در صنعت خودروسازی، انواع مختلفی از پیشرانهها با تعداد سیلندرهای گوناگون مورداستفاده قرار میگیرد. تعداد سیلندرهای موتورهای خودروها از نمونههای دو سیلندر کوچک در خودروهای شهری آغاز شده و به نیروگاههای شانزده سیلندر در هایپراسپرتهای میلیون دلاری میرسد. دراینبین اما شاید یکی از خاصترین نوع موتورها، پیشرانههای V10 یا همان دَه سیلندر باشند. هرچند این موتورها مانند نمونههای شش سیلندر و هشت سیلندر چندان در صنعت خودروسازی فراگیر نیستند و خیلی مورداستفاده قرار نمیگیرند و حتی این روزها تقریباً رو به انقراض هستند اما در طول تاریخ، خودروهای زیاد و قابلتوجهی با موتورهای V10 ساخته شدهاند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب بهترین خودروهای ۱۰ سیلندر تاریخ را معرفی کنیم.
لامبورگینی گالاردو مدل ۲۰۰۳
پیشرانه | ۵ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۱۰ نیوتن متر |
گالاردو (به ایتالیایی: گایاردو) پس از مورسیهلاگو، دومین محصول لامبورگینی بود که پس از مالکیت فولکسواگن ساخته شد. این خودرو در بین طرفداران لامبورگینی جایگاه ویژهای دارد چراکه گالاردو پرفروشترین محصول تاریخ این شرکت ایتالیایی است و خودرویی است که لامبورگینی را نجات داد. از سوی دیگر، گالاردو، یک زیبای ایتالیایی با قلبی آلمانی است. چرا آلمانی؟ چون پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 این خودرو توسط آئودی توسعه پیدا کرد و اولین موتوری محسوب میشود که زیر چتر گروه فولکسواگن برای لامبورگینی توسعه داده شد. این موتور در نمونههای اولیهٔ گالاردو ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت اما گالاردو طی ۱۰ سال در دو نسل و در چندین نسخهٔ ویژهٔ مختلف به تولید رسید و پیشرانهٔ آن نیز همواره ارتقاء پیدا کرد بهگونهای که حجم آن در نسل دوم گالارو به ۵.۲ لیتر افزایش یافت.
پورشه کاررا GT مدل ۲۰۰۴
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۶۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۹۰ نیوتن متر |
پورشه کاررا GT یکی از پرطرفدارترین خودروهای V10 دنیا بوده و شاید بتوان آنرا پادشاه دنیای دَه سیلندرها دانست. این هایپرکار آلمانی که پیشینهٔ آن به خودروهای مسابقات لمانز و فرمول یک بازمیگردد، بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ توسط پورشه به تولید رسید. کاررا GT به یک نیروگاه ۵.۷ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. برای انتقال این نیرو تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده بود که نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکرد. کاررا GT با تیکه بر پیشرانهٔ توانمند خود میتوانست ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. از این ماشین تعداد ۱۲۷۰ دستگاه ساخته شد.
دوج رم SRT10 مدل ۲۰۰۴
پیشرانه | ۸.۳ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۱۲ نیوتن متر |
دوج در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۰۳ نسخهٔ اسپرتی از پیکاپ رم خود را معرفی نمود. هرچند شاید این مدل در ظاهر تفاوت چندانی با نسخههای معمولی رم در آن سالها نداشت اما در زیر کاپوت آن خبرهای فوقالعادهای وجود داشت چراکه دوج نیروگاه عظیم ۸.۳ لیتری V10 مدل وایپر را در سینهٔ رم قرار داده بود و بدین ترتیب یکی از قدرتمندترین پیکاپهای دنیا را روانهٔ بازار کرد. این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که رم SRT10 با تکیه بر آن میتوانست ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این پیکاپ اسپرت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین تا سال ۲۰۰۶ به تولید رسید.
بامو M5 مدل ۲۰۰۵
پیشرانه | ۵ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
اواسط دههٔ اول قرن بیستویکم دورانی بود که خودروسازان پیشرانههای ۱۰ سیلندر بزرگی را در سینهٔ سدانها قرار میدادند و هیچکسی هم به این موضوع اعتراض نمیکرد. اولین نتیجهٔ این رویه، نسل چهارم بامو M5 بود که از سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. این سوپرسدان آلمانی به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد؛ بنابراین M5 اولین سدان تولیدی دنیا با پیشرانهٔ دَه سیلندر محسوب میشد. چندی بعد از همین موتور در کوپهٔ M6 هم استفاده شد؛ اما دوران استفاده از موتورهای دَه سیلندر در سدانها کوتاه بود و در نسل بعدی، همهٔ آنها به موتورهای هشت سیلندر مجهز شدند.
آئودی S8 مدل ۲۰۰۶
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
آئودی در اواخر سال ۲۰۰۵ نسل دوم سدان عملکردی S8 خود را معرفی نمود که با مدل ۲۰۰۶ به بازار آمد. این خودرو که نسخهٔ عملکردی سدان لوکس A8 محسوب میشد، به یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده بود. این موتور اما در اصل همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 لامبورگینی گالاردو بود که آئودی برای استفاده در مدل S8 در آن تغییراتی ایجاد کرده و حجم آنرا افزایش داده بود. به لطف این افزایش حجم، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری S8 گشتاور بیشتری را در دور موتور پایینتر تولید میکرد. این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت و میتوانست جثهٔ سنگین ۲ تنی S8 را ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. در همان دوران، از این موتور در مدل کوچکتر S6 هم استفاده شد.
فولکسواگن توآرگ R50 مدل ۲۰۰۷
پیشرانه | ۵ لیتری V10 |
تنفس | توربودیزل |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
فولکسواگن در سال ۲۰۰۲ نسل اول مدل توآرگ خود را معرفی نمود که از همان ابتدا در لیست موتورهای دیزلی آن یک گزینهٔ هیجانانگیز دیده میشد. این یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توربودیزل بود که بهصورت استاندارد ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. از این موتور در سدان لوکس فیتون هم استفاده شد؛ اما پس از فیسلیفت نسل اول توآرگ در سال ۲۰۰۷، فولکسواگن نسخهٔ اسپرت و ارتقاءیافتهای از مدل V10 دیزلی آنرا با نام R50 معرفی نمود. در این مدل خروجی پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توربودیزل توآرگ به ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود. توآرگ V10 دیزلی اما به دلیل قوانین آلایندگی، برای فروش در ایالاتمتحده با مشکل مواجه شد و به همین دلیل پس از دو دوره عرضهٔ محدود، از بازار ایالاتمتحده کنار رفت.
آئودی RS6 مدل ۲۰۰۸
پیشرانه | ۵ لیتری V10 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | ۵۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
آئودی در سال ۲۰۰۸ نسل دوم سدان اسپرت و عملکردی خود یعنی RS6 را معرفی نمود. ویژگی اصلی این خودرو اما در زیر کاپوت آن قرار داشت یعنی جایی که در آن یک نیروگاه ۵ لیتری V10 توئین توربوی فوقالعاده پنهان شده بود. البته این موتور هم در اصل بر اساس پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 تنفس طبیعی لامبورگینی گالارو ساخته شده بود اما در RS6 به دو توربوشارژر مجهز شده بود. علاوه بر این، حدود ۴۰۰ قطعه از این پیشرانهٔ V10 نیز در RS6 منحصربهفرد و جدید بودند که بهطور خاص برای RS6 طراحی شده بودند. به لطف این تغییرات و البته وجود دو توربوشارژر، حالا این موتور ۵ لیتری دَه سیلندر، ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که RS6 را به قویترین محصول آئودی تا آن زمان تبدیل کرده بود.
لکسس LFA مدل ۲۰۱۱
پیشرانه | ۴.۸ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر |
LFA که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۹ رونمایی شد، اولین و تنها سوپراسپرت تاریخ لکسس محسوب میشود. لکسس اما در بخش پیشرانه، برای اولین سوپراسپرت خود سنگ تمام گذاشته و آنرا به یک نیروگاه منحصربهفرد ۴.۸ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز کرد که با همکاری شرکت یاماها توسعه پیدا کرده بود. این موتور ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشد. طبق آزمایش کار اند درایور، LFA با تکیه بر موتور V10 خود توانست ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. تولید این سوپراسپرت ژاپنی در دسامبر ۲۰۱۲ پس از ساخت تنها ۵۰۰ دستگاه خاتمه یافت.
دوج وایپر مدل ۲۰۱۳
پیشرانه | ۸.۴ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۱۳ نیوتن متر |
دوج وایپر برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ به بازار آمد درحالیکه ویژگی منحصربهفرد و همینطور نماد آن از ابتدا تا پایان تولیدش، همواره پیشرانهٔ حجیم و غولپیکر V10 بوده است. این سنت در نسل پنجم یا درواقع نسل آخر وایپر که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ معرفی گردید هم حفظ شده بود بهگونهای که در زیر کاپوت این نسل نیز همچنان یک نیروگاه عظیم ۸.۴ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که حجیمترین موتور دَه سیلندر و بهطورکلی حجیمترین پیشرانهٔ تولیدی مدرن دنیا محسوب میشد (البته در دنیای خودروها). خروجی این موتور در آخرین نسل وایپر به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۱۳ نیوتن متر گشتاور رسیده است که قویترین موتور دَه سیلندر دنیا محسوب میشود؛ اما متأسفانه سال گذشته تولید این افعی آمریکایی خاتمه یافت و فعلاً خبری از نسل جدید آن نیست.
لامبورگینی اوراکان مدل ۲۰۱۵
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | ۶۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر |
لامبورگینی اوراکان که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ بهعنوان جایگزین گالاردو معرفی شد، از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی نسل دوم گالاردو استفاده میکند. بنابراین حالا خروجی این موتور در نسخهٔ استاندارد اوراکان به ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است؛ مانند گذشته، از همین موتور در آئودی R8 هم استفاده میشود. همانند گالاردو، در نسخهٔ استاندارد اوراکان هم نیروی موتور به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند اما مدل ضعیفتر LP580-2 بهصورت دیفرانسیل عقب ارائه میشود. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ اما لامبورگینی نسخهٔ ارتقاءیافتهای از اوراکان را با نام پرفورمانته رونمایی کرد که قدرت پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 در آن به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافته است؛ بنابراین اوراکان پرفورمانته قویترین لامبورگینی V10 تاریخ محسوب میشود.
منبع: Road&Track
:::فرشاد:::
۲۰ خرداد ۱۳۹۷پیشرانه بسیار خوش صدای LFA رو انتخاب میکنم؛ کیفیت ساخت بالا، پرفورمنس ایدهآل. . .
Elring-aventador
۲۰ خرداد ۱۳۹۷درود . . .
انتخاب LFA بخاطر صدای انجین در لیستی که سلاطینی مثل کررا GT و وایپر حضور دارن کمی بی انصافیه .
خدافظی از وایپر دردناک ترین اتفاقی بود که می تونست برای دنیای خودرو بیوفته سال گذشته … اتفاقی که تو سال های آینده باید برای ماشینای محبوب بیشتری منتظر رخ دادنش باشیم و همچنین شاهد عرض اندام ماشینای کسل کنند الکتریکی .
کاش این خودرو هایی که دیگه استانداردای الایندگی رو ندارن متوقف نمی شد تولیدشون میدادنشون به کشورایی مث ما 😏😒 که ناکام از دنیا نریم خدایی ناکرده
Emperor Lamborghini
۲۰ خرداد ۱۳۹۷پرفورمنس ایده آل که نداشت
از نظر شتاب حتی حریف ماشین هایی با یک چهارم قیمت خودش هم نمیشد
صداش هم تا حد زیادی ساختگی و مصنوعی بود (یاماها)
البته که در تاریخ جاودانه خواهد بود و من خودم به شخصه عاشقشم
هر چی باشه افتخار خودروسازی آسیاست
Mohamad
۲۱ خرداد ۱۳۹۷این مدل کامنت گذاری بزن در رویی خیلی وقته قدیمی شده که زهرتو بریزی آخر دست تعریف تمجید کنی که خوب تمومش کرده باشی. این سیاست کامنت نوشتن چیزی جز تخلیه بار روانی نیست و خوشحالم که بهتون کمک میکنه اما پیشنهاد میکنم از روشی جدیدتر استفاده کنید که زیادی لوُس نباشه.
حیدر
۲۶ خرداد ۱۳۹۷جالبه ماشینی که ادعا میشه دیگه نمیتوننن مثلشو بسازن و صداش خاصه و گفته میشه انگار روح داره صداش ساختگیه دیگه هممون جرمی کلارکسون سخت پسندو ایرادگیرو میشناسیم دیگه کسی که از مک لارن جدیدو به خاطر سخت بودن کار با صندلیه برقیش خوشش نمی اد
Ali Keyhani
۲۰ خرداد ۱۳۹۷اگه بخوام یکی رو انتخاب کنم قطعا انتخابم پورشه کاررا GT هستش یکی از بهترین های تاریخ پورشه بدون شک،هرچند که یه زمانی رقابت نفس گیری با فراری انزو داشت دقیقا مثل الان 918 و لافراری که برترین هایپرکاران حال حاضر هستن
Mohamad
۲۰ خرداد ۱۳۹۷لکسس LFA تو این لیست میدرخشه
چقدر از زمان خودش جلوتر بوده طراحیش که هنوزم جوون و سرحال بنظر میرسه.
امیر
۲۰ خرداد ۱۳۹۷8.3
8.4
عشقه
Saied
۲۰ خرداد ۱۳۹۷عاشقتم پورشه.
۱۳ سال پیش همچین تکنولوژی داشتین .
اصلا مغزم سوت کشید. فکر کنم ۱۴ سال پیش ۹۰٪ ایران نمیدونست اصلا پورشه یعنی چی
T.H.M
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ای جانم لکسس LFA. صدای هیچ ماشینی برای من گوش نوازتر و زیباتر از LFA نیست. یه سوپر اسپورت با عملکرد عالی ، کیفیت و قابلیت اطمینان بالا و طراحی داخلی و خارجی زیبا. امیدوارم لکسس یه زمانی نسل بعدی LFA رو بسازه.
❤❤❤ Lexus LFA ❤❤❤
حسین
۲۰ خرداد ۱۳۹۷واسه گالارادو نوشتید “قبلی آلمانی” به جای “قلبی آلمانی” .
مقاله جالبی بود ، ممنون.
Hamid.Hellcat
۲۰ خرداد ۱۳۹۷انتخاب من:
۱. وایپر
۲. کررا جی تی
۳. M5
انتخاب عکس بعدی برای پروفایلم:
عکس این اوراکان سبز!
Saman
۲۰ خرداد ۱۳۹۷فقط لکسس LFA طراحی داخلی و خارجی بی همتا. یادمه که جرمی عاشق این ماشین بود و اهمیتش اینه که جرمی فردی ثروتمند و به تمام خودروهای ممتاز دسترسی داشت :-)
Hamid.Hellcat
۲۰ خرداد ۱۳۹۷چرا لایک و دیسلایک زیر کامنت ها نیست؟
Ali Keyhani
۲۱ خرداد ۱۳۹۷واسه بعضی از اپراتورها فیلتر شده
Mohammadreza
۲۰ خرداد ۱۳۹۷کاررا و LFA
صدای پیشرانه LFA محشر بود
امید وارم لکسوس قبل از اینکه تولید بنزینی ها ممنوع بشه یا قوانین فوق العاده سخت گیرانه براشون وضع بشه جایگزین LFA رو بسازه
Ehsangt3
۲۰ خرداد ۱۳۹۷باسلام وبا تشکر از آقای دهقان
گالاردو اولین ماشینی بودکه عاشقش شدم هنوزم سلطان قلبمه کل ماشینای دنیا یه طرف گالاردو یه طرف مخصوصا مدل سوپر لگرا خیلی ماشین زیباییه
دوران نوجوانی شبا خوابشو میدیدم
ای خدا این عشقو بهم برسون
انشأالله بتونم یه روز یه تمیزشوبخرم آرزو می کنم هرکی هرماشینی که دوست داره بتونه بخره
مهدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۷M5 خیلی خیلی خواستنیه.
مهدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۷دوستان یه کلیپ هست که پورشه۹۱۱gt2در کمتر از۲۰ثانیه به سرعت۳۰۰کیلومتر میرسه.جالب اینه نطرمجله های صنعت خودرو اینه که چطورgt2باوجود دان فورس بالا که واسه پیست ساخته شده پس چطور چنین شتاب خیره کننده ای داره که چند صدم ثانیه ازفراری ۸۱۲سریع تره برای رسیدن به۳۰۰کیلومتر.
مهدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۷یک مسابقه دریک پیست بین911gt2ولامبورگینی پرفومانته توسط یک راننده انجام شده که پورشه بااختلاف چشمگیری پرفومانته روشکست میده.ازدستش ندید.آپارات موجوده
emad1990
۲۱ خرداد ۱۳۹۷آقای دهقان راجع به مزایا و معایب ۱۰سیلندرها نسبت به ۱۲سیلندر هم مطلب بذارید اگه وقتتون اجازه میده
ممنون
EnzoFerrari
۲۱ خرداد ۱۳۹۷قبلا هرخبری که پدال منتشر میکرد ایملیش برای من میومد الان یکی دو روزه هیچ ایمیلی نمیاد مشکلی پیش اومده؟؟
سردبیر
۲۱ خرداد ۱۳۹۷سلام و احترام. برخی از مشکلات اخیر به علت تغییر سرور به داخل کشور هست که انشاالله تا چند روز آینده همگی مرتفع خواهد شد. ممنون از صبوری شما
ارادتمند
Ferrari
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ممنونم لطف کردین جواب دادین
یاسین
۳ مهر ۱۴۰۳, آقا حقیقتش من موافق نیستم با اینکه ال اف ای توی این لیست حضور داشته باشه با وجود مدل وایپر و کرارا جی تی نامردیه که فقط به خاطر صداش توی این لیست باشه و اینکه اگر کمی تحقیق کنید میفهمید که ال اف ای چندان هم پروژه موفقی نبوده ولی من واقعاً عاشق موتورهای ۱۰ سیلندر هستم که حیف آخرین مدلش آئودی r8 و هوراکان بود ه اونا هم دیگه تولید نمیشن موتورهای تنفس طبیعی با سیلنده قطعاً خیلی بهتر از موتورهای توربو شارژ تعداد سیلندر پایین هستند خداحافظ موتورهای ۱۰ سیلندر 😭😭😭😭😭😭