نشریهٔ بریتانیایی تاپ گیر امسال هم مثل سالهای قبل اقدام به انتخاب خودروی عملکردی سال کرده است. این رقابت بزرگ در قالب «هفتهٔ سرعت تاپ گیر» برگزار میشود و نهایتاً به انتخاب برترین خودروی عملکردی یا اسپرت سال از سوی کارشناسان تاپ گیر میانجامد. هفتهٔ سرعت امسال هم با حضور جدیدترین و بهترین خودروهای اسپرت دنیا برگزار شده است. در رقابت امسال چهارده نمونه از برترین خودروهای عملکردی دنیا شرکت کردهاند. در این رقابت مجموعاً ۴۸.۳ لیتر حجم موتور و ۷۶۴۰ اسب بخار قدرت حضور داشته و ارزش کل شرکتکنندگان به بیش از چهار میلیون پوند میرسد.
شرکتکنندگان رقابت خودروی عملکردی سال ۲۰۱۸ تاپ گیر عبارتاند از:
پیشرانه | قدرت | گشتاور | شتاب | قیمت | |
آلفارومئو استلویو | ۲.۹ لیتری V6 | ۵۱۰ اسب بخار | ۶۰۰ نیوتن متر | ۳.۸ ثانیه | ۶۹,۵۰۰ پوند |
مکلارن 600LT | ۳.۸ لیتری V8 | ۶۰۰ اسب بخار | ۶۲۰ نیوتن متر | ۲.۹ ثانیه | ۱۸۵,۵۰۰ پوند |
آلپاین A110 | ۱.۸ لیتری I4 | ۲۵۰ اسب بخار | ۳۲۰ نیوتن متر | ۴.۵ ثانیه | ۴۶,۹۰۵ پوند |
فراری ۴۸۸ پیستا | ۳.۹ لیتری V8 | ۷۲۰ اسب بخار | ۷۷۰ نیوتن متر | ۲.۸ ثانیه | ۲۵۲,۷۶۵ پوند |
پورشه ۹۱۱ GT2 RS | ۳.۸ لیتری H6 | ۷۰۰ اسب بخار | ۷۵۰ نیوتن متر | ۲.۸ ثانیه | ۲۰۷,۵۰۶ پوند |
بوگاتی شیرون | ۸ لیتری W16 | ۱۵۰۰ اسب بخار | ۱۶۰۰ نیوتن متر | ۲.۴ ثانیه | ۲.۵ میلیون پوند |
لامبورگینی اوروس | ۴ لیتری V8 | ۶۵۰ اسب بخار | ۸۵۰ نیوتن متر | ۳.۶ ثانیه | ۱۶۵,۰۰۰ پوند |
فورد فییستا ST | ۱.۵ لیتری I3 | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۹۰ نیوتن متر | ۶.۷ ثانیه | ۱۸,۹۹۵ پوند |
دالارا استرادل | ۲.۳ لیتری I4 | ۴۰۰ اسب بخار | ۵۰۰ نیوتن متر | ۳.۳ ثانیه | ۱۶۵,۰۰۰ پوند |
مرسدس-آامگ G63 | ۴ لیتری V8 | ۵۸۵ اسب بخار | ۸۵۰ نیوتن متر | ۴.۵ ثانیه | ۱۴۳,۳۰۵ پوند |
بامو M2 کامپیتیشن | ۳ لیتری I6 | ۴۱۰ اسب بخار | ۵۵۰ نیوتن متر | ۴.۲ ثانیه | ۴۹,۸۰۵ پوند |
آستونمارتین ونتیج | ۴ لیتری V8 | ۵۱۰ اسب بخار | ۶۸۵ نیوتن متر | ۳.۶ ثانیه | ۱۲۰,۹۰۰ پوند |
هیوندای i30 N | ۲ لیتری I4 | ۲۷۵ اسب بخار | ۳۸۰ نیوتن متر | ۶.۱ ثانیه | ۲۸,۰۱۰ پوند |
لوتوس اگزیج کاپ | ۳.۵ لیتری V6 | ۴۳۰ اسب بخار | ۴۴۰ نیوتن متر | ۳.۳ ثانیه | ۹۹,۸۰۰ پوند |
این رقابتیترین گروه تاریخ رقابتهای هفتهٔ سرعت تاپ گیر است. شرکتکنندگان رقابت امسال تنوع بسیار بالایی دارند بهگونهای که در بین آنها از هاچبک سابکامپکت سه سیلندر گرفته تا هایپرکار میلیون دلاری دیده میشود. اینها واقعاً از سریعترین خودروهایی هستند که طی دوازده ماه گذشته به بازار آمدهاند. در رقابت خودروی عملکردی امسال سوپراسپرتهای مکلارن 600LT، فراری ۴۸۸ پیستا، پورشه ۹۱۱ GT2 RS و آستونمارتین ونتیج حضور دارند درحالیکه در سمتی دیگر سه شاسیبلند لامبورگینی اوروس، آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و مرسدس-آامگ G63 هم برای دیگران خطونشان میکشند؛ اما شاید جذابترین شرکتکنندهٔ امسال بوگاتی شیرون باشد که غرش نیروگاه شانزده سیلندرش لرزه بر اندام رقبا میاندازد.
برای آزمایش این خودروها چهار تیم از انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه با آنها در تعدادی از بهترین جادههای اروپا رانندگی کردند تا به محل اصلی برگزاری رقابت یعنی پیست تاریخی Circuit de Charade در فرانسه رسیدند. در این پیست در طی بیش از دو روز خودروها بهطور کامل مورد آزمایش قرار گرفتند تا نهایتاً تصمیم گرفته شود که کدام خودرو بهعنوان پیروز رقابت انتخاب گردد؛ اما برندهٔ این رقابت نفسگیر و دشوار شاید برای بسیاری شگفتانگیز باشد زیرا در این جدال واقعاً سخت و با وجود رقبای درجهیکی مثل فراری پیستا و بوگاتی شیرون، این کوپهٔ کامپکت اسپرت فرانسویها یعنی آلپاین A110 است که پیروز شده و عنوان خودروی عملکردی سال ۲۰۱۸ را کسب کرده است.
کسب این عنوان ارزشمند توسط آلپاین A110 واقعاً افتخار بزرگی محسوب میشود زیرا این ماشین که پس از سالها غیبت بهتازگی دوباره احیا شده است، با پیشرانهٔ کوچک چهار سیلندر و قیمتی نهچندان بالا موفق شده در رقابتی با حضور بهترین خودروهای حال حاضر دنیا به پیروزی دست پیدا کند. این اسپرت موتور وسط فرانسوی با هندلینگ عالی و شخصیت متعادل خود توانست آزمایشکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد و بهعنوان خودروی عملکردی سال دست یابد. A110 از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده میکند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
Alpine A110 | |
پیشرانه | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۱ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۱۰۳ کیلوگرم |
اسب بخار به تن | ۲۲۵ اسب بخار |
Reza
۲۱ مهر ۱۳۹۷تبریک به Alpina
s.h
۲۱ مهر ۱۳۹۷فکر کنم دوستان متوجه نشدن
ماشین عملکردی قراره انتخاب بشه نه بهترین ماشین که !!!
ببین اامثال شیرون و پیستا هیچ وقت عملکردی به حساب نمیاند !! عملکردی یعنی واسه زیر پا باشه ( واسه افراد خیلی کمی هست) نه مثل پیستا و شیرون واسه یه دور زدن و برگشتن خونه
وگرنه اصلا تو این انتخاب مافیا جایی نداره چون این ماشین 200 برابر کمتر از بقیه هست چطور میخواند با پول حلش کنند واسه مطرح شدن ؟
من نه جای اونکارشناسام نه اندازه اونا این ماشینا رو میشناسم ولی قطع فاکتور هایی که مد نظربوده بیشتر تو حوزه کا راه اندازی بوده نه چیزایی که ما میخواییم ( قدرت سرعت و قیمت ) که 90 ٪ رقبا نداشتند و تو چندتای باقی مونده این برنده شده
حکایت کاربردی نبودن شیرون و 600 و پیستا تو این جا حکایت اون خلبان جنگنده هست که موتور سواری بلد نیست یعنی اینا خیلی فراتر از انتظار اون کارشناسا کار کردن
پس نه مافیا بوده نه کم عقلی کسی
مانی
۲۱ مهر ۱۳۹۷اتفاقا این آلپاین دقیقا مثل فراری و بوگاتی هست منتها با قیمتِ خیلی کمتر
تو اینجور رقابتها قیمت خیلی مهم هست
آلپاین شتاب و سرعت خوبی داره و برای استفاده روزمره هم مناسبه
با درنظر گرفتن رانندگی بینهایت لذتبخش و قیمت مناسبش
بنظر من خیلی عجیب نبود که اول بشه
آرمان
۲۱ مهر ۱۳۹۷ملت ما عادت دارن هرچی خلاف نظرشون باشه بگن تقلب و مافیا
البته اینجا شاید حق دارن چون خیلی هنوز فرق بهترین و عملکردی ترین رو متوجه نشدن و فک کردن تاپ گیر بهترین رو انتخاب کرده
Reza
۲۱ مهر ۱۳۹۷پس این پیستا کی میخواد درگ برگزار کنه؟
TRX(Taimaz)
۲۱ مهر ۱۳۹۷دوستان لطفا سر این انتخاب خودرو های مجله ها بحث و جدل نکنید ، هیچ کدوم از معیار های این خودرو ها با هم برابر نیست و یکی از معیار انتخاب نهایی این خودرو صد در صد نظرات شخصی هیت انتخابی مجله بوده ، چه این مجله چه مجله ها و رسانه هایی از این دست.
حالا یک رسانه ماهیت آمریکایی داره معمولا خودرو های آمریکایی رو بیشتر قبول داره یک رسانه اروپایی هست خودرو های اروپایی رو بیشتر قبول داره.
انتخابات رسمی هم تا حدودی میتونن معیار برتری خودرویی باشند.
ahmad
۲۱ مهر ۱۳۹۷واقعا خودروی زیباییست و امیدوارم در اینده با قدرت بیشتر در پیشرانه وتغییراتی در بدنه در نسلهای بعد بدرخشه ، نه اینکه دوباره به تاریخ بپیونده .
شاهين
۲۱ مهر ۱۳۹۷آخرین ماشینی که بین همه این گزینه ها میخرمش همین آلپیناس !
Sam
۲۱ مهر ۱۳۹۷جالبه ماشینی ک توی شوی خود تاپ گیر موقع تست توسط کریس هریس آتیش گرفت به این عنوان رسید…
ارش
۲۱ مهر ۱۳۹۷فقط عکس اولی چه خبره هوش از سر آدم میبره.
شاهین
۲۱ مهر ۱۳۹۷تو انتخابتون ?
Mopar or No Car
۲۱ مهر ۱۳۹۷بشنو و باور نکن. تو خیلی از این انتخاب ها برندهایی برنده میشن که نسبت به بقیه تازه وارد هستند و برای مطرح شدن نیاز به این عناوین دارند و حاضرن برای کسب این عناوین هزینه ی هنگفتی پرداخت کنن. مثل اول شدن کیا استینگر یا جنسیس توسط برخی مجلات.
از این آلپاین خوشم میاد ولی اصلا در این حد نیست که در مقابل پیستا و شیرون و 911 و … حرفی برای گفتن داشته باشه.
حالا این صاحبنظران نگفتن به چه دلیل و با چه معیارهایی انتخاب کردن؟
مانی
۲۱ مهر ۱۳۹۷اینجوری باشه همیشه ماشین بهتره انتخاب میشه
قیمت خیلی مهم
هرچند فکر میکردم جی کلاس برنده بشه
آرمان
۲۱ مهر ۱۳۹۷از هنوز از اول شدن کیا استینگر توسط اتوگاید ناراحتی؟ :)))) یا مثلا اینکه موستانگ رو تو تست و بررسی همین تاپ گیر شکست داد!یا اینکه کاندید بهترین ماشین سال و موتور ترند شد!
حتما فک کردی کره اومده میلیارد ها دلار خرج کرده که مثلا بیان کیا استینگر رو انتخاب کنن اون همه مجله و فرد و خبرنگار !
حتما انتظار داشتی مثلا دیمن این عناوین رو کسب کنه!
قضیه سر انتخاب بهترین ماشین نبود سر انتخاب عملکردی ترین بود که ظاهرا متوجه تفاوتش نشدی وگرنه یه بچه دو ساله هم میدونه مثلا پیستا بهتره از آلپاین!
مانی
۲۳ مهر ۱۳۹۷دقیقا داداش
مدت هاست سر این چیزا چونه میزنیم اما فایده نداره
Landscape
۲۱ مهر ۱۳۹۷Merci France
مهدی
۲۱ مهر ۱۳۹۷معمولا همیشه یه انتخلب هایی میکنن که انگار تازه واردن.کیا.جنسیس.آلپینا.شاید سال های دیگه هم دناپلاس خخخخخخخ.آخه بین این همه جواهرچرا آلپینا.نکه بدباشه یاسطح پایین.ولی ازهر نظربهترش وجود داره بین رقبا
مهدی
۲۱ مهر ۱۳۹۷صنعت خودرو هم کاملا سیاسی هستش.به احتمال زیاد بجای ایلان ماسک مدیر عامل تسلا جیمزمرداک پسررابرت مرداک(یکی از بزرگ ترین صهیونیست ها وغول رسانه ای جهان) انتخاب بشه
Amir
۲۱ مهر ۱۳۹۷همه جای دنیا رو مثل ایران ندون.در یک کشوری مثل آمریکا شایسته سالاری وجود داره و قطعا جیمز مرداک لیاقت این پست رو داشته.فرد اگر مناسب برای کاری باشه انتخابش می کنن حالا می خواد پسر روپرت مرداک باشه یا پسر ابراهیم نبی.
ساسان
۲۱ مهر ۱۳۹۷انتخاب عجیبی بود.!
راجب این انتخاب هیچ توضیحی هم ندادن!
sina7
۲۱ مهر ۱۳۹۷اونا هم مث ما ادمن دیگه
انتخاب من اوروسه
انتخاب دوستای پدالی هم قطعا متفاوت با همدیگس
البته احتمالا تو این انتخابا چیزای دیگه ای مث پول و تقلب هم دخیل باشه…
رامتین
۲۱ مهر ۱۳۹۷چندبار گفتم رنو تالیسمان جدید خودروی بسیار کاملی است اما در همین سایت خیلی ها گفتند حتی خودروهایی مثل سوناتا بسیار بهتر است و آمار فروش هیوندا را نشان دادند. دقیقا موتور و گیربکس رنو آلپاین بر روی تالیسمان جدید نصب شده. بعد از بی ام و یا بنز، بهترین انتخاب در ایران میتونه به شمار بره. البته مدل جدید هنوز به ایران راه نیافته.
ایمان
۲۲ مهر ۱۳۹۷توجیه پذیر نیست این انتخاب عجیب و غریب ????