امروزه خودروهای جمع و جور با توجه به تراکم شهرها و ترافیک و کمبود جای پارک و مقرون به صرفه بودن در سفرهای کوتاه درون شهری، مورد استقبال قرار گرفته اند. در قسمت دوم این مقاله، ادامه فهرست برترین خودروها در این کلاس را با هم مرور میکنیم.
![برترین خودروهای جمع و جور شهری](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/Subcompact-cars-2-526x321.jpg)
شخصیت اسپارک (جرقه)، بسیار آرامتر از عنوانی است که برای آن انتخاب شده، ولی با این حال، آنهایی که به دنبال یک رانندگی ساده در شهر هستند، از آن راضی خواهند بود. در این خودرو، برای انتقال قدرت ۸۴ اسببخار موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر دو گزینه گیربکس ۵ دنده دستی و سیستم CVT درنظر گرفته شده است. اسپارک در محیط شهر، سریع و چابک به نظر میرسد، ولی سیستم فرمان مبهم و کمدقت آن، باعث میشود که لذت رانندگی کمتری نسبت به رقیبان داشته باشد. در هر صورت، اسپارک با چهار در، یک «هاچ» و فضایی برای چهار سرنشین، خودروی مناسبی به نظر میرسد.
![2016 Chevrolet Spark](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/chevysparkreveal02-765x520.jpg)
![2016 Chevrolet Spark interior](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/2016-Chevrolet-Spark-interior-765x285.jpg)
هیوندای با ساخت خودروهای مقرونبهصرفه، کاربردی و حتی با طراحی جذاب، خود را به بازار شناسانده و مدل اکسنت، نمونهای کامل از این موضوع است. هیوندای که به فرمهای سدان و ۴ در هاچبک در دسترس قرار میگیرد، سطحی فراتر از میدان رقابت در این کلاس خودرویی به نمایش میگذارد. در این مدل، موتور استاندارد ۱/۶ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۳۷ اسببخار میتواند با هر کدام از سیستمهای گیربکس ۶ دنده دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک همراه گردد که در هر صورت، مصرف سوخت بسیار مناسبی خواهد داشت. در همین حال، یک گارانتی ۱۰ ساله / ۱۰۰ هزار مایل برای پیشرانه درنظر گرفته شده است.
![2015 Hyundai Accent](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015-accent-04-500x281.jpg)
![2015 Hyundai Accent Interior](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015-Hyundai-Accent-Interior-500x333.jpg)
در رقابت سختی که در این کلاس وجود دارد، تویوتا یاریس بسیار خوب ساخته شده، ولی در عین حال، گزینه چندان قابلتوجهی نیست. این مدل که به دو فرم ۲ یا ۴ در هاچبک در دسترس قرار میگیرد، طراحی تازه و امیدوار کننده تویوتا را به نمایش میگذارد و همینطور از سیستم اطلاعات و سرگرمی Entune استفاده میکند. از هر دو گزینه گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ سرعته اتوماتیک میتوان برای انتقال قدرت در یاریس به کار برد، ولی استفاده از گیربکس دستی برای بیرونکشیدن بیشترین لذت ممکن از موتور ضعیف ۱/۵ لیتری چهار سیلندر پیشنهاد میشود.
![2015 Toyota Yaris](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2015-toyota-yaris-se-f1-526x323.jpg)
![2015 Toyota Yaris](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2015-toyota-yaris-se-interior-876x535-526x321.jpg)
شورولت سونیک در مدلهای سدان و هاچبک، با طراحی عضلانی، سطح بالای امکانات و هندلینگ چابک و با عکسالعمل بالا، گزینهای جذاب در بین خودروهای حاضر در این کلاس است. سونیک دارای چهار سطح تریم، مجموعههای از رنگهای سرزنده و جوانپسند و دو گزینه پیشرانه است. موتور استاندارد ۱/۸ لیتری و موتور آپشن ۱/۴ لیتری توربو، هر دو قدرتی برابر ۱۳۸ اسببخار دارند، ولی موتور توربو منحنی گشتاور بسیار خوشایندتری دارد و گیربکس دستی نیز مکمّل آن است.
![Chevrolet Sonic RS](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2014-chevrolet-sonic-rs-sedan-F1-526x321.jpg)
![Chevrolet Sonic RS](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2014-chevrolet-sonic-rs-sedan-interior-526x321.jpg)
کوچکترین سدان و ۴ در هاچبک فورد، با داشتن عملکردی مناسب در مصرف سوخت، دینامیک رانندگی بسیار خوبی نیز در اختیار قرار میدهد. برای فورد فیستا دو گزینه برای پیشرانه در دسترس هستند؛ یک موتور استاندارد ۱۲۰ اسببخاری چهار سیلندر و آپشن موتور توربوی سه سیلندر با قدرت ۱۲۳ اسببخار. همچنین یک گیربکس ۵ دنده دستی به صورت استاندارد است و در همین حال، میتون از آپشن گیربکس پر سر و صدای ۶ سرعته اتوماتیک نیز استفاده کرد.
![Ford Fiesta](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2014-ford-fiesta-10l-sfe-ecoboost-hatchback-F1-526x321.jpg)
![Ford Fiesta](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2014-ford-fiesta-10l-sfe-ecoboost-hatchback-interior-526x321.jpg)
هوندا فیت ثابت کرده است که یک خودروی کوچک هم میتواند چیزی از خودروهای دیگر کم نداشته باشد؛ چرا به شکلی مناسب، صرفهجویی اقتصادی، تطبیقپذیری و حتی اندکی «شیطنت» را با یکدیگر ترکیب کرده است. موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر در این مدل، قدرتی به میزان ۱۳۰ اسببخار تولید میکند که برای انتقال قدرت میتوان از هر کدام از یک گیربکس ۶ دنده دستی به صورت استاندارد و یا یک سیستم CVT به صورت آپشن استفاده کرد. شاسی، کنترل بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهد، ولی سیستم ترمز، شرایط متوسطی دارد. همچنین فضای پای زیادی در صندلیهای عقب فراهم شده است و در همین حال، با جمعکردن صندلیها میتوان به فضایی برابر ۱۵۰۰ لیتر برای حمل وسایل دست یافت.
![2015 Honda Fit EX](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2015-honda-fit-ex-526x321.jpg)
![2015 Honda Fit EX Interior](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2015-honda-fit-ex-interior-526x321.jpg)
iA که در واقع یک مزدا ۲ در زیر یک پوسته دیگر است، با ظاهری زیبا و لیست بلند امکانات خود، کمتر میتواند به عنوان یک وسیله حمل و نقل ساده توصیف شود. موتور صرفهجوی ۱/۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۰۶ اسببخار در iA میتواند با یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک همراه شود و تجهیزاتی مانند سیستم ایمنی پیشبرخورد در سرعتهای پایین، قابلیت ارتباط بلوتوث و نمایشگر ۷ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، این خودرو تبدیل به گزینهای مجهز در کلاس خودروهای سابکامپکت میکنند.
![2016 Scion iA](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2016-Scion-iA-526x321.jpg)
![2016 Scion iA Interior](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/10/2016-Scion-iA-interior-526x321.jpg)
منبع: کار اند درایور
فرزاد
۱۳ مهر ۱۳۹۴فقط هیوندای!>….
farhad
۱۳ مهر ۱۳۹۴چند سالته
قطعا خیلی کم که جز ظاهر و اپشن چیزی رو نمی بینی خوش به حال کره ای ها با وجود نسل فعلی
Hsmed
۱۵ مهر ۱۳۹۴منظورش هوندا بود، اشتباه تایپی بوده ✍
ツ
سامان اذری
۱۴ مهر ۱۳۹۴دوستم یه فورد فیستا خریده بود هممون بهش با تمسخر میگفتیم این چیه خریدی شبیه تخم مرغه
یه روز گفت که من بشینم پشت فرمان
به مرگ خودم اصلا یه چیز دیگه ای بود صداش هندلینگش فرمان ترمز کلا همه چیزش عالی بود حتی وقتی تو چاله های خیابان می افتاد ماشین مکم بودنش رو به ادم گوشزد میکرد
من به کلی نظرم راجبش عوض شد
فورد
۱۳ مهر ۱۳۹۴یکی از یکی زیبا تر ولی بنظر من هوندا و فورد از بقیه بهترن در کل تو دنیا این جور ماشین هارو برای ادم های کم بضاعت درست می کنن ولی بیاد تو ایران میشه خودرو های لوکس با قیمت نجومی
حسین
۱۳ مهر ۱۳۹۴۴تا از ۱۳تا ماشین در ایران موجود هست!
بچه ها تو رنج ۳۰، ۴۰ تومن چی خوبه؟
پارس الایکس، آوانته دست دوم، مگان۲۰۰۶؟
mohsen
۱۳ مهر ۱۳۹۴سعی کنید به چینی پول ندید این چینیا که میخرن میتونم بگم بعد چند سال تلفات بدی میدن امیدوارم محدودیت ها رفع بشه و پای این لجن خورا جمع شه
ولی چی بگم الان ایرانیام خیلی بدن پرسیا مدل 90 یکی از دوستان 3 بار موتور باز کرده پرشیا مدل 87 ما که خیلیم میرونیم 190 هزار تا کار کرده یه بارم موتورش دست نخورده ترمز های اون مثلا ABS من یه بار نشستم توبه کردم تا محکم ترمز نگیری نمیگیره یواش میگیری پدالش تا ته میره ماشین بعد چند ثانیه حالیش میشه ترمز کردی ولی ماله ما ترمزاش حرف نداره نسبت به خودش حالا قبلنا که وقت ازاد زیاد بود وقت میکردم بهش برسمو زیاد از هم نپاشه ولی خوب تمیز نروندیم تو خاکی زیاد استفاده کردیم 3 بار کمکاش کاملا عوض شده و اتاقش به صدا افتاده
در کل میتونم بگم بعد مدل 89 ایرانی خوب نیس حالا تو این ماشینا هم که گفتید 40 میلیون مگانو فکر کنم با جرثقیل گذاشتن نمایشگاه بعد خرید خرجش باز میشه یه خوردم پس انداز کنید انتخاب های بهتری شاید داشته باشید
حسین
۱۴ مهر ۱۳۹۴ممنون آقا محسن
سامان اذری
۱۴ مهر ۱۳۹۴یه هیوندای ورنا خیلی تمیز رو میتونی 27 ال30 تومن بخری خیلی از ایرانی ها بهتره
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۴فقط اوانته
محمد
۱۴ مهر ۱۳۹۴ال نود همین…بقیه ماشینا بی کیفیتن یعنی اشغالن..بخری پشیمون میشی همش باید خرجشون کنی…بازم به مرام ال نود که توکیفیت یه پله بالاتره.مگان تمیز باشه عالیه.ی ماشین جدیدشرکت نگین خودرو اورده…حدود70تومن…پول داری اون رو بگیر..ماشین روز اروپا..رنوسیمبل…به تموم ماشینا داخلی وچینی ارزش داره
فقط کیفیت وایمنی مدنظرت باشه همین
حسین
۱۴ مهر ۱۳۹۴ممنون از همه
sina
۱۳ مهر ۱۳۹۴کابین هوندا فیت انگار کاکپیت هواپیماس!
mostafa
۱۳ مهر ۱۳۹۴همه ی این خودرو ها نمونه فولشون تو مناطق ازاد زیر 60 میلیون تومن هستش که اکثرن ریو اکسنت یاریس میخرن به خاطره دسترسیه راحت به قطعات و فروش راحت.هوندا و فورد خیلی خوبن ولی فروشش خیلی سخته اینجا کمتر کسی سراغش میره
mostafa
۱۳ مهر ۱۳۹۴در جوابه اقا حسین بگم واقعا تو ایران سخته تو این قیمت ماشین خوب پیدا کرد.اوانته ها معمولا کار کردشون بالاست خطریه مگانم تمیز موتور 1600 دنده دستی بیس میشه گیر اورد اونم ممکنه تو مدته کوتاه زیاد به خرج بیوفته اگه 60 داشتی مزدا 3 انتخاب خوبی بود ماشینه صفرم جک خوبه که از تولیدات داخلی هم خوشگلتره هم بهتره
Lambo
۱۳ مهر ۱۳۹۴دوستان 1 سوال ولکس گلف نمیتونست تو این لیست باشه ??!
تاوریل الف
۱۳ مهر ۱۳۹۴نه گلف در این کلاس نیست پولو یا آپ در این لیست قرارمیگیرن
احمد باقری
۱۳ مهر ۱۳۹۴تویوتا یاریس، بهترین نیست، ولی فکر کنم مقرون به صرفه ترین باشه.
امیرحسین
۱۳ مهر ۱۳۹۴من فورد فیستا و هوندا فیت رو دوست دارم.هاچ بک باید توانایی حرکتی بالایی داشته باشه تا کوچکی اتاق رو جبران کنه و دارنده ماشین رو راضی نگه داره
امیر
۱۳ مهر ۱۳۹۴دوستان بمب خبری اقایون هم مشخص شد.سورن با موتور توربو و ۱۰تومن اضافه قیمت.خدا شفا بده.واقعا متاسفم
Xman
۱۶ مهر ۱۳۹۴ینی واقعا حیف اسم توربو! اگه بوگاتی بفهمه سورن توربو داره درجا فراخان میده تمام450 دستگاه رو میارن و توربو هاشو میکنه میزارن تو موزه!!!!!!!!!
وحید
۱۳ مهر ۱۳۹۴قطعا فورد فیستا
و تویوتا یاریس
سارا
۱۳ مهر ۱۳۹۴واقعآ لیست جالبی بود یعنی هر چقدر میخوندم میگفتم خب از این که بهتر نداریم بعد میدیم آره داریم :D به نظرم فورد فیستا و هوندا فیت از همه بهترن از سایون شناختی ندارم اما یه جور نا آشنایی بود ظاهرش
Hamid...Audi
۱۴ مهر ۱۳۹۴سایون هم زیر مجموعه تویوتا محسوب میشه…ماشین بسیار خوب و کم استهلاکی هستش.
Archi KHAN
۱۳ مهر ۱۳۹۴و باز هم نمایندگان امریکا خودنمایی میکنن …
me84
۱۴ مهر ۱۳۹۴اول هوندا
دوم فورد
سوم تویوتا
چهارم اسپارک
luis
۱۴ مهر ۱۳۹۴بازم تویوتا موتور کورپریشن( سایون) در صدر خسته شدیم به خدا اینقدر تویوتا موتور اول شد .
Xman
۱۶ مهر ۱۳۹۴چقدم همه باهات موافقن!
RETOLEX
۱۴ مهر ۱۳۹۴یاریس و ia
پرچم تویوتا بالاست.
این یعنی تویوتااااااا . در هر کلاس بهترین
ALiHidden
۵ آبان ۱۳۹۴نمیدونم چرا اصن از خودروی کوچیک خوشم نمیاد…
اما اگه بین اینا میخواستم چیزی وردارم قطعا یاریس ورمیداشتم یا اسپارک