شیوع بیماری کرونا سال گذشته خطوط تولید خودروسازان را متوقف و نمایندگیهای فروش را بهطور موقت تعطیل کرد و به نظر میرسد این موضوع روی میانگین سنی خودروها در ایالاتمتحده تأثیر گذاشته است. طبق مطالعهای که توسط IHS Markit انجام شده است، میانگین سن خودروهای سبک در حال فعالیت طی دو ماه گذشته به ۱۲.۱ سال رسیده است. این بالاترین میانگین طی دهههای گذشته محسوب میشود و نسبت به میانگین سن ۶.۶ سال خودروها در سال ۲۰۰۲ نزدیک به دو برابر شده است.
جالب اینجا است که اخیراً تعداد خودروهایی که از رده خارج شدهاند هم به میزان چشمگیری افزایش یافته است. در ایالاتمتحده در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۵ میلیون دستگاه خودرو اسقاط شدهاند که بیشترین میزان طی دو دههٔ گذشته بوده است. بهطورمعمول، افزایش اسقاط خودروها با کاهش میانگین سن خودروها همراه است اما سال ۲۰۲۰ یک سال عادی نبوده است. بهعنوانمثال، در این سال برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، فروش خودرو در آمریکا کاهش یافت و دو میلیون دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۹ شد.
البته افزایش سن خودروها میتواند کوتاهمدت باشد زیرا فروش خودرو در این کشور در نیمهٔ دوم سال گذشته افزایش قابلتوجهی پیدا کرد و به بیش از ۸ میلیون دستگاه رسید. البته امسال هم خودروسازان با مشکلاتی مثل کمبود تراشهها و سطح پایین موجودی انبارهای خود مواجه هستند که ممکن است روی فروش تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، افزایش قیمت خودروهای کارکرده میتواند خریداران را برای صرف پول بیشتر و خرید خودروی نو وسوسه کند.
IHS Markit پیشبینی میکند که امسال فروش خودرو در آمریکا به ۱۶.۸ میلیون دستگاه برسد درحالیکه محبوبیت خودروهای الکتریکی هم در حال افزایش است بهگونهای که سال گذشته نزدیک به یک میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در جادههای ایالاتمتحده در حال تردد بودهاند. همچنین اکثر این خودروها همچنان در اختیار مالکین اولیهٔ خود هستند زیرا ۸۹ درصد از خودروهای الکتریکی مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ هنوز دست مالک اولیه هستند درحالیکه این عدد برای مدلهای درونسوز ۶۸ درصد است.
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ماستنگ و کرایسلر توی عکس آخر چه مییییییکنند!!❤❤
Hamid
۲۶ خرداد ۱۴۰۰قدم میزنند …
Sajjad
۲۶ خرداد ۱۴۰۰اون دوتا ماشین
پنجاه سالم بگذره بازم جذابن
طراحیشون واقعا پخته و تکرار نشدنیه
S
۲۶ خرداد ۱۴۰۰نمیدونم چطوری سوناتارو تو جمعشون راه دادن😂
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰با مجوز رامین چینی😂😂😂
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰چه ربطی داره ؟ خو اونم مال ده سال پیشه ، هر چند بهترین نسل سوناتا نیست اما من نمیفهمم این همه مخالفت برای چیه ؟ ما از چینیا بدمون میاد چون خاطره های بدی برامون تو کشور ساختن ولی کره ایا چه آزاری به کسی رسوندن؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰موستانگ شرابی عشقه ❤️❤️
امیر
۲۶ خرداد ۱۴۰۰بی مورد ترین خبری درباره ماشین بود که تا حالا شنیده بودم.
مردم اونجا ماشین خوب سوار می شن. پس مشخصه که اون ماشین می تونه 12 سال عمر کنه.
اگر با افزایش عمر خودروها مشکل دارید می تونید ماشین های ژاپنی و آلمانی دیگه وارد نکنید چون این ماشین ها عمر زیادی می کنند.
چون من ماشین ژاپنی دارم دیگه الان 20 سال داره کار می کنه بدبخت اول که پلاک الف داشت مال دولت بود. بعد دوستم خرید گفت ماشین بزرگیه به همین خاطر فروخت. بعد هم رسید به من ، بزرگترین بزرگترین خرجی که کردم برای دیاگ و تعویض روغن بود.
Reza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰👏👏👏
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰اشتباه گفتی!
ماشین های ژاپنی عمر میکنن!.
سوپر کار هم عمر میکنه!
AMG GT 63 S هم عمر میکنه!
چیزی که اینجا بحث سَرِش هست استهلاک است!
آلمانی ها خیلی در این موضوع درخشان نیستند!
ماشین های آلمانی طوری طراحی شدند که تا ۵ سال بدون مشکل کار کنند و بعد از ۵ سال به خرج بیوفتند !
به همین خاطر بیشتر مالکان آلمانی ماشین های شان را تا ۵ سال نگه میدارند!
برای مصرفی میگم ها!
مثلا اونی که سری هفت میخره!
یا اس کلاس !
۵ ساله لیز میکنن و بعدش پس میدن!!
ژاپنی وارد نکن بهتره استهلاک کمی دارن طبیعتا عمر بیشتری هم میکنن!
ولی به قول یکی ما چه قدر زنده هستیم بریم یه ماشین بخریم ۱۵ سال نگهش داریم!.
# اون هم ماشین های قدیمی ۱۴ ساله!#
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰محمد رستمی نژاد
…
بارها گفتم که بازار ایران را با کشورهای دیگر مقایسه نکن !
ما در ایران چقدر زنده هستیم را نمیتوانیم در باب انتخاب خودرو استفاده کنیم که از هول حلیم بیوفتند در دیگ و بسوزند !
در ضمن ، دوست عزیز ، لیز کردن هم ۵ ساله نیست و حداکثر ۳ سال هست مگر در موارد استثناء و هماهنگی نمایندگی با مشتری خاص و خوشحساب !
چون همون لیز کردن هم شامل یه کیلومتر مشخص میشه که بالاتر از آن جریمه داره !
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰عزیز کره ایی کوبِ کامنت اول ریپلای کن من!
میشه بگی من کی ایران رو مقایسه کردم در کامنت بالا که چشمان سالم شما دیده است؟
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰خب اصلا سه لیزینگ میکنن!
خیلی سخته!؟؟؟؟
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰البته یکی از بچه ها یک حرف خیلی خوبی زد در مورد ات!
گفت که در این ۵۸۱۳ تا کامنتی که دادی و این همه بحث الکی که کردی خوب راه پیچاندن و دور زدن را یاد گرفتی!
ولی این رو بدون که این فکرت که ما هم مثل ژاپنی ها هستیم و یک چیز ۱۰۰ سال قبول کنیم و عوض نکنیم نیستیم!
راه های دور زدن بحث و منحرف کردنش به صورت زیرکانه برای خودت تازگی داره کامنت اول ریپلای کُنه منَ
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰این روش که یاد گرفتی بحث رو منحرف کنی از بحث اصلی ولی باز کلماتی از بحث اصلی رو توش بِچاپونی و ما داریم از بازار جهانی حرف میزنیم یا حداقل معیار بازار آمریکا بعد تو داری بحث رو بی دلیل و برای منحرف کردن به سمت بازار ایران میبری و فکر کردی چون چهار تا لفظ کوچه بازاری زدی توی کامنت دیگه برنده هستی هرچند هیچ وقت نتونستی جواب من رو بدی چون در توانت نیست و از توان ات خارجه!
هرجا هم بحث قدیمی بودن ژاپنی هاست جواب نمیدی و فرار میکنی .
عزیز کامنت اول ریپلای کن من این روش ها قدیمی شده واس چی مثل ژاپنی ها هی استفاده میکنی😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
امیر
۲۶ خرداد ۱۴۰۰والا من که راضی هستم ازش
بنده خدا ماشین بی آزاری خیلی مهربونه.
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ماشینای ژاپنی خیلی بی آزارن ، مخصوصا تویوتا ، هر چند برند محبوب من تو ژاپن نیسانه
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۰متاسفانه در اون میزان عمر اون 15 سال را نمیبینی.
جوان هستید و هزاران آرزو.
موتور 250 سی سی ژاپنی الان 200 قیمتشه بعد شما راجب ماشین 100 هزار دلاری تعیین تکلیف میکنی که بعد 5 سال عوضش میکنیم!
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰عزیزم سری هفت ۵ ساله لیزینگ اش فکر کنم ۱۲۰۰ دلار باشه !
چرا باور نمیکنی!
نمونش علی بخری!
یه سری هفت لیزینگ کرد!
هنوز میخواهی از پشت گوشی سِن من رو تعین کنی 😂
MOS
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آقای رستمی نژاد سن شما تعیین شدست
من آمار شما رو در آوردم ۱۵ ساله کلاس دهم بودید!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰کاربر امیر
خدا اون پدرت را بیامرزد .
ما که هرچی میگیم ، برخی میگویند تعصب داری و بزرگنمایی میکنی !
انگار ارث پدر من هستند خودروهای ژاپنی !!!
شما که ژاپنی سوار میشوید خوب میتوانید درک کنید که ژاپنیها چقدر عجیب باکیفیت هستند و میتوانید مقایسه کنید با برندهای کشورهای دیگر !
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰من منکر کیفیت ژاپنی ها نیستم!
ولی آنچنان چیز خاصی هم ندارن که تو یک کلمه یاد گرفتی (عجیب)
هی میگی عجیب کیفیت بالایی دارند!
جوری میگی انگار از s class جلو زده 😂😂😂
Iman99
۲۷ خرداد ۱۴۰۰آلمانی ها کیفیت بالاتری دارند تکنولوژی بالاتری هم دارند طراحی شاسی و سیستم های الکترونیکی بهتری دارند تو کیفیت متریال و آلیاژ و تو همه چیزای دیگه هم خیلی بهتر هستن امریکایی ها هم همینطور. بعد از اونها ژاپنی بقیه بحث ها دیگه بیخودیه و از سر بی سوادیه اگه بگی ژاپنی عمرش اینه یا فلانه اصلا درست نیست چون سبک تولیدشون با همین هدف بوده ولی دلیلی بر بهتر بودن نیست و مقایسه کردن به این بهونه و دلیل یا ملاک قرار دادن اون هم اشتباهه چون معیاری حساب نمیشه….
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۴۰۰توجه کنید این میانگین بی سابقه است.و متوسط طول عمر یک خودرو.
اکثر خودرو های شخصی حدود ۶تا ۸سال بعد اوراق میشن
Reza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰خودرو های آشغال چینی تا ۲۰ سال عمر میکنن
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰محمدرضا جان
این خودروهایی که میفرمایید ۶ تا ۸ سال اوراق میشوند کجاست ما خبر نداریم !
این حرف شما مصداق بارز همون حرفی بود که میگفتند دولت آلمان به کارگرانش بنز نصف قیمت با اقساط طولانی میدهد !
لطفاً بزرگنمایی نفرمائید !
امروزه خودروها بالای ۵ سال گارانتی دارند و تازه بدون گارانتی هم راحت تا ۱۰ سال استفاده میشوند و خودروهایی همچون ژاپنیها بخصوص تویوتا که آمار آن را بارها در پدال میبینیم بین ۱۵ تا ۲۵ سال هست و در نظر بگیرید که این آمار برای خودروهایی هست که مدام در جادهها استفاده میشود و کیلومتر بالایی دارند و نه خودروهایی که زیاد استفاده نمیشوند !
من که دارم میبینم و تجربه میکنم هروز که خودروهای دههی ۹۰ ژاپنی هنوز مثل شیر زنده هستند بدون کوچکترین افت کیفیت و گویی تاریخ مصرف سرشان نمیشود همچون تویوتاهای کریسیدا ، کرولا ، لندکروزر ۸۰ لیلا ، کرونا و بنز E که فقط برای خدمات مصرفی میآیند و لذت خودرواشان را میبرند !
البته این خودروها اگر تصادف کنند سرطان هستند چون هزینهی زیادی برای جبران دارند ولی اگر دست راننده درست استفاده شوند تا سالهای دیگر هم راحت استفاده میشوند !
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۴۰۰میان گین ۱۲ هست
یعنی تعدادی تا ۴ سال بیشتر وتعدادی تا ۴ سال کمتر عمر میکنند.
یعنی بعضی خودرو ها حتی تا ۱۶ سال نگه داشته میشن مثل تراک ها.
ولی اکثر خودرو های شخصی به ۸ سال هم نمیرسند.
در این حد میتونم برات از مبحث میانگین علم ریاضی توضیح بدم.
کره ایی کوبِ کامنت اول ریپلای کن !🤣
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آقا نوید درست میفرمایید تویوتا های قدیمی زیادی منم دیدم که از نظر فنی سالمن ولی از نظر ظاهری خیلی داغون میکنن ماشینای کلاسیکو ، نه فقط تویوتا کلا همه ماشینای کلاسیک تو ایران بجز چنتا خیلی داغون شده ظاهرشون ،
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آقا محمدرضا چرا باید اوراق شن ؟ اینهمه جنسیس و سوناتا گربه ایو ، کمری گرند و الگانس و اس کلاس قدیمی هست تو ایران ولی هیچکدوم اوراق نشدن تو خارجم اوراق نمیشن
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۴۰۰چراشو نمیدونم
ولی میبینی میانگین ۱۲ ساله
که یعنی تعدادی مثلا تا ۱۵ سال
وتعدادی ۹سال بعد میرن قبرستون ماشین ها.
البته مالیات سنگین توی اروپا باعث شده عمر استفاده از خودرو ها کم تر باشهشای اونجا ۱۰ سال باشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰مالیات نیست بخاطر آلایندگیه که گیر میدن…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰والا ماشین آمریکایی اینجا هست چهار بار بازسازی شده بعد ۶۰سال هنوزم عین ساعت کار میکنه! تو ایران اوراق معنی نداره!😂
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰چرا که نه !
وقتی خودروهای جدید کیفیت بالایی دارند و هم سواری خوب ، باید هم نگهشون داشت !
آقا ، آمریکا که هیچی و بحثش جداست .
اما در کشور ما این مسئله بیشتر خودش را نمایان میکنه و فکر میکنم میانگین بالای ۳۰ سال بشه که از خودرویی استفاده میکنند !
عزیزی را داشتیم در شرکت که میخواست خودرو بخره و از من مشورت گرفت ، کل سرمایهاش را که ماه به ماه جمع کرده بود و آدم ضعیفی بود ، میخواست پژو ۴۰۵ صفر بخره حدود ۲۰۰ میلیون که یه مشورت به او دادم که یه مدل قدیمیتر بخره و اوورحال اساسیش کنه و … !
چرا ؟!
چون اول که کیفیت خودروهای جدید فاجعه شده !
دوم که موتور همون هست و هیچ فرقی با ۴۰۵های قدیمی نکرده و تازه بدتر هم شده !
ایشون رفتند مدل ۸۸ سه لکه رنگ با فنی سالم خریدند حدود ۵۵ میلیون و حدود ۱۰ میلیون هم خرج تمیزی ظارش کردند از صندلیها گرفته تا لاستیک و لکهگیریها و حدود ۳/۴ پولشون را سیو کردند !
هر کشوری شرایط خاص خودش را داره و من احساس میکنم بازار ایران ما ، عقل حکم میکنه خودروی کارکرده خرید و استفاده کرد مگر در این شرایط ثروتمند باشید و دِلِتون برای پولتون نسوزه و خرج اضافی برای داشتن خودرویی کنید که پلتفرم و مشخصات فنی با خودروهای ۲۰ سال پیش تا کنون یکی هست به اضافه کیفیت چینی شده و خراب !
البته میگویم که هر کسی نظر شخصی خودش را داره و حق انتخاب با خودش هست !
اما یه مسئله چند وقتی میشه که فکر من را درگیر خودش کرده
شما باشید ، یک خودروی چینی ۸۰۰ میلیونی میخرید یا یه خودروی کرهای یا ژاپنی مدل پائین که حدود ۷۰۰ میلیون پول به خریدش دهید و با باقی پول و لوازم اورجینال اوورحالش کنید و تا سالها لذت سواریاش را ببرید !
من که در این سه چهار سال اخیر نه به خرید خودرویی فکر کردم و نه خواستم بخرم به جز داشتن یه خودروی شهری ارزان سایپایی ، اما اگر حقیقتاً میخواستم خودرویی بخرم که از بازهی ۵۰۰ میلیون فراتر بره ، مطمئناً یه مدل پایین وارداتی تمیز میخریدم و خرج اوورحالش میکردم و تا سالها حال میکردم !
مگر از خودرو چه میخواهید جز سواری نرم و راحت و استهلاک مناسب و آپشنهای لازم مثل تهویهی عالی و شیشههای برقی !
باور کنید پول دادن برای آپشن زیاد ، حروم کردن پول زحمتکشی شماست ، از روی تجربه میگم که به ندرت از آپشنهای زیاد خودرو استفاده کنید مگر اینکه فقط بخواهید پوزش را به نزدیکانتان بدهید !
من نمیگم ماکسیما یا کمری بخرید ، اصلاً آزرا یا سوناتا بخرید ، اما پول برای چینیها ندهید و یکبار این خودروها را امتحان کنید تا پِی به دنیا تفاوتشون ببرید و تازه اگر هم پشیمان شدید ، خودروهای وارداتی را راحت میشه فروخت با کمترین افت قیمت و حتی شاید هم سود ، اما خودروهای چینی تماماً افت شدید دارند تازه اگر خریدار هم در نمونهی کارکرده داشته باشند که تو سر مالتون نزنه !
کمی در انتخابهایتان تفکر کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید .
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰میگه :
از نطر شما ماشین فقط ژاپنی !
نوک بینیاَت را میبینی !
خب شما نوکش را نَبین و برو آلمانی سوار شو ، کی جلوی تو را گرفته ، اصلاً درکی از خودرو و بازار و شرایط حاکم بر ایران نداری چون تجربهای نداری به جز خودنمایی !
هر که بامش بیش ، برفش بیشتر !
من دارم برای بازار ایران نظر شخصیام را میگویم ، اگر قرار باشه به انتخاب عشقی رو هوا باشه که همه ما ایرانیها عشق بنز و bmw هستیم اما حقیقت بازار میگه ایران نه بنزین درستی داره ، نه خدمات درستی داره ، نه جادهی مناسب ، نه نمایندگی رسمی !
حالا چرا خودت را به کوچه علی چپ میزنی را میدانم ، چون تجربه و درک نداری !
ایشالاه بزرگ میشی ، کار میکنی ، پراید میخری و تفاوتش را با بنز احساس میکنی !
VENENO / SC V12
۲۶ خرداد ۱۴۰۰با اینکه خیلی خوب بلدی بحث رو بپیچانی!
ولی ماشین های چینی آشغالی بیش نیستند!
ژاپنی ها هم خوب هستند!
فقط استدلال افرادی مثل تو و رامین چینی را متوجه نمیشم که خود تون رو برای ماشین های ۲۰ الی ۴۰ هزار دلاری میکُشید و بحث میکنید!….
Amirreza
۲۶ خرداد ۱۴۰۰منم به نظرم خودرو های چند سال کارکرده کره ای و ژاپنی بیشتر از خودرو های چینی ارزش خرید دارن اما من خودم اگر تو ایران زندگی نمیکردم و خیالم از نظر قطعات و هزینه قطعات راحت بود و یه پولی هم برای حل مشکلات استهلاکی داشتم ، حتی کره ای ها و ژاپنی های ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ هم نمیخریدم و میرفتم یه سری پنج ۲۰۰۶ یا سی کلاس ۲۰۰۷ یا سری سه ۲۰۰۷ خریداری میکردم که آخر لذت رانندگی باشن
SF90 STRADALE
۲۶ خرداد ۱۴۰۰خداوکیل اسقاط نکنید ، بدین ما سوارشون بشیم
۱۲ سال که هیچ ۲۰ سال هم باشه مشکلی نیست !!!!
حالا هر مدلی میخواد باشه روی چشمم قبولش میکنم
اینو مطمئنم از 206SD خودم خیلی بهتر و پیشرفته ترن
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰کابر SF90 عزیز
به ما که نمیدهند اما کشورهایی هستند آفریقایی ، آلبانی ، روسیه و … که با التماس هم برخی از خودروها را در آمریکا میخرند و رو هوا میبرند به کشورهایشان :
مثل مدلهای مختلف تویوتا و لکسوس ، بخصوص شاسیبلندهایشان را !
یه چیز جالب که میدانم اینه که در آمریکا شرکتهایی هستند زیر نظر روسیه که پول اضافی میدهند به دلال تا برایشان فقط بنز G مشکی رنگ پیدا کنند و بفرستند ( فکر میکنم حدود ۵۰۰۰دلار پول به فرد پیدا کننده بدهند ) !
جالبه که مدل بنز هم مهم نیست و فقط G بودنش مهم هست و بخصوص رنگ مشکی بودنش !
SF90 STRADALE
۲۶ خرداد ۱۴۰۰آقا نوید
جالب بود موضوع G کلاس ؛ تا حالا نشنیده بودم
نمیدونم جریان واردات خودرو دسته دو به کجا رسید که دیگه حرفی ازش نیست
تو این بازار مسخره و انحصاری ایران فکر کنم طرح خوبی میتونست باشه
نکته مثبتش اینه که از چینی های داخل ایران بهترن و من در این موضوع هیچ شکی ندارم
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۰بحث همون مافیای خودرو هست دیگر !
سود سرشاری که این بازار انحصاری خودرو ایجاب میکند باعث میشود که ما ایرانیها خودروی خوب و معمولی سوار نشویم !
چیزی که دیگر خیلی راحت داریم از مسئولان و حتی خبرنگاران این حوضه و صنعت میشنویم به اسم لابیگری ( مافیا ) که حتی شرکتهای کرهای سالها باج میدادند تا بازار انحصاری ایران دستشان باشد و حالا چینیها هستند باج میدهند و باج میگیرند و البته دلالهای این وسط ماجرا ، سودهای میلیون دلاری میخورند که همه ایرانی هستند !
شما ببینید ، حتی برخی قطعات خودروهای ایرانخودرو و سایپا هم از چین تولید و وارد میکنند !
کل صنایع ایرانی افتاده دست مافیا ، از موبایل و کامپیوتر گرفته تا لوازم خانگی و خودرو ، ساختوسازهای کلان و … !
شرایط ایران الان جوری هست که نمیشه به واردات خودرو چه نو چه کارکرده فکر کرد چون اَرز بَری فراوانی دارد !
تنها راه ، برداشتن تحریم هست تا کمی نفس کشید اما فکر ارزانی را دیگر نکنید ، چون کنترل تورم این نیست که ارزان کند ، بلکه هنر کنترل تورم این هست که یا در یک نقطه باقی بماند یا کمتر بالا برود اما میبینیم که در ایران مثل فنر بالا میپرد و بعضی اوقات یه نَمه پایین میآید که جنبهی شوک به بازار را دارد و اگر نه همه چیز قفل میشود و چه بَسا شده !
کشور ما یک راه اساسی دارد ، سرمایهگذادی کلان در بحث کشاورزی و حمایت از آن به شدت تمام مثل گلخانههایی که در هلند و اسپانیا شاهد هستیم و همینطور گردشگری که بعد از اتمام کرونا ، ایران میتونه سرمایهگذاری کنه و امنیت را بالا ببرند تا توریست بیاید و دلارها سرازیر شوند !
ما ایرانیها نالیدن را خوب یاد گرفتیم که برخیها به حق هم هست اما برخی هم زیاد جنبهی اغراق داره و بیشتر از تنبلی خودمان هست !
ایران ما چهار فصل و زمین مناسب و معادن و انرژی و نیروی انسانی و قومهای سنتی اصیل فراوان و جاذبههای توریستی سیاحتی مذهبی و … را یکجا با هم برای تمام سلایق دارد که اما چون مدیر دانا نداریم ، نمیتوانند از این همه نعمت بهره بگیرند در حالی سود حاصل از این نعمتها در برابر فروش نفت ، وحشتناک بالاست و زندگی تمام ایرانیها را از این رو به اون رو میکند که ارزش پول ملی را بالا ببرند و دلار را پایین بکشند !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰حیف که جوون ایرانی نهایت بهترین ماشینش درحد ۲۰۶یا پارس و دنا باشه،افسوس،یه زمانی کامارو چهار تا چهار تا اوراق میکردیم!
مک وال
۲۶ خرداد ۱۴۰۰تو ایران هم داره میانگین عمر ماشینها بالا میره.
الان فکر کنم میانگین بالای 20 سال باشه.
بخاطر تورم بالا قدرت خریدها سال به سال پایین تر میاد و افراد کمتر میتونن ماشینهای نو بخرن.
گرچه همون ماشینهای به اصطلاح صفر هم، تکنولوژی 30 سال پیش رو دارن!
خدا خودش رحم کنه.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰مردم به خودشون رحم نمیکنن خدا چیکارست….
حسن
۲۷ خرداد ۱۴۰۰از رده خارج شدن خودرو ها در امریکا بیشتر به هزینه تعمیر بر میگرده. در واقع (تقریبا) چیزی به اسم صاف کاری و درست کردن قطعه در امریکا وجود نداره، و قطعه خراب با نو تعویض میشه. دستمزد کارهای تعمیراتی هم نسبتا بالاست. بزارید یه مثال بزنم:
یکی از دوستانم تیگوان توربو 2010 داشت و همین اخیرا برای مشکل موتوری (مربوط به توربو) رفت نمایندگی. چون هزینه تعمیرات از قیمت ماشینش بیشتر می شد. براش صرفه اقتصادی و منطقی نداشت تعمیرش کنه. (در نظر داشته باشیم که قیمت ماشین دست دوم بعد از اتمام گارانتی بشدت افت می کنه)
تعداد بسیار زیادی ماشین در امریکا بعد از تصادفات و مشکلات موتوری به همین دلیل کنار گذاشته میشن، ژاپنی و کره ای و المانی و امریکایی نداره.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ خرداد ۱۴۰۰خیلی کامل و مفید 👌ممنون🙏…