چشم اندازهفته نامه

نگاهی به خودروسازان و برندهای زیرمجموعه آن‌ها

قطعاً شما هم با ما هم‌عقیده هستید که گاهی وضعیت مالکیت برخی شرکت‌های بزرگ و زیرمجموعه‌های آن‌ها حالتی گیج‌کننده ایجاد می‌کند مخصوصاً وقتی‌که یک کمپانی بخش‌های مختلفی در بازارهای مختلف جهانی داشته باشد این وضعیت بدتر خواهد شد. همچنین برخی اتفاقات باعث می‌شود شرکت‌ها دست‌به‌دست شوند.


برای مثال می‌توان به واکسهال و اوپل اشاره کرد که به عنوان شرکت‌هایی بریتانیایی چندین سال در دستان جنرال موتورز بودند اما گروه پژو-سیتروئن با پرداخت مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ آن‌ها را خریداری کرد. این نقل‌وانتقال به معنی قرار گرفتن واکسهال و اوپل زیر چتر حمایتی شرکتی است که شامل برندهای فرانسوی پژو و سیتروئن نیز می‌باشد.

همچنین تویوتا با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در سوزوکی و سوبارو در حال به دست گرفتن بخش اعظم صنعت خودروی ژاپن می‌باشد. ظاهراً این شرکت با مزدا نیز همکاری می‌کند تا پلتفرم دیفرانسیل عقب جدیدی را توسعه دهد.

فهم اینکه کدام شرکت کنترل برندهای دیگر را در دست دارد باعث می‌شود اطلاعات بیشتری بین دوستانتان داشته باشید و البته اگر بخواهید خودرویی را بخرید با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید. در ادامه شما را با غول‌های خودرویی که کنترل برندهای متنوعی را در دست دارند آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • گروه ب‌ام‌و


در سال ۱۹۱۷ بود که کارهای موتوری باواریا متولد شد. پس از آن و در سال ۱۹۲۲ بود که این شرکت با کمپانی هواپیمایی Bayerische Flugzeug-Werke ادغام گردید و از تولید پیشرانه‌ها به تولید موتورسیکلت‌های کامل در سال ۱۹۲۳ تغییر کاربردی دارد. تولید خودروی این شرکت نیز در سال ۱۹۲۸ آغاز شد.

گروه ب‌ام‌و ساختار نسبتاً ساده‌ای داشته و لیست برندهای تحت تملک آن به این شرح است:

ب‌ام‌و، مینی، رولزرویس، ب‌ام‌و موتوراد (برند موتورسیکلت)

  • دایملر AG


شرکت Daimler-Motoren-Gesellschaft یا همان DMG در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد. در سال ۱۹۲۶ بود که این شرکت با بنز ادغام گردید و شرکت دایملر بنز AG به وجود آمد.

اما شناخت بیشتر نام و برند مرسدس به سال ۱۹۰۰ بازمی‌گردد چراکه نمایندگی دایملر در آن زمان با محصولات این شرکت و با نام مرسدس در مسابقات خودرویی شرکت نمود. همان‌گونه که می‌دانید مرسدس نام دختر امیل جلینک صاحب نمایندگی دایملر بوده است. موفقیت‌های این شخص در مسابقات باعث شد نام مرسدس در روی رادیاتور خودروهای جاده‌ای دایملر در سال ۱۹۰۲ قرار بگیرد.

مقر دایملر AG در اشتوتگارت آلمان قرار دارد. این شرکت ساختار کاملاً پیچیده‌ای داشته و مالک این شرکت‌هاست:

مرسدس بنز، اسمارت، مرسدس بنز تراکس، فرایت لاینر، فوسو، وسترن استار، بارات بنز هند، ون های مرسدس بنز، اتوبوس‌های مرسدس بنز، سترا، توماس بیلت

  • فیات-کرایسلر


ادغام رسمی فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا در اکتبر سال ۲۰۱۴ انجام شد. این فرایند در سال ۲۰۱۱ و زمانی که کرایسلر از ورشکستگی به پا خاست آغاز شد. فیات ایتالیا به آرامی سهام بیشتری را در کرایسلر خرید و سرانجام مالکیت آن کامل شد.

اما تولد فیات به سال ۱۸۹۹ و ایجاد شرکتی با نام طولانی Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino مربوط می‌شود.

والتر کرایسلر نیز تاریخچه‌ای طولانی در صنعت خودرو داشته و حتی پیش از تأسیس شرکت کرایسلر در سال ۱۹۲۵ نیز مشغول بکار بوده است. از نظر فنی مقر فیات-کرایسلر در لندن انگلستان قرار دارد اما کارهای اصلی در آبرن هیلز میشیگان و تورین ایتالیا صورت می‌گیرد.

فیات-کرایسلر مالکیت این شرکت‌ها را در اختیار دارد:

کرایسلر، داج، جیپ، رم، فیات، آلفارومئو، فیات پروفشنال، لانچیا، مزراتی

نکته: فراری هم زیر این چتر حمایتی با فیات-کرایسلر رابطه دارد؛ اما از نظر مالی باید گفت هویت فراری کاملاً از فیات-کرایسلر جدا شده است. خانواده‌ی آنیلی/الکان که حدود یک‌سوم سهام فیات-کرایسلر را در اختیار دارند سهامدار بخش زیادی از فراری نیز می‌باشند.

  • فورد موتور کمپانی


هنری فورد در سال ۱۹۰۳ شرکت مشهور امروزی را تأسیس کرد و در سال ۱۹۰۸ و با معرفی فورد مدل T خودروی واقعی مردم را ساخت. این خودرو تا سال ۱۹۲۷ و به تعداد حدود ۱۵ میلیون دستگاه ساخته شد.

مقر فورد در دیربورن میشیگان قرار دارد. اگرچه این شرکت زمانی مالک استون مارتین و ولوو بود اما ساختار کنونی آن نسبتاً ساده است.

لیست شرکت‌های تحت مالکیت شامل دو برند زیر است:

فورد، لینکلن

  • جنرال موتورز


ویلیام سی. دورانت که در آن زمان مالک بیوک بود جنرال موتورز را به عنوان یک کمپانی هولدینگ و در سال ۱۹۰۸ تأسیس نمود. اندکی بعد این شرکت خودروسازان دیگری همچون اولدزموبیل و کادیلاک را خریداری نمود.

مقر جنرال موتورز در دیترویت میشیگان قرار داشته و اگرچه یک زمانی مالک بسیاری از برندهای مشهور آمریکایی بود اما در سال ۲۰۰۹ به ورشکستگی رسید و برندهایی همچون اولدزموبیل، پونتیاک، ساترن و هامر را از دست داد.

جنرال موتورز مالک شرکت‌های زیر است:

اتوبائوجون در چین، بیوک، کادیلاک، شورولت، جی ام سی، هولدن استرالیا، جی فنگ چین، وولینگ چین

  • هوندا موتور


سوچیرو هوندا و تاکه ئو فوجی ساوا در سال ۱۹۴۸ این شرکت را تأسیس کرده و اولین موتورسیکلت خود را در سال ۱۹۴۹ به فروش رساندند. این شرکت پیش از تولید موتورسیکلت پیشرانه‌های کوچکی را برای نصب روی دوچرخه‌ها می‌ساخت. این شرکت در آگوست سال ۱۹۶۳ با پیکاپ کوچک T360 وارد صنعت خودرو شد و چند ماه بعد نیز خودروی اسپورت S500 را تولید نمود.

مقر هوندا موتور در توکیوی ژاپن قرار داشته و مالک شرکت‌های زیر است:

هوندا، آکورا، هوندا پاور اسپورت شامل بخش‌های موتورسیکلت، ATV ها، قایق‌ها و دیگر شکل‌های حمل‌ونقل

  • هیوندای موتور

hyundai-kia
هیوندای کار خود را به عنوان شرکتی ساختمان‌سازی در سال ۱۹۴۷ شروع کرد اما سریعاً رشد نموده و در سال ۱۹۶۷ وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا نسخه‌ای از فورد کورتینال را تحت لیسانس تولید می‌کرد و در سال ۱۹۷۶ خودروی خود با نام پونی را تولید نمود.

کیا هم در سال ۱۹۴۴ و با نام یانگ سانگ کار خود را به عنوان شرکتی متخصص در تولید قطعات دوچرخه‌ها شروع نمود. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به کیا تبدیل شد و با تولید خودروی تحت لیسانس K-360 در سال ۱۹۶۲ وارد میدان شد. این خودرو در واقع یک پیکاپ کوچک و سه‌چرخ متعلق به مزدا بود.

کیا در سال ۱۹۹۷ ورشکسته گردید و در سال ۱۹۸۸ با هیوندای ادغام شد.

هیوندای موتور شامل برندهای زیر است:

هیوندای، کیا، جنسیس

  • اوپل پژو-سیتروئن


گروه پژو-سیتروئن در سال ۱۹۷۶ و با ادغام پژو و سیتروئن شکل گرفت. این شرکت در ابتدا با نام PSA پژو سیتروئن شناخته می‌شد اما در سال ۲۰۱۶ نام خود را به گروه PSA تغییر داد. در ماه مارس ۲۰۱۷ بود که خبر خرید اوپل و واکسهال از جنرال موتورز به قیمت ۲.۳ میلیارد دلار منتشر شد.

مقر این گروه خودرویی در پاریس فرانسه قرار دارد.

گروه پژو-سیتروئن کنترل برندهای زیر را در اختیار دارد:

پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل، واکسهال

  • رنو-نیسان-میتسوبیشی


رنو-نیسان در سال ۲۰۱۶ میتسوبیشی را با مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار خریداری کردند؛ اما اتحاد رنو-نیسان خیلی قبل‌تر و در مارس ۱۹۹۹ شکل گرفته است.

این شرکت‌ها مقر مرکزی و مشترکی ندارند. دفتر اصلی رنو در پاریس فرانسه قرار دارد درحالی‌که مقر نیسان در یوکوهامای ژاپن بوده و میتسوبیشی نیز در توکیو مشغول بکار است.

اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی مالکیت این شرکت‌ها را در اختیار دارد:

رنو، نیسان، میتسوبیشی، داچیا، آلپاین، اینفینیتی، داتسون، لادای روسیه، رنو-ساموسنگ کره جنوبی، ونوچیای چین

  • گروه تویوتا


در سال ۱۹۳۵ بود که بخش خودرویی تویودا اتوماتیک لوم ورکس با پیکاپ G1 وارد دنیای خودرو شد. این شرکت در ادامه به شاخه‌ای جدا تبدیل شد و کمپانی تویوتا موتور را در سال ۱۹۳۷ شکل داد. اولین محصول این خودروساز تراک GA بود که در واقع نسخه‌ای به‌روز شده از G1 محسوب می‌شد.

مقر تویوتا در تویوتا سیتی ژاپن قرار دارد.

تویوتا کنترل شرکت‌های زیر را در دست دارد:

تویوتا، لکسس، هینو، دایهاتسو

نکته: تویوتا اخیراً سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برای خرید سهام دو شرکت ژاپنی دیگر داشته اما خب کنترل سهام آن‌ها را در اختیار ندارد. این شرکت در سال جاری حدود ۵ درصد از سهام سوزوکی را خرید و برنامه‌های خود برای خرید حداقل ۲۰ درصد از سهام سوبارو را نیز اعلام کرده است.

  • گروه فولکس‌واگن


ریشه‌ی فولکس‌واگن به دوران نازی و تلاش هیتلر برای تولید خودروی مردمی بازمی‌گردد. پیش از آنکه جنگ جهانی دوم شروع شود تنها تعداد معدودی از این خودروها تولید شد و پس از آن بود که کارخانه مشغول تولید خودروهای نظامی گردید.

پس از جنگ بود که تولید خودروی نمادین بیتل آغاز گردید و نهایتاً از رکورد تولید ۲۱ میلیون دستگاه عبور کرد.

مقر فولکس‌واگن در ولفسبورگ آلمان قرار دارد.

این شرکت مالک برندهای زیر است:

فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، سئات، اشکودا، مان، اسکانیا، خودروهای تجاری فولکس‌واگن، دوکاتی

  • گروه تاتا


جامستجی نوسروانجی در سال ۱۸۶۸ این شرکت را در بمبئی هند تأسیس کرد. تاتا در زمینه‌های بسیار متنوعی کار می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به منسوجات و هتل‌های لوکس اشاره کرد. تاتا در سال ۱۹۰۷ وارد صنعت خودرو شد و خود کمپانی تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ متولد گردید.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ جگوار لندروور را خریداری کرد. مقر تاتا موتورز در بمبئی هند قرار دارد.

گروه تاتا شرکت‌های زیر را کنترل می‌کند:

تاتا، لندروور، جگوار، تاتا دوو

  • ژجیانگ جیلی


لی شوفو گروه هولدینگ ژجیانگ جیلی را در سال ۱۹۶۸ تأسیس کرد و بخش خودرویی آن نیز در سال ۱۹۹۷ به وجود آمد. علیرغم این جیلی شرکت نسبتاً جدیدی است اما به لطف معاملات هوشمندانه‌ای که انجام داده مالک برخی از بزرگ‌ترین برندهای دنیاست.

مقر این شرکت در هانگ ژوی چین قرار دارد.

ژجیانگ جیلی مالک برندهای زیر است:

جیلی اتو، ولوو، لوتوس، پروتون، کمپانی لندن، پولستار، لینک اند کو، یوان چنگ اتو، ترافوگیا

نکته: جیلی اخیراً با سرمایه‌گذاری زیاد به بزرگ‌ترین سهامدار ولوو AB تبدیل شده هرچند مالک کامل آن نیست. این شرکت به تولید محصولات تجاری ولوو و رنو تراکس مشغول است.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3922 ديدگاه)

    یک مقاله کامل و مفید ؛ دستتون درد نکنه ??

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۵ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2039 ديدگاه)

      واقعا مقاله خوبی بود

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. Ahmad

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    خیلی مفید بود ولی کاشکی تمام خودروسازان که به صورت مستقل عمل می‌کنند هم در این مطلب ذکر می‌شدند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. sina

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    ❤️
    هوندا
    آکورا
    موتور سیکلت هوندا
    قایق هوندا
    جت شخصی هوندا
    چمن زن هوندا
    ❤️

    موافقم 1
    مخالفم 3
  4. MAHDI

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    گروه فولکس واگن و گروه ب ام و زیرمجموعه های بسیار جذابی دارن.
    ب ام و که صاحب معتبرترین خودروساز جهان هستش یعنی رولزرویس. والبته خودروساز جذاب وبسیار باکیفیت دیگه به اسم مینی و البته موتورسیکلت سازی BMW!!!!!
    فولکس واگن هم هرچی جواهر بود جمع کرده دور خودش، مثل بنتلی و پورشه و بوگاتی و لامبورگینی وووو…. و البته موتورسیکلت سازی دوکاتی!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. ADAK

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1848 ديدگاه)

    پر نام و آوازه تر از زیر مجموعه ی فولکس واگن داریم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. Saeed

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    عجب مقاله‌ای بود واقعا حال کردم
    ولی بعضیا رو نیاورده فقط بزرگترینشون رو آورده
    کونیگ‌زگ هم ریشه داره….NEVS و کوروس زیر مجموعه های کونیگ‌زگ هستن…پورشه هم با ریماک در حال کاره….همه‌شون رو نیاورده ولی به هر حال مقاله خوبی بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Behrouz. anzali

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    دم شما گرم خیلی عالی بود . دست همتون درد نکنه پدال عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی رضا (Seyed AMG)

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هیچ شرکتی تنوع فعالیت هاش به اندازه مرسدس نیست ، انواع اتوبوس ها ، انواع کامیون ها ، انواع خودوهای شهری از سدان گرفته تا سوپر کار و به زودی هایپر کار ، انواع ماشین های مسابقه ای و فعالیت های ریز و درشت دیگه …
    گروه فولکس که این همه شرکت تابع داره هم تنوع محصولاتش زیاد اما توسط شرکت های مختلف …
    ولی همه محصولاتی که گفتم با برند مرسدس عرضه میشن که باعث جذابیت خیلی زیاد این ستاره سه پر شده ❤❤

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. مهدی اکرمی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (88 ديدگاه)

    مرسدس-مایباخ و مرسدس-ای ام جی هم از برندهای زیر مجموعه ی دایملر هستن که بهشون اشاره نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محسن

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (20 ديدگاه)

    این شرکت در ابتدا با نام PSA پژو سیتروئن شناخته می‌شد اما در سال 2016 نام خود را به گروه PSA تغییر داد
    این جمله کمر منو شکست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (353 ديدگاه)

    تو کف فولکس واگنم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا