فرمول معمول برای ارائه یک مدل سابکامپکت به این صورت است: ترکیب یک قیمت اولیه پایین با هزینههای مالکیت کم و اضافهکردن شرایط راحتی کافی و کارآیی مناسب برای جذب خریداران. فرمولی که چندان فریبنده نیست، ولی در کنار برخی استثناها، برای دههها در این کلاس خودرویی حکمفرما بوده است. البته خوشبختانه یک دوره جدید دیگر در پیش روی ما قرار دارد؛ جایی که استایل، بهینهسازی و لذت واقعی رانندگی، کیفیت گزینههای موجود در بین سابکامپکتها را افزایش میدهند. در ادامه، مدلهای موجود در این کلاس را بررسی میکنیم.
۱۳) میتسوبیشی میراژاین مدل پایه هاچبک ۴ در، رنگ خود را مستقیماً از جعبه آبنباتها گرفته و دارای یک گارانتی طولانیمدت و حداکثر مصرف جادهای ۵/۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. میراژ قابلیت مانور بالایی دارد و با وزن یک تُن، به راحتی میتوان آن را هدایت کرد. در این خودرو، موتور ۱/۲ لیتری سه سیلندر با قدرت ۷۴ اسببخار میتواند با یک گیربکس ۵ دنده دستی و یا یک سیستم CVT همراه شود، ولی در هیچیک از این حالتها، نباید انتظار چندانی از عملکرد آن داشت. در واقع، میراژ یکی از معدود خودروهایی است که باعث میشود محدودیتهای سرعت در جادهها منطقی جلوه کنند. استفاده از تریم «پیانو بلک» بر روی کنسول وسط، گوشهای از تلاش میتسوبیشی برای ایجاد یک کابین مناسب است؛ ولی در عین حال، عدموجود تکیهگاه دست در وسط و استفاده فراوان از پلاستیکهای سخت، شرایط را ناامید کننده میکنند. همچنین عدماستفاده از فرمان تلسکوپی، موقعیت راننده را با مشکل روبرو میکند. میراژ، همانند غذاهای فستفود، ارزان تمام میشود، تظاهر به چیزی غیر از خود نمیکند و وظیفه خود را به انجام میرساند. ۱۲) نیسان ورسا
ورسا برای عنوان «ارزانترین خودرو در امریکا» ساخته شده است؛ بنابراین اگر یک خودروی نو و ارزان میخواهید، نیسان آن را برای شما آماده کرده است. در این سدان، واقعاً مواد با کیفیت پایینی به کار رفتهاند. البته موتور ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۹ اسببخار، با اینکه شتاب کُندی دارد، ولی مصرف سوخت مناسبی فراهم میکند. مدلهایی از نیسان ورسا که با سیستم گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته همراه هستند، مصرف سوختشان برابر ۵/۸۸ لیتر در بزرگراه تخمین زده شده است. این در حالی است که مدلهای با گیربکس ۵ دنده دستی، لذت نسبتاً بیشتری در رانندگی دارند. ورسا برای مدل ۲۰۱۵، برخی المانهای «سنترا»، از جمله جلوپنجره و چراغهای جلوی جدید، روشنایی LED برای نشانگرها و ارتقای طراحی داخلی دریافت کرده است؛ ولی بزرگترین نقطه قوت ورسا هنوز فضای جادار موجود در صندلیهای عقب و صندوق عقب است. در هر حال، نیسان ورسا هنوز هم یک گزینه برای داشتن یک خودروی نو و ارزان برای کسانی است که در غیر این صورت، باید به سراغ یک خودروی دستدوم بروند. ۱۱) نیسان ورسا نوت
طراحی زیبا، فضای جادار در صندلیهای عقب و مصرف سوخت بسیار پایین، البته باز هم چیزهایی نیستند که بتوانند باعث جذابیت فوقالعاده برای ورسا نوت شوند. موتور ضعیف ۱/۶ لیتر چهار سیلندر در این خودرو، قدرتی به میزان ۱۰۹ اسببخار تولید میکند و میتواند با هر کدام از سیستمهای انتقال قدرت ۵ دنده دستی یا CVT همراه شود. در مورد لذت رانندگی در ورسا چیز خاصی نمیتوان گفت، ولی به جای آن، به لطف یک سیستم تعلیق نرم، رفتار با متانت آن در بزرگراهها به چشم میآید. مطابق گفته نیسان، در ورسا نوت SR مدل ۲۰۱۵، غربیلک فرمان از فرمان موجود در مدل مسابقهای 370Z الهام گرفته شده است. ولی در عمل، شاید هیچ نشانهای مبنی بر این موضوع مشاهده نشود. ۱۰) فیات ۵۰۰
مدل کوچک ۵۰۰ از فیات، یکی از بانمکترین خودروهایی است که تا به حال دیدهایم و در همین حال، ارزانترین مدل ایتالیاییای است که در بازار وجود دارد. در همین حال، با پیشرانه ۱۰۱ اسببخار حاصل از یک موتور چهار سیلندر، یکی از کُندترین خودروها نیز محسوب میشود. البته خوشبختانه، یک مدل توربو با قدرت ۱۳۵ اسببخار و همینطور یک مدل مسابقهای ۱۵۷ اسببخار ۵۰۰ آبارث نیز میتوان انتخاب کرد. در همین حال، کسانی که به دنبال استایل بهتر در خودروی خود هستند، می توانند به سراغ مدل کابریو با سقف نرم و یا بسیاری دیگر از مدلهای ویژه با طراحی ظاهری بهتر بروند. ۹) کیا ریو
ریو طراحی بسیار خوبی دارد، مجهز است و یک سدان یا هاچبک چهار مقرونبهصرفه در زمینه مصرف سوخت است؛ ولی به عنوان یک خودرو در زیر پای یک راننده، هیچگونه جذابیتی ندارد. موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر قدرتی معادل ۱۳۸ اسببخار تولید میکند و با استفاده از یک گیربکس ۶ دنده دستی یا یک سیستم کُند ۶ سرعته اتوماتیک، چرخهای جلو را به حرکت در میآورد. همچنین سیستم فرمان مبهم و سردرگم نیز کمک زیادی به تصاحب دلهای علاقهمندان به اتومبیل نمیکند. در همین حال، کیفیت ساخت، از جمله نقاط قوّت این خودرو است. این موضوع در کنار یک کابین بهینه، مجموعه تجهیزات استاندارد و آپشنهای راحتی در دسترس، ارزش بسیار خوبی برای «ریو» ایجاد کرده است. ۸) اسمارت فورتو
مدل خپل و بامزه فورتو، خودرویی است که برای شهر ساخته شده است، ولی در عین حال، رانندگی با آن در یک جاده بادگیر میتواند لذتبخش نیز باشد. موتور توربوی سه سیلندر که در عقب قرار گرفته، قدرتی به میزان ۸۹ اسببخار دارد و میتواند با هر کدام از سیستمهای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی همراه شود. ابعاد کوچک این خودرو، به راننده اجازه میدهد که آن در مکان ممکن پارک کند و دایره گردش ۶/۹۵ متری آن، قابلیت مانور بینظیری برایش ایجاد کرده است. در مدل جدید فورتو، با این که طول کلی خودرو همچنان ثابت مانده، ولی عرض آن حدود ۴ اینچ (۱۰ سانتیمتر) اضافه شده و بنابراین جای برای دو سرنشین چهارشانه باز شده است. صندلیها راحت هستند و داشبورد نیز با اینکه هنوز نکات ضعفی در خود دارد، ولی اندکی از سردرگمیاش کاسته شده است. ارتفاع بلند بدنه باعث ایجاد حس جادار بودن و فضای مناسب برای راننده و مسافر شده است، ولی با این حال، همچنان که نباید هم چندان انتظار داشت، فضای صندوق عقب محدود است. در هر صورت، اسمارت فورتو ۲۰۱۶ با توجه قابلیتش در پارکینگ و مانورها، هیچ همتایی ندارد. ادامه دارد…
احسان(احسان)
۱۲ مهر ۱۳۹۴منظور از اینکه ما در دوران جدید قرار داریم به هیچ وجه فکر نکنید منظور ایران بوده.انقدر که ما ایرانی ها ، ملت و دولت ، تو گذشته ها موندیم که سخن از عصر جدید برامون تعجب اوره و هراس انگیزه.هنوز از فرهنگ و تعصبات اجتماعی گرفته تا بحث اقتصاد و محیط زیست و بقیه اصول زندگی در چند دهه قبل گیر افتادیم و میترسیم به چیزای جدیدتر فکر کنیم چون عزت نفس جمعی پایینی داریم و این یادگار و میراث گذشتگان ماست.
مثل اینکه خودروسازی ما تصویر درستی از زندگی ماست:
فقط حرف حرف حرف… قول میدیم و عمل نمی کنیم.از اینکه بازیگرای جدیدی وارد زندگی بشن می ترسیم و به اسم غیرت و حراست و محافظت خودمون و خانوادمون و عزیزترین افراد زندگمیون رو به بدترین شکل ممکن محدود و تنبیه می کنیم.به اسم میهن پرستی و خویشتن دوستی بجای اینکه خودمون رو بالا بکشیم ، دیگران رو تحقیر می کنیم . برای کسب سود بیشتر کمتر کار می کنیم و بیشتر از کار می زنیم و اسم این رو زرنگی میزاریم.برای بدست اوردن کاری پرسودتر به ارزتباط بسنده می کنیم تا جایی که حاضریم کسی رو که توانایی بیشتری نسبت به ما در انجام کاری داره بیکار کنیم بدون توجه به اینکه چه چیزی در انتظار این بی مسولیتی وجود داره.از رعایت قانون حرف می زنیم اما تا وقتی زور چماق و شلاق نباشه حتی حاضر به بستن کمربند ایمنی نیستیم.
این وضعیت زندگی روزمره ماست.پر از تعصبات و بی مسولیتی ها
سامورایی
۱۲ مهر ۱۳۹۴از نیسان بعیده بخاطر طراحی ورسا
خیلی بیریخته
Nissan...Japan
۱۲ مهر ۱۳۹۴در عوض طراحی ورسا نوت خیلی به دلم نشست.یه خودروی جمعو جور جوان پسند شهری.
Archi KHAN
۱۳ مهر ۱۳۹۴سامورایی جان ، فقط 12هزار تا قیمت داره ها ؟!!!!!
نسبت به قیمت اش خیلی خوبه
سامان اذری
۱۲ مهر ۱۳۹۴فکنم امسال هوندا سویک جدید بتونه مقام اول رو بدست بیاره
حسم اینو میگه
hamid
۱۲ مهر ۱۳۹۴من 3ساله کیا ریو دارم 65000 کارکرد هیچ مشکلی واسم به وجود نیاورده تو این مدت فقط روغن فیلتر عوض کردم نسبت به قیمتش کنده ولی پا به پای مگان 1600 لنسر 1600 میره.ارزشه 105 میلیون پلاک ملی نداره در کل هیچ خودرویی تو ایران قیمت گذاری خوبی نشده.ولی منطقه ازاد فول 50 تا 55 تومن ارزشه خرید داره
AMIR
۱۲ مهر ۱۳۹۴چرا بنز کلاس a با پژو 208 باهیوندای i30
نبودند
RETOLEX
۱۲ مهر ۱۳۹۴برترین خودروهای جمع و جور (قسمت اول)
ادامه دارد…
فک نکنم a class تو این لیست جایی داشته باشه
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۲ مهر ۱۳۹۴مرسدس آ کلاس ساب کامپکت محسوب نمیشه
احمد باقری
۱۲ مهر ۱۳۹۴به نظرم نیسان ورسا انتخاب خوبی میتونه باشه.
محمد
۱۲ مهر ۱۳۹۴کاش قیمت ها رو هم درج میکردید
امیرحسین
۱۲ مهر ۱۳۹۴من نیسان ورسا نوت و فیات 500 رو میپسندم.بنظرم فیات 500 با موتور 138 اسبی میتونه بازار خوبی تو ایران داشته باشه.بخصوص اینکه دختران ایرانی نسل جدید به شتاب و سرعت اهمیت میدن
Armin
۱۲ مهر ۱۳۹۴عشق من میتسوبیشی ، طول عمر و کیفیت فنیش از همه بهتره
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۲ مهر ۱۳۹۴کلا تو این لیست اسمارتو عشقه
اصلا کاری با مدل هاشم نداشته باشی مهم نیست
این بشر اصلا بازار و فروش حالیش نیست
هرچی دوست داشته باشه میسازه!
خودش عشقی کار می کنه تیونر هاشم عشقی بار اومدن……
sina
۱۲ مهر ۱۳۹۴همین نیسان ورسا سدان که ارزون ترین ماشین تو امریکا بیاد ایران یه سری سوار میشن با اخم نگات میکنن..!!!
sunmartin
۱۳ مهر ۱۳۹۴کیا ریو با موتور 1.6 قدرت خوب 138 بدون توربو بدست آورده طراحیش عالی و در استرالیا و انگلیس و آمریکا فروش فوق العاده ای داشته امکانات و آپشن هاش هم در بین 9 خودروی معرفی شده کامل ترهست بهر حال خودروی بسیار ایمن اقتصادی و بدون یک ریال خرج هست ضمن اینکه دندهاش اصلا کند نیستن و نمیدونم روی چه حسابی این موضوع قید شده من یکیرهز بستگانم توی کیش الان دوساله اینخودرو داره هروقتم میرم خودم رانندگی میکنم واقعا به نسبت هم کلاس های خودش در سگمنت کامپکت خودروی خوبی هست اگه مافیای خودروسازی وجود نداشت بجای اقسام 206 و پراید و تی پا الان این خوردو باید درسطح خیابان ها با قیمت 35 نهایتا بود
Ali Reza
۲۴ مهر ۱۳۹۴همین که از پراید بهترن بسه!