چشم اندازهفته نامه

8 خودرویی که صنعت مدرن را تحت تأثیر قرار دادند

خودروهای امروزی دارای برخی تکنولوژی‌های شگفت‌انگیزی هستند که برخی از آن‌ها تقریباً در همه‌ی مدل‌ها بکار می‌روند. خودروهای جدید با تکنولوژی‌های جدید غالباً “اولین” نیستند چراکه در حقیقت برخی از آن‌ها در قرن بیستم توسعه یافته‌اند اما در آن زمان تنها در حد نمونه‌های آزمایشگاهی باقی مانده‌اند. از پیشرانه‌ی توربوشارژر پایه گرفته تا سیستم فرمان پذیری چهار چرخ، اینجا ۸ خودرو با تکنولوژی مخصوص خود را معرفی کرده‌ایم که صنعت خودروی مدرن را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

  1. الدزموبیل جت فایر

oldsmobile-jetfire
در سال ۱۹۶۲ الدزموبیل توربوشارژر را اختراع کرد و دید که این تکنولوژی چقدر خوب است. نیروی القایی پیش از سوپرشارژر وجود داشت اما این شرکت با Garrett همکاری نمود. این توربو حداکثر بوست 5psi داشت و خودرو هنوز به کاربراتور مجهز بود. از آنجایی که این خودرو نمونه‌ای آزمایشی بود پاره‌ای از مشکلات را داشت که الدزمبیل را مجبور به توسعه‌ی تزریق آب نمود و آن را مایع توربو راکت نامید. طراحی این سیستم پیچیده بود اما در آینده ادامه یافت و هم‌اکنون می‌بینیم که توربو چقدر محبوب شده است.

  1. کراسلی هات شات

1950-crosley-hot-shot
کراسلی کمپانی آمریکایی کوچکی بود که به ساخت خودروهای کوچک مبادرت می‌کرد. این شرکت دارای لیستی از تکنولوژی‌های جدید بوده که معمول‌ترین آن ترمزهای دیسکی است. در سال ۱۹۴۹ آن‌ها ترمزهای دیسکی را به‌صورت استاندارد روی هر چهار چرخ قرار داده بودند. با اینکه توسعه‌ی ترمزهای دیسکی به اوایل سال‌های ۱۸۹۰ بازمی‌گردد اما تا اواخر دهه‌ی ۴۰ میلادی کسی از آن‌ها استفاده نکرده بود. پیش از کراسلی این جگوار بود که از ترمزهای دیسکی برای مدل مسابقه‌ای D تایپ سود برده بود.

  1. لامبورگینی میورا

lamborghini-miura-with-gian-paolo-dallara-paolo-stanzani-marcello-gandini
شاید میورا را اولین سوپرکار مدرن بنامید. میورا پدر همه‌ی خودروهای اسپورت پیشرانه وسط کنونی است. خودروهای پیشرانه وسطی قبل از میورا وجود داشته‌اند اما لامبورگینی حقیقتاً پیشرو خودروهای پیشرانه وسط بوده است. میورا دارای پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری بود و اولین لامبورگینی مدرن نام گرفت.

  1. آلفارومئو اسپایدر

alfa-romeo-spider
این خودرو از آن چیزی که V-tech می‌نامیم فاصله دارد اما در حقیقت اولین خودرویی است که نوعی از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را داشته است. اکثر خودروهای اسپورت امروزی این سیستم را دارند اما لقب “اولین” به آلفارومئو اسپایدر در سال ۱۹۸۲ تعلق می‌گیرد. این خودرو VVT مکانیکی داشت که اگرچه کاراترین نبود اما تکنولوژی جدیدی بود که به اکثر خودروهای اسپورت تسری یافت. بعدها سیستم VTEC توسط هوندا اختراع شد که اصول یکسانی با این سیستم دارد.

  1. تویوتا کرولا

toyota-corolla
برخلاف دیگر خودروهای حاضر در این لیست، کرولا به خاطر تکنولوژی زیر پوستی اینجا حضور نیافته بلکه به خاطر مسائل بیرونی یعنی تولید خود دیده می‌شود. اکثر خودروهای امروزی در کارخانه‌های بزرگ و با سرعت زیاد و هزینه‌ی کم ساخته می‌شوند. تویوتا کرولا با بیش از ۴۰ میلیون دستگاه فروش (تا سال ۲۰۱۳) پرفروش‌ترین خودروی تاریخ است. این خودرو از سال ۱۹۶۶ ساخته می‌شود و به‌صورت میانگین در هر سال ۸۵۰ هزار دستگاه از آن فروخته شده است. تقاضا برای این خودرو هنوز هم بالاست و شما می‌توانید کرولا را همه‌جا بیابید.

  1. فورد مدل T

ford-model-t
همانند کرولا فورد مدل T نیز چیزی جدید دارد اما داخل خودرو نیست. ایده‌ی تولید انبوه در اوایل ۱۹۰۰ همانند یک لطیفه بود. تا زمانی که فورد به مردم ثابت کرد در اشتباه هستند هیچ‌کسی باور نداشت که خودرو بتواند جایگزین اسب‌ها شود. این خودرو یکی از مهم‌ترین مدل‌های صنعت خودروست چراکه اولین بار به‌صورت انبوه تولید شد. با افزایش تولید بهای آن کاهش یافت و تقاضا بالا رفت و بنابراین همه می‌توانستند یک فورد مدل T بخرند. این خودرو ۱۴ نوع شاسی متفاوت داشته و دارای طراحی‌های متفاوت بوده است. امروزه اکثریت خودروها برای همان هدف ساخته می‌شوند: جابجایی توده‌ی مردم.

  1. ساب GT750

saab-gt750
ایمنی در صنعت خودروی امروز فاکتور مهمی است برای مثال هر خودرویی که ساخته می‌شود باید دارای کمربند ایمنی باشد. کمربندهای ایمنی تقریباً در زمان جنگ جهانی اول ساخته شدند اما اولین خودرویی که به‌صورت استاندارد دارای کمربند ایمنی بود و تولید انبوه داشت ساب GT750 است. این خودرو بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ و به عنوان نسخه‌ی اسپورت ساب ۹۳ ساخته شد و تنها قدرت ۵۰-۵۵ اسب بخاری داشت. بعدها این خودرو با ساب ۹۶ که پیشرانه‌ای بزرگ‌تر و ترمزهای دیسکی داشت جایگزین گردید.

  1. جیپ ویلیز

willys-jeep
ریشه‌ی خودروهای همه‌جارو به این مدل بازمی‌گردد. در زمان جنگ جهانی دوم ارتش نیازمند خودروی بادوام، ساده و ارزانی بو که بتواند همه‌چیز را در نواحی خشن جابجا کند. این خودرو بسیار سبک و دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری با قدرت ۶۰ اسب بخار بود؛ و به خاطر اینکه وزن آن کمی بیشتر از یک تن بود فرز و چابک عمل می‌کرد. از سال ۱۹۴۵ افراد غیرنظامی نیز می‌توانستند این خودرو را بخرند و ویلیز لقب اولین ۴×۴ تولید انبوه را از آنِ خود کرد.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    حیف بود ساب سوئدی تا اخرین روز تولیدش همیشه پیشرو در ایمنی بود، .ضمناً همین ساب بود که اولین بار توربو شارژ رو در مدل تولید انبوه بکار برد.

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (7389 ديدگاه)

      ای ولا که 3 تاشون امریکایی هستش
      اولدزموبیل جت فایر ماه هستش
      جیپ mb که یه ماشین حماسه ساز هستش
      فوردt هم اولین ماشین تولید انبوه جهان با 15 میلیون فروش طی نزدیم به20 سال

      1. ونوم

        ۲۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (543 ديدگاه)

        علی اقا چهار تا امریکایی بودن کراسلی هم حساب کن خیلی اقایی

        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۸ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (7389 ديدگاه)

          درسته دادا 4 تا هستن
          شما هم خیلی اقایی

  2. مجید

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    میورا که عشق است!!!!!!!!!!بی شرف تو موزه خودرو کرج رفتم سمتش تا 2 دقیقه محوش بودم!!!!!!!!!!
    واقعا یکی از شاهکارها چه هنری و چه فنی در تاریخ خودرو سازیه!!!!!!!!جیپ که پدر آفروده و جای خود!!!!!!اما الدزموبیل و ساب هم خیلی جالب بودن.ولی اسم کمپانی کراسلی رو هم تاحالا نشنیده بودم!!!!!!!!!
    در کل ممنون از نویسنده!
    شب جمعه ای با این مطلب حال اساسی داد!!!!!

    1. Elemento

      ۲۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      موافقم.
      واقعا میورا خودرویی بود که در تاریخ دیگه تکرار نشد و نخواهد شد.
      تاثیری که میورا بر صنعت سوپراسپرت سازی و خودروسازی داشت هیچ شرکت دیگه ای نداشت.
      همین الان هم از 90 درصد خودروهای تولیدی دنیا برای من جذابیت و طراوت بیشتری داره.
      در کل خودرویی هست که عاشقش هستم.
      امیدوارم لامبورگینی رو همیشه در اوج ببینم.
      التماس دعا

  3. م.ر

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خدایا سال 1949 یه شرکت کوچک ماشینهاش چهارچرخ دیسکی بوده الان ما نمیتونیم همه ماشینهامونو چهارچرخ دیسکی بدیم تو بازار فقط سورن و پارس elx
    امیدوارم با همین دعاهامون کارمون درست بشه

  4. حمیدرضا

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    اون ساب توسط چینی ها شد سنوا و اومد ایران منتها دیار خودرو این مدلم تو ایران نابود کرد

  5. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    الفا چقدر شبیه پورشه بوده ….!!!!!!!!!

  6. ASA

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    جیپ ویلیز عالی بود واقعا

  7. حسین

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دوستان فردا قسمت اول گرند تور منتشر میشه

  8. حميد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    کرولا از کجا به کجا رسید پیکان از رده خارج شد بدون هیچ تغییری

  9. احمد باقری

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    لامبورگینی، آلفارومئو و تویوتا.

  10. la Ferrari

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    فوق العاده است این لامبورگینی میورا…..

  11. فرشاد سجادیان

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    لامبورگینی عالیه اما هیچوقت انقلابی نبوده.

  12. حامد

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    من عاشق اون 12سیلندر عرضی میورا هستم. مجموعه موتور و شاسیش واقعا جالب و قشنگه.
    کسی میدونه تو عکس به جز فروچیو لامبورگینی اون دونفر دیگه کیان؟ ینی دالارا و استانزالی هستن؟

  13. GOD BLESS AMERICA

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    شماره هفتم یعنی ساب GT750 بسیار نظرم رو جلب کرد .

  14. mehdegaran

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    محض اطلاع بگم اولین خودروی تولید انبوه جهان الدزمبیل curved dash با تیراژ تولید 19000 دستگاه بود و نه فورد مدل T

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا