چشم اندازهفته نامه

بزرگ‌ترین رسوایی‌های تاریخ صنعت خودرو

صنعت خودرو یکی از صنایع مادر و حیاتی است که در سالیان اخیر تغییرات فراوانی به خود دیده و البته قوانین سخت گیرانه تری نیز بر آن اعمال شده اند. از دهه‌ی ۷۰ میلادی به بعد که بحث ایمنی اهمیت بیشتری در صنعت خودرو یافت امنیت سرنشینان نیز موردتوجه قرار گرفت اما همه ی خودروسازان به این مبحث توجه ویژه ای ندارد و همین امر موجب شکل‌گیری برخی از بدترین رسوایی‌های صنعت خودرو شده اند. در عصری که تکنولوژی حرف اول را می‌زند ما رفتارهای عجیبی را نیز می بینیم.

خطاهای عمدی و جدی در عملکرد خودروسازان سریعاً توسط رسانه ها فاش شده و موجب شکل‌گیری موج های عظیمی می‌شوند. در ادامه شما را با بدترین رسوایی‌های صنعت خودرو که واقعا تکان دهنده بوده اند آشنا می کنیم. با ما همراه باشید…

  • آزار و اذیت رالف نیدر توسط جنرال موتورز


داستان جنگ پر سر و صدای رالف نادر با صنعت خودرو به خوبی جمع‌آوری شده و نام او هم به همین خاطر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اما حمله‌ی او به شورولت کورویر در یکی از فصل‌های کتاب خود با نام “غیر ایمن در هر سرعتی” بود که صنعت خودرو را به لرزه درآورد. جنرال موتورز با ادعاهایی که درباره‌ی ایمنی کورویر می‌شد برخورد دوستانه‌ای نداشت و تست های بعدی نشان داد این خودرو یکی از خطرناک‌ترین خودروهای بازار است. البته جنرال موتورز بجای تصحیح خطای خود تلاش کرد نیدر را اذیت کرده و چندین کارآگاه شخصی را به سراغ او فرستاد. نیدر از جنرال موتورز به خاطر نقض حریم شخصی شکایت کرد و غرامت ۴۲۵ هزار دلاری را در سال ۱۹۷۰ به دست آورد که به پول امروز بیش از ۲ میلیون دلار می‌شود.

  • متهم شدن جان دلورئون به معامله کوکائین
جان دلورئون یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای صنعت خودرو بوده و در زمان خود یکی از ستاره های کاریزماتیک صنعت خودرو محسوب می‌شده است. او پدر معنوی پونتیاک GTO بوده و در ادامه به معاون رئیس جنرال موتورز نیز گماشته شده است. البته او در سال ۱۹۷۳ جنرال موتورز را ترک کرد و در سال ۱۹۷۵ به دنبال آرزوی خود یعنی تولید خودروهای اسپورت رفت و در نهایت خودروی دلورئون DMC-12 را ساخت؛ اما در نهایت سرمایه‌ی او ته کشید و ورشکسته شد و او به دنبال راهی برای پیدا کردن دوباره‌ی سرمایه بود اما راه او در نهایت با پیدا کردن چند کیلوگرم کوکائین به ارزش ۲۴ میلیون دلار توسط FBI به پایان رسید. وکلای دلورئون اظهار داشتند او قربانی یک دسیسه‌چینی شده و نهایتا هم تبرئه شد.

البته داستان به همین‌جا ختم نشد و او به زودی به اتهام کلاه‌برداری دستگیر شد. فیلمی به بازیگری الک بلدوین بازگوکننده‌ی سرنوشت جان دلورئون به عنوان یکی از خبرسازترین شخصیت‌های جهان خودرو است.

  • رشوه‌ی دایملر به مقامات دولتی چند کشور


بازرسی‌هایی که در سال ۲۰۱۰ توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا انجام شد نشان می داد که دایملر به منظور به دست آوردن شرایط بهتر در برخی بازارها رشوه‌های کلانی پرداخت کرده است. دایملر متهم شده بود که در بازه ی زمانی بیش از ۱۰ ساله مبلغ حدود ۵۶ میلیون دلار به برخی مقامات کشورهای روسیه، چین، ویتنام، نیجریه، مجارستان، لیتوانی، کرواسی و بوسنی پرداخت کرده تا فروش دولتی بیشتری داشته باشد. همچنین کشف شد این شرکت با استفاده از برنامه‌ی نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد پرداختی‌هایی به برخی وزرای عراقی داشته است.

  • فراخوان ایربگ تاکاتا


از نظر محدوده و دامنه، فراخوان ایربگ تاکا پدر تمامی رسوایی‌های خودرویی است. بنا به گزارش NHTSA، این فراخوان حدود ۳۷ میلیون خودرو با ۵۰ میلیون ایربگ معیوب تاکاتا را شامل می‌شود. این فراخوان نه تنها بزرگترین فراخوان تاریخ آمریکا بلکه بزرگترین فراخوان محصول در کل تاریخ بوده است.

در ابتدا چندین حادثه در این باره گزارش شد و سپس تحقیقات نشان داد که ماده ی شیمیایی باد کننده‌ی ایربگ ها در طول زمان و با نفوذ رطوبت تغییر می‌یابد. این امر باعث می‌شود اجزای ایربگ با شدت و سرعت زیادی منفجر شده و به صورت راننده یا سرنشین پرتاب شوند. به گزارش NHTSA بیش از ۲۵۰ نفر به خاطر این عیب ایربگ مجروح و بیش از ۱۵ نفر هم جان خود را از دست داده اند.

  • فولکس واگن و دیزل گیت
رسوایی تقلب آلایندگی فولکس واگن یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های صنعت خودرو در سال های اخیر بوده است.

تقلب فولکس واگن زمانی در آمریکا فاش شد که محققان اختلافاتی بین تست های استاندارد آزمایشگاهی و آلایندگی محصولات دیزلی فولکس واگن در شرایط واقعی را کشف کردند. زمانی که این یافته‌ها به CARB (آژانس حفاظت از هوای پاک کالیفرنیا) گزارش شد بازرسی‌ها آغاز و نهایت کشف شد که یک نرم افزار تقلب برنامه ریزی شده به منظور کاهش آلایندگی خودروهای فولکس واگن در زمان تست آنها بکار رفته است.

تبعات این کار برای فولکس واگن بسیار سنگین بود و باعث کنار رفتن مدیرعامل این شرکت و پرداخت چندین میلیارد دلار جریمه شد. رسوایی دیزل گیت با تصاویر خودروهایی که در پارکینگ ها زمین‌گیر شده اند به خوبی نشان داده شده است. گفته می‌شود فولکس واگن ۳۷ محل در آمریکا را برای نگهداری خودروهای تحت تاثیر این قضیه اجاره کرده بود.

  • شتاب‌گیری ناخواسته‌ی خودروهای تویوتا


شهرت تویوتا به خاطر ساخت خودروهایی ایمن و قابل اعتماد زمانی زیر سوال رفت که موضوع کف‌پوش‌های این خودروها به میان آمد و منجر به فراخوان ۵.۵ میلیون دستگاه خودرو شد. تویوتا سپس فهمید پدال گاز هم می‌تواند اصطلاحا چوب شود. این خودروساز ژاپنی به خاطر این قضیه ۱.۲ میلیارد دلار جریمه شد. ژاپنی‌ها سپس اعتراف کردند که با بیانیه‌های فریبنده مصرف‌کنندگان آمریکایی را گمراه کرده‌اند.

  • فورد و فایرستون


در سال ۲۰۰۰ و پس از دریافت گزارش‌هایی درباره‌ی جدا شدن آج لاستیک‌های فایرستون بکار رفته در فورد اکسپلورر تحقیقات آغاز شد. این امر باعث ایجاد یک جنگ خبرساز بین فورد و فایرستون شد اما مهم‌تر اینکه ۲۷۱ نفر فوتی و بیش از ۸۰۰ نفر مجروح به خاطر این قضیه باعث جلب توجه افکار عمومی شده بود. فورد و فایرستون وارد دعوایی حقوقی شده و حتی کار به کنگره‌ی آمریکا هم کشیده شد. نهایتا این رسوایی باعث کنار گذاشته شدن مدیران عامل هر دو شرکت شد و همکاری فورد و فایرستون هم به پایان رسید. البته مشکلات فورد اکسپلورر تنها به لاستیک‌های آن مربوط نمی‌شد.

  • کلاه‌برداری با تاکر ۴۸
پرستون تاکر یکی از پیشرفته ترین و امن ترین خودروهای زمان خود را طراحی کرده بود. او در سال ۱۹۴۸ شروع به رانندگی با خودروی تاکر ۴۸ در سراسر آمریکا کرد و ویژگی‌های خودروی خود را به مردم نشان داده و حتی سهام کمپانی را نیز می فروخت.

مشکل زمانی شروع شد که کمپانی او با سرمایه کمی آغاز بکار کرد و خودرو هم در تولید کامل نبود. او از پول بدست آمده در زمان سفرهایش برای پیشبرد کارخانه‌اش استفاده کرد. زمانی مشکل بزرگ پدیدار شد که تقاضا برای تاکر ۴۸ بالا رفت و لیست انتظار چند ماهه تشکیل شد. البته اولویت در این لیست با افرادی بود که از جنگ جهانی دوم بازگشته بودند اما افراد عادی هم با خرید وسایل جانبی از تاکر می‌توانستند در لیست جایگاه خوبی داشته باشند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فعالیت‌های تاکر را زیر نظر قرار دادند ولی در نهایت او به چیزی متهم نشد. البته دید منفی عموم مردم به تاکر باعث شد خودروی تاکر ۴۸ و کلا کمپانی او از نظرها محو شود.

  • شتاب‌گیری ناخواسته‌ی محصولات آئودی
زمانی که برنامه‌ای تلویزیونی درباره‌ی شتاب گیری ناخواسته‌ی آئودی ۵۰۰۰ پخش شد همه به مرگ این خودرو در آمریکا اذعان کردند. این کار هزینه‌های زیادی به آئودی تحمیل کرد. زمانی که NHTSA این خودرو را بررسی کرد خطای انسانی را دلیل شتاب گیری ناگهانی آئودی ۵۰۰۰ اعلام کرد. فروش آئودی که قبلا هم در وضعیت خوبی نبود پایین آمد و چندین سال طول کشید تا ارباب حلقه‌ها در آمریکا احیا شود.
  • آتش‌سوزی فورد پینتو
زمانی که خودروهای کامپکت دوران طفولیت را طی می‌کردند فورد پینتو در سال ۱۹۷۱ عرضه شد و البته طولی نکشید که گزارش‌های زیادی درباره‌ی آتش‌سوزی این خودروها از بخش عقب خودرو روانه‌ی دفاتر فورد شد. باک سوخت پینتو بین اکسل عقب و سپر قرار گرفته بود و فضای کم در نظر گرفته شده برای حرکت در زمان تصادف از عقب باعث می‌شد باک تحت تاثیر آن قرار گیرد.

۶ سال پس از ورود پینتو به بازار بود که مجله‌ی Mother Jones توجه دیگران را به این مشکل جلب کرد و خواستار بازرسی شد. NHTSA فهمید سیستم سوخت‌رسانی پینتو خطرناک بوده و همین امر منجر به فراخوان شد. اوضاع زمانی بدتر شد که سه زن در یک پینتوی آتش گرفته جان خود را از دست دادند. به همین خاطر ایالت ایندیانا فورد را مورد پیگرد قانونی قرار داد. این اولین باری بود که یک شرکت آمریکایی به قتل متهم می‌شد اما علیرغم تبرئه‌ی فورد از این اتهام، آتش‌سوزی پینتو یکی از تاریک ترین نقاط تاریخچه‌ی این برند محسوب می‌شود.

  • گیربکس‌های فورد


مجله‌ی Mother Jones پس از قضیه‌ی آتش‌سوزی پینتو دست از سر فورد برنداشت. این مجله اظهار داشت از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۰ گیربکس‌های اتوماتیک فورد از نقصی در طراحی رنج برده اند که هزینه‌ی تعمیر هریک از آن‌ها تنها ۰.۰۳ دلار بوده اما فورد این موضوع را رد کرده است. مشکل گیربکس‌ها به احتمال خارج شدن دنده از حالت پارک و قرار گرفتن در دنده عقب و حرکت خودرو بوده است. فورد این مشکل را نادیده گرفت اما نهایتا با فراخوان ۲۳ میلیون خودرو روبرو شد و حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت.

NHTSA گفته بود ۷۷۷ حادثه به خاطر این مشکل رخ داده و ۷۷ نفر فوت کرده و ۲۵۹ نفر نیز زخمی شده اند. فورد در نهایت دست به دامان دولت ریگان شد و سرانجام مجبور به چاپ ۲۳ میلیون برچسب و فرستادن آن به مشتریان شد. در روی این برچسب نوشته شده بود: “از قرار گرفتن کامل دنده در حالت پارک اطمینان حاصل کنید”.

  • سوئیچ‌های استارت جنرال موتورز


اگرچه معیوب بودن سوئیچ‌های استارت مشکل خیلی حادی به نظر نمی‌رسد اما زمانی که خودرو در زمان حرکت خاموش شود سیستم های فرمان هیدرولیک، ترمز و حسگرهای ایربگ از کار افتاده و خب اوضاع خیلی خوبی وجود نخواهد داشت. این مشکل جان ۱۲۴ نفر را گرفت و جنرال موتورز مجبور شد ۹۰۰ میلیون دلار به دستگاه قضایی، ۳۵ میلیون دلار به NHTSA و ۵۹۴.۵ میلیون دلار به بازماندگان قربانیان این مشکل پرداخت کند.

منبع: carbuzz

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Dante

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ماشالله دایملر : – )

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. سجاد

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (16 ديدگاه)

      علی شوی، مثل اینکه دقت نکردی لیست در سیطره قدرت آمریکایی هایی قرار داره که حتی نمیتونن سوییچ بزنن :)
      ولی مثل اینکه در نهایت تکنولوژی سوییچ رو از چین خریدن :)))))))
      تازه کلاه برداری های ایلان ماست، بالا پایین کردن سهام، دیر تحویل دادن، اسب بخار کمتر، آتیش سوزی و …. هنوز به لیست اضافه نشده
      مصرف سوخت دروغ فورد هم هنوز مونده منتها دیگه دیدن خیلی ضایس تمام لیست اسم فورد باشه :))))

      1. Dante

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (99 ديدگاه)

        هر کی علیه بنز نظر بده همیشه یک عده یقه پاره میکنند .
        شکر خدا فن بی ام و هستم ولی همیشه خودرو خوب و تحسین میکنم .
        شما و امثال شما هم با تایید هم از اینکه بنز خیلی کارش درسته به هم روحیه بدین .
        گل به خودی نزنین و بد بودن و شیاد بودن برند های دیگه ، دایملر و تبرئه نمیکنه .
        سفسطه تو هم بدی .

        1. افشین

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کپانیهای بزرگ برای گسترش بازار و بازاریابی ازینکارا میکنن چیز مهمی نیست،شما همه خدمات بنز به بشریتو بزار کنار که با تکنولوژیهایی که ابداع کرده و یا توسعه داده و به شکل امروزی دراورده که همون بی ام و هم که فنش هستید داره ازش بهره میبره و خیلی کمپانیهای دیگه که موجب نجات جان میلیونها انسان سراسر دنیا روزانه میشه ول کن شیوه بازاریابیشو بچسب برای حمله بهش،من نه طرفدار بنزم نه بی ام و اما خوره اطلاعات خودروییم و حتی صفر تا صد تاریخچه خودروسازی اکثر برندها و تاریخچه تکنولوژیهای خودرویی رو حفظم و به جرات میتونم بگم هیچ برند خودروسازی به اندازه بنز قابل احترام نیست و تاثیر گذارو تاریخ ساز نبوده در این صنعت و بی ام و خیلی راه داره تا بنز بشه.

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. OMID

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2171 ديدگاه)

        آرمان اکانت جدید مبارک
        نصف اکانتای پدالو قشنگ تصرف کردی

    2. AMG

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (53 ديدگاه)

      خدا رو شکر رشوه های دایملر باعث آسیب مستقیم به جان و مال مردم نشد بر خلاف سایر شرکت ها که نقص های فنی و… محصولاتشون مشکلات فراوانی به بار اورد البته که من نمیخوام کار زشت دایملر رو توجیه کنم …

    3. مزدا

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      خوشحالم رالف نادر مُرد و با پراید آشنا نشد!!
      ولی خدایش این عیب و ایرادهای که از ماشین ها گفتن پیش خودروسازهای ما بگن خودروسازها کلی مخندند و میگن فراخوان کیلو چنده

  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    جنرال موتورز و‌ فورد، پرچمدار رسوایی ?⁦☹️⁩

    1. Elmiraj

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3191 ديدگاه)

      خب طبیعیه شرکتهای بزرگ مشکلات بزرگ هم داشتن……
      جنرال‌موتورز از سال ۱۹۳۱ تا سال ۲۰۰۸ به مدت ۷۷ سال پیاپی بزرگترین و با ارزش ترین خودروساز جهان بود…!!!!!!!

  3. امیر

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2958 ديدگاه)

    فورد چقد مشکل داشت!!!!!
    رشوه دایملر هم عجیب بود واقعا
    درکل بسیار جالب و مفید بود

  4. Abbas

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    همه ی این رسوایی ها در مقابل صنعت لگن سازیه ما به اندازه ی یه سر سوزنم نی،هرچی که باشه اینا دارن بزرگترین خودروهای جهان رو تولید میکنن(حرف من رو با دفاع ازشون اشتباه نگیرین)،اونوقت وطنیای ما علاوه بر اینکه ۱۰۰۰ برابر این گندکاریا و قتل عام ها رو انجام میدن هنو از تولید یه ماشین درست و حسابیم بر نمیان،حداقلش اونجا یکی هس یقشونو بگیره،اینجا چی؟اون بالاییام بدتر تو این قتل و عام ملت باهاشون همکاری میکنن

  5. MAHDI

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    من این مطلب رو قبلا خوندم.که البته جایگاه بزرگ ترین رسوایی صنعت خودرو رو مشکل ایربگ های تاکاتا زده بودن!!!!!

    1. Sajjad

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1868 ديدگاه)

      اون که فاجعه بود

  6. OMID

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    نخونده اومدم بگم چه مطلب جالبی ?

  7. Hamid...Audi

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (713 ديدگاه)

    هر دم از باغ بری می‌رسد …
    ماشالا همه پاشون گیره

  8. s.m

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینا ایرانخودرو و سایپارو ندیدن به اینا میگن رسوایی.250 میلیون دالار واسه صندوق 206 خرج کردن!

  9. مهردادكمال

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    یه گزارشم از سایپا و ایران خودرو بزارین مثلا اتیش سوزی پژو ۴۰۵

  10. رضا

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (29 ديدگاه)

    هرچی قتل و نقص عضو بوده جنرال موتور و فورد زحمتشو کشیدن
    منتظر دستاورد های جدیدشون هستیم

  11. Elmiraj

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    بر طبق آمارهای رسمی ارابه های مرگ ایران‌خودرو و سایپا سالانه ۱۸۵۰۰ کشته و بیش از ۵۰ هزار نفر را مجروع می کنن…!!!!
    .
    پدال اینو به عنوان بزرگترین رسوایی از آغاز پیدایش انسان تا به امروز درج کن….

    1. نوید جهرمی

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      مردم که بد رانندگی نمیکنن. جاده ها هم ایمن و بی مشکل

  12. احمدرضا

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    ولی پیشرفت خودروسازی رو میتونیم ببینیم تا چند سال پیش کشته ها واسه ی یه مشکل
    80 تا 100 نفر بوده والان قبل از هر حادثه ای ماشینارو فراخوان میدن اینطوری درس میگیرن
    و پیشرفت میکنن

  13. arash

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان وقتی درباره امریکا و صنعت انجا صحبت میکنند باید بدانند که امریکا کشوری عجیب و پر از تناقض است در بحبوبه جنگ ویتنام اعلام میکردند که احتمال کشته شدن یک فرد در یکی از 10 شهر بزرگ آمریکا در اثر تیراندازی بیش از احتمال کشته شدن درخط مقدم جنگ با ویت کنگها میباشد. ضمنا بنظرم دقت دستگاههای دولتی و غیردولتی مستقل را نشان میدهد که چه موشکافانه مسائل را بررسی میکنند و اصلا ما نباید خودمان را با آنها مقایسه کنیم من خودم در سال 1377 پراید نو از سایپا خریدم که بشدت بوی بنزین از آن می آمد و خودم با کمی دقت دیدم مثل شیرآب خراب از زیر یکی از قطعات داره بنزین چکه میکنه مکانیک آشنا بمن گفت فقط شانس آوردی عمرت بدنیا بود و خدا به خودت و خانواده رحم کرد تازه حالا باید افسوس آن زمان را بخوریم چقدر انسان بیگناه در آتش سوزی پژو 405 زنده زنده کباب شدند بعدا مسئولین خودروسازی با غرور گفتند اینها قبل از اینکه از سوختن درد بکشند در اثر کاهش اکسیژن بیهوش و خفه شدند.

    1. بهراد

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (754 ديدگاه)

      یه توصیه به دوستان ، هیچوقت فیلتر بنزین فلزی رو ماشینتون نندازین. چون اون مال ماشین خارجیه که همه چیش درسته و اتصالی نداره.
      خودرو های ما از کارخونه مشکل دارن حالا خودمونم یه سیستم و CNG بیرون نصب می کنیم (هر چی باشه فابریک ماشین رو تغییر میدیم.و ممکنه جرقه بزنه.یه مکانیک قدیمی بنز به رفیقمون نشون داد فیلتر پلاستیکی یه جوری طراحی شده وقتی آتیش میگیره مچاله میشه و مسیر بنزینو میبنده نمیزاره آتیش از باک به موتور یا برعکس برسه.فقط برند خوب بگیرین بعضا چسباشون ول می کنه و فیلتر باز میشه.
      یه توصیه هم به دوستان 206 سوار و کساییه که ترمز عقبشون دیسکیه و رینگ اسپرت دارن، موقع بنزین زدن سعی کنین سرریز نشه چون دیسک گرمه اگه یه قطره کوچیک هم بپاشه روش باعث میشه کل باکی که پر کردین آتیش بگیره اینم در نظر بگیرین که کپسول آتش نشانی تو پمپ بنزین ها با مواد درست پر نمیشه و بعضا فقط برچسبشون عوض میشه.حتما تو ماشینتون داشته باشین و قبل شارژ خودتون خالیش کنین.
      هر جا هم نازل پمپ بنزین قطع کرد دیگه ادامه ندین مخصوصا تابستون تا خرخره پر نکنین!!!

      1. Seyed AMG

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (53 ديدگاه)

        دمتون گرم اقا بهراد
        جز کامنت های برتر پدال تو ۲ سال اخیر ??

  14. M3csl

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (93 ديدگاه)

    جالبترین نکته در آخرین مورده
    که مربوط ب رسوایی جنرال‌موتورز ه
    اینکه دستگاه قضایی دو برابر غرامت بیشتری نسبت ب اون 124 تا خانواده ک فوتی دادن و دیگرانی ک مصدوم شدن گرفتن،،
    یعنی جان و مال یک عده دیگه ب فنا بره اما دستگاه قضا دوبل اونا پول بگیره از اون قانوناس،،،
    دستگاه قضایی اونام آرررره،،،،

  15. Omid622

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    از اون مطالب پداله
    که متعصبان خودرویی رو به جان هم می اندازه
    آخه چه کاریه
    همگی میایم بیام پدال از مطالب و بررسی ها و عکس های خودرویی لذت ببریم
    نه اینکه یکی بگه فقط ماشین آمریکایی اونم به خاطر قیمت کم
    یکی بگه فقط ژاپنی فقط به خاطر کم استهلاک
    یکی بگه آلمانی به خاطر لوکس و پرستیژ
    از اون بدتر مورد مشاهده شده که به سوپر اسپرت ها و هایپرکاره هم رحم نکردن ومخاطبان پدال این ماشین هارو مورد حجمه حملات خودشون قراردادن
    یکی میگه لامبو فلان یکی میگه فراری بهمان
    واقعا همه سازندگان ماشین ها قابل احترام هستن
    از این دوئل جنگ لفظی پدال هیچی هاید ما ها نمیشه
    خواهشن کوتاه بیایین

  16. MjM

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (740 ديدگاه)

    رسوایی؟! هه… پیش جنایاتی ک مافیای خودروسازی تو ایران انجام دادن اینها خدمت ب بشریت محسوب میشن!

  17. Farzad

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    رسوایی میخواین فقط پراید .

  18. ADAK

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    جریان شتاب‌گیری ناخواسته‌ی خودروهای تویوتا را درسن نفهمیدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا