اکنون که استفاده از سیستمهای پرخوران نظیر توربوشارژر و همچنین بهرهگیری از الکتریکی سازی و هیبریدی کردن موتورها به روندی استاندارد تبدیل شده، به وضوح در حال مشاهده روند جایگزینی موتورهای بزرگ قبلی با نسخههای کم حجمتر و کوچکتر هستیم. هرچند بسیاری هنوز شخصیت و صدای یک پیشرانه V12، V10 و یا حتی V8 را قابل جایگزینی نمیدانند.
اکنون وضعیت به گونه ایست که اقتصاد مصرف سوخت، آلایندگی و اثرات سوء محیطی کمتر و هزینههای پایینتر اولویت بیشتری پیدا کردهاند. هرچند هیجان و لذت خاصی که توسط یک موتور بزرگ تولید میشود غیر قابل مقایسه است. اما این واقعیت نیز وجود دارد که موتورهای کوچکتر توانستهاند با کمک توربوشارژر و سوپرشارژر یا کمک موتور الکتریکی به همان پرفورمنس موتورهای بزرگ قبلی دست یابند و حتی به آن اضافه کنند.
در اینجا میخواهیم فهرستی از بازماندگان موتورهای بزرگ را ببینیم که هنوز در خودروهای مدل ۲۰۲۰ در حال هنرنمایی هستند.
بوگاتی شیرون
۸ لیتری W16
برای خرید یک شیرون از هر نوعی که باشد باید رقمی دیوانه کننده را پرداخت نمود. در عوض شاهکاری مهندسی و غولی غیر قابل جایگزین با پیشرانهای W شکل و ۱۶ سیلندر با چهار توربین بزرگ و با حجم ۸ لیتر را در اختیار خواهید داشت که قدرت سرسامآور ۱۵۷۷ اسب بخار را در نسخه اسپرت ۳۰۰+ در اختیار شما میگذارد و البته برای آن باید نزدیک به ۳ میلیون دلار پرداخت نمود. با این خودرو شما قادر خواهید بود تا با سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید.
فورد Super Duty
۷.۳ لیتری V8
فورد سری F-250 و F-350 در مدل ۲۰۲۰ تغییرات قابلملاحظهای را در زیر کاپوت خود دریافت نموده اند. موتور V8 قبلی ۶.۲ لیتری هنوز در دسترس است اما اکنون یک پیشرانه هشت سیلندر ۷.۳ لیتری نیز قابل انتخاب است. موتوری که ۴۳۰ اسب بخار نیرو و ۶۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند آن هم در دور موتور ۳۹۰۰ دور در دقیقه. مصرف سوخت این مدل ۱۵.۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده اما با توجه به میزان بار و تریلر بکسل شده، گزارشهای خریداران حتی مصرف سوخت ۴۷ لیتری را هم نشان میدهند!
رولزرویس کولینان/فانتوم
۶.۷۵ لیتری V12
کولینان اولین تلاش رولزرویس در بازار شاسی بلندهاست و این خودروی اشرافی میتواند از همان پیشرانه فانتوم با حجم ۶.۷۵ لیتر استفاده کند که قدرت ۵۶۳ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتنمتر را در نهایت سکوت و آرامش تولید میکند. برای ورود به کولینان باید ۴۵۰ هزار و برای خرید فانتوم ۳۲۵ هزار دلار کنار بگذارید.
رم ۲۵۰۰ HD
۶.۷ لیتری ۶ سیلندر خطی
مدلهای HD رم ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ را میتوان با موتور توربودیزل کامینز که گشتاور ۱۱۵۲ نیوتنمتری تولید میکنند سفارش داد. این موتور ۶.۷ لیتری البته ۸ سیلندر نیست. جالب اینکه با این گشتاور میتوان با اتصالات بکسل مناسب در مدل ۲۵۰۰ تریلری تا ۸.۹ تن را کشید. در مدل ۳۵۰۰ با چرخهای عقب دوتایی میتوان موتور کامینز ۴۰۰ اسبی و ۱۳۵۶ نیوتنمتری را انتخاب کرد که حداکثر ظرفیت بکسل آن رقم شگفتانگیز ۱۵.۹ تن میباشد.
بنتلی مولسان
۶.۷۵ لیتری V8
اگر این بیماری کرونا نبود شاهد حضور مولسان در این لیست نبودیم زیرا قرار بود این پیشرانه قدیمی که در طول ۶۰ سال گذشته و از سال ۱۹۵۹ و به تعداد ۳۵,۸۹۸ دستگاه تولید شده، سرانجام بازنشسته شود. این پیشرانه ۵۳۰ اسب بخار توان و ۱۰۹۹ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. با کنار رفتن مولسان به عنوان پرچمدار بنتلی، این موتور نیز به پایان افسانه خود نزدیک میشود.
رولزرویس گوست
۶.۶ لیتری V12
رولزرویس اشرافی اما در سطح پایه شامل مدلهای گوست و ریث/داون کوپه و کانورتیبل همگی با موتور ۶.۶ لیتری V12 عرضه میشوند که ویژگی قابل توجه آن صدای بسیار پایین و نرمی کار است. این موتور در گوست میتواند ۵۶۳ اسب بخار نیرو و ۸۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. هرچند مصرف سوخت بالای آن به میزان ۱۶.۸ لیتر شاید نکتهای منفی باشد اما برای خریدارانی که حدود ۳۱۲ هزار دلار برای آن میپردازند احتمالاً کوچکترین اهمیتی نخواهد داشت.
شورولت سیلورادو HD
۶.۶ لیتری V8
این موتور همان حجم موتور رولزرویس گوست را دارد اما در خودرویی بسیار متفاوت به کار رفته است. موتور ۶.۶ لیتری توربوی V8 با قدرت ۴۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۲۳۳ نیوتنمتر قادر است ۸.۴ تن وزن را یدک بکشد. با مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتری این خودرو هزینههای زیادی روی دست صاحب خود میگذارد هرچند باوجود فناوریهای استفاده شده و انتقال نیروی چهار چرخ قیمتی مناسب دارد.
بامو سری ۷
۶.۶ لیتری V12
سریعترین مدل سری ۷ هنوز از یک موتور ۱۲ سیلندر ۶۰۰ اسبی و ۸۵۰ نیوتنمتری سود میبرد. برخلاف موتور V12 رولز رویس که از همین معماری استفاده میکند، موتور BMW M760i طوری طراحی شده که صدای بلندتری تولید میکند و البته قدرت خطی و نرمی را در اختیار شما قرار میدهد. پیشوند M نیز نشان میدهد که میتوانید هندلینگ و پرفورمنسی بالا بدون از دست دادن راحتی و آسایش را از آن انتظار داشته باشید.
لامبورگینی اونتادور
۶.۵ لیتری V12
لامبورگینی طرفدار موتورهای کوچک و توربو نیست. این موتور تنفس طبیعی هم که در اونتادور S قادر است ۷۳۰ اسب بخار نیرو و ۶۸۷ نیوتنمتر گشتاور تولید نماید نمادی از توجه به همین موضوع است. سریعترین نسخه یعنی SVJ با طراحی مجدد سرسیلندر، سوپاپهای تیتانیومی و مانیفولد اگزوز بهینه، تا ۷۹۱ اسب بخار نیرو و ۷۲۸ نیوتنمتر تورک را به هر چهار چرخ گسیل میکند. صدای این پیشرانه یکی از خوش طنینترین صداهایی است که از یک موتور شنیده میشود. هرچند گیربکس تک کلاچه قدیمی برای این خودروی ۵۱۷ هزار دلاری مورد انتقاد قرار گرفته اما چیزی از ارزشهای آن کم نمیکند.
فراری ۸۱۲ سوپر فست
۶.۵ لیتری V12
این موتور ۱۲ سیلندر تاکنون مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است. شگفتآور اینکه این پیشرانه در حالی عرضه میشود که فراری اکنون از موتورهای V8 و توربو نیز بهره میبرد. این موتور یک نسخه بزرگ شده از موتورهای V12 فراری F40 است که در F12 برلینتا نیز بکار رفته است. ۷۸۹ اسب بخار قدرت و ۷۱۷ نیوتنمتر گشتاور به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک ارسال میشود تا شتاب صفر تا صدی ۲.۸ ثانیهای را رقم بزند. رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر هم تنها ۷.۹ ثانیه طول میکشد.
MAHDI
۴ خرداد ۱۳۹۹شهر غول ها!!!!
MAHDI
۴ خرداد ۱۳۹۹یه موتور پژو هم میذاشتید کنارشون?
مهدی
۴ خرداد ۱۳۹۹سوال
قضیه اون فورد f 150که یه قطار رو میکشید و الکتریکی بود چی شد
الکی بوووو
MASIHA
۴ خرداد ۱۳۹۹812???
سینا BMW
۴ خرداد ۱۳۹۹هیولا هایی با موتور های بزرگ،
واقعا خیلی بده که اینا رو با باتری عوض کنن!!!
واقعا اینجور مطالب پدال فوق العاده هستن.
اونتادور با اون موتور فوق العاده
مهدی
۴ خرداد ۱۳۹۹چاره کار اینه که یه موتور الکتریکی بسازند صدا موتور بنزینی بده
رامین
۴ خرداد ۱۳۹۹اینو همین الانشم با افکتای صوتی تو ماشین میشه درست کرد
reza s4
۴ خرداد ۱۳۹۹سلام وقت بخیر
قیمت کولینلن و فانتوم رو برعکس گفتید
فانتوم گرونتر از کولینان است
مدیونید فکر کنید که قرار در اینده نچندان دور یکیشو بخرم ( فانتوم )
محمد
۴ خرداد ۱۳۹۹کاملا درست گفتین منم میخواستم بگم اصلاح کنن
ولی سوالم اینه که چرا یه عده دیس دادن?یه عده کلن دیس لایک میدن میرن?
reza s4
۴ خرداد ۱۳۹۹سخت نگیر حاجی
اینجا ایران است و هر کس علایق خودشو داره
mercedes benz
۴ خرداد ۱۳۹۹سلام عرض ادب
فراری 812 سوپر فست سلطانه به مولا
یکی از ماشین های رویایی منه
زیباترین صدای 12 سیلندر تنفس طبیعی از نظر من
یا علی مدد
mercedes benz
۴ خرداد ۱۳۹۹سلام عرض ادب
البته توی این لیست خیلی ماشینارو از قلم انداخته
c63 بلک سریز موتور 6.3 لیتری v8
s65 موتور 6 لیتری v12
وایپر srt موتور 8.4 لیتری v10
و …
یا علی مدد
Saeed
۴ خرداد ۱۳۹۹وقتی تیتر مقاله رو دیدم ندیده گفتم شیرون توش حظور داره
ولی جای وایپر هم خالیه!۸لیتری ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی
امیررضا
۴ خرداد ۱۳۹۹وایپر چون دیگه از تولیدش چند سالی میگذره ذکر نشده
فکرش رو بکن، یه موتور ۸.۴ لیتری تنفس طبیعی ۱۰ سیلندر بصورت پوشراد.
Elmiraj
۴ خرداد ۱۳۹۹اصلاح کنید ۸.۴ لیتری ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی….
.
غولی که ۸۱۳ نیوتون متر گشتاور را در دور ۶۰۰۰ بدون توربو تولید میکرد…!!!
درسته در حال تولید نیست ولی هنوزم پرحجم ترین موتور بنزینی استانداردی هست که در جاده ها یافت میشه…
ارش
۴ خرداد ۱۳۹۹زمانی دوج وایپر با ۸.۵ صدر نشین بود یه موتور ۱۰ سیلندر ۸.۵ لیتری .
Moein
۴ خرداد ۱۳۹۹چه جواهرات شگفت انگیزی?
عاشق نعره های اون ۱۲ سیلندر فراری و لامبورگینی ام
بنظرم جای موتور بینظیر پاگانی هم خالی بود تو لیست
AMIR
۴ خرداد ۱۳۹۹بهترین ها در کنار هم
♤Angus_812♤
۴ خرداد ۱۳۹۹حیف اون دوتا ایتالیایی تنفس طبیعی نیست دیگه تولید نشه (در آینده)
هیچ وقت نتونستم بین این دوتا یکیو انتخاب کنم
امیدوارم یه تکنولوژی طراحی بشه که موتور های پر حجم مصرف وآلایندگی کمتری داشته باشن حداقل تا ۳۰ سال دیگه راحت لذت ببریم
همگی بگید الهی آمین
محمد
۴ خرداد ۱۳۹۹لامبو به تتفس طبیعیش پایبنده
امیر
۴ خرداد ۱۳۹۹لیست جذابیه اما از نظر گشتاور و حجم موتور در مقابل وایپر همشون در حد یه شوخی هستن
وایپر افسانه ای!
Ahmad
۴ خرداد ۱۳۹۹یه سوال بی ربط، به غیر از پژو سیتروئن و رنو، دی اس کدوم برندها تو بازار خودرو آمریکا نیستند؟ یا حتی یک مدل از یک برند مثل هایلوکس از تویوتا اگه میدونید لطفا برام بنویسید،ممنون
Farzad
۴ خرداد ۱۳۹۹وای چه لیستی ، چه چیزی بهتر از این قلب ها !
عشق من 812superfast ❤
هیچ سوپر اسپرت موتور جلویی رو نمیشه به اندازه این اسب سرکش ترسناک دوست داشت ، قلبی که تو سینش میتپه معروفه به خدای پیشرانه ها ?
( فراری ، روحی سرکش در کالبدی آهنین )
mercedes benz
۴ خرداد ۱۳۹۹سلام عرض ادب
مشتی اینو ببین لذتشو ببر:
https://www.youtube.com/watch?v=7pTODD-bGVI&t=63s
یا علی مدد
Farzad
۴ خرداد ۱۳۹۹عالی بود ??
اینم تقدیم به تو که سلطانی
https://m.youtube.com/watch?v=gTgaaUqcGeE
mercedes benz
۵ خرداد ۱۳۹۹عرض ادب
داداش فوق العاده بود
ستونی به مولا
یا علی مدد
Farzad
۵ خرداد ۱۳۹۹https://m.youtube.com/watch?v=us9n_3sV3jY&t=388s#searching
حسین دهمرد
۴ خرداد ۱۳۹۹دوستانی که اطلاعات دارن آیا رم ۳۵۰۰ تنها تفاوتش چرخهای عقب دوبل هست یا اندازه کابینش هم با رم ۲۵۰۰ فرق میکنه؟ یا فرق رم ۱۵۰۰ با ۲۵۰۰ چیه؟
مرسی
امیر
۴ خرداد ۱۳۹۹از نظر ابعاد کابین تفاوت چندانی ندارن و صرفا در برخی تجهیزات و موتور دیزل کامینر هست و همینطور لاستیک دوبل در عقب
Abbas.Lambo
۴ خرداد ۱۳۹۹اینا افسانه های زنده هستن،نیست رو دست ۱۲ سیلندرای تنفس طبیعیه لامبو و فراری
SS
۵ خرداد ۱۳۹۹به نظرتون جایگزین کردن موتورهای بادوامی مثل 8 سیلندرهای امریکایی که در ماشین های اقتصادی به کار میرفتن و یا 4 و 6 سیلندر MPI که با دوام ترین موتورها هستن با موتورهای تزریق مستقیم و توربوشارژ با حجم کمتر ایده خوبی هست؟
من دقیقا نکته این کار رو متوجه نمیشم چون موتورهای کوچکتر برای ایجاد حس شتابگیری معمول برای راننده باید در فشار بیشتری باشن و در نتیجه مصرف سوخت واقعی اونها همیشه از تست های آلایندگی بیشتر هست. از طرف دیگه این تکنولوژی ها عمر خودروها رو کوتاه میکنن.
شاید این استراتژی برای کشورهای اروپایی که صاحب تکنولوژی و وابسته به واردات نفت هستن معقول باشه اما متاسفانه این استراتژی در مورد خودروهای داخلی و وارداتی هم (با سیاست گذاری دولت) ایجاد شده که موتورهای توربو وارد بازار بشن در حالی که نه تنها بنزین و سرویس های مورد نیاز این خودروها در کشور موجود نیست بلکه با خراب شدن زودهنگام موتور این خودروها باید قطعات پیشرفته اونها وارد بشه و شاید بیشتر از صرفه جویی در بنزین ارز برای وارد کردن این قطعات مصرف بشه.
امیر
۵ خرداد ۱۳۹۹فراری و دیگر هیچ
suan chwan
۵ خرداد ۱۳۹۹من باشم یا رم 3500 ور میدارم
یا سیلورادو
ولی ازون سوپر اسپرتا بخام وردارم اونتادور svj
SRT
۸ خرداد ۱۳۹۹مطلب جالبی بود ولی جای خالی srt10 ب شدت حس میشد
آریا ماشین
۱۱ خرداد ۱۳۹۹اون روزی رو میبینم که نه دیگه موتور V12 ای هست نه V10 و نه V8 ، همه یا V6 هیبرید هستن یا V4 توربو یا الکتریکی
دیگه هم خبری از صدای آونتادور SV نیست…