زندگی کلاً دربارهی سازش و مصالحه است. اگر به نقطهای برسید که به یک سدان ۴ درب میانسایز نیاز داشته باشید اما خواهان یک خودروی لذتبخش برای رانندگی هم باشید، دو راه پیش رویتان قرار میگیرد: یک سدان اسپورت اروپایی یا یک نسخهی “اسپورت” از سدانهای خانوادگی مرسوم.
نوشتهای از یک کاربر را مرور میکنیم که با این دوراهی مواجه بوده است:
آیا یک سدان خانوادگی میدسایز و اسپورت میتواند با لذت خالص سری ۳ رقابت کند؟ بیایید نگاهی به گزینههای پیش رو بیندازیم.من دنبال سدان ۱۰۰ میلیون تومانی میگردم که از رانندگی لذتبخشی برخوردار باشد. گیربکس دستی را ترجیح میدهم اما اگر دستی هم نباشد مشکلی نیست. دنبال نمونههای دستدوم سالمی از بامو سری ۳ یا آئودی A4 هستم.
البته نسخههای اسپورت خودروهای مرسومی همچون آکورد یا مزدا ۶ نیز در ذهنم قرار دارند. خودروهای نو گارانتی بیشتری دارند و احتمالاً از اطمینان بالایی نیز برخوردار هستند اما اگر دنبال لذت واقعی باشید، آیا این خودروها واقعاً ارزشش را دارند؟
مزدا ۶
مزدا ۶ بهصورت پیشفرض توصیهی هر شخص حرفهای به کسی است که دنبال سدان خانوادگی میگردد. نمای ظاهری خودرو عالی است، هندلینگ و احساس فرمان خودرو جای سخنی ندارد و کیفیت و فینیش خودرو نمرهی بالایی دریافت میکنند. کل تریم های این خودرو واژه ی “اسپورت” را حمل میکنند.
هوندا آکورد
درحالیکه مزدا توصیهی پیشفرض برای افراد حرفهای است، به نظر میرسد که آکورد انتخاب پیشفرض همه باشد. یک دلیل خوب برای این انتخاب وجود دارد. آکورد خود را به عنوان یکی از خودروهایی که شما را سرافکنده نمیکند تثبیت کرده است. با صندلی عقب و صندوق بزرگ و جادار، هوندا کارایی بالاتری را نشان میدهد.
در سوی دیگر، اگر شما میخواهید که با دندههای سنگینتر حرکت کنید، پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با ۱۸۹ اسب بخار قدرت وجود دارد. تصور میشود که این پیشرانه کمی سریعتر از مزدا حس شود، اکثر به این دلیل که گیربکس ۶ سرعته ی دستی هوندا یک لذت مطلق است.
آکورد کوپه نیز با پیشرانهی ۶ سیلندر و گیربکس دستی در دسترس است اما نیاز شما به ۴ درب را مرتفع نمیکند.
نیسان آلتیما
نیسان تریم SR را پیشنهاد میکند که گزینهای جدی محسوب میشود اما این را با آلتیمای SE-R که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد اشتباه نگیرید. برای آن خودرو نیسان اساساً قطعاتی از 350Z را در یک سدان دیفرانسیل جلو قرار داد. باور کردنش خط تولید کنونی نیسان سخت است اما زمانی وجود دارد که خاص است و آن زمانی است که این خودروساز حرف R را در خودرویی غیر از GT-R قرار میدهد و دلیل آن نیز تزریق مقادیر زیادی از لذت در یک خودروی قابلابتیاع است.
زمانی که هوندا و مزدا به گیربکس اتوماتیک مجهز باشند، بهایی بیشتر از آلتیما SR را نشان میدهند.
تویوتا کمری
در نسخهی “اسپورت” کمری تغییرات زیر رخ داده است:
– هندلینگ الهامبخش
– هیجان بیشتر
– از بین بردن خط بین خودروهای اسپورت و سدان
مزخرف به نظر میآید؟! خب هست!
درعینحال که گزینهی گیربکس دستی وجود ندارد، اما کمری برخلاف گیربکسهای CVT هوندا و نیسان، با گیربکس زیرک ۶ سرعته ی اتوماتیک عرضه میشود و این نکتهی خوبی است.
هیوندای سوناتا
ممکن است که تویوتا در مباحثی همچون قابلیت اطمینان و حفظ ارزش ثانویه دست بالاتر را داشته باشد اما اگر شما دنبال پکیجی خوب با قیمت پایین باشید، سوناتا پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. همانند تویوتا و نیسان، هیوندای با تریم اسپورت خود، درگیر شدن هیجانانگیزی را ارائه نمیدهد. شما برخی ویژگیها همچون چرخهای ارتقا یافته و استایل بهتری را دریافت میکنید.
فورد فیوژن
با وجود اینکه کرهایها با بحث ارزش در برابر مبلغ پرداختی گوی سبقت را از دیگران ربودهاند اما فورد فیوژن ممکن است که گزینهای ایدئال در این سگمنت باشد. تریم SE تنها از قیمت ۲۳۹۹۵ دلار آغاز می شود اما آپشن ۳ پدال وجود ندارد.
فولکسواگن پاسات، جتا GLI
زمانهایی وجود داشت که شما میتوانستید پاسات را با پیشرانهای توربو و گیربکسی دستی سفارش دهید. آن روزها رفتهاند؛ اما با قیمت معقول ۲۴۷۰۵ دلاری، پاسات R لاین با گیربکسی ۶ سرعته و اتوماتیک، پیشرانهای ۱.۸ لیتری و ۱۷۰ اسب بخاری، رینگهای ۱۹ اینچی و برخی قطعات تریم اسپورت را به دست خواهید آورد. با ۸۶۵ دلار بیشتر میتوانید صاحب پکیج راحت و صندلیهای چرمی گرم شونده شوید.
آیا یکی از این سدان های منطقیتر را به یک سدان اسپورت آلمانی کم کارکرد ترجیح میدهید؟ همهی اینها به اولویتهای شما بستگی دارد. هوندا، مزدا و برخی نسخههای فولکس خودرویی مقرونبهصرفه را عرضه میکنند که شما میتوانید واقعاً درگیرش شوید درحالیکه برندهای دیگر خودروهای باکیفیتی هستند که برای رانندگی هیجان کافی را عرضه نمیکنند.
هیچیک از خودروهای ذکرشده در این مقاله در زمینهی دینامیک یارای رویارویی با ساختههای آئودی، بامو و یا مرسدس را ندارند. به یاد داشته باشید، سری ۳، A4 و C کلاس بسته به تجهیزات سفارشی میتوانند تا ۶۰ هزار دلار قیمت بخورند.
چیز دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر انتخاب گیربکس دستی برای شما یک اولویت باشد، میتوانید با احتیاط خرید کنید و قادر خواهید بود تا انتخاب مناسبی از باموها و آئودیها را پیدا کنید. برخلاف سدان های مرسوم، مجبور نیستید ویژگیهای لوکسی همچون صندلیهای چرمی، سیستم ناوبری و سانروف را سفارش دهید.
شما چه فکر میکنید؟ بهترین انتخاب کدام است؟
منبع: jalopnik
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵هوندا accord
Hitler
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فولکس جتا رو ادم ول میکنه هوندا میخره؟
موافقا لایک
MB
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵Mercedes Benz C-Calss sport edition used 2013-2014
آرش
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵بهترین گزینه برای ما “سمند سورن” کلاس 45gh78kl90 با آپشن شیشه های برقی عقب و آینه تاشو است.
mehdi
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵تفاوت سدان های درجه یک آلمانی و ژاپنی و امریکایی و گاهی هم کره ای با محصولات رنو و پژو در این است…..که هیچ وقت محصولات فرانسوی به عنوان الگو تو هیچ کلاسی نبودن…و هیچ گاه به عنوان خودرو سال انتخاب نشدن…. اینجاست میشه فهمید تفاوت اساسی برنده های درجه یک با برنده های متوسط……
فرامرز
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اتفاقاْ برگردی به تاریخچه خودروی سال اروپا نگاه کنی میبینی که فیات و پژو و رنو و … خیلی جایزه بردن و دلیلش هم اینه که تو بین خودروهایی که اون سال ها معرفی شدن ارزش بیشتری نسبت به قیمتشون داشتن.
http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7/
کیان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز ولی ماشینهایی مثه پژو 308 ( معمولی و جی تی ) رنور کلیو 4 ، سیتروئن (مدل هاچبک که فک نم سی 3 ) بشه تو خود اروپا تو کلاس خودشون اول شدن یا جزو بهترینها بودن
و هر شرکتی هم سیاست خاص خودش و داره
این فکر که بگیم فرانسوی از بیخ و بن بدرد نمیخوره واقعا بنظرم اشتباه
انصافا دور از شرایط بازار 405 فرانسوی واقعا ماشین خوب نرم و خرکاری هست ( در زمان خودش و قیمت خودش ) حتی هنوزم مدل های قدیمی تمیزش و سواری شی ماشین خوبیه
mehdi
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵البته…..منظور از خودرو سال . خودرو های برتر دنیا منظورمه…واگرنه خودرو سال اروپا خیلی معیارشون متفاوت با خودرو سال دنیا…..
سامان اذری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵مزدا 6 و اکورد عالی هستند
سوبارو لگاسی هم بدک نیس
بهنام طیبی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵بی ام و
هوندا اکوردا
shahin
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵من آکورد داشتم 1 سال. الانم 6 ماهه مزدا دارم. خدایی از جفتش راضییم.مشخصه که تو لذت رانندگی مزدا بهتره…اکورد حالت جنتلمنی داره.ولی مزدا اسپرته و واسه دختربازی بهتره :)) بقیه هم نظرشونو راجبه خودروهایی که داشتن بنویسن
کیان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز بیشتر توضیح میدادی خیلی بهتر بود
بازم منتظریم از گیربکس تعویض دنده ترمز و قیمت لوازم بهمون بگی
ممنون
shahin
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اکورد قیمت قطعاتش در حد بنز و بی ام و نیست اما از مزدا گرونتره .اکورد من ۲۰۱۴ بود.مزدام هم الان ۹۲ که هنوز هیچی خرجش نکردم بجز اب و روغن و فیلتر هوا.تعویض دنده اکورد نرمتر بود.ولی مزدا تند و تیز تره واسه همین واسه شتاب اولیه و کورس های خیابونی فوق العاده سریعه اگه بزاریش رو حالت دنده دستی.ترمز هم جفتشون عالین.من تا از ترمز ماشینم مطمعن نباشم جرات نمیکنم باهاش کورس بندازم.ترمز جفتشون خوب ماشینو جمع میکنه.لطفا یکی که کمری ۲۰۱۴ یا دوستانی که تو منطقه ازاد مزدا ۶ هم دارن نظرشونو بگن
عیسی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵تویوتا با این طراحیای جدیدش معلوم نیست با خودم چند چنده…به نظر من که بزرگترین نقطه عطف کمرب ظاهرشه…همه خرف از اصطهلاک پایین تویوتا میزنن…مگه یه مصرف کننده عادی تو اروپا یا امریکای تو ده سال چند هزار کیلومتر میخواد استفاده کنه…همین ماشینای مزخرف تولید داخل خودمونم اگه قطعاتشون اصلی باشه تا ۲۰۰ هزار تا اذیت نمیکنند..
امير
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵تو ایران فقط میتونیم بین سورن عادی و توربو بمونیم
Pooyan
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فورد فیوژن به نظر خیلی خوبه، هم قدرتش خوبه هم چهارچارخ متحرکه قیمتشم زیر 30 هزارتاس.
(فورد برای بازار اروپا هم خوب داره کار میکنه مث موتور 1.5 توربو و کم کردن آلایندگی و اینا…)
lmbx
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا داریم تو جهنم زندگی میکنیم(ما عشق ماشین ها).با میانگین قیمت 24 هزار دلار چه ماشین هایی میتونید بخرید.
البته به نظر من گه واقعا لذت رانندگی براتون مهمه سری 3 و ائودی بهترین انتخاب است
احمد باقری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵مزدا 6 و تویوتا، ماشینهای خوبی هستند.
پیمان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوستان
فکر کنم در مقاله شما جای نیسان ماکسیما خالیه
من دو سال ماکسیمای 2012 رو تو منطقه داشتم
کارکرد، شتاب ، سواری و هندلینگش عالی بود
به نظر من ماشین فوق العاده ای است
ضمنأ در این مدت هیچ هزینه اضافه ای هم نداشت
البته مدل 2106 ماکسیما استثنایی است متأسفانه با قانون جدید امکان ورود به داخل کشور رو نداره
اگر امکانش رو داشتید مدل 2012 رو تست کنید و بعد نظرتون رو در مقایسه با خودروهای بالا بدین
ممنون
ارسلان
۷ خرداد ۱۳۹۵ماکسیما توی این کلاس نیست دوست عزیز