپن هستند
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ژاپن که کارش درست شکی نیست
مجتبی
۲۴ مرداد ۱۳۹۵قابل توجه بعضی از دوستان کارشناس نما، دوربین های بسیار های تکی که الان برای دی ای سی (digital image correlation)
مورد استفاده قرار میگیره، مجموعه لنزاش ساخت المان و امریکا هست و ژاپن تکنولوژیش رو نداره
قیمت این دوربینا در مدلای اشغالش به 200 هزار دلار میرسه و تو موردای خوب تا یک میلیون هم میره
خود ژاپن تو دانشگاهاش برا دی ای سی از دوربینای المانی استفاده میکنه،بعد یکی ازدوستان بادیدن یه دوربین سونی به این نتیجه رسیده لنزای ژاپن بهترن
The R
۲۴ مرداد ۱۳۹۵البته غول های لنز مال آلمان هستن مانند کارل زایس و لایکا، و دوربین هم مال آلمان و سوئیس (لایکا آلمان و هاسلبلاد سوئیس) که البته این برندها فوق حرفه ای هستن. حتی برای دوربین های کنون و نیکون هم عکاس های فوق حرفه ای از لنزهای زایس استفاده میکنن که از لنزهای کنون و نیکون خیلی گرونتر هستن.
ژاپن غول سنسور دوربین و دوربین های همه کاره هست و رو دست نداره.
سنسور لایکا تو نصف مدل هاش ژاپنی هست. جالبه که سنسور دوربین نیکون هم ساخت سونی هست. البته برند سیگما و ریکو رو هم اضافه کنید به غول های دوربین ژاپن که چون خیلی حرفه ای هستن تو ایران شناخته شده نیستن.
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵حالا باید دید جواب میده یا ن
حميد
۲۴ مرداد ۱۳۹۵اینه اخه هیچ وقت خراب نمیشه دوربین بگیر نگیر داره
حبیب
۲۴ مرداد ۱۳۹۵خیلی زودتر میتونستن دوربینو جایگزین آینه کنن در کل تکنولوژی بسیار عالی هست
peyman.german
۲۴ مرداد ۱۳۹۵بنظر من اینه بسیار ارزان تر و ساده تر و بهتر از دوربینه،دوربین مخارج جانبی بسیار زیادی داره،بعدشم تصویر الکتریکی هیچوقت مث تصویر زنده ای که باچشم خودت میبینی نمیشه،بعدشم،مانیتورش رو کجا بزارن هم یه مشکل دیگست
امیرحسین ق.
۲۴ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا خیلی بهتره.
سیستم هایی مثل افزایش کنتراست/ روشن کردن تصویر یا هشدار هایی برای خودروهای کناری اگه اضافه بشه خیلی بهترم میشه.
احسان(احسان سابق)
۲۵ مرداد ۱۳۹۵از کجا میدونی؟باید اینه الکترونیکی رو تجربه کرد بعد نظر داد
one:1
۲۴ مرداد ۱۳۹۵یاد اینه موستانگ تو فیلم نید فور اسپید افتادم
Bmw
۲۴ مرداد ۱۳۹۵بنظرم نباید نگران طراحیه ماشینا بود درسته با آینه قشنگترن اما مطمئنن زمانی که این قانون تو همه دنیا استفاده بشه طراحایه خودرو ها هم ماشینشونو طوری طراحی میکنن که شاید تصور کردن آینه رو اون ماشینا باعث زشترشدنشون بشه تا زیباترشدنشون
احسان(احسان سابق)
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تکنولوژی اگر کاربردی باشه راه خودش رو باز می کنه.حتما موفق میشه
نوید جهرمی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵وقتی ماشینای خودران دارن میان دیگه شاید نیازی به آینه نباشه. دوربین دید وسیع تری رو فراهم میکنه با نقاط کور کم تر. چه بسا قابلیت زوم کردن هم داشته باشه و بدرد تشخیص وقایع رو داشته باشه مثل رادار. به نظرم که باید زودتر از این حرفا دوربین میومد استفاده میشد.
mohammad-fm480
۳۰ مرداد ۱۳۹۵1.بنظرم کاملا مضخرف و زشت هستن 2. همین دوربین ها خیلی خرج داره و باید مراقبشون بود