به آخرین قسمت از مطالب معرفی خودروهای سال ۲۰۲۰ موتورترند رسیدیم و پس از معرفی خودروی سال و شاسیبلند سال، در این مطلب پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند را معرفی میکنیم. طبیعتاً تعداد شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال از دو بخش دیگر کمتر است بهگونهای که رقابت امسال با حضور تنها هشت پیکاپ برگزار شده است که طبق معمول همهٔ آنها آمریکایی هستند! امسال همهٔ پیکاپهای بزرگ در دو نسخهٔ سبک و سنگین در رقابت شرکت کردهاند و دو پیکاپ میان سایز هم در بین شرکتکنندگان حضور دارند؛ اما به دلیل تعداد کم شرکتکنندگان، در رقابت انتخاب پیکاپ سال برخلاف دو رقابت دیگر مرحلهٔ فینال وجود ندارد و برنده مستقیماً از بین همان شرکتکنندگان اولیه انتخاب میشود.
شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند
شورلت سیلورادو ۱۵۰۰
شورلت سیلورادو 2500HD
فورد رنجر
جیامسی سییرا ۱۵۰۰
جیامسی سییرا 3500HD
جیپ گلادیاتور
دوج رم ۱۵۰۰
دوج رم HD
نحوهٔ آزمایش شرکتکنندگان در رقابت امسال تغییرات گستردهای را تجربه کرده که بهمنظور تقلید بهتر از نحوهٔ استفاده از پیکاپها در دنیای واقعی طراحی شده است. رقابت رسماً در پیست آزمایشی محلی موتورترند در فونتانای کالیفرنیا با آزمایش حمل بار آغاز شد. پیکاپهای میان سایز با ۴۵۰ کیلوگرم و پیکاپهای بزرگ سبک (به این پیکاپها نیم تن گفته میشود) با ۶۸۰ کیلوگرم بار در قسمت بارشان مورد آزمایش قرار گرفتند اما پیکاپهای وظیفه سنگین به خاطر ظرفیت بار بیشتر، از این آزمایش معاف شدند. سپس شرکتکنندگان راهی آریزونا شدند و در جادهٔ ۳۴ کیلومتری موتورترند مورد ارزیابی قرار گرفتند. بعدازآن دو روز دیگر هم در زمینهای آزمایشی کرایسلر در آریزونا سپری شد.
در اینجا تیم آزمایش اطلاعات پیکاپها را یکبار در حالت خالی و یکبار در حالتی که یک تریلر با وزنی حدود سهچهارم از حداکثر ظرفیت بکسل هر پیکاپ به آنها متصل شده جمعآوری کردند. سپس داوران هر پیکاپ را با همان تریلر در یک مسیر آفرود مورد آزمایش قرار دادند. پس از انجام این آزمایشها، برای ارزیابی نحوهٔ رفتار هر پیکاپ با سهچهارم حداکثر ظرفیت بکسل خود در دنیای واقعی، شرکتکنندگان راهی شهر بولهد شدند و طی مسافتی نزدیک به ۱۰ کیلومتر موردبررسی قرار گرفتند. بدین ترتیب با انجام همهٔ آزمایشها و دریافت دادهها، نهایتاً برندهٔ این رقابت بهعنوان پیکاپ سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.
دوج رم HD، پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند
آسانترین کار در صنعت خودروسازی بازاریابی برای پیکاپها است. رویکرد معمول در تبلیغات این خودروها باعث شده مهندسان فقط درگیر اعداد حداکثر ظرفیت بار و حداکثر ظرفیت بکسل باشند تا پرفورمنس و توانایی که برای خریداران کمتر کاربرد دارد؛ اما اگر مهندسان و طراحان روی پرفورمنس، توانایی و تطبیقپذیری تمرکز کنند یعنی چیزهایی که خریداران واقعی پیکاپها میخواهند و به آنها نیاز دارند، نتیجهٔ کار پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند یعنی دوج رم وظیفه سنگین خواهد بود.
ساخت یک پیکاپ وظیفه سنگین بزرگ جذاب و زیبا هرگز کار آسانی نیست اما رم وظیفه سنگین این کار را بهراحتی در هر دو مدل ۲۵۰۰ (به این پیکاپها سهچهارم تن گفته میشود) و ۳۵۰۰ (به این پیکاپها یک تن گفته میشود) انجام داده است. این پیکاپ سنگین جدید که روی پلتفرم فولادی جدیدی با استحکام بالا ساخته شده و با سه نوع کابین مختلف، دو طول قسمت بار مختلف و چرخهای تکی یا دوبل عقب به بازار عرضه میشود، زیبا، هدفمند و مدرن به نظر میرسد و درعینحال بهبودهای کاربردی را هم تجربه کرده است. بهعنوانمثال جلوپنجره ۳۰ درصد بزرگتر از قبل شده تا بزرگترین رادیاتور و اینترکولری که تاکنون در یک رم وظیفه سنگین نصب شده است را تغذیه کند درحالیکه کاپوت آلومینیومی هم به کاهش وزن کمک میکند. طراحی رم HD جدید نهتنها با ضریب درگ ۰.۴۰ بهترین آئرودینامیک را در کلاس خود دارد بلکه زیباترین هم هست.
اما اوضاع این پیکاپ در داخل حتی از این هم بهتر است. دوج سرمایهگذاری زیادی روی کابین نسخههای وظیفه سنگین رم کرده است تا اینجا را برای خریداران به مکانی بهتر تبدیل کند. نمایشگر استاندارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect رم HD از نوع ۵ اینچی است اما امکان سفارش نمونههای بزرگتر ۸.۴ اینچی و ۱۲ اینچی عظیم هم برای آن وجود دارد؛ اما کابین رم با وجود ویژگیهای جدید مثل گذشته همچنان کاربردی باقیمانده است. در همین حال، به تیپ بالا ردهٔ لیمیتد رم HD که در بازار بهسرعت رو به رشد تراکهای لوکس حضور دارد هم توجه ویژهای شده است. کابین این تیپ با چرم نرم و تریم چوبی، زیبا و ممتاز است تا جایی که میتواند نکتههایی را به برخی برندهای لوکس آموزش دهد! این چیزی است که یک خودروی لوکس باید باشد و هیچ پیکاپ دیگری در بازار نمیتواند آنرا مغلوب کند.
پیکاپهای وظیفه سنگین (سهچهارم تن و یک تن) بیشتر از هر وانت دیگری همهکاره هستند. تراکهای HD حداقل هر هفته تریلر یدک میکشند. علاوه بر این، خریداران این پیکاپها بیشتر از مالکین پیکاپهای سبکتر قسمت بار وانت خود را پُر میکنند و یا بهطور مرتب به آفرود میروند. رفع نیازهای متنوع خریداران این پیکاپها کار سادهای نیست اما رم با همهٔ این نیازها مطابقت دارد. همانطور که اکثر خریداران پیکاپ میدانند، کلید یک پیکاپ قابلاطمینان زیر کاپوت آن پیدا میشود یعنی جایی که دوج برای آن سه گزینهٔ مختلف را در نظر گرفته است.
پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور از نسل قبلی آمده و در هردو مدل ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ استاندارد است. هرچند خروجی این موتور نسبت به قبل تغییری نداشته اما این همی بزرگ به جدیدترین فناوری غیرفعالسازی سیلندرها مجهز شده است تا بتواند با چهار سیلندر کار کند و مصرف سوخت نسبت به نسل قبلی کاهش یابد. برای انتقال نیرو هم گیربکس هشت سرعتهٔ جدید رم ۱۵۰۰ جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ قدیمی شده است.
برای کسانی که با همی راضی نمیشوند، یک موتور توربودیزل کامینز بازطراحی شده در نظر گرفته شده است که در دو نسخهٔ مختلف ارائه میشود. این موتور که از نوع ۶.۷ لیتری شش سیلندر خطی است، با بلوک، پیستونها، سر سیلندر و میل بادامکهای جدید حالا نرمتر، سبکتر و کارآمدتر از قبل شده است. نسخهٔ استاندارد این موتور ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما برای کسانی که این اعداد را کافی نمیدانند، نسخهای با بازده بالا از این موتور هم فقط برای مدل ۳۵۰۰ ارائه میشود که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رم 3500HD با این پیشرانه در صوت تجهیز به پکیج Max Tow در نسخهٔ تک کابین دیفرانسیل عقب میتواند تا ۱۶ تن را یدک بکشد اما حداکثر ظرفیت بار آنکه ۳.۵ تن است، با موتور بنزینی همی ارائه میشود.
یکی از بزرگترین نقاط ضعف پیکاپهای سنگین مثل نسل قبلی رم HD، کیفیت سواری واقعاً وحشتناک در هنگام خالی بودن است اما دوج مدتزمان زیادی را صرف پالایش سیستم تعلیق نسل جدید رم وظیفه سنگین کرده و از رویکردی چندجانبه برای حل این مشکل استفاده کرده است. بدین منظور تمام مدلهای وظیفه سنگین جدید به کمکهای واکنش فرکانسی مجهز شدهاند که در مدل ۲۵۰۰ در عقب با فنرهای پیچشی پنج اتصالی و در ۳۵۰۰ با فنرهای شمش سنتی کار میکنند تا کیفیت سواری و هندلینگ هردو مدل چه در حالت خالی چه با بار بهتر شود. علاوه بر این، فنرهای بادی هم قابل سفارش است که بازهم کیفیت سواری را بهبود میبخشد.
رمها بهطور سنتی در مقایسه با رقبای فورد و جنرال موتورز ارزش بیشتری داشتهاند و رم HD جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. قیمت مدل ۲۵۰۰ از تنها ۳۵ هزار دلار آغاز میشود که از شورلت سیلورادو 2500HD و جیامسی سییرا 2500HD ارزانتر بوده و تنها ۳۴۵ دلار گرانتر از فورد F250 است. از طرف دیگر، قیمت گرانترین عضو این خانواده یعنی رم ۳۵۰۰ لیمیتد از ۶۴ هزار دلار شروع میشود که درحالیکه یکی از لوکسترین کابینهایی که تاکنون در یک وانت دیدهایم را ارائه میکند (اگر لوکسترین نباشد)، از جیامسی سییرا 3500HD دنالی و فورد F350 لیمیتد ارزانتر است. علاوه بر این، در تجهیزات استاندارد و لیست آپشنها هم رقبا نمیتوانند با این قوچ مجلل مطابقت داشته باشند.
هرچند ممکن است بازاریابان پیکاپها کار سادهای داشته باشند اما وظیفهٔ داوران رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۰ دشوار است زیرا هنگامیکه وانتهای امروزی به یک اندازه توانمند هستند، تعیین یک برنده کار سادهای نیست؛ اما خوشبختانه امسال هیچ پیکاپی در برابر معیارهای داوران بهاندازهٔ دوج رم وظیفه سنگین موفق نبود. مطمئناً پیکاپهایی در بازار وجود دارند که سریعتر از رم بوده و ظرفیت بار و بکسل بیشتری دارند اما بااینحال هیچ وانتی در بازار وجود ندارد بهتر از این با نیازهای متنوع خریداران مطابقت داشته باشد. دوج رم وظیفه سنگین در زمان خالی بودن یا هنگام حمل بار راحت است، از رقبا لوکستر اما ارزانتر است، رانندگی آن هم در جاده و هم در مسیرهای آفرود عالی است، ایمن، کارآمد و فوقالعاده توانمند است و به همین دلیل این پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند است.
مشخصات فنی
Ram 2500HD | Ram 3500HD | |
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 بنزینی | ۶.۷ لیتری I6 توربودیزل |
قدرت | ۴۱۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر | ۱۳۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ | عقب یا چهارچرخ |
طول | ۶,۰۶۵ میلیمتر | ۶,۶۲۴ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۱۸ میلیمتر | ۲,۴۵۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۵۵ میلیمتر | ۲,۰۱۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۷۹۲ میلیمتر | ۴,۲۹۲ میلیمتر |
وزن خالص | ۳۳۴۳ کیلوگرم | ۳۹۹۸ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۵۴۰ کیلوگرم | ۲۳۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۴۷۰۰ کیلوگرم | ۱۵۵۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۶ نفر | ۵ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۳ ثانیه | ۸.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۶ ثانیه | ۱۶.۷ ثانیه |
ترمز از ۹۶ تا صفر | ۴۲.۶ متر | ۴۴.۲ متر |
ظرفیت باک | ۱۱۷ لیتر | ۱۲۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۹.۶ لیتر ترکیبی | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۵۴,۵۹۵ دلار | ۷۸,۹۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۶۷,۶۵۵ دلار | ۸۸,۱۳۰ دلار |
احمدرضا
۲۸ آذر ۱۳۹۸لعنتی چقد خوبه
مزدا
۲۹ آذر ۱۳۹۸الان باید به جای نیسان گاوی از Ram3500 استفاده میکردیم.خدایش چه حالی میداد با این باربری کنی.
هی روزگار کج مدار جوانی بی ثمر میگذره??
افشین
۲۸ آذر ۱۳۹۸بازهم خدا رو شکر پیکاپ کره ای انتخاب نکردن :)
ali (chevy nova)
۲۸ آذر ۱۳۹۸مبارکه رفقای امریکایی باز????
meysam
۲۸ آذر ۱۳۹۸یعنی واقعا تویوتا حتی لیاقت حضور یه نماینده تو لیست نامزدها رو هم نداشت؟
یا نیسان ؟
مسخرست
Carbonado Aventador
۲۸ آذر ۱۳۹۸تویوتا اصلن حرفی واسه گفتن تو پیکاپ های وظیفه سنگین و شاسی بلند های فول سایز نداره جلو امریکایی ها..
Mohammadreza
۲۸ آذر ۱۳۹۸نظر سنجی های جی دی پاور و کانسومر ریپورتز که منعکس کننده نظر “مالکان” این خودروها(در امریکا)ست چیز دیگه ای درباره شایستگی میگه
Amir Machine
۲۸ آذر ۱۳۹۸چند نکته
اول، تو رقابتهای خودروی سال موتورترند فقط ماشینهای جدید همون سال شرکت داده میشن، تویوتا و نیسان چند ساله نسل جدید وانتهاشون رو معرفی نکردن و کاملاً طبیعیه که بین شرکتکنندههای رقابت امسال نمایندهای از تویوتا و نیسان نباشه، دلیل مسخره بودن این موضوع رو نمیفهمم
دوم، ژاپنیها اصلاً تو کلاس تراکهای وظیفه سنگین حضور ندارن و بزرگترین وانتهاشون یعنی تویوتا تاندرا و نیسان تایتان همکلاس فورد F150، شورلت سیلورادو 1500 و رم 1500 هستن
سوم، وانتهای آمریکایی تو بررسیهای جیدی پاور و کانسومر ریپورتز جزء بهترینها هستن چون فورد F150 به انتخاب کانسومر ریپورترز بهترین وانت سال 2019 و دوج رم به اعلام جیدی پاور قابلاعتمادترین وانت 2019 شد
چهارم، آمار فروش وانتهای بزرگ بازار آمریکا در سال 2019 کاملا جایگاه ژاپنیها رو تو این بازار نشون میده
فروش فورد سری اف 909 هزار
فروش سیلورادو و سییرا (وانتهای جنرالموتورز) 805 هزار
فروش تویوتا تاندرا 118 هزار
فروش نیسان تایتان 50 هزار
پنجم، ژاپنیها یا بهتر بگم فقط تویوتا تو بازار وانتهای آمریکا فقط تو بخش وانتهای میان سایز فروش مناسبی دارن که در این بخش هم با اومدن فورد رنجر و جیپ گلادیاتور احتمالا اوضاع تغییر خواهد کرد
datsun
۲۸ آذر ۱۳۹۸تایتان XD نسخه وظیفه سنگین تایتان امیر جان
datsun
۲۸ آذر ۱۳۹۸ژاپنی ها تو کلاس مید سایز پیکاپ ها تو دنیا حکم رانی میکنن همین که فول سازهای ژاپنی تو سرزمین پیکاپ ها حضور دارن خودش یعنی لیاقت.
moein
۲۸ آذر ۱۳۹۸نت موبایل قطع شده چرا دوباره؟؟???
Car lover
۲۸ آذر ۱۳۹۸حتی اگ بهترین موتکر سیکلترو هم جایزشو ب خارلی بدن باز نمیتونه بشکره ببره نیوردنه کوروت ک جیتی پونصد
امیر
۲۸ آذر ۱۳۹۸دوجه دیگه
رم در کلاس تراک یه شاهکار محسوب میشه
طراحی بسیار زیبای کابینش وکیفیت بسیار خوب
ایمنی خوب ک اخیرا در تست ها انجام شده
امار فروش بسیار خوب و افزایش فروش بالا
قدرتمند و کاربردی
net
۲۸ آذر ۱۳۹۸امریکاهیها هم یواش یواش دارن میان سمت وانتهای میان سایز چون وانتهای فول سایز ابعادش بزرگه .فورد رنجر به عنوان وانت میان سایز خیلی قشنگه و اگر سقف سانروف بزگ داشت خیلی زیباتر میشد
Joker
۲۸ آذر ۱۳۹۸یعنی بی منطق تر از این طرفدارای ماشینای آمریکایی تو کل دنیا پیدا نمیشه،چطور وقتی کوروت و رم به عنوان بهترین تو کلاس خودشون انتخاب شدن اینقدر تعریف و تمجید میکنید ولی قبول اینکه کیا هم بهترین شاسی بلند سال رو ساخته اینقدر براتون دردناکه؟! چطور وقتی موتورترند انتخابش ماشینای امریکایی باشه خیلی معتبره ولی تا یه خودرو غیر امریکایی بخصوص کره ای باشه کل موتورترند رو میبرید زیر سوال؟ یعنی جوری رفتار میکنید که اگه یکی هم از خودروسازای امریکایی خوشش بیاد پشیمون بشه از انتخابش!
حسن
۲۸ آذر ۱۳۹۸مطمئنی طرفدارای ماشینای آمریکایی بودن شاید طرفدارای ماشین المانی یا ژاپنی بودن .
لذت ببر از ماشینی که دوست داری .
Alireza
۲۸ آذر ۱۳۹۸دوست عزیز اول اینکه لطفا جمع نبند
دوم اینکه از طرفدارای غیر امریکایی هم کم بی منطقی ندیدیم
net
۲۸ آذر ۱۳۹۸وانتهای ۶ چرخ بزرگ امریکایی رینگ و لاستیکهای بدی داره مثل همین رم و فورد سوپر دیوتی ومثل کامیون هست
Mad.z.Max
۳۰ آذر ۱۳۹۸وجدانن نظر نده دیگه
نویدی
۲۸ آذر ۱۳۹۸حق آریسان رو خوردن
samurai
۲۸ آذر ۱۳۹۸شانس اوردین این کره ایا تو این بخش چیزی تولید نکردن و الا با پول شیرینی :))))) میشد بهترین پیکاپ سال فورد و رم و بقیه هم تو افق محو میشدن میرفت پی کارش :)))))))))))))))))))))
جعفر
۲۸ آذر ۱۳۹۸فقط نیسان تایتان
مانی
۲۹ آذر ۱۳۹۸از اول هم معلوم بود رم انتخاب میشه چون انتخاب خودمم رم هست خخخخ
تو تستهایی که امسال شده بود از پیشرفتش و خوبیش تمجید شده بود
ماشین ۴ تنی با نزدیک ۷ متر طول و ۴ متر فاصله بین محوری عملا کامیونت هست
ولی تو بخش اس یو ویها انتخابم جی ال ای۵۳ بود که اصلا نیاوردنش
نمیدونم چرا امسال گیرشون به قیمت اینقدر زیاد بود
پرکاش
۲۰ فروردین ۱۳۹۹اقا شما اصلا موتور ترندوو اینارو ولش کن.. هیبتو نیگااا.. قدرتو نیگااااا.. پروردگارااا اوووففففففف