پس از بررسی رقابت خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند، امروز به سراغ رقابت انتخاب شاسیبلند سال ۲۰۱۹ توسط این وبسایت معروف و معتبر رفتهایم. این روزها شاسیبلندها (شامل اسیوویهای سنتی و کراساوورهای مدرن) بسیار محبوب شده و روزبهروز بر محبوبیت و فروش آنها اضافه میشود تا جایی که استیشنها، مینیونها و حتی سدانها را به حاشیه رانده و در حال تبدیل شدن به کلاس غالب در بین خودروها هستند. به همین دلیل، طی سالهای اخیر تنوع این خودروهای بلندقامت در بازار بسیار افزایش یافته که این افزایش تنوع بهخوبی در رقابت انتخاب شاسیبلند سال ۲۰۱۹ موتورترند قابللمس است بهگونهای که در بین شرکتکنندگان از کراساوورهای سابکامپکت و نمونههای اسپرت گرفته تا اسیوویهای سنتی و کراساوورهای لوکس حضور دارند. به خاطر این تنوع بالا، رقابت انتخاب شاسیبلند امسال جذابتر از قبل برگزار شده است.
چند سال پیش اما شرایط رقابت انتخاب شاسیبلند سال متفاوت بود زیرا در آن رقابتها صرفاً کراساوورهای زیادی حضور داشتند که برای رسیدن به مقام اول باهم به نبرد میپرداختند اما امسال اوضاع فرق دارد زیرا شرکتکنندگان تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. مثلاً در رقابت امسال اسیوویهای سنتی با ساختار بدنه روی شاسی حضور قدرتمندی داشتهاند. در رقابت انتخاب شاسیبلند امسال، ۲۵ خودرو در ۳۶ مدل مختلف حضور دارند. قرار گرفتن این ۳۶ خودرو در کنار یکدیگر برای داوران احساسی مشابه ایستادن کنار یک پیانو را دارد که با فشردن هر کلید صدای خاصی به گوش میرسد. این تنوع بالا، انتخاب بهترین شاسیبلند سال را بسیار دشوارتر و البته جالبتر از سالهای قبل کرده است.
شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال ۲۰۱۹ موتورترند
آکورا RDX | جیپ چروکی |
بامو X2 | جیپ رانگلر |
بامو X3 | لکسس RX L |
بامو X4 | لینکلن نویگیتور |
کادیلاک XT4 | مرسدس بنز G کلاس |
فورد اکواسپرت | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
فورد اج | نیسان کیکس |
فورد اکسپیدیشن | رنجروور ولار |
هیوندای کُنا | سوبارو ایسنت |
هیوندای سانتافه | سوبارو فورستر |
اینفینیتی QX50 | تویوتا رافور |
جگوار E-Pace | ولوو XC40 |
جگوار I-Pace |
در زیر پوست شرکتکنندگان رقابت امسال، سیستمهای تعلیق متصل و مستقل به همراه پیشرانههای، سه، چهار، شش و هشت سیلندر در کنار گیربکسهای شش، هفت، هشت، نُه و دَه سرعتهٔ اتوماتیک و همینطور نمونههای CVT و در برخی خودروها گیربکسهای کمکی ضریب سنگین قرار گرفتهاند. در سینهٔ این شرکتکنندگان نیز موتورهای بنزینی و الکتریکی گاه در کنار هم و گاه بهصورت مجزا در حال کار هستند. در همین حال، برخی خودروها از توربوشارژر، سوپرشارژر و نیروی الکتریسیته کمک گرفتهاند درحالیکه برخی هنوز هم پیشرانههای تنفس طبیعی را ترجیح دادهاند. در بخش سیستمهای انتقال قدرت نیز تنوع زیادی شامل دیفرانسیل جلو، چهارچرخ محرک محور جلو، چهارچرخ محرک محور عقب و سیستم سنتی دو دیفرانسیل (4WD) به چشم میخورد. در بین شرکتکنندگان حتی پیشرانهٔ ضریب تراکم متغیر و سامانهٔ چهارچرخ محرک فاقد اتصال مکانیکی بین محورها (جگوار I-Pace) هم دیده میشود.
برای انتخاب برترین خودرو از بین اینهمه شرکتکنندهٔ جدید و تازهنفس، داوران و کارشناسان بهدقت نتایج آزمونهای ایمنی تصادف، قیمت، لیست تجهیزات و اطلاعات آزمایشهای خود موتورترند را موردبررسی قرار دادند و مثل رقابت انتخاب خودروی سال، اینجا هم از شش معیار اصلی استفاده کردند؛ اما بااینحال انتخاب برترین شاسیبلند از میان ۲۵ خودروی مختلف و انواع گوناگونها آنها هرگز کار سادهای نیست. آنهم در جایی که انواع مختلفی از شاسیبلندها مثل کراساوورهای ارزانقیمت، اسیوویهای ششرقمی و نمونههای تمام الکتریکی حضور دارند.
برای انتخاب از بین این خودروها باید از روشهای خاصی استفاده شود. مثلاً نمیتوان تمامی شرکتکنندگان را با شرایط یکسان و در مسیرها و جادههای یکسان مورد آزمایش قرار داد زیرا هرکدام از این خودروها هدف مخصوص به خود را دارند و بنابراین هریک از شرکتکنندگان باید با آزمونهای منحصربهفردی موردبررسی قرار گیرند. این نحوهٔ انتخاب شاسیبلند سال توسط موتورترند است که با استفاده از آن، از بین ۲۵ شرکتکننده، ۹ خودرو بهعنوان فینالیست انتخاب شدند.
فینالیستهای رقابت شاسیبلند سال ۲۰۱۹ موتورترند
آکورا RDX
فورد اکسپیدیشن
هیوندای کُنا
جگوار I-Pace
جیپ رانگلر
لینکلن نویگیتور
رنجروور ولار
سوبارو فورستر
ولوو XC40
در این مرحله، شتاب گیری، ترمز گیری، شتاب جانبی و هندلینگ فینالیستها با استفاده از دستگاههای دقیق و تکنولوژیهای پیشرفته مورد ارزیابی قرار گرفت و دادهها جمعآوری شدند؛ اما حتی پس از ارزیابی خودروها با تکنولوژیهای پیشرفتهٔ صد میلیون دلاری، بازهم فینالیستها باید در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار گیرند زیرا امکان شبیهسازی برخی شرایط در محیطهای کنترلشده وجود ندارد. بدین منظور خودروها به مسیر ارزیابی همیشگی موتورترند بُرده شدند. این مسیری ۴۴ کیلومتری متشکل از جادههای عمومی در داخل و خارج شهر تهاچاپی کالیفرنیا است. در طول این مسیر، فینالیستها با بزرگراهها، جادههای کوهستانی پیچدرپیچ، ترافیکهای شهری، تقاطع راهآهن و شرایط آسفالت مختلفی چون آسفالتهای تازه و نمونههای قدیمی ترکخورده ناشی از تردد کامیونها مواجه میشوند. با انجام این ارزیابیهای دنیای واقعی، برندهٔ رقابت شاسیبلند سال از میان فینالیستها انتخاب میشود. این خودرو جیپ رانگلر است.
جیپ رانگلر، شاسیبلند سال ۲۰۱۹ موتورترند
جلوپنجرهٔ نمادین هنوز هم حفظ شده است. این جدیدترین تحول در یک طراحی سنتی هفتادساله است. این جیپ رانگلر، شاسیبلند سال ۲۰۱۹ موتورترند است. بهندرت تلفیق گذشته و آینده به این زیبایی از آب درمیآید. این ماشین بهطور کامل از نو طراحی و مهندسیشده تا بتواند تواناییهای آفرود فوقالعاده را در کنار نرمی یک کراساوور ارائه کند. نسل جدید رانگلر یک بازنگری دقیق و کامل از یک ماشین اصیل آمریکایی است. تنوع بالای مدلهای رانگلر، برای هر نیازی یک مدل را ارائه میکند. برای عاشقان جیپهای قدیمی، نسخهٔ دودر با پیشرانهٔ V6 و گیربکس دستی با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار قابل خریداری است. مدل چهاردر آنلیمیتد هم مسافرت با دوستان را آسانتر میکند.
بروز کردن ظاهر یک نماد کار آسانی نیست ولی جیپ این کار را به بهترین نحو ممکن در رانگلر جدید انجام داده است. رانگلر یک کراساوور نیست که در طول یک دهه، دو بار فیسلیفت شود تا بتواند فروش خود را حفظ کند. این خودرو با همان سبک و استایل کلاسیک خود طرفداران بیشماری دارد. این در حالی است که یکی از آزمایشکنندگان، نسل جدید رانگلر را انقلابی برای جیپ میداند؛ اما رانگلر جدید علیرغم استایل بیرونی سنتی، در برخی از جزئیات داخلی حتی از بسیاری از کراساوورها هم بهتر عمل کرده و در کابین آن همانند رقبای لوکس از متریال نرم و با کیفیت بالا استفاده شده است.
همانطور که هیچکس انتظار ندارد شاسیبلند سال گذشتهٔ موتورترند یعنی هوندا CR-V بتواند از مسیرهای آفرود خشن عبور کند، از رانگلر هم نباید انتظار نرمی و هندلینگ کراساووری را داشت که بر اساس پلتفرم خودروی سواری ساخته شده است؛ اما بااینحال سواری شهری رانگلر برای خودرویی که از هر اسیووی حاضر در بازار کنونی تواناییهای آفرود بیشتری دارد، آنقدر که به نظر میرسد خشن نیست. با تجدیدنظر در تعلیق این خودرو، حالا سواری آن در هردو مدل روبیکان و صحرا از نسلهای قبلی راحتتر شده است. عملکرد فرمان الکتروهیدرولیکی خودرو نیز دقیقتر است اما رانگلر هرگز ادعای اسپرت بودن ندارد. به گفتهٔ یکی از آزمایشکنندگان، کیفیت سواری این خودرو بسیار بهتر از قبل است. در رانگلر ۲۰۱۹ تمامی ژنهای خوب جمع شدهاند!
یکی از بزرگترین ارتقاءها در نسل جدید رانگلر ارائهٔ یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو به همراه سیستم هیبریدی خفیف بنام eTorque است که مصرف سوخت شهری آنرا تا ۳۸ درصد نسبت به نسل قبلی کاهش داده است. در همین حال، در مصرف سوخت موتور ۳.۶ لیتری V6 هم بهبودهایی صورت گرفته و هردو موتور به سیستم توقف، حرکت هم مجهز شدهاند؛ اما مهمتر از قوای محرکه، کاهش وزن خودرو است که با ساخت دربها، کاپوت و قاب شیشهٔ جلو آلومینیوم پدید آمده است. بهطورکلی، نسل جدید رانگلر بدون آنکه از ریشههای خود فاصله بگیرد، در همهٔ قسمتها پیشرفتهای چشمگیری را تجربه کرده و درعینحال همچنان نوستالژی اجداد خود یعنی مدل ویلیز را حفظ نموده است. جیپ رانگلر بهطور قابلتوجهی برای اهداف اصلی خود ارتقاء پیدا کرده و این شایستهترین اسیووی حال حاضر دنیا برای اعطای عنوان ارزشمند شاسیبلند سال است.
مشخصات فنی مدلهای مختلف جیپ رانگلر
روبیکان | آنلیمیتد روبیکان | صحرا | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 | ۲ لیتری I4 | ۲ لیتری I4 |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۸۵ اسب بخار | ۲۷۰ اسب بخار | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۲ لیتری I4 | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | ۴.۲۳ متر | ۴.۷۸ متر | ۴.۷۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۶ متر | ۳.۰۰ متر | ۳.۰۰ متر |
وزن خالص | ۱۹۷۵ کیلوگرم | ۲۱۵۷ کیلوگرم | ۲۰۶۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۱ به ۴۹ جلو/عقب | ۵۲ به ۴۸ جلو/عقب | ۵۱ به ۴۹ جلو/عقب |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۳۶۵ لیتر | ۸۹۷ لیتر | ۸۹۷ لیتر |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۷.۴ ثانیه | ۸.۰ ثانیه | ۸.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۸ ثانیه | ۱۶.۲ ثانیه | ۱۶.۳ ثانیه |
ظرفیت باک | ۷۰ لیتر | ۸۱ لیتر | ۸۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) |
قیمت پایه | ۳۹,۵۴۰ دلار | ۴۳,۰۴۰ دلار | ۳۹,۸۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۴۷,۳۳۵ دلار | ۵۶,۱۰۰ دلار | ۵۴,۰۴۵ دلار |
Ali.usa
۱۳ آذر ۱۳۹۷چیپ دیگه جای تعجب نداره
امریکای ها واقعا عالی بودن
یانکی
۱۳ آذر ۱۳۹۷جی کلاس گرون قیمت کو پس.میبینم هیچ جایی یارایه رقابت با جیپ رو نداره.وای به اون روزی که اضافه قیمت جی کلاس رو خرج رانگلر کنی.یه موتور 800 اسبی هلکت ردای.هر چی فکر میکنم دیگه چی میشه به جیپ اضافه کرد میبینم همه چی تمومه جایی برا ارتقاع نزاشته.
مانی
۱۳ آذر ۱۳۹۷اتفاقا منم میخواستم رلز رویس بخرم دیدم غیر منطقیه
یه پیکان خریدم اختلاف قیمتیش با رلز رویس رو خرجش کردم عالی شد
رضا
۱۳ آذر ۱۳۹۷تبریک به دوستان آمریکایی سوار،
Ali.usa
۱۳ آذر ۱۳۹۷ببخشید اینو اینجا میگم تو مطلالب گذشته
دیدم که دوستان کره ای سوار جنسیس رو با برند های لوکس آلمانی و امریکای و ژاپنی مقایسه میکنن
خواستم بگم جنسیس ماشین خوبی در حد قیمت خودش ولی اجازه ندید تعصب کاری بکنه که بخواید همچین مقایسه های بکنید
من جنسیس رویال دیدم سوار شدم سری 3 هم دیدم سوار شدم اصلا قابل مقایسه نیستن
بازم میگم جنسیس ماشین خییلی خوبی ولی قایبل مقایسه با برند های لوکس نیست
David
۱۳ آذر ۱۳۹۷براوو شایسته ی این مقام لود
vahid evo
۱۳ آذر ۱۳۹۷کاش داورا به نتایج قابلیت اطمینان کانسومر و جی دی پاورم نیم نگاهی مینداختن برای این انتخابشون فیات کرایسلر از اخر اوله همیشه
Elmiraj
۱۳ آذر ۱۳۹۷بهترین آفرودر جهان باشی و در عین حال با و جود ظاهر بسیار زیبا و سواری فوقالعاده به جد ۷۷ سال پیش خود هم بسیار وفادار بمونی …….
.
.
.
مگر بهتر از اینم شاسی بلند دیگری داریم ….؟!؟!
Sajjad
۱۳ آذر ۱۳۹۷(((( از بسیاری از کراساوورها هم بهتر عمل کرده و در کابین آن همانند رقبای لوکس از متریال نرم و با کیفیت بالا استفاده شده است.)))
یادمه یکی توی همین سایت همینطوری بدون تحقیق و مشاهده میدانی گفت رانگلر از نظر کیفیت متریال داخل خیلی ضعیفه! منطقش هم این بود که توی عکس جنس داشبود مشخصه
بگذریم
جیپ لایق این مقام بوده و هست
شاسی بلند برای افرود ساخته شده و جیپ هم خدای افروده
حمیدرضا
۱۳ آذر ۱۳۹۷قیمتا برام خیلی جالب بود همیشه جیپ رو دوست داشتم
Winklar
۱۳ آذر ۱۳۹۷جیپ بهترین در شاسی بلند ها
پدر آفرود جهان
هم سواری نرم و هم آفرود درجه یک
یه ماشین همه کاره
علی رغم اینکه بعضیا فقط یه چیزی شنیدن و میگن سواری این ماشین خوب نیست
اما واقعا این ماشین همه چی تمومه
Omid
۱۳ آذر ۱۳۹۷قابل توجه کره ای دوستان و اون دوستی که امریکایی هارو لگن پوسیده میخوند و میگفت تکان های رانگلر کشندست و توهم برش داشته بود که اگه ماشینی فرمونش اونجوری باشه تو امریکا اجازه تردد بهش داده میشه و پز برد جنسیس رو میداد
الان اگه بخوایم با منطق کره ای دوستان نتیجه بگیریم همه کره ای ها لگن پوسیده ان و هیچ شاسی بلندی یارای رقابت با رانگلر رو نداره
این رانگلر واقعا دوست داشتنی و کامل از اب درومده و افرودشم که مهشره
به لیست ارزوهام اضافه شد
Amir Machine
۱۳ آذر ۱۳۹۷اونایی که دیروز تو پست خودروی سال چپ و راست از موتورترند تعریف میکردن و در مورد انتخابش بهبه و چهچه میکردن، امروز پیداشون نیست چرا؟!!
فکر کنم این دفعه خودشون تو افق محو شدن!!!
یا شایدم انتخاب موتورترند وقتی براشون معتبر و قابلدفاعه که باب میلیشون باشه.
Solid Snake
۱۳ آذر ۱۳۹۷ایولا
جیپ واقعا حقش بود
جیپ همون جور که شما رو تو سخت ترین بیراهه ها و آفرودهای ممکن و سخت ترین مسیر های کوهستانی شما رو بالا میکشه و جونتون رو نجات میده
دقیقا به همون نحو کرایسلر رو نجات داد
و الان داره فیات کرایسلر رو نجات میده
Muty
۱۳ آذر ۱۳۹۷من به این انتخاب احترام میزارم
ایمان
۱۳ آذر ۱۳۹۷حق به حقدار رسید ؛ لیاقت جیپ بیش از اینهاست
فاتح صخره های سخت و سنگی Moab مبارکت باشه
احمدرضا
۱۳ آذر ۱۳۹۷پس آلفارومئو استلیو چی؟
کاوه
۱۳ آذر ۱۳۹۷تراژدی اصلی اینجاست که از ۹ فینالیست نهایی هیچکدام در ایران حضور ندارند به جز تک و توک سوبارو فارستر. در فهرست ۲۵ تایی اوضاع بهتره سه مدل ب.ام.و در ایران هستند و میتسو اکلیپس کراس، سانتافه و راوفور هم حضور دارند.
عجیبه که کیا و لکسوس نماینده ای ندارند
کاوه
۱۳ آذر ۱۳۹۷آخ لکسوس هست…
emad1990
۱۴ آذر ۱۳۹۷فکر میکنم ۵تا SUV تو مسابقه شرکت داشتن. بقیه از بیخ کراس اور ند
اکسپدیشن رانگلر ولار جی کلاس نویگیتور
اگه اشتباه میگم اصلاح کنید
Elmiraj
۱۴ آذر ۱۳۹۷جز دیفندر هیچکدام از محصولات جگوار-لندرور ساختار SUV ندارن .
علی
۱۴ آذر ۱۳۹۷موتورترند امسال معلوم نیس چشه. گند داره میزنه با انتخاباش. رشوه میگیره انگار