خودروهای دوموتوره از عجیبترینهای دنیای ماشین هستند. به دلیل پیچیدگیهای زیاد، بسیاری از خودروهای دوموتوره هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند اما استفاده از دو پیشرانهٔ مجزا در یک خودرو مزیتهایی را هم به همراه دارد. بهعنوانمثال، در خودروهای مسابقهای استفاده از دو موتور، ارزانتر از توسعهٔ یک پیشرانهٔ بزرگتر است و همچنین میتواند راه میانبری برای رسیدن به سامانهٔ چهارچرخ محرک باشد. از سوی دیگر، برای خودروهایی که برای آفرود طراحی شدهاند، با اضافه کردن یک موتور دیگر، وزن خودرو متعادل شده و گشتاور دو برابر میشود. با این مقدمه به سراغ معرفی خودروهای دوموتورهٔ تاریخ میرویم.
Citroen 2CV Sahra
در اواخر دههٔ ۵۰ میلادی فرانسویها به دنبال یافتن نفت در شمال آفریقا بودند و تصمیم گرفتند برای این کار از سیتروئن 2CV استفاده کنند اما نه 2CV معمولی! برای این مأموریت نسخهٔ ویژهای از این خودرو بنام صحرا طراحی شد که علاوه بر موتور جلویی، یک پیشرانه هم در عقب آن نصب شده بود. هرکدام از این موتورها ۱۲ اسب بخار قدرت داشتند که مجموع قدرت خودرو را به ۲۴ اسب بخار رسانده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ایجاد کرده بود. 2CV صحرا با سیستم تعلیق منعطف، فاصلهٔ زیاد از سطح زمین و توزیع وزن مناسب ناشی از نصب پیشرانهها در جلو و عقب، توانایی درنوردیدن کویرهای آفریقا را پیدا کرد و از همه مهمتر زمان و هزینهٔ توسعهٔ آن بسیار کم بود.
Mercedes A38 AMG
نسل اول مرسدس بنز A کلاس عملکرد ناامیدکنندهای داشت و در آزمایش قابلیت مانور یک مجلهٔ سوئدی چپ کرد. این اتفاق توسط رسانهها در سراسر دنیا پخش شده و اعتبار مرسدس را زیر سؤال برد. برای رفع این مشکل، AMG وارد عمل شد. راهحل آنها اما کاهش ارتفاع A کلاس و نصب یک پیشرانهٔ دوم در صندوق بار آن بود. این مدل ویژه که A38 AMG نام گرفت، به دو پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر هرکدام با ۱۲۵ اسب بخار قدرت مجهز شد و بدین ترتیب مجموع قدرت خودرو به ۲۵۰ اسب بخار رسید. به لطف این نیروی دو برابری، A38 ظرف تنها ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. متأسفانه اما تنها پنج پروتوتایپ از A38 تولید شد و AMG هیچگاه آنرا به بازار عرضه نکرد.
Mini Twini
زمانی که جان کوپر افسانهای مینی موک دوموتورهای که توسط تیم BMC طراحی شده بود را دید، تحت تأثیر افزایش قدرت و کشش آن قرار گرفت. او از این ایده استقبال کرد و یک مینی دوموتوره را ظرف تنها شش هفته ساخت. کوپر یک پیشرانهٔ مسابقهای ۱.۱ لیتری با ۸۲ اسب بخار قدرت را در جلو و یک موتور ۱.۲ لیتری تیونینگ شده با ۹۶ اسب بخار قدرت را در عقب خودرو نصب کرد. مینی توئینی هیچگاه در مسابقات شرکت نکرد اما آزمایشهای گستردهٔ آن موجب کاهش زمان دور زنی در پیست Brands Hatch شد.
MTM TT Bimoto
در سال ۲۰۰۷ شرکت تیونینگ MTM سراغ آئودی TT رفت و یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربوشارژ دوم را در صندلیهای عقب آن نصب کرد. هریک از این موتورها ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور داشتند. این TT دو موتور توانست در پیست آزمایشی Papenburg آلمان به حداکثر سرعت ۳۹۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
Mosler Twinstar Eldorado
نسل دهم کادیلاک الدورادو خودروی چندان هیجانانگیزی نبود اما «وارن موسلر» مؤسس شرکت خودروسازی موسلر، برنامهٔ ویژهای برای آن داشت. وی در ابتدای پروژۀ خود که توئیناستار نام گرفته بود، تصمیم داشت الدورادو را به خودرویی موتور وسط تبدیل کند اما متوجه شد این کوپهٔ آمریکایی میتواند بهخوبی بهعنوان خودرویی دوموتوره کار کند که این کار صندلیهای عقب خودرو را هم حفظ میکرد. در جلوی توئیناستار همان پیشرانهٔ استاندارد V8 با ۲۷۵ اسب بخار قدرت قرار داشت اما در عقب یک موتور V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت جای گرفته بود. یک رانندهٔ مسابقه که در Road & Track کار میکرد پس از رانندگی با توئیناستار آنرا خودروی با تعادل شگفتآور توصیف کرد. هزینهٔ تبدیل الدورادو به مدل دوموتوره در آن زمان حدود ۳۰ هزار دلار بود.
Jeep Hurricane Concept
کانسپت جیپ هوریکان که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۵ رونمایی شد، به دو پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی هرکدام با ۳۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. یکی از ویژگیهای این خودرو امکان غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها بود که به پیشرانهها اجازه میداد بجای شانزده سیلندر، با دوازده، هشت و یا حتی چهار سیلندر کار کنند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه هوریکان، سیستم تعلیق و فرمان آن بود که مثل یک خرچنگ امکان چرخش ۳۶۰ درجهٔ درجا را برای خودرو فراهم میکرد. هرچند این خودرو به خاطر پیچیدگی و هزینههای بالا هرگز تولید نشد اما یک کانسپت کاملاً کاربردی بود.
Tiger Z100
تایگر مثل کاترهام یک شرکت کوچک ساخت خودروهای موسوم به کیت کار در بریتانیا است. مالک این شرکت، «جیم دادلی» در سال ۲۰۰۱ قصد داشت رکورد جدیدی در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت برساند. برای انجام این کار، وی دو پیشرانهٔ کاوازاکی ZX9R را زیر کاپوت خودروی ساخت شرکت خود قرار داد که نیروی آنها توسط یک گیربکس سکوئنشال به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. با این قوای محرکه، خودروی تایگر توانست شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۸ ثانیه را به ثبت برساند.
هادی 8 سیلندر
۲۹ اسفند ۱۳۹۸خیلی جالب بود
دو تا موتور توربو سمند وصل کنی رو 206 چه چیزی میشه
علیx76
۲۹ اسفند ۱۳۹۸حالا انگار EF7TC چه تحفه ایه
خود موتور ۲۰۶RC با کد EW10J4S ، بطور تنفس طبیعی ۱۷۸ اسب بخار قدرت میده
با یه توربوشارژر بوست پایین ، به راحتی ۲۵۰-۳۰۰ اسب میشه ازش گرفت
یا با هزینه خیلی کمتر ، روی پراید با BPT میشه ۲۵۰ اسب گرفت
Sina Barca
۲۹ اسفند ۱۳۹۸قوانین خودرو سازی:
۱-(((ترکیب دو تا موتور بدرد نخور همواره بدرد نخور است)))
۲-(((یک موتور بدرد نخور با هر تغییری همواره بدرد نخور است)))
۳-((وقتی که راه جایگزین و صحیح تری موجود است نیاز به استفاده از روش های قدیمی نیست)))
۴-(((قانون سوم در یک حالت کاربردی ندارد و آن هم درباره موتور های برقی به جای بنزینی است)))
Hamid
۲ فروردین ۱۳۹۹البته جمع دو تا شاخض منفی منفی تره
هادی 8 سیلندر
۱ فروردین ۱۳۹۹اینایی که میگی جنازشون بعد کلی تقویت توربو تراشکاری بهم ریختن موتور میرسه دستت ۲۰ میلیون
ولی اون با ۵ تومن میتونی نوش که بنزینم توش نرفته بگیری
ایده پردازی هم میکنین دقت کنین و الی میشه vq35 انداخت ۲ تا
هادی 8 سیلندر
۲۹ اسفند ۱۳۹۸گیربکس سکوئنشال
این چه نو گیربکسه همون دو کلاجس ؟
s.h
۲۹ اسفند ۱۳۹۸اره و لی تا جایی که یادمه یه خرده فرق داشتند که اون گیربکس سکوئنشال رو مسابقه ای میکرد ولی یکی هستند
امیر
۲۹ اسفند ۱۳۹۸خیر!
این نوع گیربکس خطیه و دنده هارو به صورت خطی عوضمیکنه ک بسیار سریعه
تقریبا مثل موتور سیکلت!
حسین دهمرد
۲۹ اسفند ۱۳۹۸مثه گیربکس موتورسیکلت.دنده ها به ترتیب کم و زیاد میشن.یعنی ساختارش همینجوریه. نمیشه از چهار پرش کرد به دو. طراحیش دقیقا مثه گیربکس معمولیه ولی یه سلکتور داره که با چرخیدنش دنده عوش میشه.تو موتور پدال زبر پا وصل میشه به دنده جغجغه ای که متصل به سلکتوره.
نمیدونم چرا زیاد تو ماشین استفاده نمیکنن حتی سایپا هم میتونه بسازدش. حتی با یه کلاچ برقی و یه استوپر موتور میشه باهاش گیربکس رو نیمه اتومات کرد. حتی میشه شیفتر پشت فرمان واسش بزاری . از هیچی که بهتره.
reza s4
۲۹ اسفند ۱۳۹۸دوست عزیز جسارت نباشه
stepper motor یا موتور پله ای
حسین دهمرد
۱ فروردین ۱۳۹۹شما تصحیح کردی نمیدونم چرا بهت دیس دادن آخه.
علی آقا
۱ فروردین ۱۳۹۹گیربکس موتورسیکلت از نوع سکوئنشال است.
بی طرف
۲۹ اسفند ۱۳۹۸به قول یه ضرب المثلی که نمیدونم مال کجاست:چند تا کوچیکش،بهتر از یه دونه بزرگش!
Sina Barca
۲۹ اسفند ۱۳۹۸(((چند نظر بهتر از یک نظر است))))
البته فکر کنم زیاد در علم خودرو کاربرد نداشته باشه
محمد
۲۹ اسفند ۱۳۹۸فقط اون ژیان دو موتوره… یه صدایی ازش درآد?
datsun
۲۹ اسفند ۱۳۹۸پژو و سیتروئن ظاهرا مشکل تاریخی با سیستم انتقال چهار چرخ دارن که دست به این کارها میزنه همین الان هم همه ماشین هاش دیفرانسیل جلون جدیدا یه موتور الکتریکی وصل کرده محور عقب میگه دو دیفرانسیل. ?
amir
۲۹ اسفند ۱۳۹۸شما هم گویا یک مشکل تاریخی با پژو و سیتروئن فرانسه داری!!. 😊
الان تو این لیست همه ماشینها یه جور بودن گیر دادی به ژیان بدبخت
فررزاد
۲۹ اسفند ۱۳۹۸پژو 605 مدلهایی از 405 رنو 30 تی ایکس رنو لاگونا پژو 604 همه دو دیفرانسیل بودن جهت اطلاع اول کمی راجع به گذشته و تاریخیچه شرکتهای فرانسوی مطالعه بفرمایید بعد اضهار نظر بفرمایید
datsun
۱ فروردین ۱۳۹۹باشه داداش از امشب به بعد میشینم راجب تاریخچه گوهر بار ماشینهای فرانسه تحقیق و مطالعه میکنم بعد میام اظهار نظر میکنم .
محمد
۲۹ اسفند ۱۳۹۸جیپه خیی باجاله
فررزاد
۱ فروردین ۱۳۹۹نه شما بشین راجع به تاریخچه گوهربار داتسون و نیسان ورشکسته مطالعه کن
ارسلان
۲۹ اسفند ۱۳۹۸توی اسکله رجایی بندر که میرفتم یه قسمتیش پره ماشین سواری و سنگین بود زیره آفتاب شدید بندر توی هوای باز … یه لایه کلفت خاک هم روشون نشسته بود بود … تعداد خیلی زیادی مرسدس Mercedes A38 هم اونجا بود من سال نود رفتم همون موقع که پرسیدم کسایی خیلی قدیمی تر بودن میگفتن اینا چندین ساله که اینجان و تا همین پارسال هم که از اسکله اومدم بیرون هنوزم همونجا بودن …همشونم بنز بودن چه سواری و چه ماشین سنگین
ارسلان
۲۹ اسفند ۱۳۹۸اشتباه شد فک کردم A-140 هست… اونا مرسدس A-140 مدل 2005 بودن
رزیتا
۲۹ اسفند ۱۳۹۸یکی از خاطره انگیزترین ماشینا واسه ایرانیا تو این عکسایی که پدال گذاشته ژیان بودش ، ژیان یه خودروی سوپرمینی اقتصادی بود که توسط شرکت سیتروئن تولید میشد که علت محبوبیت زیاد این ماشین بین ایرانیا قیمت ارزنو مصرف خیلی کم بنزینش بود ، حجم موتورش 602 سیسی ، فاقد سیستم رادیاتور و خنک شونده با جریان هوا ، 2 سیلندر و 4 زمانه با تولید قدرت موتور معادل 35 اسب بخار در دور موتور 575 بود ، وزنشم معادل 570 کیلوگرم بود و بیشترین سرعتشم 118 کیلومتر در ساعت بودش
حسین
۲۹ اسفند ۱۳۹۸ژیان نشون داده که اینکار شدنی هست!
اگر یک پلتفرم اسپرت سبک وزن ساخته بشه و مجهز به دو موتور توربو ملی شود ، میشه اولین اسپرت ملی (چهار چرخ متحرک) تولید انبوه کشور باشه!
هادی 8 سیلندر
۱ فروردین ۱۳۹۹سود نداره وقتی با یه موتور ۵۰ میلیون سود میکنن دلیلی نداره با دو تا موتور ۵۰ میلیون سود کنن مگه …