چشم انداز

جایگزین‌های ارزان برای خودروهای گران قیمت؛ نسخه داخلی

چندی پیش، در مطلبی که در سایت پدال منتشر شد، ۱۰ جایگزین ارزان‌قیمت برای خودروهای گران‌قیمت در بازار آمریکا معرفی شدند. پس از مشاهده استقبال گسترده مخاطبان گرامی پدال، بر آن شدیم تا نسخه وطنی این بررسی را نیز به نگارش درآوریم. هرچند که بازار بسته و کم تنوع کشور ما، هیچ شباهتی به بازار گسترده و پرتنوع آمریکا ندارد و همین موضوع نیز بررسی را بسیار سخت کرد با این وجود تلاش کردیم تا بهترین پیشنهادات را ارائه کنیم. به امید اینکه این مطلب مورد توجه بازدیدکنندگان گرامی قرار گیرد. قابل ذکر است که قصد ما مقایسه خودروها یا ارائه یک جایگزین مشابه آنها نیست بلکه خودروهایی با قیمت به‌مراتب ارزان‌تر را برای کسانی که توان خرید نسخه اصلی را ندارند پیشنهاد می‌کنیم. شما نیز پیشنهادت خود را با ما در میان بگذارید.

جایگزین‌های ارزان برای خودروهای گران قیمت
جایگزین‌های ارزان برای خودروهای گران قیمت

تیبا ۲ به‌جای میتسوبیشی میراژ
شاید با این شروع، کمی تعجب کرده باشید و تصور کنید که ما قصد شوخی داریم. اما به شما خواهیم گفت که چرا به‌جای میتسوبیشی میراژ، تیبا ۲ را پیشنهاد می‌دهیم. اگر میراژ را از نزدیک دیده باشید، با ما موافق خواهید بود که این خودرو از نظر ظاهری و طراحی هیچ‌گونه جای دفاعی را باقی نگذاشته است. معمولاً سوپرمینی ها خودروهایی هستند که جذاب بودن و هیجان جزو ذات آن‌هاست، اما میراژ در این زمینه همه را ناامید می‌کند و باعث می‌شود که به خود اجازه مقایسه آن با تیبا را بدهیم. از نظر فنی نیز موتور ۳ سیلندر میراژ توانی دقیقاً برابر موتور تیبا تولید می‌کند.

تیبا به جای میراژ
تیبا به جای میراژ

شاید برند ژاپنی این خودرو برخی را به آن جذب کند، اما با کمال تأسف باید اعلام کنیم که میراژ در تایلند تولید می‌شود و نه در ژاپن. در مورد این خودرو همین توضیح بس که مجله تاپ گیر بدون رودربایستی آن را “آشغال” خطاب کرده و کانسیومر ریپورتز نیز به آن لقب “تأسف آور” داده است. پس اجازه دهید ما نیز بگوییم که اگر به‌جای ۷۱ میلیون تومان مبلغی که باید برای میراژ بدهید، ۲۷ میلیون تومان بابت تیبا ۲ بدهید، به‌جز یک گیربکس CVT نه چندان خوب، چیز مهم دیگری را از دست نخواهید داد. اگر نگران اختلاف کیفیت میراژ و تیبا هستید، می‌توانید اختلاف قیمت آنها را در بانک گذاشته و سود پول خود را برای تعمیرات تیبا خرج کنید. در نهایت باید اعلام کنیم که هر دوی این خودروها به یک اندازه بد و در برابر مبلغی که برای آن‌ها می‌پردازید بی‌ارزش هستند.

برلیانس به‌جای تویوتا یاریس
تویوتا یاریس یک سوپرمینی خوشنام و با کیفیت است که در کشور ما نیز سابقه خوبی داشته است و استقبال نسبتاً مناسبی از آن صورت گرفته است. طراحی خوب و کیفیت بالا برگ‌های برنده یاریس در بازارهای مختلف بوده است. این کلاس از خودروها در سراسر جهان خودروهایی مخصوص نسل جوان و ماشین اولی‌ها هستند. اما پرداخت ۱۱۴ میلیون تومان برای نسخه هاچ‌بک و ۱۱۸ میلیون تومان برای نسخه صندوقدار آن تنها برای تعداد کمی از جوانان این سرزمین امکان‌پذیر است. پس راه چاره چیست؟ شاید سوپرمینی جدید سایپا بتواند جوابی برای این سؤال باشد.
برلیانس به جای یاریس
برلیانس به جای یاریس

برلیانس خودروسازی چینی است که در چین شریک تجاری BMW محسوب می‌شود. این خودروساز اخیراً به کشور ما آمده و همکاری‌هایی را با سایپا و زیر مجموعه‌اش پارس‌خودرو آغاز کرده است. حاصل این همکاری‌ها، مونتاژ برلیانس H200 توسط سایپا و H300 توسط پارس‌خودرو بوده است. برلیانس H200 شامل دو مدل هاچ‌بک و صندوقدار می‌شود که به ترتیب H220 و H230 نام دارند و هر دو دارای تیپ‌های دنده‌ای و اتومات هستند.
برلیانس H200 از جهات بسیاری مشابه یاریس است. هر دو دارای تیپ‌های هاچ‌بک و صندوقدار هستند، هر دو دارای موتور ۱۵۰۰ سی‌سی هستند، هر دو دارای دو ایربگ بوده و هر دو در عقب دارای ترمزهای کاسه‌ای هستند. درنتیجه برلیانس می‌تواند برای افرادی که توانایی خرید خودرویی مانند تویوتا یاریس را ندارند، جایگزینی با یک‌سوم قیمت آن باشد.

جک جی ۵ به‌جای هیوندای الانترا
هیوندای الانترا یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خودروهای کلاس خود در کشور ماست. این خودرو علاوه بر داشتن ظاهری به‌روز، ایمنی بسیار بالایی نیز دارد و از سطح بالایی از امکانات رفاهی بهره می‌برد. اما اگر ۱۲۰ میلیون تومان برای خرید یک الانترا ندارید، ما به شما جک جی ۵ را پیشنهاد می‌دهیم. درست است که جک کیفیت الانترا را نداشته و از نظر امکانات رفاهی نیز از آن یک سر و گردن پایین‌تر است، اما با توجه به برچسب قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومانی، ظاهر قابل قبول و مدرنی را ارائه می‌کند و از نظر ایمنی نیز می‌تواند قابل قبول نام گیرد.
جک جی فایو به جای هیوندای النترا
جک جی فایو به جای هیوندای النترا

کیفیت رانندگی جک چندان بد نیست و موتور ۱۸۰۰ سی سی برخاسته از میتسوبیشی آن، علیرغم تولید توان کمتر نسبت به الانترا، عملکرد نسبتاً مناسبی دارد. شاید بزرگ‌ترین مشکل جک را بتوان در جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و نه چندان هوشمند آن جستجو کرد.

بسترن B50f به‌جای تویوتا کرولا
شاید با مشاهده عنوان این قسمت با خود فکر کنید که ما دیگر بیش از حد در مورد این جایگزین‌ها زیاده‌روی کرده‌ایم. هر چه نباشد، تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی تاریخ است و در حال حاضر نیز پرفروش‌ترین خودروی جهان در کلاس خود می‌باشد. اینها نشان می‌دهد که تویوتا دقیقاً می‌داند که دارد چه کار می‌کند. ظاهر منطقی، کیفیت مثال‌زدنی و دوام فوق‌العاده برگ‌های برنده کرولا در این کلاس هستند. اما خطاب ما به کسانی است که ۱۴۰ میلیون تومان برای خرید یک کرولای فول را ندارند، اما هنوز هم می‌خواهند که یک خودروی خوب را خریداری کنند.
فاو بسترن به جای تویوتا کرولا
فاو بسترن به جای تویوتا کرولا

بسترن B50f بر پایه پلتفرم نسل قبلی مزدا ۶ ساخته شده است و با بهره‌گیری از گیربکس طراحی شده توسط AISIN و موتور طراحی شده توسط مزدا، خودرویی قابل تأمل است. حتی می‌توان گفت که جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق عقب چند اتصالی بسترن می‌توانند به‌عنوان دو نقطه قوت در برابر گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق عقب یک تکه کرولا به حساب آیند.

لیفان ۸۲۰ به‌جای تویوتا کمری
تویوتا کمری را می‌توان شاهکار مهندسی ژاپنی نامید. خودرویی که یافتن ایراد در آن تقریباً غیرممکن است و نقاط قوت بی‌شماری دارد. قطعاً کیفیت و دوام بی‌نظیر کمری آن را در جایگاهی کاملاً متفاوت نسبت به تمامی همکلاسانش قرار داده‌اند. تویوتا کمری به اندازه‌ای تأثیر گذار و بدون نقص است که تمامی رقبا محصولاتشان را با کمری مقایسه می‌کنند و همگی تلاش می‌کنند تا از کمری عبور کنند. تویوتا واقعاً در ساخت کمری سنگ تمام گذاشته است و تمامی اینها در حالی است که کمری در بازارهای جهانی قیمتی بسیار معقول و مناسب خانواده‌های قشر متوسط دارد و این خود نشان‌دهنده عظمت شاهکار تویوتاست.
لیفان 820 به جای تویوتا کمری
لیفان ۸۲۰ به جای تویوتا کمری

اما تویوتا کمری در کشور ما برچسب قیمتی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان را بر خود می‌بیند و این مبلغی نیست که هر خانواده‌ای توانایی پرداخت آن را داشته باشد. پس شاید راه دیگری برای سوار شدن به یک خودروی خانوادگی مشابه کمری وجود داشته باشد. بعید است زمانی که مدیران تویوتا متوجه شوند که ما خودروی بی‌نظیر آن‌ها را با لیفان مقایسه می‌کنیم، خوشحال شوند. اما لیفان ۸۲۰ خودرویی است که بر پایه پلتفرم نسل قبلی تویوتا کمری شکل گرفته است و شباهت‌های بسیاری به آن دارد. لیفان ۸۲۰ فاصله محوری دقیقاً برابر با تویوتا کمری دارد و طرح داشبورد و فضای داخلی آن نیز شباهت‌های بسیاری به کمری دارد. علاوه بر این، برخلاف آنچه که برخی سایت‌های چینی ادعا می‌کنند، موتور لیفان ۸۲۰ نه از میتسوبیشی، بلکه از موتورهای تویوتاست و خروجی‌های توان و گشتاور آن کاملاً مشابه کمری‌های XV40 با کد 2AZ-FE می‌باشد. با مقایسه عکس موتور تویوتا کمری و لیفان ۸۲۰ می‌توان به شباهت‌های بسیار آن‌ها پی برد.

لیفان ۸۲۰ قرار است به‌زودی با قیمت حدوداً ۸۵ میلیون تومان و سطح تجهیزات قابل قبولی وارد بازار گردد و می‌تواند گزینه قابل تأملی برای خانواده‌هایی باشد که تمایل دارند با پرداخت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، یک سدان متوسط خانوادگی صفر کیلومتر داشته باشند.

جک S5 به‌جای هیوندای توسان
بدون شک هیوندای توسان یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای بازار ماست. خودرویی که از بدو ورود به بازار به لطف ظاهر جذاب و امکانات بالا توانست جای ویژه‌ای در بازار خودروی ما پیدا کند. این روند با ورود نسل جدید آن شدت یافت و توسان نسل جدید توانست فروش قابل توجهی را تجربه کند. این فروش بالا منحصر به بازار کشور ما نبوده و توسان یکی از مدل‌هایی است که نقش پررنگی در افزایش فروش و محبوبیت هیوندای در جهان دارد. همین امر نیز چینی‌ها را به فکر کپی‌برداری از این خودروی موفق انداخته است.
جک اس فایو به جای هیوندای توسان
جک اس فایو به جای هیوندای توسان

قبل از اینکه از کپی کاری چینی‌ها انتقاد کنیم، باید در نظر داشته باشیم که کپی کردن خوب نیز کار چندان آسانی نیست و نیاز به توانایی بالایی دارد. جک نیز با بهره‌گیری از طراحان بین‌المللی موفق شده است که یک کپی خوب از هیوندای توسان بسازد. جک S5 به لطف ظاهر جذاب و البته موتور نسبتاً قدرتمندش توانست خیلی زود در کشور ما فروش مناسبی را تجربه کند و این روزها شاهد افزایش تعداد آن در خیابان‌های کشورمان هستیم.
یکی از بزرگ‌ترین کمبودهایی که جک S5 تا پیش از این با آن روبرو بود، دنده دستی آن بود که باعث ایجاد تردید در بین خریداران می‌شد. اما اکنون کرمان موتور نسخه اتوماتیک S5 را با گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه و افزایش آپشن ها و امکانات رفاهی وارد بازار کرده تا موفقیت‌های نسخه دنده‌ای را گسترش دهد و بخشی از مشتریان شاسی بلندهای کره‌ای را به خود جذب کند. به نظر می‌آید جک S5 اتوماتیک با قیمتی که کمی بیشتر از نصف قیمت هیوندای توسان می‌باشد، پتانسیل خوبی برای رسیدن به این هدف داشته باشد.

تویوتا GT86 به‌جای BMW Z4
حضور خودروهای های اسپرت در کشور ما چندان چشمگیر نیست و تعداد مدل‌های این سگمنت که در بازار ما موجود هستند به بیش از تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. در این میان BMW Z4 به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای این کلاس در جهان توانسته است مجوز واردات به کشور ما را نیز بگیرد و به سوژه سلفی بچه پولدارها تبدیل شود! اما جوانانی که ۳۲۰ میلیون تومان ناقابل برای خرید این کوپه جذاب را ندارند، اما دوست دارند که یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب با ظاهری اسپرت و هندلینگ بالا داشته باشند، چه باید بکنند؟ تویوتا جواب این افراد را داده است: GT86!
تویوتا جی‌تی 86 به جای ب‌ام‌و Z4
تویوتا جی‌تی ۸۶ به جای ب‌ام‌و Z4

تویوتا GT86 محصول مشترک تویوتا و سوبارو است و تحت نام سوبارو BRZ نیز تولید می‌شود. این خودروی موتور جلو و دیفرانسیل عقب، یکی از سلاطین دریفت است و موفق به کسب جوایز بسیاری نیز شده است. در مقایسه با BMW Z4 20i، تویوتا نه تنها کمبودی از نظر شتاب نخواهد داشت، بلکه می‌تواند با تکیه بر قیمتی که از نصف قیمت آلمانی جذاب نیز کمتر است، افراد بیشتری را به خود جذب کند.

ام‌جی GS به‌جای BMW X3
BMW X3 مجموعه‌ای از تجمل، قدرت، کیفیت و هندلینگ است. چیزهایی که بسیار کم پیش می‌آید که در یک SUV جمع شوند. بدون شک BMW X3 در بین شاسی بلندهای لوکس جایگاه ویژه‌ای دارد و پتانسیل‌های بالای X3، آن را تبدیل به آرزویی برای بسیاری از خودرو دوستان کرده است. اما اگر به قیمت ۳۴۰ میلیون تومانی نسخه ۲.۰ و ۳۹۰ تومانی ۲.۸ نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که داشتن یک شاسی‌بلند اسپرت با این ویژگی‌های حرکتی بالا امری محال برای اکثریت قریب به‌اتفاق جامعه است. اما شاید هم این‌طور نباشد و راه‌های دیگری هم وجود داشته باشد!
ام‌جی GS به‌جای ب‌ام‌و X3
ام‌جی GS به‌جای ب‌ام‌و X3

۹۰ سال طول کشید تا ام‌جی اولین SUV خود را وارد بازار کند، اما وقتی که GS تولید شد، اکثر کارشناسان هم‌عقیده بودند که‌ ام‌جی کار خود را به خوبی انجام داده است. ظاهر اسپرت، موتور قدرتمند، جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه، هندلینگ بالا و سیستم AWD هوشمند مواردی هستند که GS می‌تواند به آن‌ها افتخار کند. بدون شک از لیست بالای تجهیزات BMW در ام‌جی خبری نخواهد بود و جنس متریال به کار رفته در کابین ام‌جی هم در برابر BMW حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اما شاید ام‌جی GS تنها خودروی حال حاضر در بازار ما باشد که بتوان با آن لذت رانندگی نزدیک به BMW X3 را تجربه کرد. از نظر شتاب ام‌جی GS نه تنها در برابر BMW X3 2.0 قادر به قدرت‌نمایی خواهد بود، بلکه در برابر نسخه ۲.۸ نیز چندان دست و پا بسته نخواهد بود و همه اینها در شرایطی است که GS تنها ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که تفاوتی فاحش با قیمت نجومی BMW محسوب می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه‌ها

  1. morteza

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    د آخه این چه مقایسه و بقول شما جایگزین کردنیه. چی فکر کردی اخه…
    خنده داره

    1. Shahrad

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شما الان به این معترضی که اسامی بزرگ رو در کنار پشه های چینی آورده!؟
      به شما برخورده!؟ منطقی باش دوست عزیز، مسئله مقایسه یا حتی جایگزینی نیست.
      فقط مسئله اقتصادی مهمه و دلیل این انتخاب ها هم همینه صرفه اقتصادی در کنار گزینه های خیلی کم!
      خب استاد ، دکتر، داخل کشور ما قدرت انتخاب خیلی پایینه و هرچی هست آشغالهای داخلی و چینیه! لگنهای چینی رو به ما تحمیل کردن و باید همین هارو بخریم.
      اگر برند بخوایم باید هزینه بالایی کنیم! ولی بیشتر مردم این توانایی رو ندارن و مجبورن ماشین هایی بخرن که هیچی جز لگن نیستن.
      از آوردن اسم bmw و mg کنار هم ناراحت نشو،منظور مقایسه نیست! اون شاهکار مهندسیه اون یکی فقط یک اتومبیل خوبه!
      این مقاله فقط داره میگه پولتون نمیرسه برند بخرین! اینارو بخرین چون مجبورین.
      البته چینیها خیلی از داخلیها جلوتر و بهترن!

    2. مهدی

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (132 ديدگاه)

      فقط با gt86 و جک s5 موافقم

  2. kambiz

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    درود
    عالی بود
    حتما به اینگونه مقاله ها و مقایسه ها ادامه بدید . بسیار مفید خواهد بود .
    سپاس

  3. تئو

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    پدال جان من متوجه نشدم الان شما با این مقایسه و با نظر آن مجله معروف سطح تی با 2 رو در حد آشغال بالا بردین یا اینکه سطح ماشین میراژ رو تا حد تی با پایین اوردین

  4. moein

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از هیچی انداره این حرصم نگرفت که
    لیفان 820 به جای تویوتا کمری!!!

  5. محمدرضا

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چقدر ما ایرانی ها بدبختیم ولی خدایی مقایسه جذابی بود وقتی مردم ما پول کمری 180 میلیونی ندارن و باید تن بدن به لیفان که شباهتی به کمری داره ولی بدتر اون اینه که 60 درصد مردم ما پول 80 میلیونی لیفان یا 60 میلیون جک هم ندارن در کل انشالله قیمت ها عاقلانه بشه و مردم ما ثروتمند تر ،آمین یا رب العالمین

  6. محمد حسن

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آقا عالی بود دستتون درد نکنه
    حالا یه مقایسه بذارید که به جای خرید این چینی ها با اون پولشون چه ماشینی با کیفیت غیر چینی کارکرده میشه خرید ؟
    مثلا با 90 تومن به جای لیفان 820 میشه سانتافه قدیمی کارکرده تمیز گرفت و….

  7. محمد

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آفرین مقایسه خوب و هوشمندانه ای بود در خصوص لیفان 1800 هم نظر بدید متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا