در عصر پیشرانههای انژکتوری، وجود ۴ سوپاپ برای هر سیلندر یک نُرم به حساب میآید؛ اما خودروهای فوقالعادهی زیادی نیز بودهاند که نصف این تعداد سوپاپ داشته و ما اینجا به برخی از آنها اشاره کردهایم.
به زمانی قبل از تزریق سوخت، نازلهای چندنقطهای و محفظههای احتراق پیچیدهتر از هر زمان دیگر برویم! اکثر خودروها در آن زمان دو سوپاپ برای هر سیلندر داشتهاند؛ و برخی از کارخانهها واقعاً پیشرانههای شگفتانگیزی ساختهاند.
- پژو ۲۰۵ GTi
خب بیایید لیست را با پیشرانه چهار سیلندر خیالانگیز پژو ۲۰۵ GTi شروع کنیم. ما پیشرانهی ۱.۹ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری را انتخاب کردیم و حتی آن را به نسخهی ۱.۶ لیتری ترجیح میدهیم. این پیشرانهی ۸ سوپاپه ثابت کرده در زمانی که تکنولوژی ۱۶ سوپاپ به خودروهای ارزانتر راه مییافت شما نیازی به سوپاپهای بیشتر برای تولید پیشرانهای عالی ندارید.
به لطف حداقل سرکوب صدا و سیستم اگزوزی پایه، صدای ۲۰۵ GTi حتی بهتر از برخی ۴ سیلندرهای امروزی است. ما این خودرو را دوست داریم و اگر نمونهای مناسب پیدا شود اصلاً ارزان نخواهد بود.
- سیتروئن Saxo VTR
بیشک این خودرو خوبی کمتری داشته اما دسترس پذیرتر بوده و به اندازهی اکسیژن هوا محبوب بوده است. پیشرانهی خودرو از نوع ۱.۶ لیتری ۸ سوپاپ است. این خودرو همیشه در سایهی برادر VTS شانزده سوپاپ خود بود. پیشرانهی کوچک این خودرو بهصورت استاندارد قدرت ۹۷ اسب بخاری داشته اما برای توسعهی بیشتر و تولید قدرت بالاتر در هر پروژهای فوقالعاده است.
- فولکسواگن پاسات VR6
خب بیایید یک جفت سیلندر اضافه کنیم. حالا VR6 قابلتوجه فولکسواگن را داریم. این پیشرانه در حقیقت از نوع V شکل و خطی است. این نوع مهندسی شگفتانگیز هنوز هم در پروژههایی مانند بوگاتی ویرون و شیرون بکار رفته و البته نسخههای ۱۲ سیلندر بنتلی کانتیننتال جی تی نیز از این نوع مهندسی استفاده کرده است.
پیشرانهی ۲.۸ لیتری ۱۲ سوپاپی که فولکس در ابتدا طراحی کرده بود قدرت ۱۷۲ اسب بخاری تولید میکرد که با استانداردهای امروزی خیلی زیاد به نظر نمیرسد اما با نصب سیستم اگزوزی مناسب شاهد صدایی بهتر از حد انتظار هستید. نمونههای کارکرد بالای این خودرو این روزها کاملاً ارزان هستند.
- آلفارومئو ۳۳ Stradale
اضافه کردن دو سیلندر دیگر ما را به آلفارومئو ۳۳ Stradale میرساند. این خودرو از نسخهای مسابقهای مشتق شده است. Stradale که نام خود را از Street گرفته و برای خیابان ساخته شده پیشرانهای ۸ سیلندر و ۲ لیتری با قدرت ۲۳۰ اسب بخار دارد. دربارهی سال ۱۹۶۷ صحبت میکنیم! پیشرانه تنها به یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی در هر سیلندر نیاز داشته است.
دیگر فاکتور شگفتانگیز خودرو که ۳۳ Stradale را نمادین میسازد وزن خالص آن است. خودرو تنها ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ اما با در نظر گرفتن اینکه خودرو فاقد قفل درب است، اگر نمونهای از آن را بخرید شاید نخواهید خودرو را ترک کنید.
- MG ZT 260
در آنسوی طیف پیشرانههای ۸ سیلندر ۱۶ سوپاپ نمونهی ۸ سیلندر ساخت فورد قرار دارد که اولین بار در سال ۱۹۹۱ دیده شد. ما MG ZT را به عنوان مثالی بارز آوردهایم که پیشرانهای با قدرت ۲۵۸ اسب بخاری دارد؛ اما لیست خودروهایی که این پیشرانه را استفاده کردهاند باورنکردنی است: کراون ویکتوریا پلیس، فورد موستانگ و پیکاپ سری F.
این پیشرانه در ابتدا قدرت ۱۸۸ اسب بخاری داشت و چند سال بعد با تولید نسخهی قدرتمندتر ۳۲ سوپاپ کمرنگتر شد اما خوبیهای آن به حدی بود که برای بیش از دو دهه در خط تولید باقی ماند.
- فراری ۲۷۵ GTB
فراری ۲۷۵ GTB یکی از زیباترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده و زیر کاپوت آن پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو با تنها ۲۴ سوپاپ قرار دارد. این خودرو جزو آخرین فراریهایی بود که از این پیشرانه استفاده کرده است. این پیشرانهی ۳.۳ لیتری کاربراتوری جزو خوشصداترین پیشرانههای زمان خود بوده است.
قدرت تولیدی آن بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ اسب بخار بوده است. همچنین نسخههای مسابقهای این خودرو با نام Competizione Speciales نیز وجود داشتند که در آن اصلاحات وسیعی برای کاهش وزن صورت گرفته بود.
- لامبورگینی میورا
حال که صحبت از خودروهای اسپورت و زیبای ایتالیایی شد باید از لامبورگینی میورای افسانهای نیز نام برد که خودروی تاریخی دیگری با پیشرانهی ۲ سوپاپ است. پیشرانهی ۱۲ سیلندر در مدل 350GT حجم ۳.۵ لیتری داشته اما بعداً حجم آن به ۳.۹ لیتر افزایش یافت؛ اما 350GT نتوانست به آرزوهای فروچیو جامهی عمل بپوشاند بنابراین میورا با قدرت ۳۴۵ اسب بخاری خود عصر درخشان بهترین و زیباترین خودروها را شروع کرد.
منبع: carthrottle
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۷ دی ۱۳۹۵.
تو رو خدا یک نگاه به ایتالیایی ها این لیست بنداز ???
اون آلفا رومئو استرادا 33 رو نگاه کن… زیبایی و اصالت از سر و روش میباره. چهره ای که آلفا به زیبایی تمام آرایشش کرده.
اون فراری 275 جی تی بی رو ببین… فکر میکنی داری به اسب یک پادشاه جهانگشا نگاه میکنی.
یک لحظه نظاره گر لامبورگینی باش… به اوج هنر بشر پی خواهی برد.
ماشین های ایتالیایی یعنی همه چیز کنار هم. ❤????
Nima
۱۷ دی ۱۳۹۵تمام ماشیناى آمریکایى بزرگ ۲ سوپاپه هستن
کامارو هاى ZL1
شلبى کبرا
فورد GT
کوروت ZR-1
کوروت ZL1
و تقریبا تمام سوپر اسپورتاى آمریکایى
Nima
۱۷ دی ۱۳۹۵و حتى هایپرکار هاى آمریکایى دهه 90 و 2000
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ دی ۱۳۹۵درسته نیما جان
خیلی از امریکایی ها موتوراشون 2 سوپاپ هست که معروف ترین اونها هم موتورهای hemi کرایسلر هستش
مهراب
۱۷ دی ۱۳۹۵چه دلیلی داره که امریکا موتورهای بزرگشو 2 سوپاپ میزنه؟از دهه ی هفتاد تا حالا این اصلو رعایت کرده
ارش
۱۷ دی ۱۳۹۵احسنت گل گفتی بدرستی که دنیای خودرو بدون ایتالیا کسل کننده است ایتالیایی ها خودرو رو با عشق می سازن نه رقابت فکر این نیستن که بزرگ ترین تولید کننده خودرو بشن عشق و تکنولوژی رو با هم ترکیب می کنند نتیجه هم میشه آلفارومئو و فراری و مزراتی وپاگانی…..
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۷ دی ۱۳۹۵آرش جان با 2 تا از جملاتت خیلی حال کردم.
گل گفتی رفیق:
دنیای خودرو بدون ایتالیا کسل کننده است
ایتالیایی ها خودرو رو با عشق می سازن نه رقابت فکر این نیستن که بزرگ ترین تولید کننده خودرو بشن عشق و تکنولوژی رو با هم ترکیب می کنند
ashkan
۱۷ دی ۱۳۹۵ایتالیا روح صنعت خودروسازی هست …
Ferrari Huayra SV
۱۷ دی ۱۳۹۵همین الان عکس آلفا استرا.دالی روی دسکتاپ کامپیوترمه.
خیلی خوش تراش و شیک هست تازه سقفش رو باید ببینید.
سقف هوایرا رو از این خودرو الهام گرفتن.
امیدوارم مازراتی و آلفا دوباره به سلطنت برسند…..
مجید
۱۷ دی ۱۳۹۵سلام رفیق!!!
موافقم ولی 205GTi یه نوستالژی خاص داره!!!!!!!!!
انقدر این ماشین رو دوست دارم که حاضرم 206 تیپ 5 خودمو بدم و اینو بگیرم!!!!!!!!!!!
F40
۱۹ دی ۱۳۹۵درسته زیبا ترین ماشینا ایتالیایی بودن
طراحی 599GTO و 612 شبیه 275GTB هست
http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2015/06/Ferrari-599-GTO-for-sale.jpg
http://thebestautos.net/wp-content/uploads/2016/05/Model-Ferrari-612-Scaglietti-2015.jpg
خود نویسنده هم آخرش اعتراف کرده بهترینا ایتالیایی ها هستن
فرشاد سجادیان
۱۷ دی ۱۳۹۵همشون مال چند دهه پیش هستن اما تو ایران ۲۰۱۷، هنوز موتور هشت سوپاپ بسیار قدیمی، به طور گسترده تولید میشه؛ پراید، سمند، انواع پژو. . . از این میسوزم که میتونیم اما نمیخوان. . .
سامان اذری
۱۷ دی ۱۳۹۵کامارو و چلنجر هلکت هم هرکدوم 2 سوپات تو هر سیلندر دارن
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ دی ۱۳۹۵درسته سامان جان چلنجر و کامارو هم 2 سوپاپه هستند
Hj
۱۷ دی ۱۳۹۵چه نکته جالبی!!علت خاصی داره؟
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ دی ۱۳۹۵Hj دوست من
در موتورهای سری hemi کرایسلر تا اونجا که من یادم هست و خوندم به علت شکل خاص سر سیلندر این موتور از لحاظ فنی نمیشه بیشتر از 2 سوپاپ استفاده کرد چون فرم سرسیلندر های موتورهای hemi فرق داره و بصورت نیم دایره هستن و امکان استفاده از 4 سوپاپ نیست
در موتورهای دیگه امریکایی هم از نظر من یه سنت هستش که سر سیلندر موتورها رو 2 سوپاپه طراحی کنند
حالا ببینیم نظر بچه های امریکایی باز چی هست
راستی این نکته رو بگم موتورهای hemi کرایسلر در 1951 عرضه شد و حجمش هم 354 اینچ بود در اون سال و مدلهای مختلفی رو در سالهای بعد معرفی کرد از این سری کرایسلر مثل 392.426 و…..
KING 918
۱۷ دی ۱۳۹۵کاری ندارم ولی جلو پنجره الفا یکم خنده داره نسبت به چراغاش ….
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۵اون فولکسه منو یاد سمند انداخت، اون mg هم منو یاد جنتو (پروتون) انداخت!
حامد
۱۷ دی ۱۳۹۵آلفارومئو 50 سال پیش ، 115 اسب بر لیتر قدرت تولید میکرده! فراری و لامبو هم حدودا 90 اسب بر لیتر. بدون پرخورانی و فقط دوسوپاپ بر سیلندر. چطوری اینکارو میکردن؟! به حجم موتور و قدرت هم دوره ای هاشون یه نگاه بندازیم معمولا به بهتر از 50 اسب نمی رسیم.
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۷ دی ۱۳۹۵برای همین هست که چندین بار گفتم
فیات ، داره آلفا رومئو و مزراتی رو حروم میکنه.
مزراتی هم اگر تاریخ افتخارات رو بخونی ، میبینی یک زمان در بالاترین سطح رقابت میکرده و چه بسا پیروزی های زیادی داشته.
اگر فیات میخواست عرضه ی فولکس واگن رو داشته باشه، آلفارومئو الان با پورشه و مکلارن رقابت می کرد.
حامد
۱۷ دی ۱۳۹۵دقیقا
حسام صمدی
۱۷ دی ۱۳۹۵فقط فراری و لامبورگینی
GOD BLESS AMERICA
۱۷ دی ۱۳۹۵اون پیشگیرانه ساخت فورد که در 260 MG ZT ، کراون ویکتوریا پلیس، فورد موستانگ و پیکاپ سری F استفاده شده یک نمونه V8 با حجم 4.6 لیتره که در نهایت در نسخه های فوق لوکس لیموزین لینکلن «تاون کار» به قدرت 260 اسب رسید اما این پیشرانه کارکردی بسیار عالی داشت و قابلیت اطمینان بالا باعث شد فورد از اون در لیموزین لوکس لینکلن استفاده کنه.
همچنین این پیشرانه سالها در قلب فورد کراون ویکتوریای پلیس می تپید.
Nima
۱۷ دی ۱۳۹۵همچنین کم لرزشترین موتور دنیا بود
طورى که یه سکه رو میشه روش به صورت عمودى(روى بلوک موتور) به صورت روشن گذاشت.
ىانکى
۱۷ دی ۱۳۹۵آمریکاعى ھا فرق دارن پوشراد ھستن ىعنى تک مىل سوپا پ تو بولوکھ موتور مثال اولدز موبیل کاتلاس سىرا 6 سىلند 560 ھزار کىلومتر گارانتیھ موتوره بھ اىن مىگن قدرت آمریکا
faramarz
۱۹ دی ۱۳۹۵آلفا رومو ۳۳ چقدر بی نظیره