نزد جمع کثیری از ما ایرانیان، تایلند اغلب بهعنوان مقصدی توریستی شناخته میشود. اما این سرزمین تنها به توریسم و گردشگری صرف خلاصه نمیشود، بلکه این خطه گرم و مرطوب سالهاست که شمار قابلتوجهی از برندهای آمریکایی و ژاپنی را میزبانی میکند و در صنعت مونتاژ و صدور خودرو نیز به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. تایلند با ۵۱۳,۱۱۵ کیلومتر مربع مساحت کمی کوچکتر از فرانسه است و شمار نفوس ساکن در آن بالای ۶۶ میلیون نفر است. این کشور از لحاظ صنعت موتوری شباهت بسیاری به ترکیه دارد و در این دیار برخلاف چین و کره بیشتر بر روی صنعت قطعهسازی تمرکز شده تا خلق برند داخلی و مستقل.
در حال حاضر، بخش اعظم بازار تایلند تحت کنترل برندهای آمریکایی و ژاپنی ازجمله فورد، تویوتا، هوندا، میتسوبیشی و… است و برندهای اروپایی، کرهای و چینی چندان جلوهای در این سامان ندارند. در سال جاری، پرفروشترین خودروی کرهای در بازار تایلند یک ون مسافری به نام هیوندای H-1 بود که با فروشی معادل ۳,۸۹۶ دستگاه رتبه سی و هشتم جدول را اشغال نمود. در این میان، چینیهای زیرک نیز توانستهاند به لطف برند اروپایی تبار MG (ام جی) که اینک به کمپانی سایک موتورز تعلق دارد، در این بازار بهصورت زیرپوستی و با لباس مبدل نفوذ نمایند. دو خودروی MG 3 و MG GS با فروشی به ترتیب ۵,۸۱۵ و ۱,۸۷۴ دستگاه رتبههای سی و یکم و چهل و هشتم جدول فروش را به خود اختصاص دادهاند.
در جدول ذیل، نام ۲۰ خودروی نخست بازار تایلند در سال ۲۰۱۷ درج شده است (در جدول اصلی نام ۵۰ خودرو ذکر شد).
رتبه فروش | نام برند | میزان فروش | درصد رشد سالانه |
۱ | ایسوزو D-MAX | ۱۱۹,۱۰۱ | +۱.۲ |
۲ | تویوتا هایلوکس | ۹۷,۷۷۶ | -۱۶.۴ |
۳ | فورد رنجر | ۳۷,۶۷۹ | +۲۹.۳ |
۴ | هوندا سیتی | ۲۹,۸۶۵ | +۶.۹ |
۵ | تویوتا یاریس | ۲۸,۴۰۸ | -۲۰ |
۶ | میتسوبیشی تریتان | ۲۷,۲۹۱ | +۲۲.۹ |
۷ | مزدا ۲ | ۲۶,۴۸۳ | +۱۷.۷ |
۸ | هوندا سیویک | ۲۴,۳۰۸ | +۷ |
۹ | هوندا جاز | ۱۹,۸۷۷ | +۰.۱ |
۱۰ | تویوتا فورچونر | ۱۹,۴۸۴ | -۲۷.۱ |
۱۱ | تویوتا ویوس | ۱۷,۸۸۸ | -۲۶.۱ |
۱۲ | نیسان ناوارا | ۱۷,۸۴۱ | +۲.۳ |
۱۳ | تویوتا کرولا | ۱۶,۹۴۹ | -۴.۱ |
۱۴ | نیسان آلمرا | ۱۴,۱۲۳ | +۱۷ |
۱۵ | شورولت کلرادو | ۱۳,۸۲۳ | +۱۸.۹ |
۱۶ | هوندا HR-V | ۱۳,۶۶۷ | -۸.۵ |
۱۷ | میتسوبیشی پاجرو اسپورت | ۱۲,۰۷۹ | -۲۰.۱ |
۱۸ | هینو | ۱۱,۳۷۱ | -۳.۹ |
۱۹ | میتسوبیشی آرتیج | ۱۱,۲۲۸ | +۳۰.۹ |
۲۰ | ایسوزو MU-X | ۱۰,۹۸۹ | +۲۵.۸ |
شاهین
۶ دی ۱۳۹۶دی مکس رو من نشستم پشت فرمونش میدونم چ غولیه …!!!
F۲۲RAPTOR
۶ دی ۱۳۹۶اندازه تایلند هم نیستیم با این عقبگرد صنعتیمون
#ali.m#
۶ دی ۱۳۹۶تایلندی های خوش سلیقه?
جون سخت های ژاپنی
samurai
۶ دی ۱۳۹۶فورد و شورلت از جدول بکشی بیرون همش میشه ژاپنی عملا بازار دست ژاپنه
امید
۶ دی ۱۳۹۶لطفا بچه ها هینو رو توضیح بدید.رتبه18
datsun
۶ دی ۱۳۹۶یه خودروساز ژاپنیه
تولید کننده کامیون ، اتوبوس و موتورهای دیزل می باشد
در حال حاضر ۵۰ درصد سهام این شرکت در دست تویوتاست و مالک اصلی این شرکته
فکر کنم fj کروز رو هم این شرکت برا تویوتا تولید میکرد
نویدی
۶ دی ۱۳۹۶ژاپنی بازن!
sami
۶ دی ۱۳۹۶فورد رنجر???
حمیدرضا
۷ دی ۱۳۹۶عین امریکایی ها وانت ها اول تا سومین رتبه رو دارن منتهی همشون پیکاپ سایز متوسط محسوب میشن و البته ژاپنی به جز فورد