چشم انداز

الکتریکی‌سازی، موضوع اصلی گردهمایی اسپرت‌سازان ایتالیایی

طی چهار سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۵ حدود یک‌سوم هایپرکارها تمام الکتریکی و یک‌سوم دیگر پلاگین‌هیبریدی خواهند شد. این برآورد در کنفرانس افتتاحیهٔ گردهمایی اسپرت‌سازان ایتالیایی بنام «موتور ولی فست» (Motor Valley Fest) اعلام شده است. در این گردهمایی، مهم‌ترین اسپرت‌سازانی که در سراسر جهان خریدار دارند و تحسین شده‌اند یعنی فراری، لامبورگینی، پاگانی، دالارا، مازراتی و دوکاتی حضور دارند. همهٔ این برندها در حال بررسی جدیدترین تکنولوژی‌ها و ایده‌ها در زمینهٔ الکتریکی‌سازی خودروهای اسپرت، سوپراسپرت‌ها، هایپرکارها و موتورسیکلت‌ها هستند.

پیش از اینکه به موج الکتریکی‌سازی قریب‌الوقوعی که ایتالیایی‌ها را فرا خواهد گرفت بپردازیم بهتر است به یک پیش‌بینی اشاره کنیم. پیش‌بینی می‌شود که فروش جهانی هایپرکارها (سوپراسپرت‌هایی با قیمت بیش از یک میلیون یورو) تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شده و از ۱۰۰۰ دستگاه کنونی به ۲ هزار دستگاه در سال برسد. در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از هایپرکارهایی که فروخته می‌شوند الکتریکی هستند اما طی چهار سال آینده سهم بازار آن‌ها دو برابر شده و به ۳۰ درصد می‌رسد. در همین حال، فروش هایپرکارهای پلاگین‌هیبریدی از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته و در مقابل فروش مدل‌های بنزینی سنتی از ۶۵ درصد به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بنابراین، در عمل پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، حدود ۶۰ درصد از هایپرکارهایی که در سراسر جهان به فروش می‌رسند، به‌نوعی از نیروی الکتریسیته استفاده کنند؛ اما چه دلایلی منجر به بروز این نقطهٔ عطف در دنیای هایپرکارها که از آن به‌عنوان دوران سبز یاد می‌شود خواهد شد؟ دلیل اول افزایش ثروتمندان در جهان است یعنی کسانی که نقدینگی آن‌ها بیش از ۳۰ میلیون دلار است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، تعداد این افراد در دنیا چهار برابر شده و از ۶۳ هزار نفر به ۲۳۸ هزار نفر رسیده که این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۳۳۰ هزار نفر خواهد رسید.

دلیل بعدی، هدف قرار دادن جوانان به‌عنوان خریداران اصلی هایپرکارها است. بخش بزرگی از خریداران بالقوهٔ این خودروها که توانایی پرداخت قیمت‌های بسیار بالایی دارند، از نسل جوان تشکیل شده که اغلب مجذوب قدرت، سرعت و خاص بودن هایپرکارهای الکتریکی می‌شوند نه جنبهٔ واقعی زیست‌محیطی آن‌ها؛ و نهایتاً قوانین آلایندگی هم یکی دیگر از دلایلی است که منجر به تولید هایپرکارهای بدون آلایندگی می‌شود. خب پس از اینکه نگاهی به پیش‌بینی‌های انجام گرفته در گردهمایی موتور ولی فست داشتیم، بهتر است ببینیم نمایندگان تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در این گردهمایی در مورد خودروهای الکتریکی آینده چه نظری دارند.

لامبورگینی، استفان وینکلمن:

ما یک مسیر سه مرحله‌ای را دنبال می‌کنیم. ما هنوز به پیشرانه‌های درون‌سوز متعهدیم اما در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کل سبد محصولات لامبورگینی الکتریکی‌سازی خواهد شد. البته در آن خودروها پیشرانهٔ V12 تاریخی ما حفظ خواهد شد اما همهٔ آن‌ها پلاگین‌هیبریدی خواهند بود و با این کار ۵۰ درصد از میزان تولید آلایندگی را کاهش خواهیم داد. اولین لامبورگینی تمام الکتریکی هم سال ۲۰۲۷ به بازار می‌آید. خریداران برای این خودرو آماده هستند و فکر می‌کنیم زمان مناسب برای عرضهٔ آن نیمهٔ دوم دههٔ جاری باشد. ما با سیان پُلی به سمت هیبریدی زدیم. ما متقاعد شده‌ایم که از لحاظ نسبت قدرت به وزن هم می‌توانیم عملکرد بهتری نسبت به امروز داشته باشیم. ما در دو مرحله میزان آلایندگی را کاهش خواهیم داد. ازیک‌طرف هیبریداسیون را انجام می‌دهیم و مشتریان ما حتی راضی‌تر خواهند شد و سپس یک خودروی تمام الکتریکی خواهیم ساخت که ممکن است یک سوپراسپرت نباشد. ما تاکنون فقط خودروهای سوپراسپرت تولید نکرده‌ایم و اوروس این را ثابت می‌کند؛ بنابراین از این نظر تخصص و سابقه داریم

فراری، انریکو گالیرا:

ما با یکی از چالش‌ها برای کل صنعت خودرو مواجه هستیم. فقط فکر کنید این موضوع برای شرکتی مثل فراری که صدای پیشرانه را به یکی از عناصر اصلی در تجربهٔ رانندگی تبدیل کرده است چقدر مهم خواهد بود. از هر فنّاوری‌ای که به بازار می‌آید برای بهبود محصول نهایی استفاده می‌شود. فرایند الکتریکی‌سازی هم مدت‌ها پیش آغاز شده است. در سال ۲۰۱۳ ما لافراری را معرفی کردیم. در سال ۲۰۱۹ نیز SF90 استراداله ۱۰۰۰ اسب بخاری معرفی شد که تا ۲۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی می‌کند. اخیراً هم دومین محصول پلاگین‌هیبریدی یعنی ۲۹۶ GTB معرفی شده که در موتور ولی فست حضور دارد. همهٔ این‌ها یک‌چیز را نشان می‌دهد. توانایی ما در استفاده از یک تکنولوژی برای خدمت به مأموریت محصولات. برق می‌تواند کمک کند اما چالش بزرگ بعدی ساخت یک خودروی تمام الکتریکی است و ما می‌خواهیم در سال ۲۰۲۵ به آنجا برسیم. چالش بزرگ این است که بتوانیم با حفظ ویژگی‌های منحصربه‌فرد فراری این کار را انجام دهیم

پاگانی، هوراچیو پاگانی:

تا به امروز هیچ خریداری از ما خودروی الکتریکی نخواسته است ولی ما توسعهٔ مدل جدیدی که الکتریکی خواهد بود را از ۲۰۱۸ آغاز کرده‌ایم. برای شرکتی به کوچکی ما، این هنوز یک چالش اساسی است. من معتقدم که این انتخاب اجباری برق به‌طور طبیعی حاصل نشده است. ما آگاه هستیم که باید اوضاع زمین را بهتر کنیم اما چگونگی این پروژه چیزی است که از بالا آمده است. از سیاست؛ و انتخاب‌های ناشی از سیاست همیشه درست نیستند؛ بنابراین اگر به برق تولیدی در ایتالیا فکر کنیم، منابع بسیار آلوده‌کننده‌ای را خواهیم یافت. من فکر می‌کنم با توجه به روش تولید انرژی، ما باید در مورد چگونگی تغییر این روش فکر کنیم. باید از خودروهای الکتریکی در شهرها استفاده کنیم. باید مرحله‌به‌مرحله پیش برویم. برای ۶-۷ سال آینده شاید یک خودروی CNG راه‌حلی برای مسافت‌های طولانی باشد

مازراتی، فرانچسکو تونون:

ما فکر می‌کنیم که الکتریسیته ایده‌ای قوی در زمینهٔ پرفورمنس، نوآوری و پایداری دارد و فکر می‌کنیم مشتری آماده‌ای هم وجود دارد. مازراتی باید با این تغییر همراه شده و از آن برای پیشبرد طرح‌های خود استفاده کند. آینده با گیبلی و لوانته اینجا است و ما به‌زودی گرن‌توریسموی تمام الکتریکی را ارائه خواهیم کرد. ما می‌خواستیم این خودرو الکتریکی باشد زیرا یک محصول نمادین برای ما است. گرن‌توریسمو اولین خودروی الکتریکی مازراتی خواهد بود و پس‌ازآن طی ۳-۴ سال بعد همهٔ مدل‌های ما الکتریکی‌سازی می‌شوند زیرا این همان چیزی است که خریداران از ما می‌خواهند

دوکاتی، کلودیو دومنیکالی:

دوکاتی هیچ نیاز متفاوتی با فراری یا لامبورگینی ندارد. یک روند برای کاهش تولید دی‌اکسید کربن وجود دارد و از هر یک از ما خواسته می‌شود که مناسب‌ترین پاسخ را بدهیم که الکتریسیته آماده‌ترین پاسخ است. البته راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارند که نباید فراموش شوند. مثلاً هیدروژن یا سوخت‌های مصنوعی که البته همهٔ این‌ها به چگونگی توسعهٔ تکنولوژی برای کاهش هزینه‌های تولید بستگی دارد. محصولات الکتریکی فوق‌العاده هیجان‌انگیز هستند اما مشکل اصلی مخزن انرژی است. من معتقدم که در طول این دهه یک تحول رخ خواهد داد. برای دوکاتی در ابتدا هیبریداسیون و سپس حرکت به سمت موتورسیکلت‌های تمام الکتریکی وجود خواهد داشت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. ( Only she reminds me of love )

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    با اون قسمت که فراری گفته بود صدا را به یکی از ……..
    والا فراری که من میدونم با تویین توربو هاش درباره صدا نمیتونه نظری بده…
    این حرفشون با تویین توربو هاش خنده دار است🤣
    یکی بهش بگه صدا دست تنفس طبیعی لامبورگینی است..

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. محمد امین

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      همون تویین توربو ها هم صدای محرکه ای دارن ، بعدهم فراری چند محصول تنفس طبیعی رو داره روش کار میکنه و توی این مدت رونمایی هم کرده ، مثل ۸۱۲ و ۸۱۲ competizione

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. akrh78

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        درسته واقعا تویین توربو فراری صدای خیلی خوبی داره
        با بقیه توربو ها خیلی فرق داره

    2. M سابق

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      این کامنتتون بشدت طنزناک بود جناب
      جدا از مدلایی مثل ۸۱۲ که الان رو خط تولیدن و به کل دنیا دارن اتمسفریک ساختنو یاد میدن !
      حرفی که ایشون زد ریشه در تاریخ داشت گفت فراری بود که صدای موتور رو به یکی از عناصر اصلی و جذاب رانندگی تبدیل کرد زمانی که لامبو داشت رو مصرف سوخت تراکتوراش کار میکرد (با احترام به لامبورگینی بزرگ کنونی البته )

    3. RezaRs

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      به به نظرات کارشناسانه جناب رستمی

      1. ( Only she reminds me of love )

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        انشاالله شما ها کارشناسان مجله تاپ گیر هستین دیگه؟!

        1. RezaRs

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          ما نیستیم شما هستید خصوصا که تاریخچه لامبو و فراری فول حفظتونه

      2. ( Only she reminds me of love )

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        بله تاریخچه لامبورگینی حفظم است ولی فراری رو خیر!

        1. RezaRs

          ۱۶ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          در خصوص مارزال حرف بزن

    4. Nima+RST

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      بحث سر صدای ماشین دیگه عملا داره بی معنی میشه
      داریم وارد عصر همه گیری خودرو های الکتریکی میشیم
      شاهد خودرو هایی فوق العاده سریع، هوشمند، مدرن و زیبا ولی بی صدا یا حتی بد صدا خواهیم بود

    5. Reza Waffen SS

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      👍👍👍

  2. Moein

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (913 ديدگاه)

    عجب گردهمایی جذابی
    جمع بهترینها 😍
    امیدوارم بحث الکتریکی سازی حالا حالا ها به کشور چکمه نرسه 😭

  3. BMW

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (663 ديدگاه)

    قشنگ ترین حرفو هوراچیو پاگانی گفت (از بالا دستور میاد) از بالام دستور بیاد یعنی از یهودیا دستور اومده باز معلوم نیست چه خرابکاری می خوان تو دنیا راه بندازن این پست فطرتای نچسب!!!

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Mad.z.Max

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      دقیقا داشتم دنبال همین کامنت میگشتم! هوراچیو پاگانی حرف دل خیلیا رو زده

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. BMW

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (663 ديدگاه)

        مرسی داداش نظر لطفته ❤❤❤
        شخصا از برقی شدن نمی سوزم از این می سوزم که یهودیا هر کاری می خوان تو دنیا انجام می دن و به لنگ دیگران می ندازن و هیچکی جز ما صداش در نمیاد صدای ماهم در میاد با تحریم سعی می کنن حال مارو بگیرن و بعد این تحریما باعث فقر تو کشور می شه و اگه حتی وضعتم خوب باشه با دیدن یه جامعه افسرده حالت بدترم میشه نمی دونم بلاخره کی از شر اینا خلاص می شیم ولی همچنان امیدواریم…..

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. ( Only she reminds me of love )

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          امید تهش هیچی نمیشه!……

        2. ( Only she reminds me of love )

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          نزدیک ترین کَسایِ آدم هم به خودت نیش میزنن تهش …

        3. abdi_mahdi

          ۲۱ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (496 ديدگاه)

          شنیدم بگن تو امریکا نفوذ دارن ولی تو اروپا نه. ما هم اگه حرف از نابودیه اونا نمیزدیم درگیریا کمتر بود درضمن دلیل تحریما شد اسراییل؟! دلیل تحریما این تهدیدای موشکیمونه که هر چند وقت یه بار اماراتو عربستانو… میزنیم

    2. Nima+RST

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      همیشه هدفشون چیه؟ الانم همونه
      کنترل همه چیز دست خودشون باشه

  4. احمدعلی کمالی

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    به نظرتون، چند سال دیگه خودروهای ایران تمام الکتریکی میشن؟

    1. new RAMIN

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      (((به نظرتون، چند سال دیگه خودروهای ایران تمام الکتریکی میشن؟))

      همین فردا یا پس فردا !!
      تارا برقی داره میاد. یه خودرو الکتریکی دیگه هم دارن میسازن…

      😕😕😕

      1. Amin

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        فکر نمی‌کنم به این سرعت باشه، آخه زیر ساهت های خودرو های برقی در ایران هنوز به چیزی حدود ۲۰ سال توسعه نیاز دارن ، و فکر نمی‌کنم به این زودی ها باشه هرچند ماشیندهای برقی ساخته میشه ولی امکان استفاده ی عمومی خیلی کم هست

      2. مهدی

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (195 ديدگاه)

        تارا برقی بیاد😑😑 والا همینطوری برق نداریم اینو دیگه کجا دلمون بزاریم

        1. Ninja

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1162 ديدگاه)

          اره والا ما تو تهران یه 4 روز هست دو بار دو ساعت برق میره در روز

    2. Nima+RST

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      تا 2070 🤦‍♂️شایدم بیشتر

  5. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1958 ديدگاه)

    پاگانی درست میگه تولید برق و باطری انرژی آلایندگی فوق العاده زیادی تولید میکنه وقتی سال 2050 بشه زمین کثیف تر و گرم تر بشه میفهمن ماشینای بدبخت جزو کوچکی از آلایندگی بودن اصل کاری ها کار خونه ها هستن .

    1. abdi_mahdi

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      به قول خود پاگانی باید مرحله به مرحله به سمت برقی سازی پیش رفت

  6. امیر

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    به هیچ کدوم این الکتریکی شدن این ها کاری ندارم.
    فقط اون جمله قرار دادن جوانان به عنوان خریداران هایپر کار ها 😦.
    دیگه دوستان خودتون می دونید منظورم به چی هست.

    1. محمد امین

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      اره دیگه ،طرف میره ریماک میبینه ،میگه یا خدا صقر تا صد در فلان ثانیه برم بخر گور بابای لامبورگینی و فراری و مکلارن

      1. Ninja

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        نه حاجی مشکل اینه یه جوون تو ملت ما تو فکر اینه پراید 131 یا 111 بخره

  7. Ninja

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    هیچ کس درباره هیربرد صحبت نکرد
    اما فراری لامبورگینی پاگانی و دوکاتی مازراتی همه خوب راهی رو انتخاب کردن از موتور 7 لیتر و جانشین لافراری با وی 12 و تمام برقی فراری خوشم میاد خیلی فکر کنم جذاب ترین برقی زمان بشه این فراری و جذاب ترین وی 12 فراری بشه و اون جانشین لافراری هم مدلی افسانه ای مثل لافراری انزو و 250 جی تی او بشه
    لامبوگینی هم همینطور قبلا گفتم بهترین ترکیب وی 12 هیربرد هست که لامبو روش مانور میده که خیلی خوبه و ترکیبی خوب برا اونتادور کبیر و اوراکان هست
    پاگانی هم عالی تمایلی به الکتریکی سازی نداره و مشتری هاش هم ازش اینو نمیخوان ولی مجبوره جهت اب شنا کنه

    1. Ninja

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      هیچ کس درباره هیربرد صحبت نکرد
      منظورم اینه در باره هیدروژن صحبت نکرد

  8. Philipp

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1109 ديدگاه)

    جناب پاگانی: از بالا دستور اومده

    همین حرف برای کل این اغتشاش علیه بنزینی ها کافیه

  9. Taha Malek

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (916 ديدگاه)

    ایول آقای پاگانی دمت گرم❤️

  10. GT

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    حرف های آقای پاگانی را باید با طلا نوشت 👌

    1. Ninja

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      هیییی
      باور کن اگه انزو و فروچیو هم زنده بودن همین حرف رو میزدن

  11. SF90 STRADALE

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    مهد سوپر اسپرت های دنیا رو نباید برق بگیره
    ریشه صنعت خودرو همین درون سوزها هستن
    به خدا حیفه این برندهای افسانه ای و بزرگ الکتریکی بشن
    امیدوارم تا جایی که ممکنه مقاومت کنن

  12. akrh78

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    دهن هوراچیو پاگانی رو باید طلا گرفت
    سیاستمدارا 10-20 سال دیگه پیامد این جنون الکتریکی رو میفهمن
    وقتی تو تامین برق و زیرساخت شبکه توزیع بمونن میفهمین چه غلطی کردن
    تازه اگر بخاطر تامین همون برق الودگی بیشتری تولید نکنن

    1. Philipp

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      دست سیاستمدارا نیست دست ابر سرمایه داراس

  13. سورنا

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    نمیدونم چرا دست خودم نیست هر جایی که لامبورگینی هست دیگه بقیرو نمیبینم

  14. شاهین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    ولی خدایی دیگه فراری صدای اتمسفریک نمیده این چند سال اخیر
    تنها محصولش 812 هست که اونم تولیدش واسه چند سال پیشه و محصولات جدیدش همه صدای جاروبرقی میدن
    لامبو هم خیلی سوسکی اشاره کرد به اینکه در آینده فقط موتور 12 سیلندرشو نگه میداره و انگار بقیه محصولاتش میخواد 6 و 8 سیلندر هیبریدی بشه

  15. UNAS

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    یعنی فراری، لامبورگینی، پاگانی، دالارا، مازراتی و دوکاتی حضور دارند.

    دالارا دیگه کیه ؟؟

  16. R

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    قشنگ از حرفاشون مشخصه هیچکدوم راضی نیستن فقط مجبورن….
    تف به این سیاست مدارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا