به عقیده عدهای شیطان برترین ایدههای بشریت را میقاپد و آنها را در جهت تحقق اهداف پلیدش بهکار میگیرد. همین افراد عاشق منفجر کردن این و آناند و تجهیزات نظامی را به چشم بهترین ساختهها میبینند. البته تجهیزات نظامی همیشه هم چیزی شبیه کلاشینکف و آرپیجی نیستند، همین خودروهایی که در شهرهایمان جولان میدهند هم کم از سلاح ندارند.
هدف این چند خط مقاله ما نیز مثل روز روشن است: ده مورد از والاترین تکنولوژیهای نظامی که دستآخر به دنیای خودروها راه یافتند. میپرسید چرا سوزنمان روی ده گیر کرد؟ خب چون پنج مورد برای پوشش شاگرد اولها کافی نبود و دیگر اینکه عملاً جای دادن همه نوآوریهای مهم در قالب واژه، امری محال است. شاید ندانید اما از سلولهای سوختی گرفته تا سپر جلو، بیشتر اجزایی که برای سرهمبندی یک خودرو نیاز است از دل کوره جنگ نشأت گرفتهاند. چه میدانیم، شاید چرخها هم از ارابههای جنگی عصر برنز برایمان به یادگار مانده است.بد نیست بدانید که در این مقاله تنها بر ابداعات ایالاتمتحده آمریکا در طول تاریخ جنگیاش متمرکز خواهیم شد و شاید به دلیل تاریخی بودن کمی از حوصله شما ماشین دوستان عزیز خارج باشد اما با پدال بمانید و ما را تحمل کنید. این لیست میتوانست تا دهها گزینه ادامه یابد اما در روزگاری که سوپر ماشینهای هیبریدی که رسیدن به سرعت ۳۰۰ مایلی برایشان مثل آب خوردن است دور و بر ما هستند و لامبورگینیهایی را میشناسیم که ظاهرشان را از جنگندههای رادار گریز به امانت گرفتهاند؛ فکر کنیم همینهایی که اینجا خواهید دید، کافی باشند.
رادار، لیزر و سونار
آغاز جنگ الکترونیک به ۱۹۳۹ برمیگردد، سالی که نیروی دریایی ایالاتمتحده سیستمی فوق سری با نام رادار (خلاصه شده ” تشخیص و اندازهگیری فاصله با امواج رادیویی “) را توسعه داد (تاریخچه ظهور رادار بس طولانی است که علاقهمندان قادرند خارج از پدال به دنبال آن باشند). نخستین نمونههای رادار حامی کشتیها بودند تا مبادا گرفتار حملات مخفیانه هوایی شوند و علاوه بر این قابلیتهای هدفگیری و اندازهگیری مسافت را نیز به آنها اعطا میکردند.
کاربردی بودن این تکنولوژی به سرعت برای متفقین اثبات شد، خصوصاً زمانی که ناوگان هوایی آلمان با بمبهای وی-۱ فکر پاکسازی کامل بریتانیا از روی نقشه را در سر میپروراند اما این سیستم با ارائه هشداری زودهنگام مانع آن شد و اینچنین شد که نیروی هوایی سلطنتی پیروز نبرد بریتانیا شد.
دستآخر پای رادار به ماشینهای پلیس هم باز شد – اما خیلی طول نکشید تا کابوس رادارهای پلیس هم متولد شود. تنها زمانی میتوان شیئی را با رادار شناسایی کرد که امواج فرستاده شده توسط رادار به خودش برگردد و در همین جای داستان پارازیت اندازها وارد میشوند؛ آلمان اندکی بعد از افشا شدن راز متفقین پارازیت اندازها را به میدان آورد تا مبادا قائله را ببازد. پارازیت اندازها فرکانس مورد استفاده اسلحههای راداری مملو از انرژی میکنند تا از برگشت امواج جلوگیری شود. رادارها و دشمنشان پارازیت اندازها، فرزندان آن نخستین سیستمهاییاند که در جنگ کشتیهای متفقین با جنگندههای شب نقشی تعیینکننده بازی میکردند.
این روزها رادارهایی که در خودروها نصب شدهاند اغلب برای فاصلهیابی و تشخیص خودروها و عابران پیاده بهکار میروند تا در صورت لزوم به کمک دستیارانی چون کروز کنترل تطبیقی و ترمزهای خودکار به کمک راننده بشتابند؛ اما این اواخر دو فناوری فاصلهیابی نظامی دیگر هم در این خصوص به رادار پیوستهاند. پیش از تولد رادار، از سونار برای عملیاتهای تشخیصی زیردریاییها استفاده میشد و این تکنولوژی نظامی امروزه بهقدری همهگیر شده که در سیستم هشدار عقب SUV-ها از آن استفاده میکنند. خب چرا رادار را پشت خودرو نصب نکردهاند؟ دلیل اینکه در این مورد سونار بر رادار برتری دارد، چراکه امواج رادیویی از مواد آلی مانند کودکان و حیوانات خانگی عبور میکند و این اصلاً خوب نیست!
به هر حال، محدوده پوشش سونار در فضای آزاد زیاد نیست و اگر برد بیشتری نیاز دارید مجبورید سراغ LIDAR بروید، سیستمی بسیار شبیه به رادار که با لیزر کار میکند. LIDAR خوراکش گرفتن تصاویر دیجیتالی سریع، دقیق و رزولوشن بالاست. دهههاست که جتها به این وسیله مشغول نقشهبرداری از زمین هستند و با ارتفاع پایین در بین کوهها و ساختمانها مانور میدهند. اتومبیلهای خودران هم دقیقاً به همین صورت از آن استفاده میکنند، اما جای «کوهها و ساختمانها» را با «عابر پیاده و ماشینهای دیگر» عوض کنید.
ناوبری جیپیاس
شاید بدانید که سیستم ناوبری جیپیاس خودروی شما متکی بر اطلاعات شبکهای از ماهوارهها است. موضوعی که شاید از آن بیخبر باشید آن است که این ماهوارهها را وزارت دفاع ایالاتمتحده در سال ۱۹۹۵ به آن بالا انداخت تا کشتیها و موشکهایش را راهنما باشند.
اما قدمت موقعیتیابی ماهوارهای از بیست سال پیش نیز فراتر میرود. به سال ۱۹۶۰، نیروی دریایی ایالاتمتحده اولین سیستم موقعیتیابی ماهوارهای خود را به حیطه آزمایش کشاند. این سیستم متشکل از مجمعی از پنج ماهواره بود که آن را با نام «ترانزیت» میشناختند. هفت سال بعد، نیروی دریایی ساعتی اتمی با نام «تیماتون» را بهعنوان پیشنیازی برای عملکرد سیستم جیپیاس، در فضا به خدمت گرفت. جالب اینکه به دلیل اتساع زمان گرانشی که توسط انیشتین پیشبینی شد، زمان در فضا کندتر از زمین در جریان است. به همین دلیل ساعتهایی که در ماهوارهها سکنی گزیدهاند بهعمد تندتر میگردند تا با ساعتهای روی زمین همگام بمانند.
توربوشارژ
راستش ایده توربوشارژر نخستین بار در سال ۱۹۰۵ به ذهن بشر رسید اما هیچ کس تا پیش از ۱۹۱۵ یکی از آن ها را نساخت تا بر روی موتورهای آن زمان آزمایشش کند. در این سال مهندسی فرانسوی با نام Auguste Rateau، تعدادی چند از نمونههای اولیه توربو را بر موتورهای رنویی که به هواپیماهای جنگی فرانسوی نیرو میبخشیدند امتحان کرد. سه سال بعد آن مهندس جنرال الکتریک، سانفورد ماس، دمندهای را به یک موتور هواپیمای لیبرتی V-12 متصل کرد.
شاید تعجب کنید اما آن روزها وجود توربو روی یک هواپیما به معنای افزایش قدرت خالص آن نبود. موتورهای هواپیما همیشه در ارتفاعهای بالاتر نیرویشان را هدر میدهند چراکه با نزدیک شدن به استراتوسفر هوا رقیق و رقیقتر میشود. پس وظیفه توربو حفظ فشار ۱۴ psi صرفنظر از تغییرات ارتفاع بود.
تیتانیوم
آدمی از ۲۲۴ سال پیش درباره تیتانیوم میداند اما تا همین یک قرن و ۵ سال پیش قادر نبود آن را به خلوص لازم برساند. حتی آن موقع هم کار با تیتانیوم خالص بسیار مشکل بود و اساساً بهزحمت و هزینهاش نمیارزید، مخصوصاً با در نظر گرفتن این حقیقت که بسیاری از ذخایر تیتانیوم جهان در روسیه بود (و همچنان هم هست). در دهههای ۱۹۵۰ و ۶۰ میلادی، اتحاد جماهیر شوروی از تیتانیوم در ساخت زیردریاییهای کلاس آلفا و مایک خود بهره برد.
همان روزها بود که آمریکا به اعجاز تیتانیوم پی برد و اولین بار از آن در جت جنگنده سوپر سابر اف ۱۰۰ استفاده کرد. پس از آن، تیتانیوم بدل ماده غالب تشکیل دهنده لاکهید اسآر-۷۱ بلکبرد افسانهای گشت. ازقضا اکثر تیتانیومی که در ساخت این هواپیمای جاسوسی استفاده میشد از خود روسیه میآمد، آن هم از طریق زنجیرهای فوق سری از رابطها. تیتانیومهای روسیه سرانجام به خانه برگشتند … اما در آسمانش و با سرعت ۲۲۰ مایلی.
ترمزهای ضد قفل
ترمزهای ضد قفل نخستین بار درسال ۱۹۲۹ ظاهر شدند. ترمزهایی ساخته شده بهوسیله دستان توانمند پیشگام هوانوردی و نابغه مهندسی، گابریل وویسن. در آن دوران هواپیماهای بمب افکن سنگین به خدمت گرفته شدند که متوقف کردنشان کاری بس مشکل بود. باور کنید اگر ترمزها زنده بودند و میتوانستند خواب ببینند حتماً این بمبافکنها کابوس شبانهشان میشد. سیستم ABS وویسن که از نوع چرخ طیار بود به بمبافکنها اجازه داد تا در باندهای کوتاهتری به هوا برخیزند و به خط مقدم جنگ نزدیکتر باشند. این سیستمهای ABS مکانیکی تا پنج دهه پس از آن هم بدون تغییر در هواپیماها استفاده شدند و تازه در اوایل دهه ۱۹۷۰ بود که ABS های الکترونیک پایشان به هواپیماها باز شد. همان دوران سیستم ضد قفل مشابهی در خودروهای جنرال موتورز دیده شد.
ده فناوری برتر نظامی که به خودروها راه یافتند (قسمت دوم)
منبع: topspeed
farzad
۱۴ شهریور ۱۳۹۴ممنون اقا مهدی خیلی جالب بود
asa
۱۴ شهریور ۱۳۹۴اقا این گابریل وویسن کجایی؟ لطفا بگید.
Frankenstein
۱۴ شهریور ۱۳۹۴فکر میکردم تو دهه 90 شرکت بنز abs رو اختراع کرده……
وینسنت پرایس
۱۴ شهریور ۱۳۹۴آقای asa آقای گابریل وویسن فرانسوی بودن { به این دلیل میگم بودن چون در سال ۱۹۷۳ فوت کردن } .
https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=gabriel+voisin
پویا
۱۴ شهریور ۱۳۹۴سلام ببخشین که اینو اینجا میپرسم
BMW M5 فقط دیفرانسیل عقبه یا تمام چرخ هم داره؟؟
ممنون میشم اگه جواب بدین
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۴ شهریور ۱۳۹۴M5 نسخه AWD نداره
Hitler
۱۴ شهریور ۱۳۹۴فک کنم بصورت یک آپشن 1800دلاری دسترس باشه(مطمئن نیستم یجایی خوندم)
HELL CAT
۱۴ شهریور ۱۳۹۴11-بمب هسته ای
بمب هسته ای دارای قابلیت ویران کنندگی بالایی است که اولین بار توسط شرکت سایپا روی خودرویی به نام پراید نصب شد این قابلیت توانایی کشتن تمام افراد داخل ماشین را داراست بدون کوچکترین مصدومیتی تمام سر نشینان را در یه لحظه کوتاه که طبق فرمول e=mc^2 قابل محاسبه هست سلاخی میکند هنوز هیچ اطلاعات کاملی راجب قدرت این محصول خارق العاده خطرناک به بیرون درز نکرده است نکته جالب اینجاست که این محصول دارای فروش بالایی میباشد جدیدا شرکت بنز جهت همکاری با این برند معتبر اعلام آمادگی کرده که هنوز هیچ اطلاعی از آن بیرون نیامده است بعید است چنین خودرو ساز بزرگی دست به همکاری با شرکت کوچکی مانند بنز بزند
asa
۱۴ شهریور ۱۳۹۴اقای مهدی بازیار ضمن تشکر از متن فوق العاده زیباتون این رو هم در نظر داشته باشید که طبق نظریات فیزیک هر جسمی که با سرعت بیشتری حرکت کند زمان در مقابل او کند تر میگذرد و گرچه جسمی به مرز سرعت 300000 کیلومتر در ثانیه[ سرعت نور] برسد زمان به طور کامل متوقف میشود. پس میشه این نتیجه گیری رو کرد که این که ساعت اتمی سوار بر ماهواره کاسینی با سرعت زیاد و بدون تغییری به دور مدار زمین در گردش است به این علت است که هریک از ۵ ماهوارهای که خود زکر کردید باید در مقعیت معین و بدون تغییر در حرکت باشند تا با استفاده از داده های ۴ ماهواره ی دیگر موقعیت دقیق فرد را بدست اورد. چرا که اگر ساعت ساکن باشد زمان سریعتر از زمین در حال حرکت میگذرد. بازم تشکر ، فوق العادست متنت. واگر من ازت انتقاد کردم نه به خاطر زیر سوال بردن متنت بلکه به خاطر بهتر شدن متون ایندت بوده. اگه ناراحت شدی ببخشید…….
احسان
۱۴ شهریور ۱۳۹۴بسیار عالی متشکریم
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ شهریور ۱۳۹۴نصف تکنولوژی های خطرناکی که تا حالا بشر ساخته رو توی ماشین های وطنی میتونید پیدا کنید.
asa
۱۴ شهریور ۱۳۹۴اکثر تکنولوژی ها مال امریکا بود!!!!!!!!! دمش گرم . فکر کنم همین که الان به جای گاری سوار پراید میشیمم بخاطر همون همکاری فورد و کیا سر پراید هاچ بکای قدیمه. حالا که اینا این قدر ادمای گلی هستن بیان یک کار خیری کنن این پرایدو از رو خط تولید برش دارند. اخه سایپا بدجوری بهش وابسته شده تفلک……،،]]]]]]]]
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۴ شهریور ۱۳۹۴سلاح اول دست سرباز یک نارنجک انداز موسوم به Punisher XM-25 یک پروژه مشترک بین شرکت آلیانت آمریکا و هلکر اند کوخ آلمان هست
یکی از پیشرفته ترین سلاح های انفرادی ساخته دست بشر که با کمک مسافت یاب لیزیری ، توان انفجار نارنجک ضد نفر شلیک شده به منظور هدف گیری افراد پشت سنگر ها رو داراست
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۴ شهریور ۱۳۹۴فقط سالانه دولت امریکا بودجه ای بالغ بر 612 میلیارد دلار صرف نیرو های مسلحش می کنه
و ایضا ارتش های چین و روسیه و انگلستان و هند و فرانسه و ترکیه و … سالانه بودجه هنگفتی از سوی دولت دریافت می کنند. این رقم برای ارتش ایران رقمی در حدود 6.5 میلیارد دلار و برای ارتش اسرائیل حدود 3 برابر این مقدار است…
اگر درصد کمی ار این مجموع این بودجه ها صرف رفاه حال انسان ها و توسعه زندگی بشری (به جای خراب کردن آن) می شد شاید تا به حال هیچ کشور فقیر و هیچ انسان گرسنه ای وجود نداشت و همه از بهترین و بالاترین سطح رفاه و زندگی با صلح و آرامش در کنار هم لذت می بردند
asa
۱۴ شهریور ۱۳۹۴دمت گرم واقعا راست و منتقی میگی. به این میگن کامنت. لااااااااااااایک
f22raptor
۱۵ شهریور ۱۳۹۴شما و امثال شما که همیشه و در طول تاریخ به بهانه های مختلف به آمریکا می تازید که چنین کرد و چنان می کند فقط یک بار فارغ از عقده های سیاسی و تاریخی و مذهبی و چه و چه…. عمیق به این مساله فکر کنید که اگر آمریکا این بودجه نظامی رو صرف نمی کرد آیا در دنیا ثباتی هم بود ، اصلا اگر آمریکا نبود یا اگرکشوری باقدرت آمریکا غیر از آمریکا روی کره زمین بود الان جز بردگی برای بقیه دنیا چیزی تصور می شد و هر چنگیزو طاعونی قصد بلعیدن و ویرانگری تمام دنیا رو داشت ،مگه سن ما چقدره کافیه از نیم قرن پیش شروع کنی بری به عقب تا ابتدای تاریخ بشر ……
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۵ شهریور ۱۳۹۴جنای مهندس!
الان آمریکا این همه قدرت نظامی داره شده لازمه ی ثبات در جهان؟!؟!؟!
چندین هزار کلاهک هسته ای (سلاحی که چند صد تاش میتونه تمدن بشریو از بین ببره) امنیت ایجاد میکنه؟!
کشته های هیروشیما و ناکازاکی لابد از طاعون مردند!
4 میلیون تلفات در ویتنام کار عمه من بود؟
حمله به عراق و … به بهانه وجود تسلیحات اتمی (که هیچوقت یافت نشد) چی؟
شما به وضعیت کنونی دنیا میگی صلح و آرامش؟
توی خود آمریکا برای هر خانه 4-3 تا اسلحه میزارن به انضمام این آزادی که اگه کسی وارد خونه ت شد (بدون اجازه) بزن آبکشش کن….ماشالله به اینهمه امنیت…
اینهمه گروه های نظامی و شبه نظامی تسلیحاتشونو از کجا میارن؟!
بعدشم منظور من همه کشوراست که اینهمه بودجه سالیانه خرج ساخت زندگی شهرنشینی میشه و دوباره میلیارد ها دلار پول صرف خراب کردنش میشه…آمریکا و چین و روسیه و انگلستان و فرانسه و غیره و غیره هیچ فرقی ندارن با هم همشون یکین و به دنبال به بردگی کشیدن مردمان جهان به خاطر منافع خودشونن فقط بعضا روش هاشون با هم فرق داره
.
.
شما هم اگه قبول نداری میتونی بری زیر سایه آمریکا و از امنیتی که این اسطوره پوشالی واست درست کرده لذت ببری!
حسین
۲۹ شهریور ۱۳۹۴منظورت از ثبات جنگ ویتنام و بمبهای ریخته شده بر سر ناکازاکی و هیروشیما و به خاک و خون کشیده شدن افغانستان و عراق و سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه و کل جنگ و کشتار مردم بی دفاع در سرتاسر جهانه؟
نظرت چیه بیاد ایران و خونواده و هموطنات رو به خاک و خون بکشه تا ثبات بیشتری ایجاد کنه؟
ثبات زمانی بوجود میاد که افرادی مثل شما از این طرز تفکر دست بکشن و واقع بین باشن
احمد باقری
۱۴ شهریور ۱۳۹۴خیلی عالی بود.
AHMADREZA
۱۴ شهریور ۱۳۹۴جالب بود
وینسنت پرایس
۱۴ شهریور ۱۳۹۴عالی بود . منتظر دومیش هستیم ……
mohsen
۱۵ شهریور ۱۳۹۴mer30
ARASH//LANCER//EVO//1987
۱۵ شهریور ۱۳۹۴دقیقن در آن سالها بود که سایپا و ایرانخودرو به تکنولوژی مخرب پراید و پژو دست یافتند و از آن زمان خون ملت را در شیشه کردند…
نویسنده شرمنده یهویی شد..
M3 RS 4D
۱۶ شهریور ۱۳۹۴توربو شارژ و ABS از مهمتریناش بوده …