معمولاً زمان زیادی جهت طراحی از نو یک خودرو و دستیابی به آخرین تکنولوژیها سپری میشود. هرچند با افزایش روزافزون همگرایی تکنولوژی و صنایع خودروسازی ما شاهد رشد چشمگیر این صنعت هستیم. به این معنا که ممکن است یک فناوری که برای امسال معرفی شده بهمنظور استفاده در خودروهای سال بعدی قدیمی شده باشد و باید به دنبال فناوری جدیدتر بود. در اینجا قصد داریم تا ۱۰ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۵ را به شما معرفی کنیم:
رینگهای کربن فایبری
سال گذشته، شاهد محصولاتی بودیم که چرخهای آنها بهطور خالص از فیبرکربن ساخته شده بود. این رینگها توسط شرکت استرالیایی Carbon Revolution بر روی خودروهای شرکت فورد و ماستنگ استفاده شد. نه تنها رینگها نسبت به نمونه آلومینیومی دارای استحکام بیشتری بود بلکه وزن فنربندی نشده (شامل وزنی است که بهوسیله سیستم تعلیق پشتیبانی نمیشود) کمتری به سیستم میداد و تأثیر مثبتی روی زمان پاسخ داشت. استفاده از رینگهای فیبر کربنی موجب میشود تا کیفیت سواری و فرمانپذیری مناسبتری را در خودرو شاهد باشیم. به دلیل کاهش وزن رینگها، شروع، توقف و دور زدن با سرعت بیشتری امکانپذیر میشود زیرا اینرسی دورانی چرخ کاهش یافته است. همچنین کم شدن وزن رینگها سبب میشود تا سیستم تعلیق کار چندان سختی برای نگهداشتن تایرها روی جادههای ناهموار و دارای سطوح شکسته انجام ندهد.
اولین شرکتی که در شرایط واقعی رانندگی خودکار را معرفی کرد، شرکت مرسدس بنز در سال ۲۰۱۳ بود که در مدلهای کلاس S از این فناوری استفاده کرد. سال ۲۰۱۵ ما مشاهده کردیم که اکثر صاحبان صنایع بزرگ مانند ولوو، مرسدس، گوگل و دولتها یک گام برای پذیرش مسئولیت هرگونه تصادف ناشی از استفاده از این تکنولوژی را برداشتهاند. همچنین تسلا موفق شد تا یک قدم فراتر بگذارد و سیستم تعویض لاین بهطور خودکار را برای خودروهای قبلی خود به صورت یک بهروزرسانی معرفی کند. البته این را هم باید اضافه کرد کلاس S مرسدس این قابلیت را برای مسیرهای اتوبانی معرفی و تست کرده بود. کنترل با ژستهای حرکتی
در زمانی نه چندان دور، ایده کنترل با ژستهای حرکتی در خودرو ممکن بود جزء داستانهای تخیلی محسوب شود درحالیکه در سال ۲۰۱۵ این داستان به واقعیت پیوست و در سری ۷ BMW این قابلیت تعبیه شد. این شرکت از سنسورهای سه بعدی برای تشخیص حرکات بدن انسان در خودرو استفاده میکند. در حال حاضر تا بدین جا شش حرکت از پیش تعریف شده برای این سیستم پیشبینی شده است تا کارهای کوچکی را بتواند در خودرو انجام دهد. ولی خودروسازان به این سیستم بسنده نکردند و دارند روی سیستمی کار میکنند که بتواند فرمانهای مغزی راننده را بخواند و آنها را اجابت کند. خودروهای با پیل سوختی
سلولهای سوختی هیدروژنی دهههاست که مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتهاند و ما خیلی از طراحی مفهومیهای خودروها یا نمونه اولیه آنها را دیدهایم که تحت عنوان خودروهای بدون آلایندگی معرفی میشوند. امروزه بازار در حال تصمیمگیری در مورد این است که خودروهای هیدروژنی میتوانند آیندهای داشته باشند یا خیر. برخی از سازندگان قدمهای بزرگی برداشتهاند. تویوتا در سال ۲۰۱۵ به عنوان اولین تولید کننده انبوه خودروهای هیدروژنی با خودروی میرای ۲۰۱۶ به بازار قدم گذاشت. سدانی که ۵۷۵۰۰ دلار قیمت دارد. سلولهای سوختی در زیر صندلیها مکانیابی شدهاند و عملکرد خودرو خیلی هم بد به نظر نمیرسد بهطوری که شتابگیری ۰ تا ۱۰۰ را در زمان ۹ ثانیه انجام میدهد. برد این خودرو ۳۰۰ مایل یا ۴۸۰ کیلومتر تخمین زده میشود. ضبط کننده دادههای عملکردی خودرو
دستگاهی است که دادههای مربوط به عملکرد رانندگی شما را در خود ثبت و ضبط میکند، بسیار شبیه به سیستمهای مسافتسنجی پیشرفتهای است که در مسابقات اتومبیلرانی از آن استفاده میشود. یکی از بهترین نمونهها روی خودروی شورولت کوروت نصب شده است. این سیستم ویدئو ضبط و پارامترهای مهم از قبیل سرعت خودرو، دور موتور، زاویه فرمان را ثبت میکند. در واقع این سیستم نوعی همکار محسوب میشود که در زمانی که شما ماشین خودتان را به کسی قرض دادید، متوجه شوید که چه اتفاقات و رویدادهای برای خودروی شما پیش آمده است. سیستم تزریق آب
سیستم تزریق آب، یک اسپری آب است که به سمت داخل موتور روانه میشود که خیلی تکنولوژی جدیدی نیست ولی BMW آن را بر روی صفحه نمایشگر داخل کابین نشان میدهد. این سیستم روی سری M4 GTS و برخی از مدلهای هاچبک سری یک نصب شده است. این سیستم آب را بر روی منیفولد ورودی هوا و بهطور مستقیم بر روی سیلندر میپاشد و کمک میکند تا مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق فشرده و خنک شوند. این اثر خنککنندگی باعث افزایش راندمان احتراق میشود و منجر به افزایش توان و بازدهی خواهد شد. پرینت سه بعدی خودروها
خیلی نباید تعجب کنید اگر زمانی خودروها در کارخانه مونتاژ نشوند و در داخل یک کارگاه کوچک پرینت شود و در کنار هم قرار گیرد. شرکت آمریکایی لوکال موتورز (America Local Motors) نشان داد که این خیالپردازی میتواند به واقعیت تبدیل شود که خودروسازی بهوسیله پرینت قطعات در آینده انجام گیرد. خودروی هدف این شرکت در سال ۲۰۱۶ روانه بازار میشود و قیمتی معادل ۵۳ هزار دلار دارد. این خودرو با استفاده از موارد ترموپلاستیک پرینت میشود. بازگشت موتورهای دورانی
درست است که سال گذشته خودروی جدید با موتور وانکل ندیدیم، ولی اطلاعات خوبی از این موتور داریم که یک موتور کارا و پربازده و از همه مهمتر جدید است. این موتور هدف گذاری شده است تا در مدل جدید مزدا اسپرت بهکارگیری شود. هیچ اطلاعات دقیقی از جزئیات این موتور در دسترس نیست و شرکت مزدا هم از انتشار این اطلاعات امتناع کرده است ولی خبرهایی به گوش میرسد که حاکی از استفاده توربوشارژر بهمنظور افزایش توان موتور دورانی است. مشکل اصلی در این موتورها مصرف سوخت و روغن مورد نیاز این موتور است که مزدا میبایست راه حل مناسبی برای غلبه بر این مشکلات داشته باشد. هک شدن خودرو
امسال نگرانیهای ناشی از هک شدن خودرو شدیدتر شده است زیرا خبرهایی از هک شدن جیپ چروکی از راه دور منتشر شده بهطوری که راننده کنترل خودرو را از دست داده است ظاهراً روی سیستم ترمز اثر گذاشته است. یکی از اثرات منفی رشد سریع تکنولوژی در خودروهاست که تستهای مربوط به امنیت این تکنولوژیها غالباً به درستی انجام نمیشود و این نیاز دیده میشود که خودروسازان روی این مقوله تمرکز بیشتری داشته باشند. میبایست به موضوع هک مانند امنیت شبکه در اینترنت که از اهمیت خاصی برخوردار است بیشتر توجه شود. هاوربرد
ما نمیدانیم چرا، ولی هاوربرد یکی از وسایل نقلیه پررونق در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است بهطوری که لکسس بهتنهایی یک هاوربرد برای خود طراحی و ساخته است. الآن بسیار زود است که تجربه استفاده از وسایل نقلیه آینده را داشته باشیم ولی شواهد بسیاری وجود دارند که افراد یا کمپانیهایی هستند که مخالف ورود هاوربرد به شکل تجاریسازی شده در بازار هستند. نمونه ساخته شده توسط لکسس یک نمونه اولیه است به دلیل اینکه از خاصیت شناوری مغناطیسی استفاده میکند که نیاز به یک سوپر خنککننده دارد (ظاهراً دمای آن به منفی ۱۹۷ درجه سانتیگراد میرسد) و یک صفحه مناسب جهت حرکت روی آن. هرچند یکی از شرکتها در مکزیک اعلام کرده است که شما میتوانید هاوربرد را از قبل سفارش دهید و ما آن را در سال ۲۰۱۶ برای شما خواهیم ساخت. این شرکت از تعدادی فن برای شناور نگهداشتن شما در هاوربرد استفاده میکند.
moein
۱۳ دی ۱۳۹۴بازم می بینیم که کره هیچ حرفی برای گفتن نداره
great britain
۱۳ دی ۱۳۹۴کره ی جنوبی همیشه حرف واسه گفتن داره.
فقط بهتره شما چشماتو خوب باز کنی.
و اینکه بخوای باور کنی.
moein
۱۴ دی ۱۳۹۴داداش چشمام بازه
جور دیگم می بینم
چشمامم شستم
ولی چیزی در سطح خود رو ساز های بزرگ دنیا ندیدم ازش
ali
۱۴ دی ۱۳۹۴آخه کره چه هیزم تری بت فروخته که تو پستی که هیچ ربطی به برند نداره پای کره رو وسط میکشی؟
moein
۱۴ دی ۱۳۹۴چرا ربط نداره تو این پست از چنتا تکنولوژی که توسط چند تاکمپانی خودرو ساز درست یا بهینه شده حرف زده که با توجه به این که شما کره ایی دوستان ادعای پیشرفت روز افزون کره رو دارین جور در نمیاد
احسان(احسان)
۱۳ دی ۱۳۹۴الان در بهترین مقطع زمانی تاریخ و اما در بدترین مکان زندگی می کنیم.شاهدیم که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفته و وسایل نقلیه ارزون قیمت هم دارای جدیدترین امکانات روز هستن.حمل و نقل هیچوقت به اندازه الان جذاب و اسوده نبوده.در هر جای دنیا(بجز ایران) میشه از اینترنت سریع استفاده کرد و دسترسی به اطلاعات تقریبا مجانی شده.تنها نبوغ افراد محدودیت ایجاد میکنه.
تنها قسمت بد قضیه این هست که تو ایران زندگی میکنیم و از این امکانات ارزون و جدید بی بهره ایم.واقعا وضعیت ایران شرم اوره
great britain
۱۳ دی ۱۳۹۴آره واقعا شرم آوره اینکه وضعیت اینترنتمون چندان فرقی با کشور جنگ زده سوریه نداره.فوق العاده شرم آوره.ای کاش فقط همین بود .
میلیاردها مشکل دیگه وجود داره.
فقط بعضی ها نمیخوان مردمو درک کنن…………………..
فرزام
۱۳ دی ۱۳۹۴سلام . اینجا یه سوال پیش میاد . آیا رینگ های فیبر کربن میتونن در مقابل گرمای بیش از حد مثل فلز دووم بیارن؟
یا ممکنه آب بشن و شکلشونو از دست بدن . البته خیلی بعیده که اینطوری بشه چون فورد فکر همه جاشو میکنه ولی آخه چجوری ؟
lmbx
۱۳ دی ۱۳۹۴منظور شما رو از گرمای بیش از حد نمیفهمم!رینگ ها از فیبر کربن هستند نه لاستیک ها دما اصلا بالا نمیره که.
بهترین های این گروه رینگ های فیبر کربنی فورد و سیستم تزریق اب بی ام و هست.
فرزام
۱۴ دی ۱۳۹۴منظورم گرمای ناشی از ترمز و لاستیک بود که به رینگ هم انتقال داده میشن ولی شما و دوستان جوابمو دادین .ممنون .
ارمان
۱۳ دی ۱۳۹۴وقتی ترمز های فیبر کربنی داریم که کاملا قرمز میشن دیگه رینگ که اصلا فشاری روش نیست در ضمن کربن در مقایسه با اهن در حالت بسیار داغ پایدار تره تنها نکته منفیش میتونه خیلی گرون تر در بیاد
(*مهرداد*)
۱۳ دی ۱۳۹۴مطلب بسیار مفیدی بود …ممنون از پدال
ali ayat
۱۳ دی ۱۳۹۴به امید پیشرفت روز افزون و سرسام آور خودرو های برقی که هرچه سرعت پیشرفت بیشتر باشد آینده بهتر و تمیز تری خواهیم داشت
moein
۱۴ دی ۱۳۹۴نگران نباش مسعولین برا اونجاشم فک کردن پراید و مشتقات پژو 405 با متور برقی
احمد باقری
۱۴ دی ۱۳۹۴پیشرفتهای خوبی صورت گرفته.