متفرقه

پیشنهاد: لزوم ارائه نتایج تست تصادف معتبر برای خودروها در ایران

این روزها هم‌زمان با معرفی خودروهای بزک شده با ساختارهای قدیمی توسط خودروسازان، نگرانی‌ها از بابت تأمین ایمنی آن‌ها همچنان جزو سؤالات بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. در حالی که استانداردهای ۸۵ گانه ساخت خودرو از زمستان سال ۹۷ اجباری خواهند شد اما به نظر می‌رسد نکته‌ای که مغفول مانده ایمنی این خودروهاست. موضوعی که باید توسط ارگان‌های ناظر مخصوصاً پلیس مورد پیگیری واقع شود.


نقش خودروهای با ساختار قدیمی در کشته‌های جاده‌های ایران، غیر قابل کتمان است. هرچند دلایل تصادفات را بتوانیم به مواردی چون راه‌های غیر استاندارد و خطرناک و فرهنگ و نوع رانندگی بسط دهیم اما طبیعتاً نسبت آمار کشته‌شدگان و نقص عضوها به کل سوانح نباید این قدر بالا باشد و این موضوع دقیقاً و قطعاً به ایمنی خودروها مربوط می‌شود.


آمارسازی کشته‌های تصادفات و عدم دسته‌بندی کشته‌هایی که مستقیماً در خود تصادف جان نسپرده‌اند نیز نمی‌تواند در اصل موضوع خللی ایجاد نماید.
به گزارش سازمان icebike، میزان کشته‌های تصادفات در سال ۲۰۱۶ در سطح جهان بیش از ۲۷۱ هزار نفر بوده است. این در حالی است که ۷.۶ میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند و درمجموع حداقل ۱۱۳.۶ میلیارد دلار خسارت به بار آمده است. به‌عنوان‌مثال در آلمان با جمعیت بیش از ۸۱ میلیونی در سال ۲۰۱۵ تنها ۷۸۹ نفر فوت شده‌اند و بیش از ۶۵ هزار نفر نیز مصدوم شده‌اند. خطر مرگ در یک تصادف در آلمان تنها ۰.۴ درصد می‌باشد. در آلمان همچنین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تنها ۴.۴ نفر کشته می‌شوند. در ایران به‌طور متوسط هر روز ۴۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. نرخ کشته‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران نیز ۲۱.۱ نفر در سال ۱۳۹۴ اعلام شده است هرچند این رقم در سال ۱۳۸۴ که ایربگ و ترمز ABS اجباری نبود، بالای ۴۰ نفر بود.

آمار تلفات تصادفات درون شهری 1395
آمار تلفات تصادفات درون شهری ۱۳۹۵
آمار تلفات تصادفات برون شهری 1395
آمار تلفات تصادفات برون شهری ۱۳۹۵
دستگاه‌های ذی‌ربط برای سیانت از جان و امنیت مردم باید مسئولانه‌تر با مقوله ایمنی خودروها برخورد نموده و بیش از این اجازه ادامه تولید خودروهای ناامن را به تولیدکنندگان ندهند. هیچ توجیهی ازجمله هزینه و قیمت بالای خودروهای ایمن نباید دستاویزی برای ادامه تولید آهن‌پاره‌های قاتل فعلی باشد.

احتمالاً تاکنون تست تصادف غیررسمی خودروی سمند را دیده‌اید. خودرویی که معماری آن به چندین دهه قبل برمی‌گردد. همین معماری و زیرساخت با تغییراتی در طراحی در خودروهای گران‌قیمت‌تری نظیر دنا پلاس نیز تکرار شده است. بنابراین متأسفانه شاهد تغییری در میزان ایمنی این خودرو نخواهیم بود. پراید نیز این روزها تبدیل به تیبا، ساینا و کوییک شده و باید گفت که این خودروها نیز باید ایمنی خود را به ثبوت برسانند. خودروهای چینی ناشناخته نیز در بازار در حال ازدیاد می‌باشند و متأسفانه برای برخی از آن‌ها هیچ مدرک ایمنی در دسترس نیست.


راهکارهایی نظیر تجهیزات ایمنی اجباری به تنهایی کافی نبوده و در نبود پلتفرمی به‌روز و ایمن، دلیلی بر امن‌تر شدن خودروها به شمار نمی‌روند و گاهی همانند کیسه هوا برای خودروهایی مثل پراید تنها تجهیزاتی تزئینی محسوب می‌شوند و باید آماری مستقل از عملکرد واقعی این تجهیزات نیز ارائه گردد تا مشخص شود پول اضافه‌ای که مشتریان تاکنون برای این تجهیزات پرداخته‌اند مؤثر بوده است یا خیر.

حفظ و نجات جان انسان‌ها در سوانح رانندگی، وظیفه‌ای خطیر و بزرگ است که باید از سوی تمامی متولیان امر به‌شدت پیگیری و اجرا شود. هرچند شاید ساخت یک خودروی قدیمی در نگاه نخست برای مجموعه خودروساز سودآورتر باشد اما درمجموع با توجه به هزینه‌های از دست رفته در تصادف، بیمه، سرمایه انسانی، هزینه‌های درمانی و معلولیت‌ها، از دست رفتن سرپرست‌های خانوار و مشاغل و از این دست برای دولت به‌مراتب گران‌بارتر خواهد بود.


لازم است که از این پس خودروسازان و حتی واردکنندگان خودرو، نتایج رسمی و معتبر تست تصادف خودروهای خود را پیش از اجازه ورود به بازار و فروش ارائه نمایند. موضوعی که می‌تواند به پیشگیری از پر شدن خیابان‌ها با خودروهای ناامن و احتمالاً قاتل بیانجامد. پدال پیشنهاد می‌کند تا پلیس راهور تا قبل از ارائه چنین مدارکی، اجازه شماره‌گذاری به این خودروها را ندهد. امید است روزی به‌جایی برسیم که هیچ کدام از مردان و زنان سرزمینمان را در تصادفات از دست ندهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. عطا

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    ❤❤حمایت از کالای ایرانی❤❤

    1. Reventon

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (282 ديدگاه)

      میدونم‌جدی گفتی
      بگو
      ولی اینم بگو
      ساقیت کیه؟

      1. حامد

        ۳ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (831 ديدگاه)

        Reventon عزیز
        یعنی نفهمیدی که این دوستمون به صورت طعنه آمیز گفت؟؟؟؟

    2. حامد

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (831 ديدگاه)

      نه پیکان ایرانیه نه پراید نه پژو….همشون منتاژن
      این تیبا و سایپا هم کشورهای دیگه برامون طراحی کردن
      از خودمون هیچی نداریم?

  2. مهرداد

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    وقتی که خود خودرو ساز و قطعه ساز و سازمان استاندارد همه با هم پسر خاله ن و تو سود فروش خودرو شریک مالی هستن ایمنی و تست تصادف اصلا یعنی چی
    فقط تنها کاری که بلدن هر ماه اسم خودرو ها رو لیست کنن و به سلیقه جلوش ستاره بچینن
    اصلا کسی تا حالا پرسیده این ستاره های کیفی از کجا میاد و چیه ماشین رو تست کردن؟؟
    اینا فک کنم فقط ماشین استارت بوخوره روشن شه کافیه

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    بنظرم بزارن خودروهای شرکتهای معتبر بجای اینکه این همه خرج کنن و ماشینارو بکوبونن به دیوار داغون کنن ، بیارنشون ایران تا مردم ما مثل تست چینیها که تو جاده های ایران پس دادن و پیشرفت کردن امنیتشونو مدیون خون ما ایرانیا هستن ، این ماشینای خارجی هم همین کارو کنن
    ثوابشم بیشتره تازه
    حداقل تو پراید یا چینی تست مرگ نمیشن بلکه تو خودروهای شرکتهای معتبر تست امنیت میشن
    همه هم راضی هستن .هم سواره هم سازنده.
    همچین به مرگ گرفتن که به تب راضی بشیم.
    هِی روزگار چه کردی با ما

  4. F۲۲RAPTOR

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    ستون ای سمند به چه روزی افتاده تا نزدیکیای ستون سی هم سقفش جمع شده
    خدایا اینا دیگه چقد نامردن خیانت تا کجا؟

  5. reza-a

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (455 ديدگاه)

    تولید این ماشین های قدیمی حالا حالاها متوقف نمیشه اجرا اون استانداردها هم واقعی نیست چون اگر اجرا بشه باید تولید پراید و تیبا و 405 و دنا و بقیه اش متوقف بشه که نمیشه تست تصادف هم که وقتی ماشینارو تغییر نمیدن جای معتبر تست نمیکنن فیلم تست تصادف تیبا رو دیدین خنده داره از ماشین های اروپایی کمتر آسیب میبینه
    در مورد آمار تصادف هم در مقایسه تعداد ماشین ها تو ایران خیلی کمتر هست

  6. مهدی دهقان

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    تو اون عکسای تصادفها اگه کمربند ایمنی رو میبستن خراش هم بر نمیداشتن

    1. F۲۲RAPTOR

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      درسته، موضوع اینه که دشبورد تا خرخره
      به راننده وشاگردش نزدیک شد

  7. aston martin

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    به هیچ وجه از محصول داخلی حمایت نکنین اگر ارزش قائلید برای خودتون
    نتیجش شده این
    نخرید
    ماشین ایرانی نخرید

  8. سروش

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (184 ديدگاه)

    واقعا شما ب فکر چی هستید؟ مملکت رو اب برده شما تو فکر ستاره های ایمنی پراید هستید. وقتی ی نفر مریض میشه یعنی ی قسمتی از بدنش درست کار نمیکنه و تلاش میکنن اون قسمت رو ترمیم کنن. ولی ایران مثل کسیه که تمام بدنش عفونت کرده و هیچ امیدی بهش نیست. این حرفها واسه زمانیه که کل جامعه درست باشه و گوشه ای ی فرع بر اصل غالب بشه. ولی تو ایران فرع ها ارزش محسوب میشن و دست بالا رو دارن
    ی مشکل دیگه هم اینه که ما ملت نیستیم و امت هستیم و امت ارزشمنده. و مردمان ی امت میتونن اهل ایران باشن یا سوریه یا لبنان
    در کل بگم من ساعتها و ساعتها فکر کردم. هیچ امیدی نیست

    1. ستار

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (145 ديدگاه)

      کاملا موافقم
      هیچ امیدی به بهبودی نیس
      با سرعت و مستقیم داریم میریم به نابودی همون
      فقط این جمله
      « بترسید از آن روزی که مردم بفهمن در باطن ذات شما چیس و آنگاه است که انفجاری حاصل خواهد شد»

      ولی مردم اینم فهمیدن بازم تحولی در افکارشون ندیدیم?
      مقاوم شدن مردم یک جورایی
      انصافا هیچ ملت تو دنیا اینقد با همچی کنار نمیان

    2. بهراد

      ۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      شدیدا موافقم،
      باید بعد تغییرات بسییییار،
      دو نسل فدا بشن تا برسیم به دوران رشد ژاپن، البته اونها هم نگاه نمی کنن ، جوری میرن جلو که حال کنی
      کشور مثل یه لپتاپ هست،باتری(ذخایر) داره
      کلی قطعه(سازمان و اداره داره)وووو
      مشکل از یه عضو نیس که مثلا یه پیچشو محکم کنیم درست کار کنه،یا پیچو عوض کنیم درست شه، یا اصلا قطعه رو عوض کنیم سیستم درست کار کنه و بازده و اطلاعات عالی رو سریع ازش بگیریم، یه کامپیوتر قدیمی چقدر از کار یه لپتاپ امروزی رو میتونه انجام بده؟

  9. علی

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بهترین کار تعطیل کردن کارخونه هرچی ماشین ساز ایرانیه و بعد تغییر کاربریه، مثلا در نوشابه بزنن یا دم کنی تولید کنن، آخه چه دلیلی داره وقتی بلد نیستی تولید کنی لامصب

  10. ستار

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (145 ديدگاه)

    تازه یکی از ملاک های اصلی خرید سمند در ایران قرص و محکمی و امنیت شه
    حالا بقیه مونتاژ ی ها که تکیه میدی یک گلگیرش جمع میشه
    جنس ورقه هاشون معلوم نیس از چی میزنن

    بعد جالبی ش اینه بعضی ها با همین ماشین ها به صورت غیر عقلانی سرعت میرن،من نمیدونم چی باعث میشه اینقد انتحاری رانندگی کنن

  11. مهرداد

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    بعضیا که گفتن ماشین ایرانی نخریم و یا کارخانه تولید خودرو رو تعطیل کنیم
    جناب اگر ما به فرض اصلا چیزی به اسم ماشین تولید داخل وجود نداشت و حق وارد کردن هر مدل ماشینی بدون تعرفه گمرک وجود داشت با این ارزش پول و قیمت بالای دلاری که ما داریم شما تصمیم خرید عادی ترین ماشین اونا رو هم بگیری حداقل بالای ۱۰۰ میلیون پولشه مثلا فولکس گلف
    اینجا یارو بدبخت پول پراید هم نداره ،قسطی میخره

    1. سینا

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه بنز از اینا که پلیسا دارن قیمتش تو کشور اذربایجان ۳۰۰۰ دلاره میشه ۱۵ میلیون

    2. سروش

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (184 ديدگاه)

      داداش من تعرفه گمرکی واسه حمایت از خودروساز های داخلیه . وقتی کارخونه‌ای نباشه دیگه انقد تعرفه گمرکی ماشین با نمیره
      مثل عراق که با هایلوکس ۲۰۱۷ پیاز سیبزمینی میفروشن

  12. مهدی دهقان

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ۴ سال پیش تویوتا لندکروز هارتاپ دیزلی به ارتش واگذار کردن نزدیکای قصر شیرین داشتم رانندگی میکردم یه پراید از فرعی وارد جاده شد از بغل زد به گلگیر عقب ماشین سپر با چراغ و گلگیر سمت راننده پرایده داغون شد فقط یه خط افتاد رو گلگیر تویوتا هرکی اونجا بود باورش نمیشد این ماشینا با هم تصادف کردن

  13. مهدی دهقان

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ۴ سال پیش تویوتا لندکروز هارتاپ دیزلی به ارتش واگذار کردن نزدیکای قصر شیرین داشتم رانندگی میکردم یه پراید از فرعی وارد جاده شد از بغل زد به گلگیر عقب ماشین سپر با چراغ و گلگیر سمت راننده پرایده داغون شد فقط یه خط افتاد رو گلگیر تویوتا هرکی اونجا بود باورش نمیشد این ماشینا با هم تصادف کردن از اون موقع تا حالا هم همش تو جاده خاکی پر از دست انداز باهاشون رانندگی میکنیم بدون ایکنه هیچ مشگلی پیش بیاد ۲ تا باک ۹۰ لیتری هم دارن که عالیه

  14. سپنتا

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    سپاس از این نوشتار عالی پدال . فقط یه حرف بگم برای شما رفقای بزرگوار . حق گرفتنیست باید گرفت و جنگید . ما مردم هیچ راهی نداریم بغیر از اینکه نخریم و نخریم ماشینهایی داخلی که امنیت جانی‌ندارن. حق گرفتنیست و باید جنگید . تمام

  15. lmbx

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    دوستان دیشب داشتم پاورچین میدیدم(یه مدتی هست از i film پخش میشه) مهران مدیری بحساب تعاونی زده بود بعد مثلا اقلام عید رو یک ششم قیمت میداد دست مردم ولی عملا آشغال میداد مثلا برنجش از دمپایی و رنگ درست میشد! ولی جالبیش اینجا بود که با این که میدونستن جنس ها مزخرفند ولی برای خریدش صف میبستند و با هم دعوا میکردند و خلاصه براش سرودست میشکوندند!
    به نظرتون مشکل از کجاست؟!

  16. Landscape

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (174 ديدگاه)

    من به هیچی کاری ندارم فقط یه چیز این وسط برای من جای سواله
    تو همین سایت کشته شدگان تصادفات رو تلف شدگان نوشته بعد از جاهای دیگه ایراد میگیرن بلخره کدوم درسته کشته شدگان یا تلف شدگان؟؟
    عیدتونم مبارک

  17. Majidsh

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    سال حمایت از تولید داخلی
    پیش به سوی دوزخ
    درووووود

  18. ناصر

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    توی جاده های ایران کفن مفت پخش میکنن

  19. پرسپولیس

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    روزی چهل وسه نفرنوبت اعدام جاده ای نام ببریم انگار گنجشک کشته میشه اینقدرعادی شده

  20. مرتضی

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این تست سمند رو یه کانال تلویزیونی به نام Manoto انجام داد و با پول شخصی یه سمند از ایران بردن انگلیس تو یکی از مراکز euro ncap که مرکز تست خودروهای اروپایی هستش به اسم Thatcham تست کردن من کامل این برنامه رو اونجا دیدم جالب بود وقتی خود کارشناسهای اونجا نتایج رو دیدن یکیشون گفت این خودرو شبیه خودرو هایی هستش که 20 سال پیش تست میکردیم؟!
    بعدش اونو تو پیست دست سردبیر مجله Car Magazine ‘گذاشتن که تو چندتا از تست ها به کلی رد شد بعد زنگ زدن دفتر مدیر عامل ایران خودرو که این نتایج رو رایگان در اختیار اونها بزارن! مسئول دفترش یه بار میگفت نماز هستن ، یه بار گفت دستشوییه، یه بار گفت جلسه دارن و…
    واقعا جالب بود برام یه شبکه تلویزیونی (به قول اینها معاند) که اصلا کارشم این نیست این کار رو میتونه بکنه ولی اینها از 17 ساله سمند رو تولید میکنن تا حالا یه تست تصادف نگرفتن حالا هم که یکی گرفته و رایگان بهشون میخواد بده بازم استفاده نمیکنن در حالی که توسط یکی از 7 مرکز معتبر بررسی ایمنی خودروها دراروپا هستش!

  21. مانی

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تو کشوری که یه کم فقط یه کم به جون مردمشون اهمیت بدن باید تستهای ایمنی حتما انجام بشن اما تو این مملکت با جون مردم پول درمیارن.خودم با یکی از همین آشغالهای چینی تصادف کردم تا آخر عمر معلول شدم.کاش میمردم

  22. ahmad

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (659 ديدگاه)

    شاید حرفم غیرمنطقی و خیلی تند باشه
    ولی معتقدم نه تنها حقوق مدیران دولتی
    بلکه حتی حقوقی که مهندسین و کارگرای ایران خودرو و سایپا میگیرن هم نا حقه و ایراد داره چون دارن به یک سازمان و صنعت فاسد دولتی کمک میکنن که درآمدش آلوده به خون هموطنانمونه…
    اون کسی که ماشین غیراستانداردی مثل پراید رو تولید میکنه باید بدونه سازنده ارابه مرگه و در قتل غیر عمد سهم داره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا