و چرا باید یاد بگیریم آنها را فراموش کنیم…
بوگاتی شیرون با ثبت حداکثر سرعت ۴۹۰.۴۸ کیلومتر در ساعت هماکنون سریعترین خودروی تولیدی دنیاست. خب این رکورد تا زمانی پابرجا میماند که هنسی ونوم F5 یا کونیگ زگ جسکو بتوانند رکورد جدیدی را خلق کنند. نکته این است که هیچکدام از این رکوردهای حداکثر سرعت با میزان سرعتی که تکنولوژی به پیش میرود باقی نخواهند ماند.
مک لارن F1 را به یاد میآورید که در سال ۱۹۹۸ رکورد سرعت متوسط ۳۸۶.۴ کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشت و این رکورد تا سال ۲۰۰۷ یعنی زمانی که بوگاتی ویرون وارد میدان شد پابرجا بود. از آن زمان تاکنون این رکورد چند بار بین هنسی، کونیگ زگ، بوگاتی و حتی شرکتی با نام SSC دست به دست شده است. این شرکتها میتوانند رکورد حداکثر سرعت را از رقبا پس بگیرند اما ما میگوییم کل این کلکلها و تلاشها کاملاً بیفایده هستند و جامعهی دوستداران خودرو نباید به رکوردهای حداکثر سرعت اهمیت بدهند.
این بحثوجدل که “شما نیازی به سریع راندن ندارید زیرا محدودیتهای سرعت زیادی وجود دارد” همیشه باعث عصبانیت ما شده اما باید اعتراف کنیم که این عبارت تاحد زیادی صحیح است. در یک نقطهی مشخصی خودروهای سریع کاملاً بلااستفاده میشوند حتی اگر شما در آلمان زندگی کنید و به اتوبانهای بدون محدودیت سرعت دسترسی داشته باشید. حتی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری که خیلیها به آن اهمیت میدهند هم در زندگی واقعی کاملاً بیفایده است. شاید برخی جادهها در جهان وجود داشته باشد که بتوانید در آن به سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت (۲۰۰ مایل بر ساعت) برسید اما سرعت ۴۰۲ کیلومتر در ساعت به بالا داستان کاملاً متفاوتی دارد.
بوگاتی تمامی تستهای سرعت خود را در پیست تست Ehra-Lessien انجام میدهد. این پیست یک خط مستقیم ۸.۷ کیلومتری است که حتی با وجود چنین طولی هم کلیهی پارامترهای ایمنی در آن مدنظر قرار میگیرد. هیچ مشتری و یا رانندهی شخصی نمیتواند شرایط آب و هوایی، فضای کافی و منابع کافی برای رسیدن به سرعتها را در اختیار داشته باشد بنابراین رکوردهایی که به دست میآیند کاملاً برای خودنمایی هستند. “هاهاها! مارک زاکربرگ ببین، خودروی من میتواند به سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت برسد!”
وقتی که چنین رکوردهای سرعتی ثبت میشوند معمولاً منطقهای خاکستری دربارهی “خودروی تولیدی” تشکیل میشود. بوگاتی برای شکستن مرز سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) اقدام به کاهش ارتفاع و افزایش طول خودرو، تقویت لاستیکها، تغییر مکان اگزوز، حذف ترمز هوایی و تنظیم پیشرانه برای تولید قدرت ۱۵۷۸ اسب بخاری کرده است؛ به عبارت دیگر خودرویی که رکوردشکنی کرده همانی نیست که شما از نمایندگی خریداری میکنید. شاید با خود فکر کنید این امر باعث میشود بوگاتی صلاحیت رکورد یاد شده را نداشته باشد اما این موضوع جدیدی نیست.
حتی مک لارن F1 که چندین دهه رکورددار بوده برای رسیدن به سرعت بالای ۳۸۶ کیلومتر در ساعت اصلاحاتی داشته است. محدود کنندهی دور دنده ششم آن خودرو از ۷۵۰۰ به ۸۳۰۰ دور در دقیقه رسیده بود تا خودرو به سرعت بالا برسد؛ بنابراین اگر شما هم یک مک لارن F1 را بخرید نخواهید توانست به سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت برسید؛ و همانند شیرون، رکورد F1 هم در پیست تست Ehra-Lessien ثبت شده بود پس بروید دنبال یک مکان مناسب برای تست حداکثر سرعت خودروی خود باشید!
ثروتمندان لاف زدن و فخرفروشی را دوست دارند و به همین دلیل همواره سریعترین خودروها بین این دسته از افراد خریدوفروش میشود. مشکل این است که وقتی رکورد سرعت از دست یک خودرو گرفته شد آن خودرو همچنان نیازمند حفظ ارزش خود ورای رکورد سرعت خود است. مردم مک لارن F1 را به خاطر تجربهی رانندگی فوقالعاده دوست دارند و قیمتی که برای آن تعیین میشود همین موضوع را نشان میدهد.
اما زمانی که خودرویی همچون ویرون و SSC اولتیمیت آئرو از رکوردشکنی کنار میرود، ارزش خود را از دست میدهد. درست همانند اسمارت فون ۵ سال پیش، خودروهایی همچون ویرون با مدلهایی جدیدتر و اسپورت تر جایگزین میشوند. شاید خریداران معدودی وجود داشته باشند که ثروت کافی برای خرید کونیگ زگ یا هنسی در هر بار رکوردشکنی آنها داشته باشند اما قطعاً این یک هزینه کرد گزاف خواهد بود.
کودکانی که خودروها را دوست دارند معمولاً از پرفورمنس هر سوپرکار یا هایپرکاری که عرضه میشود به وجد میآیند و این فرقی نمیکند که مربوط به شتاب باشد یا حداکثر سرعت یا فاکتورهای دیگر. به خاطر اینکه هیچکدام از این خودروها در دسترس ما قرار ندارند و تعداد معدودی خواهیم توانست آنها را برانیم بنابراین این اعداد و ارقام به عنوان بهترین تخمین برای تشخیص بهترین خودرو بکار میروند اما ما کاملاً با این موضوع مخالفیم. بجای تمرکز روی اینکه کدام خودرو سریعترین است، بیایید روی احساس رانندگی خودروها تمرکز کنیم.
مک لارن F1 چیزی بیش از خودروی سریع دههی ۹۰ میلادی بوده است. این به تجربه سواری مربوط میشود که باعث میشود F1 همچنان بین دوستداران خودرو محبوب باشد. زمانی که یک خودروی جدید رونمایی میشود، صرفنظر از قیمت آن بیایید تنها به شتاب و سرعت آن توجه نکنیم و به چگونگی سواری و احساس آن توجه کنیم و شاید این موضوع بهتری برای بحثها و کلکلها باشد…
منبع: carbuzz
مهدی ۹۱۱
۲ مهر ۱۳۹۸الان بیشتر دوره ی شتاب و پیست و تکنولوژی و مصرف سوخت هستش البته حداکثر سرعت و رکرد سرعت با احترام به زگ فقط به بوگاتی بیشتر میاد
یانکی
۲ مهر ۱۳۹۸اصلا قبول ندارم مقاله رو.ولی خودم عاشق دیمون هستم چونکه هرجایی که باشی به راحتی میتونی لذت رو باهاش تجربه کنی یا دیگر ماسلها.امسال بوگاتی و هنسی هر زمانی دیده بشن مردم دورشون جمع میشن.
علیx76
۲ مهر ۱۳۹۸بنظر شما منظور مقاله رو متوجه نشدی
منظور غیر کاربردی بودن شتاب و حداکثر سرعت فوقالعاده ست
من بخوام یه ماشین برای سوار شدن(نه کل کل و مسابقه) انتخاب کنم یه بنز E43 کابریوله میگیرم
ارش
۲ مهر ۱۳۹۸یکی از احمق ترین مجله هایی که دیدم همین carbuzzهست واقعا مطالب مزخرفی می نویسه این که بشر به نهایت ها برسه جز ذاتشه همیشه دستاوردها و ابداعات و اختراعات و کشف ها و حل مسائل از ویژگیهای انسان هست وگرنه ما هنوز داشتیم با کالسکه و اسب رفت و آمد میکردیم بدون قطار های سریع السیر و هواپیماهای جت . به مدد رکوردشکنی های همین سوپر اسپرت هاست که الان می بینیم سلاحهایی مثل برابوس و.آلپینا به سرعتهای ۳۷۰ و ۳۳۰ که مربوط به سوپر اسپرتهای دهه قبل هست رسیدن حالا باید اینها رو هم نقد کنیم ؟ احمقها همیشه میگن برای چیه ؟
OMID
۲ مهر ۱۳۹۸فقط کوئنیگزگ به همچین سرعتی با ماشین مشتری میرسه:)
Saeed
۳ مهر ۱۳۹۸دقیقا!! خودشون نمیخواستن رکورد بزنن تا سر زبان ها بیوفته!! خود کریستین گفت: همه چیز از درخواست یک مشتری شروع شد!.
ولی کلا سرعت زیاد خیلی خطرناکه .حتی اگه با بوگاتی ۳۰۰ کیلومتر بری؛ اگه یک سنگ ریزه کوچیک یا یک خرگوش تو جاده پیدا بشه،دیگه تمومه! واسه همینه که ۹۰ درصد کسایی که بوگاتی یا کونیگزگ میخرن بیشتر از ۲۰۰ تا باهاش نمیرن چون خطرناکه…والا بخدا اگه منم یه ccx دستم بود ۱۰۰ تا هم باهاش نمیرفتم فقط تو خیابان ها چندتا گاز میدادم،بنزین میزدم، بعدش هم شب بخیر میگفتم??
Amir.ferrari
۲ مهر ۱۳۹۸از اون حرفا بود،طرف تو آمریکا تو شرایط عادی تونسته بود با شیرونش به ۴۲۰ کیلومتر برسه،ویدئوش هم تو پدال هست،شما به این فکر کن اگه بوگاتی با ویرون رکورد بالای ۴۰۰ کیلومتر رو نمی زد شاید هیچ خودروسازی حاضر نمی شد حالا حالاها به فکر سرعت بالای ۴۰۰ و تکنولوژی های مربوطه بیفته…باید اینارو به فال نیک گرفت استاد نه اینکه بخوای ببریشون زیر سوال…
حامد
۲ مهر ۱۳۹۸از یه دید حرفش درسته، اینکه این رکوردها تو رانندگی روزمره به دردی نمیخورن (بگذریم از اینکه اصولا اینجور ماشینها برای ویترین و کلکسیون و خودنمایی تولید میشن نه برای رانندگی روزمره)
از یه دید دیگه درست نیست، چون این طور رقابت ها باعث پیشرفت تکنولوژی میشن.
Behrouz. anzali
۲ مهر ۱۳۹۸گفته های سایت کاملا درسته . ماشین فقط پرستیژ داشته باشه با کیفیت باشه و زیاد گرون نباشه از ۲۰۰ تا بیشتر نره ???
ایمان
۲ مهر ۱۳۹۸همین رکوردها باعث پیشرفت در دنیای خودرو میشه
همین رکوردها باعث جذاب شدن رقابت بین برندها میشه
همین رکوردها باعث بحث و کل کل بین بین طرفداران میشه
آریا ماشین
۲ مهر ۱۳۹۸من همیشه گفتم تا دو تا ماشینو نرونی نمیفهمی کدوم بهتره ( وقتی میخوای دو تا رو مقایسه کنی )
اصلا تو بیا بگو ۵۰۰۰ اسب بخار
لذت یه V12 لامبورگینی با ۷۰۰ اسب بخار بیشتره
لذت یه ماسل کار زیر ۵۰۰ اسب بخاری از اون ابر قدرت بیشتره ( البته به اینکه اون ۵۰۰۰ اسبی هم ۰ه کیفیتی داره بستگی داره من نمیگم همه ابر قدرت ها بدن )
قطعا مشخصات نقش بزرگی داره ولی حرف آخر رو اون حسی میزنه که همون لحظه اولی که پشت فرمون میشینی و گاز فشار میدی بهت دست میده
Khosrow
۲ مهر ۱۳۹۸عالی گفته ..
ehsan
۲ مهر ۱۳۹۸همین درسته واسه همینه که من بی نهایت پورشه کاررا جی تی رو دوست دارم
BMW
۲ مهر ۱۳۹۸یعنی قشنگ تبلیغ مکلارن بود هایپر کارهای بهتری از F1 قدیمی وجود داره که می تونست مثال بزنه اما اینکه رو F1 زوم کرده کاملاً مشخصه!!!
Ali
۱۹ مهر ۱۳۹۸تبلیغ؟
مرد حسابی عقل داری سوادم داری…داره در مورد دهه 80 و 90 صحبت میکنه زمانی که خیلی شرکت های مطرح الان رقیبی واسش نداشتن…توجه کن که تیتر هم در مورد سلاطین تاپ اسپید هست.
هایپرکار های قدیمی!؟ میشه دوتا از هایپرکارهای قدیمی که چند دهه سریعترین بودن رو مثال بزنی؟ اگر بودن چرا رکورد گینس دست مکلارن اف وان بود.
برو یکم مطالعه کن تا متوجه شی چرا بعد این همه سال هنوز به اف وان احترام میذارن.
محمد
۲ مهر ۱۳۹۸من این مقاله رو چند هفته پیش از خود سایت carbuzz خونده بودم، با اینکه حرفش به نظر منطقی و درست میاد ولی من خیلی باهاش موافق نیستم چون این رکورد ها و سرعت ها باعث میشن که بعدها جاده ها هم بهتر بشن مثلا زمانی که 20 سال پیش مک لارن f1 سرعت 386 کیلومتر رو ثبت کرد جاده زیادی تو دنیا نبود که بشه با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت رفت ولی الان حتی تو ایران هم جاده هایی هست که بشه با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت رفت پس مسلما این رکورد ها خیلی هم بی فایده نیستن.
Alireza
۲ مهر ۱۳۹۸پس میگین ک این همه پیشرفت ایرودینامیک و لاستیک و … همش بدرد نخوره؟
درسته ک بیشتر کسایی ک ماشین دارن قرار نیست با ۳۰۰کیلومتر در ساعت برن سمت محل کارشون، اما همین کل کل سر سرعت و شتاب بود ک الان سرعت ۱۰۰ تا رو هر اسباب بازی هم میتونه بره که شاید یه زمانی غیر ممکن بنظر میرسید
اگه اون اوایل که ماشینو اختراع کردن همه همین نظرو داشتن که به همین ۱۰۰تا هم تا الان نرسیده بودن
مهدی
۳ مهر ۱۳۹۸اینجاست که فرار پکیج هایی ارائه میده که تو اعداد و ارقام نمیگنجن و هیچوقت امثال کونیخ زگ و ویرون ها نمیتونن ارائه بدن یعنی لذت ناب رانندگی که باعث میشه با اعتبار ترین اسپرت ساز دنیا باشه
سامان اذری
۳ مهر ۱۳۹۸تاپ اسپید بیشتر جنبه تبلیغاتی داره
کاش ماشینهایی که دوسشون دارم رو الان داشتم و همشون بالا 200 کیلومتر نمیرفتن
شتاب مهمه ولی تاپ اسپید اصلا
اون میلیاردر هایی که چند میلیون دلار میدن برا یه هایپرکار مطمئن باشید اونقدر جونشون رو دوس دارن که هیچ وقت به فکر سریع رفتن نیستن ?
Farzad
۳ مهر ۱۳۹۸من need for speed دارم ? آقای پدال
Alireza
۳ مهر ۱۳۹۸یادش بخیر تو carbon با لامبورگینی گالاردو ۵۰۸ کیلومتر رفتم??
Saeed
۳ مهر ۱۳۹۸من تو Gran tourismo 6 با نسل هفتم کوروت ۶۲۰ کیلومتر رفتم??
تو most wanted هم با نسل ششم کوروت ۵۲۰ تا هم تونستم برم??
کلا یادش بخیر….EA نامرد طمع پول کرد زد کلا مجموعه NFS رو نابود کرد…..کپکام هم رزیدنت اویل رو نابود کرد…همه اینا به خاطر پوله…واسه همینه میگن پول آدمو کثیف میکنه
Hamed
۳ مهر ۱۳۹۸این مقاله دقیقا حرف دل من بود
همین رکورد زنی اخیر شیرون رو ببینید هزاتا پارامتر چک شد تا یه رکورد این مدلی ثبت بشه تغییراساسی در ایرودینامیک نسبت به مدل پایه ، مسیر مخصوص با بالاترین سطح ایمنی و نظارت ، وضعیت آب و هوا ،سرعت باد، راننده اینکاره و باتجربه مقوله تایرا هم که داستان ویژه خودش رو داشت . الان مثلا یه مالک عادی شیرون که حالا یکمم ماجراجو دلشم نمیسوزه کارکرد ماشینش بالا بره هوس کنه خودش با ماشین خودش این رکوردو بزنه همزمان چنتا از این پارامترها رو میتونه پاس کنه ؟؟
مقایسه کنید با اونایی که خیلی راحت 911 یا 488 خودشون رو برمیدارن یه آخر هفته میرن تو پیست مهارتشون تو رانندگیو چلنج میکنن و به حد و مرز ماشینشون نزدیک میشن
بله در حیقیقت با یه بازی دهن پر کن رسانه ای طرفیم . چرا ؟ چون برای اینکه متوجه بشی یه ماشین چقدر داینامیکه چقدر تو شرایط مختلف سواری خوبی داره تجربه ساعت ها و شاید روزها رانندگی باید گذرونده بشه اساسا رکوردی مطرح نیست و هدف این نیست اعداد و کمیت ها تو صفحات تاریخ ثبت بشه ولی برای اینکه خیلی سریع چشم مردم دنیا رو گرد کنی که کی رکوردار سرعته اعدادت رو تو تاریخ ثبت کنی و اسمت سر زبون عاشقای کمیت و اعداد باشه این رویه بهتر جواب میده حالا دیگه اینش خیلی مهمم نیست کسی غیر از یه نفر تو این عالم تونسته پشت اون ماشین همچین رکوردی بزنه یا نه
بی جهت نیست امثال پورشه فراری لامبو و حتی همین مک لارن که زمانی رکورددار بود با کلی سابقه سالهاست خودشون رو از این بازی ثبت رکورد سرعت جدا کردن و رو جنبه های دیگه تمرکز میکنن
Saied
۳ مهر ۱۳۹۸مسخره ترین متن ممکن! مگه کسی مه شیرون یا
لافراری میگیره میخواد تاپ اسپید کنه؟ فقط تکنولوژی بالایی داره و فرق داره با اون یکی ماشین ها. در حقیقت دارن اسباب بازی میخرن.
Farzad
۹ مهر ۱۳۹۸رکوردهای حداکثر سرعت کاملا و کاملا با فایده هستند .?بیبین اُفتاد?