به ندرت پیش میآید که افراد از تمرکز زیادی مجلات خودرویی روی سواری و هندلینگ یک خودرو گله و شکایتی نداشته باشند. بله یک خودروی اسپورت باید فرمان پذیری بالایی داشته و خودروی لوکس نیز باید احساس باشکوهی داشته باشد اما چرا سیستم تعلیق و تنظیمات فرمان یک خودرو اینقدر مهم است؟
مطمئناً فضا و طراحی کابین، سیستم اطلاعات سرگرمی، مصرف سوخت و هزینههای مالکیت یک خودرو برای اکثر خریداران مهمتر هستند؛ اما آیا این موارد باید باعث شوند که ما تمرکز خود روی دیگر مسائل را از دست بدهیم؟
بله و خیر! بدیهی است که همهی موضوعات ذکر شده بسیار مهم هستند و با توجه به این حقیقت که خبرنگاران خودرویی بخش اعظمی از وقت خود را در خودروهای قرضی سپری میکنند چشمپوشی از بعضی موارد آسان است و البته تسلط زیادی نیز در برخی مسائل وجود دارد.
اما من متقابلاً پاسخ میدهم که سواری و هندلینگ یک خودرو به اندازهی صفحه لمسی، مصرف سوخت و هزینههای سرویس خودرو تجارب راننده و مالک را تحت تأثیر قرار میدهد. حتی اگر مالک یک ماشین باز نباشد و نتواند همانند یک رانندهی آزمایشی حرفهای تجربیات خود را واضح بیان کند بازهم سخن من موضوعیت پیدا میکند.
بهطور ساده یک خودرو را با فنرهای خوب، دامپرها و میلهی پایدارکننده، لاستیکهای هماهنگ، تنظیم خوب فرمان و شاسی بالانس شده سفارش دهید و این خودرو شما را در هر ثانیهای که مالکش هستید خوشحال کرده و استرس کمتری را به شما وارد میکند و البته در این خودرو ایمنتر نیز خواهید بود.
شاید نتوانید متوجه سواری خوب یک خودرو شوید اما اگر خودرویی سواری خوبی نداشته باشد مطمئناً متوجه آن خواهید شد.
خودرویی که ناهمواریهای تیز را خنثی کرده و در دست اندازها تکان زیادی نداشته و کنترل بدنه در پیچها به خوبی صورت گرفته تجربهی لذتبخشتر و البته ایمنتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد، درست همانند کاری که یک سیستم صوتی خوب انجام میدهد.
یک خودرو با ایزولهی صدا، لرزش و ناهنجاری خوب خستهکنندگی کمتری نسبت به مدلی با فقدان این ویژگیها خواهد داشت. درست همانند خودرویی با کیفیت بلوتوث تلفن خوب!
خودرویی که سیستم فرمان خوب دارد قابل پیشبینی است؛ و البته خودرویی با تنظیمات دامپر و فنر خوب باعث میشود که لاستیکها تماس مؤثرتری با سطح جاده داشته و بنابراین خودرو را درست همانند تمامی سیستمهای الکترونیکی دهن پر کن ایمنتر خواهد کرد.
صادقانه باید بگویم ازجمله خودروهایی که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار دادهاند میشود به هیوندای توسان خاص استرالیا، هولدن اسپارک، فورد اورست و فولکسواگن گلف اشاره کرد. از نظر من این خودروها پیشروی کلاس خود به خاطر توازن خوب بین راحتی سواری و هندلینگ هستند.
مطمئناً اکثر مردم قادر نیستند که بهصورت فنی توضیح دهند که چرا سواری و هندلینگ خودرو مهم است اما شما میتوانید بفهمید که آنها صرفنظر از کلاس خودرو، وقتی پشت فرمان قرار بگیرند راحتی، ایمنی و حتی هیجان رانندگی یک خودرو را درک میکنند.
سواری و هندلینگ یک خودرو به اندازهی سیستم اطلاعات سرگرمی و یا تکنولوژی ایمنی در دسترس نیست اما به همان اندازه مهم است.
منبع: caradvice
Scuderia Italia
۲۳ آبان ۱۳۹۵.
صادقانه باید بگویم ازجمله خودروهایی که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار دادهاند میشود به هیوندای توسان خاص استرالیا، هولدن اسپارک، فورد اورست و فولکسواگن گلف اشاره کرد. از نظر من این خودروها پیشروی کلاس خود به خاطر توازن خوب بین راحتی سواری و هندلینگ هستند.
من ماشین کره ای ندارم.
اما از تحقیر این ماشین ها به شدت ناراحت میشم.
وقتی میگن ” مقایسه ماشین کره ای با ماشین ژاپنی یا آلمانی از بیخ و بن غلطه ” حس میکنم در 200 سال قبل زندگی میکنم.
به کلمه ی هیوندای توسان دقت کنید و به خودروهای کره ای احترام بذارید !
رضا
۲۳ آبان ۱۳۹۵منم حالم از کره ای ها بهم میخوره
فقط انگلستان
۲۳ آبان ۱۳۹۵همه تجربه کردیم وقتی آدم با ماشین هایی مانند پژو 405 یا سمند یا پراید یا … سفری چند ساعته داشته باشه مثلا حدود 7 ساعت بعضی ازاعضای بدنش مثل کمر و پشت درد می گیره
در مقابل اگه همون سفر7 ساعته رو با ماشین های مثل بی ام و سری 5 یا بنز E کلاس یا … طی کنه اصلا کمر دردی که باعث ناراحتی بشه براش به وجود نمیاد این اتفاق هم ربط زیادی به نرمی صندلی نداره
ربط زیادی هم به سیستم فنر بندی ماشین هایی مثل بنز نداره که می تونه چاله چوله ها رو خنثی کنه چون یه مسیر اتوبانی که چاله چوله و ناهمواری نداره
دلیل اصلی اون کمر درد لرزش ماشین هستش اگه توجه کرده باشید ماشین هایی مثل سمند همین که روشنشون می کنید لرزششون شروع می شه حتی اگه شروع به حرکتم نکرده باشید اون لرزش های پی در پی و کوچیک که تو یک ثانیه بالای ده بار هستش به بدنتون منتقل می شه و در طولانی مدت باعث خستگی و کمر درد و … می شه.
Bavaria
۲۳ آبان ۱۳۹۵ارگونومی صندلی خیلی مهمه
عادت بد نشستن ما که معمولا صندلی رو خیلی عقب هم میدیم بی تاثیر نیست
فقط انگلستان
۲۳ آبان ۱۳۹۵Bavaria عزیزحرفاتون کاملا درسته همونطور که گفتی بعضی ها صندلی رو میدن عقب و فکرمی کنن این جوری بهتره ولی این کار اشتباهه و کمر آدم رو داغون می کنه.
بنزما
۲۳ آبان ۱۳۹۵راستی دوستان میدونستید زانتیا یه اسطورست ؟اره درست شنیدید زانتیا یه اسطورست
من یه زمانی زانتیا داشتم همیشه فکر میکردم چقدر این ماشین تو ذهن مردم بزرگه درصورتی که نه ایمنی درست حسابی داره و خیلی ضعف های دیگه ولی جدیدافهمیدم زانتیا یه اسطوره تکرار نشدنیه و تو یه زمینه شاهکار صنعت خودرو سازیه حالا دوستانی که موافقن بگم چرا لایک بزنن تتا بگم بعدم خدا وکیلی اقاشاهین راجعبه مطلبی که میگم اگه صحت داشت یه مقاله لطف کنه بزاره
Radison
۲۳ آبان ۱۳۹۵توی لیستت تویوتا 86 رو اضافه کن ?
Alireza.GT86
۲۴ آبان ۱۳۹۵بله تویوتا GT86 همیشه ماشینی بوده که به خاطر قدرت کمش در مقابل رقبا یی که به اشتباه واسش انتخاب میکردن مسخره میشده ، ولی هندلینگ و بالانس عالی این ماشین بوده که اون رو از جنسیس کوپه بهتر میکنه . که در ایران رقیب اصلیشه.
در ضمن ماشینای کره ای پیشرفت خوبی داشتن و منم دوست ندام کسی بگه ماشین کره ای کجا و ماشین ژاپنی کجا ، ولی حقیقت همینه ، ماشینای کره ای هدف ساختشون با ماشینای ژاپنی فرق داره ، اکثر ماشینای کره ای واسه راحتی ساخته شدن ولی ژاپنی ها اکثرا واسه دوام و کیفیت .
در مقایسه تویوتا GT86 و جنسیس کوپه هم همین بحثه که جنسیس فعلا!! توانایی رقابت همه جانبه ما ماشینی مثل تویوتا GT86 رو نداره ، ولی خدا داند شاید نسل بعدیش از تویوتا هم بهتر بود !
بنزما
۲۴ آبان ۱۳۹۵جواب تو مقاله مقایسه بنز اس و بی امو سری هفتو…
M
۲۳ آبان ۱۳۹۵معنی هندلینگ و تعادل خودروهای کره ای رو توی تصادفه الانترا در مشهد فهمیدیم …
سعید
۲۳ آبان ۱۳۹۵به سایت اتو اکسپرس بروید و رتبه بندی هندلینگ خودرو ها رو ببینید خودرو های کره ای از بین 150 خودرو رتبه بهتر از 70 الی 80 را ندارند
من
۲۶ آبان ۱۳۹۵زود قضاوت نکن باید موضوع بررسی بشه ببینیم ترمز ها سالم بوده یا نه، ای پی اس روشن بوده یا نه، سطح جاده سر بوده یانه بعد. . . .
سعید
۲۳ آبان ۱۳۹۵http://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/95238/best-cars-to-own-driver-power-2016-results
جالبه که تو سایت فوق در بین 150 خودرو مورد بررسی از لحاظ هندلینگ هیوندای توسان رتبه 147 رو آورده, چطوری اومده بین این چهار خودرو خدا می داند
ضمن اینکه در سایت های دیگه هم ضریب جی توسان در حدود 80 است
ali zia
۲۳ آبان ۱۳۹۵ممنون آقا شاهین
ارش
۲۳ آبان ۱۳۹۵هیوندای توسان هندلینگ عالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Bavaria
۲۳ آبان ۱۳۹۵گلف ک فوق العادست و توو کلاس خودش معیار حساب میشه،ولی اون س تارو اولین باره میشنوم و تعجب کردم!!!!!
حسین
۲۳ آبان ۱۳۹۵پورشه پانامرا جدید با فنر های الکتیریکی و سیستم چهارچرخ متحرک با سیستم فرمان پذیری ۴چرخ .
اون میشه هندلینگ و راحتی نه توسان ?
AK_007
۲۳ آبان ۱۳۹۵به نظر شما تو یک کلاسن?!
Daniel
۲۳ آبان ۱۳۹۵هندلینگ یعنی اون عکس سیاه و سفیده + پورشه… .
احمد باقری
۲۳ آبان ۱۳۹۵به هر حال، کره ها در بحث هندلینگ و یه سری از تکنولوژی ها به سایر خودروسازها نرسیدن، ولی پیشرفت قابل توجهی داشتن.
شاهین
۲۳ آبان ۱۳۹۵هندلینگ=ب ام و
هندلینگ=پورشه
هندلینگ=مزدا
كوروش
۲۳ آبان ۱۳۹۵هندلینگ=فولکس
هندلینگ=فولکس
سلطان هندلینگ=فولکس گلف
بهترین خودرو از نظر هماهنگی بین تمام اجزاء خودرو فرمان بی نهایت دقیق
فنر بندی شاهکار و مکملش ترمز عالی و بسیار سبک
ببین فولکس گل که برزیلیه و فقط موتور گیربکسش المانیه توی شتاب کم می اره اما توی مسیر با پیچ تند خیلی از ماشین ها رو راحت جا می زاره
ماشین خود من تعریف نباشه هر چیش بد باشه هندلینگش واقعا خوبه پیچ هایی که با کرولا جرئت نمی کردم با ۴۰ تا رد شم با ام جی خیلی راحت می رم
هندلینگ بسیار بسیار مهمه بخصوص برای عالاقه مندان رانندگی
Scuderia Italia
۲۳ آبان ۱۳۹۵درود بر تو کوروش…
تکتا
۲۳ آبان ۱۳۹۵واقعا مقایسه یه ژاپنی با ماشین کره ای اشتباهه
دقت کنین صنعت ژاپن اول بر اساس کیفیت هستش.کیفیت چیزایی که تولید میکنه واقعا عالی به مصرف کننده ارزش میدن با این کار.
من مزدا 3 یا میتسوبیشی رو در نظر بگیرین..واقعا هندلینگی که لنسر داره اصلا قابل مقایسه نیست با یه کره ای
کره ای ها نمیگم بی کیفیتن هست…
بیشتر زرق و برق دارن
ASA
۲۳ آبان ۱۳۹۵هندلینگ و شتاب رو خیلی بیشتر از همه چیز دوست دارم
حتی از سرعت
Saied
۲۴ آبان ۱۳۹۵بهترین ماشینی که دوس دارم سوار بشم اینه که ماشینه مورد علاقم از لحاض فنی و مهندسی در حد المان بشه. مثلا در حد پورشه و بنز و بی ام دبلیو.
از لحاظ استهلاک در حد ماشینایه ژاپنی بشه مثلا لندکروز. و از لحاظ قیمت در حد ماشینایه کره ای بشه.
نوید جهرمی
۲۴ آبان ۱۳۹۵همه رو گفتین مک لارن رو نگفتین.
اکبر
۳۰ آبان ۱۳۹۵جالبه mg 6 هم همانند سالهای گذشته جزو بهترین ها بوده.رتبه دوم
حالا هی بگید این ماشین چینیه …