امروزه انتخاب خودروهای کراساوور جمعوجور بیشتر در بین خریداران مورد اقبال قرار میگیرد. این شاسیبلندهای متمدن شهری و زیبای سایز متوسط بسیار محبوب هستند و این علاقه در طی زمان بیشتر هم میشود. ظاهراً آمریکاییها، خودروهای کلاس کوپه و سدان را خیلی وقت هست که تحریم کردهاند و بیشتر دوست دارند تا هنگام رانندگی کمی با سطح زمین فاصله داشته باشند، البته نه بهاندازه خودروهای SUV بزرگ و تراکها.
اگر کمی صادق باشیم متوجه خواهیم شد که این گروه از خودروها ازجمله علایق نویسندگان خودرو نبوده و نخواهد بود، چونکه اطلاع از یک هاچبک با عملکرد فوقالعاده یا خودرویی که رکورد سرعت را در کلاس خود شکسته است بیشتر ما و خوانندگان را جذب میکند. درحالیکه شاید خیلی ذوق و قریحه فراوان برای نوشتن در مورد این دسته از خودروها وجود ندارد ولی در بازار خودرو داستان دیگری در جریان است. به همین علت ما در این مقاله سعی کردهایم تا معروفترین مدلهای این گروه از خودروها را معرفی کنیم.
میان بیشتر کلاسهای خودرویی در حال حاضر، دسته SUV های کوچک را بهسختی میتوان بهعنوان یک دسته مستقل در نظر گرفت. خودروهای کراساوور جمعوجور را در ادامه بر اساس میزان محبوبیت نسبی آنها با توجه به میزان فروش بررسی میکنیم. برای هرکدام از خودروها ما نسخه تمام چرخها متحرک را انتخاب کردهایم چونکه یکی از عواملی که باعث میشود خریداران شوق خرید این خودروها را داشته باشند همین خصوصیت است.
هوندا CR-V AWD EX-L
هوندا CV-R برای چندین سال متمادی جزء پرفروشترین کراساوورهای جمعوجور آمریکا است. محبوبیت این محصول یک امر خلاف قاعده محسوب نمیگردد. علیرغم فضای بیرونی بهظاهر کوچک، فضای داخل اتاق کاملاً جادار است. سه صندلی تاشو در ردیف آخر خودرو روبری فضای بار عقب قرار دارند. فضای بار این خودرو جزو جادارترینهاست بنابراین مناسب برای مسافرت محسوب میگردد. پنجرههای کناری نسبتاً بزرگ هستند و نمای خوبی از بیرون را نشان میدهند. هرچند پنجره پشتی خیلی بزرگ نیست ولی با استفاده از یک دوربین عقب این مشکل کاملاً مرتفع شده است.
در مورد پاسخ پدال گاز و فرمانپذیر بودن میتوان از همان واژه شایسته نجیب استفاده کرد. این خودرو از نبود بسیاری از سیستمهای ایمنی پیشرفته رنج میبرد. با توجه به اینکه این خودرو ازجمله پرفروشهاست و موردعلاقه بسیار، خیلی به مذاق ما خوش نیامد.
فورد اسکیپ رقابت تنگاتنگی برای ربودن گوی سبقت از حریف ژاپنی خود انجام داده است. در مواقعی در برخی از ماهها فروش اسکیپ بیشتر بوده و رخوت و سستی هوندا را جبران کرده است. مدل مورد بررسی ما دارای رنگ متالیک آذرخشی و مجهز به رینگ ۱۹ اینچی و ریل سقفی نقرهایرنگ است. فضای خارجی و داخلی آن مانند هوندا است بهطوریکه فضای داخلی جادار و مناسبی دارد. قسمت میانی کنسول بسیار پهن به نظر میرسد و این قسمت تا داشبورد پیش رفته است. بر روی داشبورد از یک صفحهنمایش لمسی برخوردار شده که نمای خوبی دارد ولی با جا گذاشتن اثر انگشت خیلی مورد دلخواه نیست. بهطورکلی رخ داشبورد فورد بسیار مدرن و زیبا طراحی شده ولی وقتی بیشتر به آن دقت میکنید جای اندکی برای وسایل اضافی خرد و ریز درنظر گرفته شده است. نسخه پایه این خودرو توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار توان با ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که از موتور ۲.۵ لیتری حاصل میشود. البته در نسخهای دیگر موتور این خودرو دارای ۱.۶ لیتر حجم است که توانایی تولید توان ۱۷۸ اسب بخاری را با کمک توربوشارژر دارد. قویترین مدل هم نسخه ۲.۰ لیتری توربوی اکوبوست با قدرت ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۶ نیوتنمتر است. وجود گیربکس ۶ سرعته خودکار و استفاده مناسب از الکترونیک سیستم انتقال قدرت توانسته تا حد زیادی لگ به وجود آمده بهواسطه توربوشارژر این مدل را مخفی کند. مصرف سوخت این خودرو در نمونه ۲.۰ لیتری معادل ۸.۴/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده و شهر است که در رده دومین بدهای مصرف سوخت این ۷ کراساوور جمعوجور قرار میگیرد. نمای بیرونی این خودرو کاملاً چشمنواز است. افراد بسیاری از احساس خوب ترمزگیری پدال و کنترل مناسب بدنه در جاده این خودرو صحبت میکنند. هندلینگ و فرمانپذیری مناسب از دیگر مشخصههای فورد است. هرچند کیفیت سواری آن حداقل با این سایز رینگ خیلی مورد رضایت نیست. شما ممکن است صدای سیستم تعلیق را بشنوید ولی صدای نامطلوب به گوش سرنشین نمیرسد.
شورولت اکوئیناکس کمی برای یک کراساوور جمعوجور بزرگ به نظر میرسد. در این لیست کراساوورهای برتر میبایست حتماً یک نماینده از جنرال موتور میبود چونکه سالانه ۲۰۰ هزار خودرو از این مدل میفروشد و کمال بیانصافی است اگر درون لیست ما نباشد. این خودرو دارای صندلی عقب فوقالعاده بزرگی است بهطوریکه میتواند با بلندقدترین مشتریان سازگار باشد همچنین درهای ورودی این خودرو نیز بسیار بزرگ است. در کمال تعجب یکی از کوچکترین فضاهای صندوق عقب را در میان این کراساوورها دارد، هرچند با حرکت دادن صندلیهای عقب به سمت جلو کمی فضا بازتر خواهد شد. ستونهای خیلی گنده این خودرو موجب شده تا دید راننده علیرغم جادار و بزرگ بودن خودرو خیلی مناسب نباشد. این خودرو دارای وزن مثالزدنی در این گروه یعنی ۱.۷ تن است. شورولت از موتور احتراقی ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بهره میبرد که میتواند با ۱۸۲ اسب بخار این خودروی سنگینوزن را بکشد. این خودرو کندی محسوسی دارد و مصرف سوخت ناامیدکننده بین ۸.۱ و ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. شورولت در مدل اکوئیناکس موتور V6 با حجم ۳.۴ لیتری نیز پیشنهاد میکند که توانایی تولید ۳۰۱ اسب بخار را دارد که موجب میشود انتخاب خیلیها همین موتور برای اکوئیناکس باشد. کیفیت سواری این خودرو بسیار خوب ارزیابی میشود و بدنه کاملاً چسبیده به زمین است.
درمجموع، بزرگی در سایز کمک چندانی به بهتر بودن این خودرو نمیکند. عملکرد شتابگیری، مصرف سوخت و دید این خودرو بینهایت دلسردکننده است.
با یک مدل محبوب خانوادگی طرف هستیم که در مصرف سوخت، قیمت و فضای داخلی بسیار مناسب عمل کرده است که میتواند یکی از جدیترین رقیبهای CR-V باشد. نیسان در این مدل خیلی روی نمای خارجی خودرو سرمایهگذاری نکرده است بلکه میبایست گفت که تمام تخممرغهای خود را در زیباتر شدن نمای داخلی گذاشته است! در داخل کابین این خودرو صندلیهایی با سایز بزرگتر و زیرآرنجی وجود دارد. صندلیها هم بسیار نرم و راحت هستند. روگ از موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری با توانایی تولید گشتاور ۲۳۷ نیوتنمتر و توان ۱۷۰ اسب بخار استفاده میکند. در مقایسه نمودار گشتاور این خودرو با سوبارو آن را پایینتر قرار میدهد. با ترکیب گیربکس CVT و موتور نهچندان قوی شما شاهد یک خودروی کممصرف هستید. مصرف سوخت این خودرو ۹.۴ / ۷.۳ گزارش شده است که در نوع خود بینظیر است. عملکرد مناسبی در شتابگیری باوجوداین نوع گیربکس ندارد. یک دکمه حالت اسپرت روی داشبورد وجود دارد که موجب میشود بهبود در عملکرد این خودرو حاصل شود ولی احساس سنگین بودن فرمان در سرعتهای بالا به چشم میخورد. این خودرو قیمت ۲۶,۴۴۰ دلاری دارد. نیسان یک پکیج ارتقاء ارائه کرده که ۱۴۲۰ دلار ارزش داشته و شامل دوربین محیطی ۳۶۰ درجه، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از لاین و سیستم موقعیتیاب به همراه یک مانیتور ۷ اینچی لمسی است. البته کیفیت نمایشگر موجود خیلی خوب به نظر نمیرسد چونکه نسبت به لمس خیلی حساس نیست و نبود رادیوی فرکانسی خیلی به چشم میآید.
وقت آن رسیده است که از رانندگی روی آسفالت برویم به سمت جادههای گلی و شل. شاید یکی از دغدغههای این خودرو همین باشد که اکثر رانندگان این خودرو آنها را روی جادهای غیر از آسفالت استفاده نمیکنند. اگر میخواهید یک تجربه متفاوت روی جادههای آفرود را با کراساوورهای جمعوجور داشته باشید جیپ پیشنهاد مناسبی برای شما دارد. خودروی جیپ چروکی از مدل ساده سیستم محرک تمام چرخها استفاده میکند. موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری با گیربکس ۹ سرعته کرایسلر بهخوبی در این خودرو سازگار شدهاند. هرچند گیربکس ۹ سرعته بسیار جذاب به نظر میرسد ولی کمی غیرمعمول است. چهار دنده آخر این گیربکس نسبتی کمتر از یک دارند یعنی اوردرایو هستند. شاید هیچوقت این خودرو به شکل عملی از دنده نهم استفاده نکند. این پیشرانه میتواند ۱۸۴ اسب بخار برای خودرو تولید کند و همچنین گشتاور ۲۳۲ نیوتنمتر را به چرخها گسیل کند. این حداکثر گشتاور به دلیل وزن بالای این خودرو در دور موتور ۴۶۰۰ rpm محقق میشود. باوجود چنین گیربکسی، مصرف سوخت ۸.۴/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خیلی عالی به نظر نمیرسد یعنی انتظارات خیلی بیشتر از بهکارگیری گیربکس ۹ سرعته است. البته جیپ مدل ۳.۲ لیتری V6 با توان ۲۷۱ اسب بخار را به خریداران پیشنهاد میدهد که خیلی هم باوجود افزایش توان چشمگیر مصرف سوخت بیشتری ندارد. برخلاف سیستم انتقال قدرت نهچندان امیدوارکننده، جیپ تریم داخلی بهتر و منظمتری برای این خودرو فراهم کرده است. تقریباً هرکسی که در داخل خودرو بنشیند از طراحی داخلی و راحت بودن صندلیها رضایت کافی را اعلام میکند. بهخصوص صفحهنمایش ۸ اینچی که بر روی داشبورد قرار دارد ترکیب مناسبی را به نمایش گذاشته است. این خودرو قیمت پایه ۳۰ هزار دلاری دارد که باوجود اضافه شدن سیستم ناوبری و سانروف ۱۹۹۵ دلار دیگر باید پرداخت شود. با تریم مشکی خارجی و رینگهای ۱۸ اینچی که نمای خوبی به خودرو میدهد شما را به پرداخت ۵۰۰ دلار دیگر مجبور میکند.
هنگامیکه درب عقب خودروی سوبارو را باز میکنید به یک زیرپایی پلاستیکی-لاستیکی با لبههای بالاآمده بهمنظور نگهداشتن آب در خود مواجه میشوید. در این خودرو صندلیهای عقب تنها با فشردن یک دکمه باز و بسته میشوند. سوبارو فورستر یک برند خوش فروش است که مشتریان از هر قشری را متقاعد به خرید آن میکند. محبوبیت این خودرو با طراحی دوباره در سال گذشته بیشتر شده است. بزرگترین تغییر، بهتر شدن مصرف سوخت این خودرو نسبت به مدل قبلی است. در سوبارو فورستر گیربکس چهار دنده قدیمی جای خودش را به گیربکس CVT داده است در مدل جدید، مصرف سوخت این خودرو طبق اعلام EPA معادل با ۹.۸/۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو از موتور احتراقی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار را دارد و میتواند تورک ۲۳۶ نیوتنمتر را فراهم کند. شتابگیری مناسبی در فورستر به مدد وجود وزن سبک دیده میشود. متأسفانه سوبارو گیربکس CVT خود را مطابق با یک خودروی اتوماتیک معمولی تیون نکرده است و این عمل باعث شده تا تمام رانندگان از سروصدای زیادی موتور باکسر سوبارو در شتابگیریهای سریع سخن به میان آورند. سوبارو نسخه ۲ لیتری توربوشارژر را با قیمتی ۳۰۰۰ دلاری بیشتر نسبت به مدل ۲.5i عرضه کرده است. قدرت این موتور ۲ لیتری ۲۵۰ اسب بخار و تورک آن ۳۵۰ نیوتنمتر گزارش شده است.
ممکن است به خاطر طراحی نسبتاً ضعیف فرمان این خودرو، نشستن پشت فرمان این خودرو خیلی خوشایند به نظر نرسد ولی میبایست به خاطر طراحی زیبای خارجی آن سوبارو را تحسین کرد. نمای بزرگ پنجره از داخل باعث افزایش میدان دید در سوبارو شده است. فضای داخلی جادار و مناسب است ولی صندلیها آن خیلی راحت و نرم نیستند. صفحهنمایش لمسی این خودرو را میتوان یک فاجعه قلمداد کرد بهطوریکه اصلاً کارایی خوبی ندارد؛ مانند خدمات هوندا، سوبارو یک سری آپشن های مربوط به ایمنی را پیشنهاد میدهد که شامل ترمزگیری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور و هشدار تعویض لاین است. با اضافه شدن ورود بدون کلید و لامپهای هالوژنی قیمتی معادل با ۲۴۰۰ دلار به قیمت پایه ۳۳۲۲۰ دلاری این خودرو باید اضافه کرد. درصورتیکه قصد انتخاب این خودرو را برای خرید دارید ما نسخه توربوشارژر آن را به شما پیشنهاد میدهیم چونکه بسیار قدرتمندتر و مناسبتر میباشد.
مزدا در نبرد با هوندا CR-V خیلی پرفروش به نظر نمیرسد و اسمورسم چندان قابل اتکایی ندارد. در برابر ۴ دستگاه فروش هوندا، تنها یک دستگاه مزدا به فروش میرسد ولی این به معنای بد بودن آن نیست. مزدا از شاسی استانداردی استفاده میکند که کنترلپذیری مناسبی برای بدنه فراهم کرده است، پاسخگویی پدال ترمز بسیار مناسب است، فرمانپذیری خوب ارزیابی میشود و دقت مطلوبی دارد. موقعیت راننده در خودرو و کنترل آن بر جاده انسان را یاد خودروی BMW سری سه میاندازد. خوشبختانه مزدا CX-5 از موتور ۲.۵ لیتری با توانایی تولید ۱۸۴ اسب بخار بهره میبرد و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر سود میبرد. نسخه ۲ لیتری مزدا تنها ۱۵۵ اسب بخار تولید میکند که گزینه درخوری برای این کراساوور نیست. مزدا از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معمول استفاده میکند که انتقال قدرت به نرمی و آرامی هرچهتمامتر انجام میشود. فضای داخلی مزدا سادگی خاصی را القا میکند. سیستم ناوبری این خودرو بسیار ابتدایی عمل میکند و صفحهنمایش آن در مقایسه با شورولت و فورد بیشتر کارتونی به نظر میرسد. فضای داخلی جادار و بزرگ ارزیابی میشود. مدل پایه این خودرو ۳۱۷۶۰ دلار قیمت دارد. با پرداخت ۱۴۲۵ دلار بیشتر امکاناتی به خودرو اضافه میشود که شامل دوربین عقب، سیستم هشدار نقاط کور، روکش چرم، چراغهای هالوژنی، صفحه نمایشگر کوچک و سانروف است. به امکانات ذکر شده باشد سیستم ضد بخار آینه و ترمز خودکار هم اضافه کرد.
ali ayat
۱۸ دی ۱۳۹۴انتخاب من اون مزدای ژاپنی و بعد هم جیپ باحال
shahryar
۱۸ دی ۱۳۹۴انتخابمون تو جبپ یکیه،ولی تو ژاپنی من نیسان روگ رو قبول دارم
Armin
۱۸ دی ۱۳۹۴راوفور یا اوتلندر چی؟
Lord Cezar
۱۸ دی ۱۳۹۴راوفور و اوتلندر یک کلاس بالاتر از این ها هستن.
علی
۱۹ دی ۱۳۹۴راو4 توی همین کلاسه
H.taaj
۱۸ دی ۱۳۹۴اول مزدا بعدم جیپ ، هوندا و سوبارو هم خوبن !!! اصن همشون خوبن یکی میخوام ??
سکوت
۱۸ دی ۱۳۹۴سوبارو…مزدا…نیسان…فقط ژاپن..
امیر 007
۱۹ دی ۱۳۹۴مزدا نیسان فقط اینا
كاپيتاليسم
۱۸ دی ۱۳۹۴این کلاس خودرو رو اکثر مردم دوست دارند
تو این کلاس من طراحی مزدا رو خیلی قبول دارم…در عین سادگی همه چیز سر جای خودشه،اصلا بعد از زبان طراحی جدید مزدا همه خودروهاش عالی شدن
امیر
۱۸ دی ۱۳۹۴جیپ و نیسان روگ انتخاب منن این فروش جیپ تو آمریکا عجیب بالاستا
(*مهرداد*)
۱۸ دی ۱۳۹۴Crv…cx5…escape
احسان(احسان)
۱۸ دی ۱۳۹۴عجیبه اسمی از راو4 تو این لیست نیست
کلا همه ماشین های این لیست کاربردی هستن اما خودم با وجود مخالفت نویسنده CR-V رو انتخاب می کنم .مدرن و کم مصرف و کم اصطهلاک که البته ذاتش با قیمت 200 میلیونی این ماشین تو ایران جور درنمیاد
sina
۱۸ دی ۱۳۹۴فکر میکنم نیسان روگ تو این لیست از همه بهتر باشه…اره درسته خوشکلی مزدارو نداره شتاب سوبارو رو نداره و… اما در مجموع حساب کنی از همشون بهتره قیافش خوبه کم مصرفه داخلش شیکه و یه نکته مهم 7نفرست چیزی که تو این رنج قیمت و اندازه که قیافه جون پسندی داشته باشه نداریم
yasin
۱۸ دی ۱۳۹۴رنجروور اووک مگه تو این کلاس قرار نمیگیره؟؟؟؟؟
رضا7
۱۸ دی ۱۳۹۴خیلی مسخرست پستی کذاشته میشه مربوط به خودروهای خارجی که بعضا یک نمونشم تو ایران وجود نداره بعد ملت میان میگن از کدوم خوشم میاد از کدوم خوشم نمیاد!
آخه که چی؟ بجز فرقون های سایپا و ایران خودرو و چند مونتاژ کن دیگه، گزینه ایی باقی نمیمونه برای مردم که میاید مقاله اینجوری میزنید!
hamid reza
۱۸ دی ۱۳۹۴دو مورد از ماشینای داخل این لیست هستند داخل ایران البته. ولی اینقدر گرون هستن که به قول شما جز گاری های داخلی انتخابی نداریم ما
امیرحسین
۱۸ دی ۱۳۹۴از نظر من کراس اووری که قابلیت آفرود نداشته باشه یعنی چند سانت ارتفاع در برابر از دست دادن ثبات,هندلینگ و نرمی سیستم تعلیق
انتخاب من جیپ هست
جلال
۱۸ دی ۱۳۹۴چقدر تنوع!!!! هیییییی خدا
Saeed
۱۸ دی ۱۳۹۴پس هوندا HRV چه کلاسی حساب میشه اگه CRV کراس اور جمع و جوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Archi KHAN
۱۸ دی ۱۳۹۴ژاپنی ها خیلی خوب جلب توجه میکنن
هوندا ، نیسان ، مزدا و سوبارو همه جزء بهترین های این کلاس هستند
نادر
۱۸ دی ۱۳۹۴بچه ها توسان بهتره یا نیسان روگ با اینکه قیمتشون هم یکیه
ali ayat
۱۸ دی ۱۳۹۴طبق آخرین خبر از خودروهای داخلی
وزیر صنعت و معدن (همه میشناسن)اعلام کرد(اعتراف کرد):خودروهای داخلی مورد تست جهت گرفتن ستاره ایمنی قرار گرفته است و۷۰درصد از خودروهای داخلی(کم نکرده باشه)موفق به دریافت یک ستاره ایمنی از پنج ستاره ایمنی شد(زیر یک نبود ) و با این خبر هیجان انگیز شمارو به خدا میسپارم خدانگهدار
moein
۱۸ دی ۱۳۹۴انتخاب اول جیپ و دوم مزدا و سوم نیسان
و دوباره شاهد آن هستیم که کره هیچ نماینده ایی نداره با وجود این که خیلی در این سگمنت سرمایه گذاری کرده
سیروس
۱۹ دی ۱۳۹۴انتخاب من لیفان X50 CVT :)))))))))))))))) از هر لحاظ از تمام خودروهای فوق کارامدتره :))))))
sina
۱۹ دی ۱۳۹۴چراغ عقب نیسان rouge شبیه لکسوس RX نسل قبل هست 2014
احمد باقری
۲۰ دی ۱۳۹۴نیسان و مزدا ماشینهای باحالی دارن چیپ هم که دیگه نگو.
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۴ اسفند ۱۳۹۴من مزدا را انتخاب می کنم چون که کیفیت و زیبایی وحس اسپرتی داره
محمدرضا
۹ مرداد ۱۳۹۵په راو۴چی شد