ارتش سرخ! معرفی بهترین خودروهای سال ۱۹۹۶
سال ۲۰۱۷ بهتازگی آغاز شده و تنها سه ماه از آنرا سپری کردهایم درحالیکه سال ۲۰۱۶ سال نسبتاً مهمی برای صنعت خودروسازی بود و رویدادهای جذابی در آن به وقوع پیوست؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب نگاهی داشته باشیم به بیست سال قبل یعنی سال ۱۹۹۶ تا ببینیم بهترین انتخابها برای خریداری در دو دههٔ پیش چه خودروهایی بودهاند. این لیست کاملاً متنوع است و خودروهایی مختلفی از سدان و هاچبک گرفته تا اسپرت و سوپراسپرت در آن حضور دارند. در این لیست بدون توجه بهاندازه، کلاس یا قیمت، بهترین خودروهای تولیدی سال ۱۹۹۶ معرفی شدهاند و سعی شده است که سلیقهٔ همه پوشش داده شود.
آئودی A4
آئودی در سال ۱۹۹۴ برای اولین بار نسل نخست سدان کامپکت A4 را معرفی کرد و در سال ۱۹۹۶ دستخوش ارتقاء و تغییراتی جزئی گردید. A4 که در دو نوع سدان و استیشن عرضه میشد، خودرویی زیبا و با کابینی لوکس بود که سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو نیز برای آن قابل سفارش بود. بعدازآن، آئودی انواع اسپرت و قدرتمند S4 و RS4 از این ماشین را هم ارائه کرد که در زیر کاپوت خود دارای توربوشارژر بودند و عملکرد بالایی داشتند.
فولکسواگن گلف GTI
در آن دوران یعنی دههٔ ۹۰ میلادی، فولکسواگن گلف در نسل سوم خود قرار داشت درحالیکه نسل اول آن نزدیک به دو دههٔ قبل یعنی در اوایل دههٔ ۷۰ به بازار آمده بود؛ اما همواره یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند نیز از گلف با نام GTI ارائه میشد که یکی از مهمترین هاچبکهای داغ کل تاریخ اتومبیل محسوب میشود. این نسخه مثل قبل برای نسل سوم گلف هم در سال ۱۹۹۳ معرفی شد که به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز بود. خروجی این موتور در نمونههای دیفرانسیل جلو حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود که هرچند از نمونههای مجهز به پیشرانههای VR6 همدورهاش کمتر بود اما هنوز هم GTI یک هاچبک اسپرت، پرقدرت و محبوب بود. این عملکرد که در کنار تطبیقپذیری و کارایی شگفتآور یک هاچبک قرار گرفته بود، موجب شد که گلف GTI همچنان نقش خود را بهعنوان پرچمدار هاچبکهای داغ ادامه دهد.
بامو M3
بامو M3 زمان زیادی است که معیاری در بخش خودروهای پریمیوم اسپرت سدان و کوپه محسوب میشود. M3 یک خودروی موتور جلو، دیفرانسیل عقبِ فوقالعاده پالایششده با هندلینگ عالی به همراه یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بسیار روان است که ترکیبی کاملاً متناسب از راحتی و سرعت را ارائه میکند. بامو تولید این خودرو را در سال ۱۹۸۵ آغاز کرد و در سال ۱۹۹۲ نسل دوم آنرا با کد E36 معرفی نمود. این نسل از M3 قدرتی برابر با ۳۲۰ اسب بخار داشت که تمامی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. این روزها، نسل دوم M3 در حال کسب دوبارهٔ محبوبیت است اما با تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه از آن که طی هفت سال ساخته شدند، هنوز هم نمونههای دستدوم زیادی از M3 E36 برای خرید وجود دارند.
تویوتا سوپرا
نسل چهارم تویوتا سوپرا ترکیبی از عملکرد وحشیانه و طراحی زیبا است که یکی از محبوبترین خودروها در زمینهٔ تیونینگ محسوب میشود. ریشههای این کوپهٔ اسپرت ژاپنی به مدل سلیکا کوپه متعلق به اواخر دههٔ ۷۰ میلادی بازمیگردد درحالیکه نسل چهارم آن بهبودی را تجربه کرده و رویکرد متمرکزتری روی سرعت داشته است. در زیر کاپوت سوپرا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی قرار گرفته است که در دو نوع تنفس طبیعی و دو توربوشارژر قابل سفارش بود. اگر نسخهٔ قویتر توربو را انتخاب میکردید، سوپرا ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه مینمود که تمامی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد.
مزدا RX-7
مانند سوپرا، مزدا RX-7 هم سابقهای طولانی در عملکرد داشته و پیشینهٔ آن به اواخر دههٔ ۷۰ بازمیگردد. در سال ۱۹۹۱، سازندهٔ ژاپنی نسل سوم این کوپهٔ اسپرت را معرفی کرد که از وزنی بسیار سبک، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و هندلینگی افسانهای برخوردار بود؛ اما RX-7 هم مانند همهٔ پیشینیان خود از پیشرانهٔ وانکل توئین توربو استفاده میکرد که ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت. نیروی این موتور منحصربهفرد نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکرد. یکی دیگر از امتیازات این خودرو طراحی زیبای آن بود که با استایل و خطوط منحنی حتی امروز هم مدرن به نظر میرسد.
آکورا NSX
در ادامهٔ کوپههای اسپرت و تکنولوژی بالای ژاپنی در این لیست به نسل اول آکورا یا هوندا NSX میرسیم. نسل نخست NSX که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، خودرویی موتور وسط با طراحی جذاب و ساختار پیشرفته بود که قیمت نسبتاً مناسبی هم داشت؛ اما یکی از قابلتوجهترین ویژگیهای این اسپرت ژاپنی، بدنهٔ تمام آلومینیومی آن بود که به پایین نگهداشتن وزنش بسیار کمک کرده بود. علاوه بر این، برخی قسمتهای NSX توسط اسطورهٔ فرمول یک یعنی آیرتون سنا توسعه یافته بود. در داخل نیز رانندگان از کابینی که آینهای از کاکپیت یک جت جنگنده بود لذت میبردند درحالیکه در پشت صندلیها هم یک موتور ۳ لیتری V6 با شاتونهای تیتانیومی، پیستونهای فورجکاری شده و ردلاین ۸ هزار rpm قرار گرفته بود.
پونتیاک فایربرد ترنس ام
پونتیاک فایربرد خصوصاً در نسخهٔ ترنس ام یکی از اسطورههای خودروسازی ایالاتمتحده محسوب میشود که متأسفانه این روزها در بین ما نیست. فایربرد بر روی پلتفرم مشترکی با شورت کامارو ساخته میشد و در اصل پسرعموی کامارو بود. فایربرد در سه نسخه ساخت میشد که برترین و معروفترین آنها ترنس ام نام داشت. نسل سوم این ماسل کار افسانهای در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. نسخهٔ ترنس ام در نسل سوم فایربرد مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی متعلق به شورلت کوروت C4 بود. در سال ۱۹۹۶ اما سطح عملکرد فایربرد بهبود پیدا کرد و قدرت این موتور به ۲۸۵ اسب بخار رسید. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک یا شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد.
دوج وایپر
در حال رسیدن به خودروهای واقعاً سریع لیست هستیم. دومین نمایندهٔ آمریکا در این جمع، دوج وایپر است که تولید آن در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و در سال ۱۹۹۶ نسل دوم آن معرفی شد. البته به خاطر اشتراکات زیادی که این نسل در قطعات خود با نسل اول داشت بسیار از علاقهمندان آنرا نسل یک و نیم میدانند. درهرحال در این نسل اگزوزها از طرفین به عقب منتقل شده و خروجی موتور نیز از ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور به ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرد. این نیرو توسط یک پیشرانهٔ عظیم ۸ لیتری V10 تولید میگردید و زمانی که پدال گاز فشرده میشد وایپر با نعرهای وحشتناک این مشخصهٔ خود را نشان میداد. اسبهای بخار این نیروگاه نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی بورگ وارنر T-56 به لاستیکهای عقب میرسیدند.
فراری ۵۵۰ مارانلو
فراری در سال ۱۹۹۶ با معرفی مدل ۵۵۰ مارانلو مجدداً طرح موتور جلو، محور عقب در خودروهای گرند تورر دونفرهٔ ۱۲ سیلندر خود را احیاء کرد. پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی این خودرو ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که به چرخهای عقب منتقل میشد و ۵۵۰ را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرساند درحالیکه در ادامه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را داشت. همچنین برای توزیع وزن بهتر خودرو، گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن در محور عقب نصب شده بود. طراحی این گرند تورر ایتالیایی نیز توسط پینینفارینا انجام گرفته بود.
مکلارن F1
رهبر این لیست یکی از افسانهایترین سوپراسپرتهایی که تاکنون ساخته شده یعنی مکلارن F1 است. تولید این سوپراسپرت رؤیایی در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و پس از ساخت تنها ۱۰۶ دستگاه در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید که موجب شده F1 به یکی از کمیابترین خودروهای بازار تبدیل گردد؛ اما بیشتر از کمیاب بودن آنچه که این ماشین را مطلوب ساخته است، چیزی است که در پشت کابین تنگ آن با موقعیت رانندهٔ مرکزی بسیار جذاب قرار گرفته است یعنی نیروگاه ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت بامو که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند؛ اما F1 نهتنها خودروی فوقالعاده قدرتمندی است که با استفاده بدنهٔ فیبر کربنی (F1 اولین خودروی تولیدی است که چنین ویژگیای داشت) بهعلاوهٔ استفاده از موادی چون منیزیوم و تیتانیوم در ساختار آن، وزن بسیار سبکی هم دارد. جمع این موارد یعنی اینکه مکلارن F1 خودروی بسیار سریعی بوده است بهگونهای که توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۳۹۰ کیلومتر در ساعت را داشت که برای یک خودروی دهه نودی خارقالعاده است.
منبع: TopSpeed
مهدی 911
۱۰ فروردین ۱۳۹۶پورشه 959 و فراری اف40 دوتا ابهترینهای تاریخ البته مربوط به 30 سال قبل
Madjid
۱۰ فروردین ۱۳۹۶.
منم چند مورد برای عاشقان خودرو اضافه میکنم.
BMW M5 E39
Dauer 962 Le Mans
Lamborghini Diablob SuperVeloce
Nissan Skyline GT-R R33
Bugatti EB110
Porsche911 GT2
Mitsubishi 3000GT VR4
Mitsubishi Lancer Evolution IV
Mitsubishi Eclipse Coupe GS-T
Audi S8 Type 4D 4.2 Quattro
Jaguar XJ220
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II
Chevrolet Corvette C04 ZR1
Nissan R390 GT1
Subaru Impreza WRX GC8D
Maserati Quattroporte Ottocilindri 3.2
Peogeot Oxia
آرمااااان
۱۰ فروردین ۱۳۹۶و مرسدس slr مکلارن افسانه ای :)
و استون مارتین one_77 زیبا ،خداییش طراحیش پنج سال جلوتر از بقیه همرده هاش بود
Madjid
۱۰ فروردین ۱۳۹۶.
دوست عزیز ماشین هایی که شما گفتی بی نظیرن. اما همشون تولید سال های بعد از 1996 هستند.
این مقاله در مورد ماشین هایی هست که شما در 20 سال قبل میتونستی بخری.
منم به این موضوع خیلی دقت کردم .مثلا CLK-GTR افسانه ای رو ننوشتم ، چون نسخه ی مخصوص جاده اش از سال 1998 وارد بازار شد. یا پاگانی زوندا که متعلق به سال 1999 بود.
من 18 ماشین اسم بردم و این مقاله 10 تا. به جرات میتونم بگم این 28 ماشین شاهکار های دهه ی 90 بودن و دهه ی 90 هم به نوعی اوج پیشرفت صنعت خودروسازی جهان محسوب میشد.
Abbas us.c
۱۱ فروردین ۱۳۹۶Ford RS200 evolution هم از قلم نندازین که هیولای به تمام معناست
Madjid
۱۱ فروردین ۱۳۹۶بله ،
دو تا ماشین بی نظیر دیگه هم دوستان اضافه کردن
Ford RS200 Evo
TVR cerbera speed 12
peyman
۱۰ فروردین ۱۳۹۶دوج وایپر خیلی خوشگله و جذابه
Mahdi DODGE
۱۲ فروردین ۱۳۹۶دلم برای مکلارن و وایپر و لنسر تنگ میشه
مهدی 911
۱۰ فروردین ۱۳۹۶موندم بی ام و 25 سال پیش که همچین موتوری ساخته چرا الان سوپر اسپرت نمیزنه
سامان اذری
۱۱ فروردین ۱۳۹۶چون از فروش سوپر اسپورتها کمپانی سازنده هیچ سودی نمیکنه هیچ بلکه کلی ضرر میکنه
ب ام و سلطان
۱۰ فروردین ۱۳۹۶فقط سلطان در این لیست میدرخشه
shirko
۱۱ فروردین ۱۳۹۶ب ام و و مکلارن
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۱۰ فروردین ۱۳۹۶فقط این لیست جگوار XJ220 کم داره.?
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۱۱ فروردین ۱۳۹۶دانیال جان tvr cerbera speed 12 رو جا انداختی. موتور 7.7لیتری 12سیلندر تنفس طبیعی با قدرت بیش از 800 اسب بخار و سرعتی بیشتر از مکلارن اف وان، متاسفانه کمتر کسی این ابر خودرو فوق العاده و موتور شاهکارشو میشناسه …
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۱۱ فروردین ۱۳۹۶هدف ارائه این لیست بیشتر ماشین هایی بود که برای استفاده روزمره و جاده ای استفاده میشه.
وگرنه که حرفتون کاملا درسته.?
Bavaria
۱۰ فروردین ۱۳۹۶BMW M3 & Ferrari 550 maranello ?
خسرو
۱۰ فروردین ۱۳۹۶اخ اخ مارانلو/ همیشه دوست داشتم این ماشینو/ تو اون فیلم ه که ویل اسمیت گاز میداد به این-چه اعجوبه ای بود این مارانلو-مثل اسمش ..
سیامک
۱۰ فروردین ۱۳۹۶تو این که همه عالی اند که شکی نیست
ولی من بخاطر نوستالژی کودکی و نید فور اسپید و اینا، اون سه تا ژاپنی بخصوص مزدا رو از همه بیشتر دوست دارم.
اون موقع ها وقتی بازی میکردم، همیشه میگفتم که من خودم بزرگ شم میرم سره کار یه دونه میخرم…
ههههعی
حمیدرضا
۱۰ فروردین ۱۳۹۶اون دوج عجب چیزی هست چه حجم موتوری واقعا باید صدای عالیی داشته باشه به نظر من جای مزدا امروز خیلی خالی هست چون حجم موتور 1.3 لیتریش امروز خیلی طرفدار داره
Abbas us.c
۱۱ فروردین ۱۳۹۶سه تا اخریو باید قاب گرفت!!!
USA & JAPAN
۱۱ فروردین ۱۳۹۶جای skyline و lanser evo خیلی خیلی خالیه
عاشق کل لیستم
USA & JAPAN
۱۱ فروردین ۱۳۹۶بخدا ماشین های اون موقع رو خیلی بیشتر دوس دارم
نا شناس،:-)
۱۱ فروردین ۱۳۹۶همه اینا من باهاشون خاطره دارم.
سامان
۱۱ فروردین ۱۳۹۶میتسوبیشی اوو و اکلیپس
و نیسان اسکایلاین رو جا انداختید
محمد
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام. بهترین evo. تاریخیه این ماشین. دارم تنها نمونه موجود تو ایرانشو جمع میکنم. Benz evo 2…این ماشین خارق الادست.