فروش خودروهای کلاسیک سرعت بیشتری یافته و نیازی نیست که به علمی پیشرفته برای دانستن علت آن دست یافته باشید. در زمانی که خودروهای کلاسیک روز به روز بهای بالاتری پیدا میکنند، بسیاری از سرمایهگذاران و البته طرفداران فکر میکنند که زمان خرید فرا رسیده است. خصوصاً خودروهای کلاسیک اسپورت اغواکنندهتر هستند زیرا این پتانسیل را دارند که سرمایهی شما را با لذت رانندگی واقعی چندین برابر کنند.
در این زمانه برای هر بودجهای خودروی کلاسیک مناسبی پیدا میشود. در این نوشته ۱۰ خودروی کلاسیکی را معرفی کردهایم که دربرگیرندهی طیف بیشتری از علاقهمندان بوده است.
- جگوار E-Type
برای فهمیدن اثری که این خودرو در هنگام عرضه در سال ۱۹۶۱ ایجاد کرد باید به خودروهایی که عموم مردم در آن زمان سوار میشدند فکر کرد. در میان خیل عظیمی از خودروهای آستین، موریس و فورد،E-Type با استایلی بسیار زیبا و قول حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت خودرویی فوقالعاده بود.
انزو فراری E-Type را زیباترین خودرویی مینامد که تابهحال ساخته شده است. این خودرو در ابتدا از پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری استفاده میکرد که بعدها به پیشرانهی ۴.۲ لیتری و نهایتاً پیشرانهی مشهور ۱۲ سیلندر ۵.۳ لیتری مجهز گشت. تولید این خودرو سرانجام در سال ۱۹۷۵ متوقف گردید.
این خودرو به خاطر تکنولوژی بکار رفته و استایل خود جلوتر از زمان بود و سیستم تعلیق مستقل، فرمان راک اند پینیون مستقیم و ترمزهای دیسکی از ویژگیهای E-Type است.
- MGB
میزان دسترسی مردم به این خودرو و بهای آن موفقیت عظیم MGB را در انگلستان و خارج از آن تضمین نمود. در خلال سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰ بیش از نیم میلیون دستگاه از این خودروی نمادین ساخته و فروخته شد که بسیاری نیز به آمریکا راه یافتند.
این خودرو حتی در دههی ۶۰ نیست بهطور خاصی مدرن نبود اگرچه که ساختار مونوکوک آن نسبتاً پیشرفته محسوب میشد.MGB از پیشرانهی سری B 1800 سیسی با قدرت ۹۵ اسب بخار سود میبرد و ادعا میشد که در مدت ۱۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد.
این خودرو در ابتدا بهصورت رودستر دو سرنشینه در دسترس بود اما بعدها نسخهی کوپهی طراحیشده توسط پینین فارینا نیز به خط تولید اضافه شد. در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ نیز پیشرانهی قدرتمند ۶ سیلندر قابل سفارش بود و بعدها پیشرانه ۸ سیلندر نیز پیشنهاد شد.
- فراری ۲۵۰ جی تی
این خودرو که با نام ۲۵۰ جی تی کالیفرنیا اسپایدر نیز شناخته میشود قیمت بسیار بالایی داشته و یکی از کلاسیکترین خودروهای عصر حاضر است.
اولین نمونههای این خودرو با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳ لیتری در پیست مسابقه ظاهر شدند. نسخههای جادهای آن سه سال بعدتر به بازار آمدند. شاسی خودرو در نمونههای با فاصله بین محورهای کم و زیاد قابل سفارش بود.
خاصترین نسخهی فراری ۲۵۰ مدل ۲۵۰ GTO است که برای مسابقات جی تی تدارک دیده شده بود. بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تنها ۳۹ دستگاه از این مدل ساخته شد.
- AC کبرا
ایدهی قرار گرفتن پیشرانهی ۸ سیلندر قلدر آمریکایی در یک خودروی سنتی انگلیسی اولین بار توسط کارول شلبی مطرح شد. ایدهی ابتدایی او استفاده از پیشرانههای شورلت بود اما فورد به این ایده علاقهی بیشتری نشان داد و AC به گیربکس، پیشرانه و دیگر متعلقات آمریکایی مجهز گردید و در این کشور با نام شلبی کبرا به فروش رسید.
در ابتدا از پیشرانهی ۷.۵ لیتری در خودرو استفاده شد اما بعداً پیشرانهی مشهور ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری ظاهر شد. بعدها در سال ۱۹۶۵، برای اینکه کبرا در مسابقات بینالمللی جی تی شرکت کند پیشرانهی بلوک بزرگ ۷ لیتری فورد روی این خودرو نصب شد. برخی از این خودروها به عنوان مدلهای خیابانی نیز فروخته شدند.
این خودرو اگرچه یک مدل مسابقهای موفق بود اما آئرودینامیک ضعیفی داشت و مناسب سرعتهای بالا نبود. تولید شلبی کبرا در سال ۱۹۶۷ متوقف شد اما نسخهی خود AC که AC 289 خوانده میشد تا سال ۱۹۶۹ در انگلستان تولید شد.
- پورشه ۹۱۱
حقیقت کوچکی وجود دارد و آن اینکه ۹۱۱ های ابتدایی اصلاً ۹۱۱ نبودند. پورشه این خودروها را در ابتدا ۹۰۱ نامگذاری کرد اما پژو سیستم نامگذاری سهرقمی خود با یک صفر در وسط را ثبت کرده بود. پورشه دوباره فکر کرد و چون پیش از ۹۰۱ حدود ۱۰۰ خودرو فروخته بود نام آن را به ۹۱۱ تغییر داد.
پورشه ۹۱۱ به یک نماد تبدیل شده و طراحی پایهای آن برای چندین دهه تغییری نکرده است البته که تکنولوژی و کارایی آن روز به روز بهتر شده است. اولین نشانههای تغییر ۹۱۱ زمانی بود که سیستم تزریق مستقیم سوخت در این خودرو بکار گرفته شد و فاصله بین محورها نیز برای هندلینگی عالی طویلتر شد. البته نسخههای کاربراتور دار این خودرو از جمله کلکسیونیترین نمونههای پورشه هستند.
- فراری دیتونا
این خودروی کلاسیک در واقع اصلاً دیتونا نیست و خود فراری آن را به عنوان ۳۶۵ GTB/4 میشناسد. نام مستعار این خودرو به خاطر کسب هر سه رتبهی نخست در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونای سال ۱۹۶۷ به این خودرو داده شد.
قلب آهنین دیتونا که در جلو قرار گرفته نسخهی ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری است که ۳۵۲ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری ۵.۴ ثانیهای را به آن اعطا میکند و حداکثر سرعت خودرو نیز ۲۸۰ کیلومتر در ساعت است.
طراحی این خودرو که دماغهای طویل دارد توسط پینین فارینا صورت گرفت. حتی فراری نسخههای کم تعداد اسپایدر را نیز ساخت که هماکنون بهای بالایی دارند. تولید این خودرو در سال ۱۹۷۳ پایان پذیرفت.
- ب ام و ۵۰۷
باور این موضوع سخت است که ۵۰۷ از نظر تجاری موفق نبوده است. متأسفانه هزینههای ساخت خودرو بالا رفت و نزدیک بود که ب ام و ورشکست شود. در نهایت تنها ۲۵۰ نمونه از این خودرو ساخته شد که همین موضوع باعث شده تا ۵۰۷ به شدت کمیاب و کلکسیونی باشد.
ایدهی اولیه خوب بود: خودرویی با قیمتی در حدود ۵ هزار دلار که در جایگاهی بین مرسدس 300SL و خودروهای اسپورت ارزانتر انگلیسی قرار میگرفت. متأسفانه با گذشت زمان هزینههای مهندسی خودرو بالا رفت و ب ام و باید این خودرو را با بهای ۱۰ هزار دلار میفروخت که شکستی بزرگ برای ب ام و بود.
این خودرو از پیشرانهی ۸ سیلندر ۳.۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری استفاده میکند که به گیربکس ۴ سرعته متصل است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودرو نیز ۱۱ ثانیه اعلام شده بود.
- لوتوس Seven
این خودرو در ابتدا بهصورت یک خودروی کیت و به منظور استفاده از مزیت معافیت مالیاتی عرضه شد. ریشههای اولیهی خودرو به یک مدل مسابقهای تک سرنشینه که برای مسابقات فرمول ۲ طراحی گردیده بود بازمیگردد. مدلهای اولیه از پیشرانهی ۴۰ اسبی محبوب فورد استفاده میکردند. فقدان هیجان این خودرو با عرضهی مدل Super Seven در سال ۱۹۶۱ از بین رفت. در نهایت این خودرو از پیشرانهی ۱.۶ لیتری فورد بهره گرفت که کارایی بالایی داشت.
- آستین-هیلی ۳۰۰۰
این خودروی اسپورت بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ ساخته شد. نام خودرو نیز به خاطر استفاده از پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری به صورت ۳۰۰۰ انتخاب شد. این پیشرانه در حد نهایی خود قدرت ۱۵۰ اسب بخاری داشت. وقتی این خودرو عرضه شد به سرعت به عنوان مدلی مسابقهای شناخته شده و پیروزیهای زیادی را در مسابقات مختلف کسب نمود.
شهرت این خودرو به خاطر سواری سفت، فرمان سنگین و پیشرانهی غران بود. با این وجود آستین-هیلی ۳۰۰۰ در بازار کلاسیک امروزی خودرویی محبوب است.
- Sunbeam آلپاین
ساخت این خودرو در سال ۱۹۵۹ و با پیشرانه ی ۱.۵ لیتری شروع شد. آلپاین با این پیشرانه شتاب ۱۳.۶ ثانیهای داشت و سقف سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت میرسید.
سری دوم این خودرو در سال ۱۹۶۲ با پیشرانهی ۱.۶ لیتری ۸۰ اسبی عرضه شد اما سریعترین مدل آلپاین سریهای V بودند که بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ ساخته شدند و پیشرانهی ۱.۷ لیتری ۹۳ اسب بخاری داشتند. این خودرو در موتوراسپورت کاملاً موفق بود و فروش بالایی نیز داشت و بسیاری از آنها نیز به آمریکا صادر شدند. در حقیقت طراحی این خودرو بسیار روی آمریکا تمرکز داشت و کمی شبیه نسخههای کوچکتر فورد تاندبرد دههی ۵۰ بود.
Ahmad
۲۶ مرداد ۱۳۹۵جگوار E-Type و فراری 250 جی تی ….
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مرداد ۱۳۹۵فراری و پورشه
مجید
۲۶ مرداد ۱۳۹۵از خودروهای امریکایی اسمی تو این لیست نیست چرا؟؟؟؟؟مثل پونتیاک ترنس ام 1973 (فایربرد یا فرمولا) که قیمت 100 هزار دلار به بالا دارن یا اسب محبوب فورد یا پلیموت و حتی کادیلاک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ali
۲۶ مرداد ۱۳۹۵مجید جان داداش این هیولاهای با اصالتی که شما نام بردی لازم به گفتن نیست دیگه دنیا میدونن که چقدر با ارزش هستن
مثل کامارو کوپو 1 میلیون دلاری یا باراکودا 71 که 1 میلیون دلار در مدل همی قیمت داره یا شلبی جی تی 500 1969 که بالای 200 هزار دلار قیمتش هست یا فورد جی تی 40 1966 که 11 میلیون قیمتش هست یا ac کبرا که 5 میلیون قیمتش هست ویا…………………
که بازم خواستین میگم که چقدر امریکایی گرون و با ارزش هست
The R
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ماستنگ gt500 سال 1967 با نام النور
Mustang Shelby GT500 Eleanor
adel
۲۷ مرداد ۱۳۹۵یاد فیلم نیکولاس کیج افتادم با نام ((سرقت در 60 ثانیه)) که این ماشین افسانه ای در اون فیلم ایفای نقش کرده بود و من چقدر لذت بردم از این ماشین
Daniel
۲۶ مرداد ۱۳۹۵پنتیاک gto پس کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امیرحسین ق.
۲۶ مرداد ۱۳۹۵از اون خانم که در عنوان تاپیک سوار ماشین بود چرا دیگه عکس نذاشتین؟؟؟؟؟!
خخخخخخخ; 😉😉😂😂😁😁
علیرضا
۲۶ مرداد ۱۳۹۵جماعتی که MG رو برندی درجه 3 میدونستن کجا هستن؟؟؟؟آنهایی که چینی چینی میکردن؟؟؟
با تموم مشکلاتی که ام جی پشت سر گذاشته هنوز میبینیم کهMG6 نیوفیس تو رده قیمتی بهترین عملکرد فنی و سواری داره و به لحاظ شتاب هیچکدوم از هم قیمت هاش به گرد اش نمیرسن.واقعیتی که دارندگان کره ای های به زعم خودشان بااصالت (جوک با مزه ایست کره ای بااصالت) باید برتری ام جی رو بپذیرند
ارمان
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ای تایپ رو که میبینم قلبم درد میگیره
asa
۲۶ مرداد ۱۳۹۵من اون خانومی رو که سوار ای تایپ هستش رو میبینم قلبم درد میگیره .
sunmartin
۲۶ مرداد ۱۳۹۵کدوم ام جی؟ام جی 50 سال پیش یا ام جی چینی 100 درصد چینییزاسیون شده شرکت saic motor چین؟! ام جی یک خودروی چینی هست که خود شرکت مدیا موتورز هم اذعان داره سری 550 و ام جی 6 کیفیت کابین و بدنه پایینی دارند و مشکل در سیستم توربو و ترمز کاملا عیان هست پس بدنبال ثابت کردن چه موضوعی هستید؟ شاید ابن ه mg در کلاسیک ها جایگاهی داره اما الان ام جی در برند اا کجای رنکینگ بین المللی هست؟!
علیرضا
۲۷ مرداد ۱۳۹۵برای هزارمین بار میگم تشریف ببرید وبسایت “mg.co.uk” قسمت faq در مورد این مطلب توضیح داده که MG همچنان برندی انگلیسی هست البته اگر زبان انگلیسی میدانید
ام جی 550 به بریتانیا صادر نشد و در اکثر کشورها با برند “ROEWE” عرضه میشد و نمیشه اون رو معیار قضاوت قرار داد
کیفیت MG6 نیوفیس به گواهی سایت های معتبری مثل اتو اکسپرس و وات کار به لحاظ کیفیت ارتقائ داشته و اجزا داخلی در مورد نیوفیس بسیار بهتر شده.نه اینکه النترا کیفیت والایی داره ؟؟؟پلاستیک خشک نیست و بعد 20000 کیلومتر به سروصدا نمی افته؟؟؟هر آدم بی طرفی در مقام مقایسه کیفیت داخلی ام جی نیوفیس رو در حد کره ای ها ارزیابی میکنه
گیربکس خوب MG رو نمیبینید جناب سن مارتین؟؟؟نکنه هندلینگ و پایداری کره ای ها بالاتر از ام جی هست؟؟؟؟شتاب و سرعت چطور؟؟؟در مورد ترمز که کیا سراتو رو یکی از سایت ها مورد بررسی قرار داده و عملکرد ضعیف اش روشن شده
امیرحسین
۲۷ مرداد ۱۳۹۵هر جا بحث ام جی باشد نام “سن مارتین” می درخشد
کره کجاست سن مارتین جان؟؟؟؟چرا کره رو کسی به حساب نیاورده؟؟؟؟؟!!!!!!میدونی چرا…..
چون تا دهه نود کره ای ها تو تبلیغات میگفتن که زیر مجموعه جنرال موتورز هستن یا ادوات ماشین هاشون مال مرسدس بنز یا واکسهال هست.تا سالهای 2005 موتور و گیربکس رو سقارش میدادن و خودشون نمیساختن
سروش
۲۶ مرداد ۱۳۹۵استون db5 db6 db7 ?
امیرحسین
۲۷ مرداد ۱۳۹۵از ده تا 4 ماشین به مال بریتانیا هست.هنوز هم استون مارتین و جگوار چشم نواز و گیرا هستند
one:1
۲۷ مرداد ۱۳۹۵زیباست
محمدرضا
۲۷ مرداد ۱۳۹۵اینارو ولش عکس تاپیک رو بچسب :P
Road
۲۷ مرداد ۱۳۹۵شاهین جان ممنون برای این مقاله خوب و زحمت شما،
من اواخر ترجمه این مقاله بودم که برای سایت بفرستم شما زودتر زحمتش رو کشیدی
البته توضیحات من کمی بیشتر بود به نظر یک مقدار خلاصه و مفید نوشته شده
زنده باد
احمد باقری
۲۸ مرداد ۱۳۹۵جگوار E-Type و فراری 250 جی تی و لوتوس seven
USA & JAPAN
۲ شهریور ۱۳۹۵کبرا و پورشه