چشم اندازهفته نامه

جالب‌ترین نمایشگرهای دیجیتالی دنیای خودرو

عقربه‌های دیجیتالی اولین بار در خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی ظاهر شدند که البته با وجود تلاش فراوان خودروسازان، همه چیز درباره آنها در دهه ۱۹۹۰ میلادی رفته‌رفته به فراموشی سپرده شد. امّا در قرن بیست‌ویکم، به نظر می‌رسد که عقربه‌های دیجیتالی در یک بازگشت دوباره، قرار نیست که به این زودی‌ها ما را ترک کنند. در ادامه به ۱۰ نمونه از جالب‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

مک‌لارن P1

mclaren-p1_gtr-2015
در یک خودروی مسابقه‌ای، عقربه‌ها می‌بایست اولویت بیشتری نسبت به فرم طراحی داشته باشند. در مک‌لارن P1 و P1 GTR نیز همین رویکرد با یک داشبورد ساده افقی، یک نشانگر بزرگ دنده و یک سرعت‌سنج با ابعاد بزرگ دنبال شده است؛ همه چیز ساده و در عین حال فوق‌العاده زیبا.

آئودی R8

audi-r8_v10-2016
شاید بسیاری از خودروسازان تنظیمات سفارشی برای مجموعه نشانگرها داشته باشند، ولی «کابین مجازی» آئودی در نوع خود بهترین است. شما می‌توانید یک صفحه مرکزی بزرگ با اطلاعات مهم موردنیاز راننده در وسط در اختیار داشته باشید و یا اینکه تمام این صفحه را به یک نقشه بزرگ تبدیل کنید. استفاده از این سیستم بسیار آسان است و یک نوع حسّ آینده‌نگرانه در خود دارد. می‌توان انتظار داشت که خودروهای بیشتری در آینده از این رویکرد استفاده کنند.

سوبارو XT توربو

subaru_alcyone_1985
XT یکی از اولین تلاش‌های سوبارو برای ساخت یک خودروی «نامتعارف» محسوب می‌شود. مطابق روش مرسوم در زمان خود، این خودرو از عقربه‌های دیجیتالی استفاده می‌کرد، امّا این عقربه به شکل جالبی، از یک افکت سه‌بعدی بهره می‌بردند؛ جایی که با افزایش دور موتور، به نظر می‌رسید که این عقربه‌ها به سمت راننده حرکت می‌کنند.

وکتور W8

vector-w8-twinturbo-3
به‌راحتی می‌توان وکتور W8 را یکی از وحشی‌ترین خودروهای دهه ۱۹۹۰ میلادی دانست. طبیعتاً عقربه‌های این مدل نیز دارای یک طراحی آینده‌نگرانه بودند.

لامبورگینی رِوِنتون

lamborghini-reventon-2008
لامبورگینی رِوِنتون که بر اساس مدل «مورسیه‌لگو» ساخته شده بود، در طراحی خود از جت‌های جنگنده سریع نیز الهام گرفته بود. مجموعه عقربه‌های این مدل یک حالت معمولی و سنتی داشتند، ولی ظاهر منحصر به فرد آنها چیزی است که قبل و بعد از رونتون، هرگز دیده نشده است.

شورولت کوروت C4

corvette-c4
نسل چهارم کوروت خودرویی بود که برای بیرون آوردن مدل اسپورت شورولت از یک دوره تاریک و رقم‌زدن یک آینده روشن‌تر طراحی شده بود. به همین دلیل، در این مدل از عقربه‌های دیجیتالی استفاده می‌شد؛ چیزی که در سال ۱۹۸۴ یک ویژگی بسیار مدرن به شمار می‌رفت.

هوندا S2000

honda-s2000-2004
در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی، در حاشیه قرار گرفته بودند. در همین حال، هوندا هنگامی که مدل S2000 خود را عرضه کرد، برای یادآوری دوران افتخار کمپانی در موتور اسپورت، از یک مجموعه عقربه‌های طرح F1 کمک گرفت. عقربه‌های S2000 واقعاً خوانا بودند و انرژی تازه‌ای برای پنل ابزارهای دیجیتالی در دنیای اتومبیل ایجاد کردند.

لکسس LFA

lexus-lfa_nurburgring_package-2012
به گفته لکسس، این کمپانی از آن جهت از یک مجموعه نشانگر دیجیتالی در LFA استفاده کرد که سرعت افزایش دور موتور V10 آن نمی‌توانست با نمونه آنالوگ هماهنگ شود. البته اینکه این موضوع بیشتر جنبه بازاریابی داشته باشد یا خیر، چندان مشخص نیست، ولی پنل ابزارهای LFA یکی از زیباترین نمونه‌هایی است که در داخل کابین یک خودرو مشاهده شده است. خوشبختانه این نوع طراحی، همچنان در RC F و GS F به زندگی خود ادامه می‌دهد.

بیوک ریتا

buick-reatta
بیوک ریتا وقتی اولین به بازار اتومبیل معرفی شد، دارای یک مجموعه عقربه‌های دیجیتالی ساده و یک نمایشگر دیجیتالی لمسی CRT در کنسول وسط بود. امّا برای مدل سال ۱۹۹۰، بیوک نمایشگر لمسی را کنار گذاشت و به جای این پنل‌ ابزارهای خارق‌العاده را به مشتریان عرضه نمود. این یکی از آخرین تجربه‌های جنرال‌موتورز در مورد عقربه‌های دیجیتالی بود که قبل از دوره جدید بازگشت این نوع عقربه‌ها صورت می‌گرفت.

فراری لافراری

ferrari-laferrari
لافراری یک شمارنده دور موتور معمولی در وسط دارد، امّا نمایشگر “Race” از شرایط هیجان‌انگیزتری برخوردار است. نمایش دور موتور به صورت یک چوب هاکی طراحی شده که دورهای بالاتر را در مکانی با دید بهتر راننده قرار می‌دهد؛ یک نمایشگر فوق‌العاده برای یک خودروی فوق‌العاده.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. new great britain

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    خدا وکیلی کابین پی1 جی تی آر شبیه جت های جنگی فوق پیشرفتس.
    از همشون بهتره.

    1. reza

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (311 ديدگاه)

      فقط رونتون و لافراری

      1. vahid porsche

        ۳۰ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (474 ديدگاه)

        پورشه هم از نشانگر آنالوگ و دیجیتال در کنار هم استفاده میکنه که میتونه همخ سلایق رو راضی کنه

    2. Ferruccio Lamborghini

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      کابین P1 مثل کویر لوت هست.
      خشک و بی آب و علف
      سرد و بی روح.
      نمیگم ماشین عالی نیست
      اتفاقا خیلی دوستش دارم
      اما برای کاهش وزن خیلی کار ها کردن که کاش نمیکردن.

      1. ٍEhsan

        ۳۰ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1152 ديدگاه)

        اولا این کابین پی 1 نیست و کابین P1 GTR هست دوما خودرویی که فقط برای پیست هست و اجازه ورود به خیابون رو نداره انتظار داشتی بیاد سیستم صوتی و تصویری و فول آپشن بده بیرون؟؟؟همینشم لامبورگینی نمیتونه بسازه

        1. FERRUCCIO LAMBORGHINI

          ۳۰ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          آقا احسان.
          من توجه نکردم P1 معمولی نیست. حق با شماست.
          خوبه که قبول کردی امکاناتی در کابین نیست و نگفتی فلان و فلان.
          منم قبول دارم. فکر کردم p1 معمولی هست.
          عذرخواهم.
          خیلی ممنون.

        2. FERRUCCIO LAMBORGHINI

          ۳۰ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          لامبورگینی با سستو المنتو 8 سال قبل همه ی خودروسازان رو متحیر کرد.
          همه انگشت بر دهان مونده بودن.
          مک لارن پی وان همین الان حریف المنتو نیست.
          در مورد المنتو بیشتر مطالعه کن.
          فعلا حال و حوصله ی توضیح دادنش نیست.

        3. GOD BLESS AMERICA

          ۱ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (758 ديدگاه)

          شما با مدل سستو المنتو مدل 2010با تیراژ تولید 20 عدد آشنایی داری؟

          پی وان جی تی آر داشپورد داره اما سستو المنتو اونم نداره وزنشم خیلی پایین تره.
          999 کیلو

    3. X5

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (122 ديدگاه)

      آقا یه new Great britain خیلی باحالی حتی استدیوها بازی سازم که تو چند خبر قبلی گفته بودی اولیش انگلیسی بود ????
      البته در این مورد باهات موافقم واقعا مکلارن قشنگتر از همه بود

    4. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      رونتون و مک لارن و ائودی عالیه

  2. a.s.m

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    واسه آئودی از همه بهتر بود

  3. ELEMENTO

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    زیباترین و آینده نگر ترین نمایشگر متعلق به لامبورگینی رونتون هست.
    حس میکنی پشت F/A-22 Raptor قرار گرفتی.

    1. Daniel

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (955 ديدگاه)

      موافقم
      لافراری هم باحال بود.

      1. Ferruccio Lamborghini

        ۳۰ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        آره
        لافراری هم دل منو برد.

      2. Ferruccio Lamborghini

        ۳۰ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        خداییش مک لارن P1 رو نگاه کن.
        آدم حوصلش سر میره تو ماشین.
        سرد و بی روح
        هیچ جذابیت و طراوتی نداره.
        مثل زمستون.
        برای همینه که سبک و کم وزن شده بود.
        918 با اینجور ماشینی رقابت میکرد. در حالی که داخلش حس یک ماشین لوکس داشت.

        1. Daniel

          ۳۰ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (955 ديدگاه)

          حرفت کاملا سنده واسه ما آقا مجید.
          مکلارن جا فرمون، آتاری گذاشته.
          راستی اسم و عکس پروفایلت عالیه… .

        2. FERRUCCIO LAMBORGHINI

          ۳۰ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          دانیال جان تا حالا کجا بودی ؟
          یک حس سادگی و صمیمت خاصی تو کامنت هات هست که از راه کیبورد هم منتقل میشه.
          خیلی ممنونم.
          خیلی لطف داری.
          کامنت هات دقیقا مثل دوستمون بهنام طیبی هست.
          ایشون هم خیلی به ما لطف داشت.
          .

          .
          به نظر من نباید از اظهار نظر بقیه ناراحت شد.
          بخصوص از اظهار نظر افرادی که خودمون بهشون میگیم ترول.

        3. Daniel

          ۳۰ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (955 ديدگاه)

          من تو کف معلوماتت هستم.
          سوادت تو زمینه ماشین خیلی بالاست.ماشاا.. واسه خودت صاحب نظری.
          همیشه گفتم
          بازم میگم و خواهم گفت. عزیزی مجید جان
          عزیز… .

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      افرین

  4. حميد

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    به نظر من از کروت بیشتر زیبا بود

  5. mojtabaaston

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    رونتون خوبه
    اما خیلی شلوغش کرده
    یکم ساده تر بود بیشتر به چشم میومد
    لکسوس ال اف ای و لا فراری خیلی بهتر هستند
    هم ساده
    هم شیک
    هم یه هیجان عالی

    1. ELEMENTO

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      مگه چی داره که شلوغ شده !؟!؟😡😡😡 ( شوخی )
      دورشمار موتور، فشار روغن ،حرارت. مقدار بنزین ، درجه آب و کیلومتر شمار.
      این اجزا به نحو زیبایی کنار هم اومدن.
      .

      1. mojtabaaston

        ۳۰ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (232 ديدگاه)

        من هرچی نگاه میکنم چیزی ازش نمیفهمم

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خیلی هم خوبه

  6. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    هوندا بیوک و لافراری خیلی جذاب بودن

  7. احسان(احسان سابق)

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    طولی نمیکشه که نمایشگرهای دیجیتال جای نمایشگرهای آنالوگ رو در خودروها بگیره

  8. GOD BLESS AMERICA

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    از دهه هشتادی و نودی های این لیست بیشتر خوشم اومد .
    حس میکنم یه چیز ارزشمند در طراحی آن دوران جا مونده و به هزاره سوم نرسیده.

  9. ونوم

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    نمایشگرای جدید ایودی خیلی قشنگ بود قدیمی ترا هم کوروت و بیوک و وکتور

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دمت گرم

  10. ونوم

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    پدال عزیز خواهشا درباره ی وکتور یه مطلب کامل کار کن ممنون

  11. PROSTATOR

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    LFA شیک و ساده
    تو یه کلیپی دیدم که نمایشگر LFA رو روی LCD بزرگ گذاشته بودن و همه عکس میگرفتن از تلویزیون

  12. احمد باقری

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    رونتون، لافراری، لکسوس

  13. USA & JAPAN

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    honda s2000 یکی از برترین ماشین های عمرمه

  14. Roozbeh

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    فقط آونتادور اینا که باحال نیستن. درضمن تو اون مسابقه که p1 با بوگاتی بود واضحه که بوگاتی دیر حرکت کرد اگه با هم شروع میکردن بوگاتی p1 رو قورت میداد چرا میگین مک لارن سریعه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا