برای طرفداران خودرو و عشاق ماشین، دنیای سوپراسپرتها همواره بسیار جذاب و هیجانانگیز بوده است تا جایی که هرچند بسیاری از دوستداران خودروها توانایی خرید سوپراسپرتها را ندارند اما حتی خواندن مشخصات فنی و دیدن تصاویر این ماشینها نیز برای آنان لذتبخش است. حال اما طی چند وقت اخیر، جذابیت دنیای سوپراسپرتها بسیار افزایش یافته است زیرا طی حدود یک سال گذشته همواره سوپراسپرتهای جدید و فوقالعادهای با فواصلی کوتاه از هم معرفی شدهاند که هواداران را بیشازپیش به وجد آوردهاند. به همین دلیل این سؤال پیش میآید که بهترین سوپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است و میخواهیم در این مطلب به این سؤال پاسخ دهیم ولی قصد نداریم این سوپراسپرتها را بهطور عملی و حرفهای باهم مقایسه کنیم بلکه پاسخ این سؤال را در قالب یک نظرسنجی ساده به شما واگذار میکنیم اما پیش از آن، شرکتکنندگان این رقابت بزرگ که شامل پنج نمونه از برترین و جدیدترین سوپراسپرتهای حال حاضر دنیا میشود را بهطور کوتاه و اجمالی معرفی خواهیم کرد.
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۵۱۹ کیلوگرم |
قیمت | ۲۸۰,۰۰۰ دلار |
نسخهٔ استاندارد لامبورگینی اوراکان سوپراسپرت چندان جدیدی نیست چراکه این مدل در سال ۲۰۱۴ بهعنوان جایگزینی برای مدل گالاردو معرفی شد ولی ما در این رقابت با مدل اوراکان پرفورمانته کار داریم که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد. این مدل از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی نسخهٔ استاندارد استفاده میکند اما خروجی آن به ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده اما بااینحال اوراکان پرفورمانته هنوز هم ضعیفترین خودروی این جمع محسوب میشود. البته نباید فراموش کرد که اوراکان تنها خودروی تنفس طبیعی این رقابت است. از سوی دیگر، در قسمتهای مختلف پرفورمانته از کامپوزیت فیبر کربنی جدیدی استفاده شده که ابداع خود لامبورگینی است و از این طریق وزن خودرو کاهش پیدا کرده است. اوراکان پرفورمانته با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه در پیست نوربرگرینگ توانست برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی این پیست را بنام خود ثبت کند.
پورشه ۹۱۱ GT2 RS
ترکیب | موتور عقب |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۷۵ کیلوگرم |
قیمت | ۲۹۴,۲۵۰ دلار |
پس از انتظاری طولانی، پورشه نهایتاً در فستیوال گودوود سال ۲۰۱۷ قویترین، سریعترین و بهترین عضو خانوادهٔ نسل کنونی ۹۱۱ یعنی مدل GT2 RS را رسماً رونمایی کرد. نسل جدید GT2 RS از همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی مدل ۹۱۱ توربو S استفاده میکند اما در این پیشرانه تغییراتی مثل استفاده از توربوشارژرهای بزرگتر انجام گرفته و بنابراین حالا خروجی آن به ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. همچنین درحالیکه در مدل توربو S قدرت موتور به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند، در GT2 RS تمامی نیروی عظیم پیشرانه صرفاً به چرخهای عقب منتقل میگردد تا هیجان رانندگی با این هیولا دوچندان شود. ۹۱۱ GT2 RS در جهنم سبز نیز کولاک کرد و با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۴۷ ثانیه و با مغلوب کردن لامبورگینی اوراکان پرفورمانته، رکورد سریعترین خودروی تولیدی نوربرگرینگ را از آن خود نمود.
شورلت کوروت ZR1
ترکیب | موتور جلو |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
تنفس | سوپرشارژ |
قدرت | ۷۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۵.۶ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۶۶۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۲۲,۰۹۵ دلار |
همانند GT2 RS، مدل ZR1 هم قویترین و سریعترین نسخهٔ کوروت محسوب میشود. نسل جدید این هیولای آمریکایی برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی ۲۰۱۷ رونمایی شد. کوروت ZR1 در زیر کاپوت خود نیروگاهی ۶.۲ لیتری V8 را پنهان کرده که در اصل همان موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ مورداستفاده در مدل Z06 است اما تغییراتی در این موتور ایجاد شده که ازجملهٔ آنها میتوان به استفاده از سوپرشارژر بزرگتر اشاره کرد؛ بنابراین حالا این موتور در ZR1 قدرتی برابر با ۷۵۵ اسب بخار و گشتاور خیرهکنندهای معادل ۹۷۰ نیوتن متر تولید میکند. بدین ترتیب کوروت ZR1 قویترین و همینطور ارزانترین سوپراسپرت این جمع محسوب میشود؛ اما علاوه بر افزایش قدرت موتور، پرچمدار خانوادهٔ کوروت به تجهیزات آئرودینامیکی فراوانی هم مجهز شده تا برای رقابتی همهجانبه با سوپراسپرتهای اروپایی آماده شود. این در حالی است که برخلاف رقبا، پیشرانهٔ کوروت در قسمت جلوی آن قرار دارد.
فراری ۴۸۸ پیستا
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۳.۹ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | ۷۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۷۴ کیلوگرم |
قیمت | ۳۵۰,۰۵۰ دلار |
مانند دیگر سوپراسپرتهای این لیست، فراری هم چندی پیش نسخهٔ قدرتمندتری از مدل ۴۸۸ خود را با نام ۴۸۸ پیستا معرفی نمود تا از قافلهٔ سوپراسپرتهای فوق عملکردی عقب نماند. این سوپراسپرت ایتالیایی که جدیدترین عضو این جمع محسوب میشود و در اصل جایگزینی برای مدل ۴۵۸ اسپشیاله به شمار میرود، در سینهٔ خود همان موتور ۳.۹ لیتری V8 توئین توربوی ۴۸۸ استاندارد را پنهان کرده که البته حالا با تغییراتی خروجی آن به ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور رسیده و قویترین پیشرانهٔ هشت سیلندر تاریخ فراری محسوب میشود؛ اما علاوه بر این، در ۴۸۸ پیستا تغییرات آئرودینامیکی هم صورت گرفته که داونفورس آنرا نسبت به نسخهٔ استاندارد ۲۰ درصد افزایش داده است. این در حالی است که وزن جدیدترین ساختهٔ مهندسان مارانلو حدود ۹۰ کیلوگرم کاهش داشته است تا اصلاحات و بهینهسازیهای ۴۸۸ پیستا تکمیل گردد. البته این ویژگیها ارزان به دست نمیآید بهگونهای که فراری ۴۸۸ پیستا گرانترین خودروی این رقابت محسوب میشود.
مکلارن 720S
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | ۷۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۳۳ کیلوگرم |
قیمت | ۲۸۸,۸۴۵ دلار |
در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ یعنی دقیقاً همزمان با لامبورگینی اوراکان پرفورمانته، مکلارن هم جدیدترین سوپراسپرت خود بنام 720S که جایگزین مدل 650S محسوب میشود را رسماً رونمایی کرد. البته برخلاف دیگر سوپراسپرتهای این لیست که همگی نسخههای ارتقاءیافته و قدرتمندتر از نمونههای استاندارد هستند، مکلارن 720S خود نمونهای اصلی و استاندارد محسوب میشود. 720S که نسل دوم سوپراسپرتهای مکلارن محسوب میشود، خودرویی کاملاً جدید است. این سوپراسپرت بریتانیایی از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که بر اساس همان موتور ۳.۸ لیتری V8 قبلی ساخته شده اما تغییراتی کلی در آن انجام گرفته بهگونهای که حدود ۴۰ درصد از قطعات آن کاملاً جدید است. نتیجهٔ این تغییرات، تولید ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور است. مکلارن همچنین به فکر کاهش وزن 720S هم بوده و به همین دلیل در آن از ساختاری فیبر کربنی به همراه بدنهای آلومینیومی استفاده کرده است.
حال با توجه به معرفی کوتاهی که از هریک از این پنج سوپراسپرت برتر دنیا به عمل آمد و با بررسی مشخصات فنی و عملکردی آنها، به نظر شما از بین این خودروها، کدامیک شایستهٔ عنوان بهترین سوپراسپرت دنیا هستند و کدامیک از این سوپراسپرتها را برتر میدانید؟
[polldaddy poll=10032956]*منبع مشخصات فنی تمامی خودروهای این مطلب، سایت کارانددرایور است
مهدی
۲۸ خرداد ۱۳۹۷انتخاب من پورشه۹۱۱gt2 که عملکردخیره کننده ای درپیست وشتاب اولیه وثانویه ای داره
a
۱۸ دی ۱۳۹۷اگه دوباره اس وی جی دوباره زمان گیری کنه فکر کنم نتیجه متفاوت بشه
خسرو
۲۸ خرداد ۱۳۹۷باورم نمیشه پورشه اول نیست ?
Sajjad
۲۸ خرداد ۱۳۹۷اگه دستت خالی باشه کوروت بهترین انتخابه
چون از همه ارزون تره
البته من اگه حتی پول گرون ترین این لیست رو داشته باشم
کوروت رو انتخاب میکنم
MoNsTeR
۲۸ خرداد ۱۳۹۷از نظر من همه شون شایسته بهترین بودن رو دارن، چون هر کدوم نتیجه سالها تجربه و ساخت یک شرکت خودرو سازیه.
اما اگه خواسته باشم انتخاب کنم
حتماً فراری 488 پیستا رو انتخاب میکنم
چون خودم عاشق فراری هستم??❤️❤️❤️
سید
۲۸ خرداد ۱۳۹۷چقدر این لامبو خوووششششگله?
بابک
۲۸ خرداد ۱۳۹۷احتمالا پیستا سریعترین بین این چهار ماشین نیست ولی فکر میکنم در کل ماشین کاملتری هست مخصوصا وقتی تو تست گقتن سیستم تعلیق اسایش داره چون در اخر این ماشینها باید تو خیابوت رونده بشن و ارامش سرنشین لازمه
sina
۲۸ خرداد ۱۳۹۷انگار همه خوشگلیا رو جمع کرده باشی ریخته باشی رو لامبورگینی
AventadorSVJ
۳ تیر ۱۳۹۷اره لامبو بین همشون زیبا ترینه .
در ضمن بین همشون لامبو پیشرفته ترین سیستم ایرودینامیک رو داره.
Omid622
۲۹ خرداد ۱۳۹۷فقط تنفس طبیعی
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته اسپایدر ۱۰ سیلندر
البته رقبا هم خیلی قدرن اما صدای لامبو در بین اینا یه چیز دیگه ست
Aryan
۳۱ خرداد ۱۳۹۷قطعا فراری تو این لیست ی چیز دیگه اس
AventadorSVJ
۳ تیر ۱۳۹۷نظر هرکس یه جوره ولی مهم اینه که واقعا ماشین بهترین باشه .
بین اینا فراری بهترین موتور رو داره ولی لامبو بعد از موتور از همشون جلو تره (البته موتور لامبو تو کلاس خودش بهترینه منظورم تنفس طبیعی بودنه)
چون ایرو دینامیکش از همه بهتره ، تو پیست عملکرد بهتری داره ، از همه زیبا تره و……………
a
۱۸ دی ۱۳۹۷نمی دونم چرا لامبورگینی از توربو استفاده نمیکنه تا پوزه ی فراری رو به خاک بماله اگه از توربو استفاده کنه قدرت ماشین بالای 900 اسب میشه
دوج دیمون
۷ آبان ۱۳۹۸من که از همشون خوشم میاد ولی چرا باید این همه پول داد واسه این ماشینا در صورتی که میتوان باقیمت پاییین تر ماشین های پر قدرت تری خرید مثل دوج چلنجر دیمون که از همشون سریع تره میتونید سرچ کنید
Nismo
۳ آبان ۱۴۰۳فقط کوروت