خریداران خودروهای الکتریکی، مشتاق شعاع حرکتی بیشتر و برد بلندتر هستند. اما این خواسته فعلاً تنها با بزرگتر شدن باتریها به دست میآید که خود این موضوع مزایای زیست محیطی آنها را به چالش میکشد.
علیرغم پیشرفتهای چشمگیر در فناوری خودروهای الکتریکی، نگرانی از محدود بودن شعاع حرکتی در این خودروها هنوز ذهن خریداران احتمالی را درگیر کرده است. به عنوان مثال در یک نظرسنجی در سال گذشته توسط آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل، تنها ۵۰ درصد مشتریان به خودرویی الکتریکی با برد ۳۶۰ کیلومتر به عنوان خودروی اصلی خود تمایل نشان دادهاند. این در حالیست که اگر برد مسافت با هر بار شارژ به ۴۸۲ کیلومتر افزایش یابد، درصد خریداران احتمالی این مدلها به ۹۰ درصد افزایش مییابد.
این موضوع در موفقیت خودروهای الکتریکی جدیدی چون هیوندای کونا، جگوار آی-پیس و تسلا مدل ۳ و چندین خودروی جدید دیگر که دامنه حرکتی آنها نزدیک یا بیش از ۴۸۲ کیلومتر است به خوبی منعکس شده است.
اما افزودن باتریهای لیتیوم یون بیشتر برای افزایش میزان برد خودرو معایبی نیز به همراه دارد. در ابتدا هزینه اضافه این باتریها به مصرفکنندگان تحمیل میشود. علاوه بر این، وزن اضافی باتریها نیز روی دینامیک خودرو تأثیر منفی خواهد گذاشت و کارایی آن را کاهش خواهد داد. اما مهمتر از همه، اضافه کردن باتریهای جدید به معنی تولید CO2 بیشتری است که برای تولید آنها و همچنین جایگزینی آنها صرف خواهد شد و این یعنی زیر سؤال رفتن یکی از مزایای اصلی زیست محیطی این نوع خودروها.
برخی از شرکتهای اتومبیلسازی اکنون شروع به عقب راندن روند بزرگتر کردن باتریها کردهاند. مزدا بهتازگی از MX-30 با باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی رونمایی کرده که شعاع حرکتی آن تنها ۲۰۰ کیلومتر است. رئیس تحقیق و توسعه مزدا در اروپا، یواخیم کانز میگوید که این طرح با درنظر گرفتن مفهوم اندازه مناسب ساخته شده است.
مزدا با تحقیق در مورد میزان استفاده از خودرو بین مشتریان خود و متعادلسازی میان پویایی خودرو و میزان تولید CO2، به این محدوده حرکتی رسیده است. کانز میگوید که:
ما اعتقاد داریم که استفاده عادی مشتریان در هفته با شارژ خانگی مناسب خواهد بود و برای سفرهای طولانی هم این دامنه حرکتی برای رسیده به ایستگاه شارژ بعدی کافی است
در انگلستان و سایر بازارها مزدا در حال توسعه نسخهای از MX-30 است که با کمک یک موتور دورانی یا وانکل کوچک بنزینی بتواند به شعاع حرکتی بیشتری در حد یک خودروی درونسوز دست یابد درحالیکه تأثیر زیست محیطی منفی آن از یک خودروی الکتریکی با برد مشابه کمتر باشد.
تصمیم مزدا با دادههای نظرسنجی سازمان دولتی مسافرت انگلستان نیز تطبیق دارد. این نظرسنجی نشان میدهد که میانگین هر سفر با خودرو در سال گذشته تنها ۱۳.۵ کیلومتر بوده که حتی نسبت به سال ۲۰۰۹ نیز تغییری را نشان نمیدهد. تحقیقات بنیاد RAC نیز نشان میدهد که رانندگان در انگلستان به طور متوسط ۱۶۷۰۰ کیلومتر مسافت در سال که معادل تقریبی ۴۵ کیلومتر در روز است رانندگی میکنند. این در حالیست که رانندگان خودروهای الکتریکی به طور میانگین در سال ۱۵۱۸۴ کیلومتر مسافت را طی میکنند.
مزدا در تصمیم خود تنها نیست. پولستار ولوو اخیراً اعلام کرده که تأثیر CO2 در تولید خودروهای الکتریکی بیش از انتظار است. این شرکت در حال آمادهسازی کانسپت جدید Precept است. رئیس پولستار میگوید که برد خودروهای الکتریکی باید ۴۸۲ کیلومتر باشد تا در بازار رقابتی بتواند به فروش برسد اما این صنعت نمیتواند در مسابقه افزایش برد خودروها به مسیری غیر مسئولانه هدایت شود.
وی افزود:
اگر شما در مورد کارایی بهتر خودرو صحبت میکنید، من از آن استقبال میکنم اما اگر تنها دنبال بیشتر کردن برد مسافت خودرو با افزودن به کیلووات ساعت و افزودن حجم و میزان باتری باشیم، این موضوع کمکی برای رسیدن به خودرویی پایدار از نظر حفاظت محیط زیست نخواهد کرد. در عوض ما باید روی ایجاد زیرساخت شارژ سریع تمرکز نماییم.
نکته اینجاست که مصرفکنندگان زیاد به موضوع تولید CO2 در فرایند ساخت باتری اهمیت نمیدهند. مزدا مانند بسیاری دیگر از خودروسازان به طور کامل به خودروهای برقی پایبند نیست. در عوض آنها دنبال اتخاذ استراتژیهای چند راه حلی برای پیشرانه هستند که به آنها این امکان را میدهد تا بر اساس تقاضا و نیاز بازار خودرو تولید کنند.
خودروهای فعلی مزدا روی یک پلتفرم کوچک برای مدلهای ۳ و CX-30 و MX-30 و پلتفرمی بزرگتر برای خودروهایی چون مزدا ۶ و Cx-5 بنا میشوند. در حالی که پلتفرم کوچک برای قرار دادن پیشرانههای الکتریکی مناسب است، پلتفرم بزرگ را برای سیستمهای پلاگین و هیبریدی میتوان استفاده نمود. به گفته کانز، مشتریانی که مسافت بیشتری را طی میکنند خودروهای تمام الکتریکی را نخواهند خرید و به دنبال هیبریدی یا پلاگین هیبریدی خواهند رفت.
مزدا همچنین در حال تحقیق روی نوعی سوخت مصنوعی تجدیدپذیر است که به موتورهای احتراق داخلی اجازه میدهد بدون آلایندگی CO2 کار کنند.
البته این همه داستان نیست. تکنولوژی باتریها نیز در حال توسعه است و طول عمر بیشتر باتریها از چند صد هزار به چند میلیون، میتوان به تنهایی مشکل آلایندگی CO2 در فرایند تولید آنها را برطرف نماید. بعلاوه در آینده باز هم شاهد کاهش وزن بیشتر و افزایش ظرفیت این باتریها خواهیم بود با این حال هنوز هم قیمت، سرعت شارژ و میزان ذخیره انرژی این باتریها باید به مراتب بهبود یابد.
محمد
۲۸ مهر ۱۳۹۹منون از تحریریه محترم سایت پدال .واقعاً لذت بردم از خوندن کلمه به کلمه این مقاله.
به نظر من بهترین گزینه براى آینده ؛خودروهاى هیبریدى هستند یا حداقل خودروهایى که مثله طرح مزدا از موتور درون سوز جمع و جور براى شارژ باطرى ها استفاده کنه.صاحبان خودروهاى پلاگین هیبرید همونطور که در مقاله دیروز عنوان شده بود در دوره هاى مشخصى اقدام به شارژ باطری هاشون نمیکنند و بیشتر تمایل دارن از حالت موتور درون سوز استفاده کنند.دوستان دیروز تو کامنت ها در مورد خودروهاى پلاگین خیلى حرفهاى خوبى زده بودن.اون انرژی که صرف تولید برق براى شارژ خودروى تمام برقى میشه آلایندگیش از خودروهایى که با سوخت هاى فسیلى کار میکنند خیلى بیشتره.به اضافه اینکه هر چى برد این خودروها بیشتر باشه باید از باطرى هاى بزرگترى استفاده بشه که فرایند تولید اون هم خودش باعث تولید آلودگى زیست محیطى میشه.
کسى چه می دونه شاید ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ابر خازن ها مشکلات مربوط به حجم شارژ و برد خودروهاى ev رو برطرف کنند.
ببخشید طولانى شد ممنون از اینکه تا آخر مطالعه کردید.
NAVID۰۰۹۸
۲۸ مهر ۱۳۹۹آقا محمد
یه مثال کوچیک میزنم که مطمئن باشید آینده در دستان برقیها با بردهای بالای ۱۰۰۰ کیلومتریست .
فقط به دنیای پیشرفت موبایلها در این ۱۰ ساله اَخیر یه نگاه بندازید تا اوج پیشرفت را درک کنید ، از روزی که نوکیا N95 را میخریدیم با کلی تکنولوژی در آن زمان و دوربین ۵مگاپیکسلیش تا امروز که دیگر کسی نگاه به اون گوشی نمیکنه و در برابر تکنولوژی و ذخیره انرژی باطری موبایلهای امروزی بچه بازی به حساب میاد با این همه کاربری متفاوت و بینهایت .
محسن
۲۰ آبان ۱۳۹۹سلام
یک نکته مهم رو نباید ازش غفلت کنیم و اون اینکه مثلا در شهری مثل تهران اگه ماشین هاش الکتریکی میشدن آلودگی هوا در محیط شهری به حد بسیار زیادی کم میشد و خب قاعدتا کارخانه تولید باتری هم در شهرکی صنعتی خارج از خود شهر قرار می گیره.
پارسا عشق ماشین
۲۸ مهر ۱۳۹۹خودروی برقی اصلا هیچ جذابیتی برایم نداره متاسفانه
Me
۲۸ مهر ۱۳۹۹نظر شما برای ما محترمِ
??
پارسا عشق ماشین
۲۹ مهر ۱۳۹۹?
علی
۲۸ مهر ۱۳۹۹شرکت های زیادی دارند روی نسل آینده باتری ها کار میکنند
فکرش را بکن یکی از این باتری ها موفق عمل کنه !
به یکباره جهش اتفاق میفته و با همون اندازه باتری که قبلاً داشتیم الان شارژ دهی ۱۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ برابری را خواهیم داشت
گوشی هایی که هر چند ماه یک بار شارژ میشند
خودرو های که با یک بار شارژ برد ۱۰۰ هزار کیلومتری دارند ؟!
یا نه اصلا شارژر های فوق سریع که گوشی ها از تو ۱۰ ثانیه شارژ کنه و خودرو ها را مثلا در عرض ۱ دقیقه
این ها که گفتم چیز های بعیدی نیست شاید دو سال دیگه ! یا شاید چهار سال دیگه
میثم
۲۸ مهر ۱۳۹۹اگه اجازه میدادن روی ایده های جان سرل و نیکولا تسلا کار بشه و اونا رو توسعه بدن، هیچ نیازی به باتری و مشکلاتش نبود.
با یه مکانیسم جمع و جور میشد برق مورد نیاز ماشینای الکتریکی رو در لحظه در خود ماشین تولید کرد.
حتی خیلی بیشتر از این میشه انرژی مورد نیاز کل کره زمین در تمام بخشها رو تامین کرد.
ولی متاسفانه با این کار کل اقتصاد به هم میریزه. چون خیلی از صنایع از بین میرن و بیکاری فراگیر در دنیا بوجود میاد و موازنه های سیاسی و اقتصادی در دنیا جابجا میشه.
ابر قدرتها نمیزارن این اتفاق بیافته.
SF90 STRADALE
۲۸ مهر ۱۳۹۹خودروهای الکتریکی و تکنولوژی باتری هنوز به تکامل نرسیدن خدا رو شکر
حذف درون سوزها بزرگ ترین ظلم به صنعت خودروست
بهترین کار ادامه دادن در کنار همدیگه هست
محمد
۲۸ مهر ۱۳۹۹ایلال ماسک یه تنه کل صنعت خودرو سازیو بهم ریخته.از یه طرف خودرو سازا مجبور شدن کلی خرج توسعه شاسی بلند ها کنن و خیلی ها هم مخارج توسعه سدان هارو قطع کردن حتی لکسس gs رو حذف کرده و is هم ۱۱ساله با همین پلتفورم تولید میشه آمریکاییها که دارن کلذسداندهارو جمع میکنم.
هالا گیر مخارج توسعه انواع برقیا هم هستن
ماکان
۲۸ مهر ۱۳۹۹سلام . بنده خیلی دوست دارم که انشاالله از برخی خودرو ها مانند مدل های فول سایز و بزرگ پورشه . لکسوس . مرسدس بنز . بی ام و و …. تا جایی که امکان دارد هرچه سریعتر نسخه تمام الکتریکی با مجموع برد حد اقل 800 کیلومتر بسازند و تولید انبوه کنند . در این صورت بنده انشاالله تمام آنها را می خرم .
حسین دهمرد
۲۸ مهر ۱۳۹۹باطری از مواد کمیابی تولید میشه که الان استخراجشون سریعتر شده. تازه قابلیت بازیافت هم یا نداره یا به صرفه نیست.
TOYOTEX
۲۸ مهر ۱۳۹۹پس واویلاست
1- بخاطر تهاجم به سمت منایع وکمبود
2- الودگی غیر قابل انکار از باطری ها
ولی در خودرو های بنزینی یا درون سوز حتی می توان روغنش را هم بازیافت
وسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته امید است کمتر کنن این حرکاتو
زیزیگولو
۲۸ مهر ۱۳۹۹تا اونجایی که من شنیدم و خوندم باتری اکثر ماشینای برقی که در حال حاضر تولید میشن از نوع لیتیوم-یون هستن که مشکل عمده شون این هستش که دوام و عمر بالای ندارن که این یعنی هزینه های مصرف کننده رو میبره بالا
TOYOTEX
۲۸ مهر ۱۳۹۹پس واقعا واویلاست
بهترین گزینه برای اینده خودرو ها یا خودرو های درون سوز سوخت پاکه یا خودرو های اتمی
وسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
دی جی70
۲۸ مهر ۱۳۹۹خدا کنه تولید خودرو برقی قدغن بشه مابتونیم تسلا سوارشیم
Sina
۲۹ مهر ۱۳۹۹آفرین به مزدا
همیشه اخلاق این شرکت رو دوست داشتم.
به بهترین شکل ممکن به برقیا نگاه میکنه.
ولی راهکار های بی نظیری داره مثلا ساخت سوخت جدید یا موتور وانکل
Sina
۲۹ مهر ۱۳۹۹دوستان تواتارا رکورد بوگاتی زده.
بالای ۵۰۰ کیلومتر??
عجب سرعتی داره ، واقعا ارزش اون همه صبر رو داشته به نظرم
بهراد
۲۹ مهر ۱۳۹۹“به گفته کانز، مشتریانی که مسافت بیشتری را طی میکنند خودروهای تمام الکتریکی را نخواهند خرید و به دنبال هیبریدی یا پلاگین هیبریدی خواهند رفت.”
تولید باتری لیتیم پلیمر که عمر بیشتری داره یا اختراع یک باتری جدید.الکتروموتور های جدید و لاستیک و رینگ سبک با مقاومت غلتشی کم. حتی اختراع ابر خازن های جدید میتونه به این کار کمک کنه.آخرش همه به ضریب درگ کم روی میارن و حتی ممکنه شیشها از جنس پلی کربات باشن وو کلی تحولات دیگه در راهه.