اسطورهها، معرفی بهترین خودروهای دههٔ 70 میلادی
دهه هفتاد میلادی زمان جالبی برای صنعت خودروسازی بود تا جایی که میتوان آنرا دوران طلایی و تکرار نشدنی صنعت خودروسازی دنیا دانست. در آن سالها، ازیکطرف سریعترین خودروهای عضلانی توسط خودروسازان آمریکایی تولید میشدند و از سوی دیگر در سال ۱۹۷۳ بحران سوخت منجر به افزایش قیمت سوخت در سراسر جهان گردید که این امر به تغییر فناوریها و ساخت خودروهای منحصربهفردی انجامید. حال در این مطلب به ترتیب زمانی به معرفی 10 خودروی عالی و برتر از دههٔ 70 میلادی پرداختهایم.
فورد موستانگ Boss 302 مدل 1970
این موستانگ برای شرکت در مسابقات ترنس ام طراحی شده بود و ممکن است در مسیر مستقیم سریعترین کوپه نباشد اما در پیچها کُشنده است.
دوج چلنجر مدل 1970
انواع مختلفی از دوج چلنجر وجود دارد ولی ما مدل RT با موتور 440 و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی را انتخاب کردهایم.
شورلت شِوِل SS مدل 1970
شول را میشد در نسخهٔ سدان با پیشرانهٔ شش سیلندر خریداری کرد اما جالبترین مدل آن نسخهٔ SS بود که با بدنهٔ کوپه و نیروگاه 454 بلوک بزرگ V8، خیابانها را به آتش میکشید.
AMC Rebel Machine مدل 1970
AMC در بین خودروسازان آمریکایی، شرکت نسبتاً ناکامی بود اما ماسل کار پرچمدار آن یعنی Rebel Machine یک هیولای واقعی بود. این ماشین به یک پیشرانهٔ 390 اینچی V8 مجهز بود که 340 اسب بخار قدرت داشت و بنابراین Rebel Machine قدرتمندترین خودرویی بود که AMC در طول دوران فعالیتش تولید کرد.
داتسون 240Z مدل 1971
داتسون 240Z یکی از اولین خودروهای ژاپنی محسوب میشد که بهاندازهٔ کافی زیبا بود تا موردپذیرش هالیوود قرار گیرد.
پلیموث رودرانر مدل 1972
شاید رودرانر مشهورترین ماسل کار نباشد اما ازآنجاییکه درست تا قبل از بحران نفتی سال 1973 به تولید رسید، یکی از آخرین خودروهای عضلانی واقعی آمریکایی محسوب میشود.
بامو 2002 Tii مدل 1974
این خودرو که پدربزرگ M3 محسوب میشود، مجهز به یک پیشرانهٔ توربوشارژ با 140 اسب بخار قدرت بود و بهطور باورنکردنی سبکوزن بود.
کادیلاک دویل کوپه 1977
کادیلاکهای دههٔ هفتاد ممکن است برای آن دوران خیلی سریع نبودند اما با گذشت زمان به کروزرهای فوقالعادهای تبدیل شدند. دویل کوپه مدل 1977 خودروی بسیار باشکوهی بود و سواری آن بهگونهای بود که گویی روی یک بالش سوار شدهاید.
پورشه 911 توربو مدل 1978
911 هرگز رانندگی آسانی نداشت زیرا به خاطر اینکه پیشرانهاش در پشت چرخهای عقب قرار گرفته بود، رانندگی دشوار و سرکشی داشت. همچنین توربوشارژ آنهم از تأخیر فراوان رنج میبرد اما بااینحال 911 یکی از خودروهای اسپرت قابلتوجه آن سالها بشمار میرفت.
شورلت کامارو Z28 مدل 1979
چرا ما یک کامارو مدل 1979 را به این لیست اضافه کردهایم؟ پاسخ این سؤال ساده است، به دلیل ظاهر آن. این ماشین با خطوط راهراه رنگارنگ بدنه و رینگهای زیبا، نشاندهندهٔ اصطلاح «all show and no go» به معنای ظاهری خوب اما بدون عمل و انرژی بود که در دههٔ 80 هم ادامه پیدا کرد.
منبع: Motor1