چشم اندازهفته نامه

چرا خودروهای آمریکایی در ژاپن موفق نیستند؟

بازار خودروی ژاپن ثابت کرده که منطقه‌ای بسیار سخت برای حضور آمریکایی‌ها محسوب می‌شود. خودروسازان آمریکایی ادعا می‌کنند سیاست‌های حمایت از صنایع داخلی ژاپن باعث دور ماندن آن‌ها از سومین بازار بزرگ خودرو در جهان شده اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.


برندهای ژاپنی سهم ۹۰ درصدی از بازار خودروی این کشور را در دست داشته و این موضوع به خاطر رابطه ویژه بین مصرف‌کننده و نمایندگی می‌باشد. خریداران ژاپنی در مقایسه با استانداردهای غربی رابطه بسیار نزدیک‌تری با نمایندگی فروش دارند.

بنا به خبری که توسط آتلانتیک منتشر شده، یک نمایندگی برندی ژاپنی با آوردن خودروهای نمونه به خانه مصرف کننده رابطه‌ای را ایجاد کرده و کارواش‌های رایگانی را در دسترس مشتری قرار می‌دهد. نمایندگی همچنین کارهای مربوط به بیمه مشتری را انجام داده و عموماً تماس خود با مصرف‌کننده را حفظ می‌کند و سرویس‌های ویژه‌ای را نیز در نظر می‌گیرد.

این سخاوت و مهمان‌نوازی همان چیزی است که به تسلط کامل برندهای داخلی بر بازار ژاپن کمک کرده و باید گفت چنین مواردی را در نمایندگی‌های آمریکا مشاهده نمی‌کنیم.


در بازار خودروی آمریکا نیز برندهای این کشور حرف اول را می‌زنند اما سهم آن در مقایسه با بازار ژاپن بسیار کمتر است به گونه‌ای که سه برند بزرگ جنرال موتورز، فورد و فیات-کرایسلر در کل ۴۵ درصد بازار را در اختیار داشته و برندهای ژاپنی نیز ۳۹ درصد از بازار آمریکا را در قبضه خود گرفته‌اند. بخشی از این آمار به عدم توازن تجاری بین آمریکا و ژاپن مربوط است. تجارت بین دو کشور در سال پیش به ۶۸.۹ میلیارد دلار رسیده و بخش بزرگی از آن به خودروها و قطعات آن‌ها (۵۲.۶ میلیارد دلار) مربوط می‌شود.

این موضوع از گذشته برای سیاست‌مداران آمریکایی از جمله دونالد ترامپ یک مشکل بوده و ترامپ اوایل سال جاری گفته که ژاپن باعث شده فروش خودرو در این کشور غیرممکن شود. خودروسازان آمریکایی نیز از همین عبارات استفاده کرده و ژاپن را به اتخاذ سیاست‌های حمایت از صنایع داخلی متهم کرده‌اند. برندهای آمریکایی می‌گویند مواردی چون مدت‌زمان طولانی‌تر بازرسی خودروهای خارجی و منع نمایندگی‌های کنونی از فروش خودروهای خارجی باعث شده خودروسازان خارجی نتوانند سهم بیشتری از بازار ژاپن را به دست آورند.

البته حمایت از صنایع داخلی توصیف کاملی از چرایی عدم خرید خودروهای خارجی توسط مشتریان ژاپنی نیست. برای مثال هیچ تعرفه‌ای برای خودروهای وارداتی وجود نداشته درحالی‌که آمریکا و اتحادیه اروپا تعرفه‌های ۲.۵ و ۱۰ درصدی را برای ورود خودرو وضع کرده‌اند.


بخش اعظم عدم موفقیت آمریکایی‌ها به تردید نمایندگی‌های خودروهای آمریکایی در سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه‌ای است که مشتریان ژاپنی انتظار دارند. مدیر یک مرکز تجاری آسیایی می‌گوید:

روش خرید خودروی ژاپنی‌ها بسیار متفاوت است. هنوز آمریکایی‌ها برای موفقیت در ژاپن روی شبکه نمایندگی‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

در حقیقت فورد از بازار ژاپن کنار رفته زیر در هر سال تنها موفق به فروش ۵ هزار خودرو شده در حالی که جنرال موتورز نیز تنها ۲۸ نمایندگی در این کشور داشته و در سال ۲۰۱۶ تنها هزار دستگاه خودرو فروخته است.

مشتریان ژاپنی انتظار دارند نمایندگی خودرو را از درب منزل برای تعمیر برده، کارهای آن را انجام دهد و سپس آن را بازگرداند. این نوع از شبکه نمایندگی هزینه زیادی داشته و البته حفظ آن نیز مشکل است.

البته همه کمپانی‌های خارجی در بازار ژاپن مشکل ندارند. صادرات خودرو از اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ رشد ۵ درصدی داشته اما صادرات آمریکایی‌ها در همین بازه زمانی از ۲۵۱۱۵ دستگاه به ۱۹۹۳۳ دستگاه رسیده که افت ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. برندهایی چون مرسدس بنز و ب‌ام‌و بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ رشد فروش ۶۰ و ۲۳ درصدی در ژاپن داشته‌اند.


ب‌ام‌و سه سال پیش تصمیم گرفت تلاش‌های خود در بازار ژاپن را چندین برابر کند و ۶۷۵ میلیون دلار برای متحول کردن شبکه نمایندگی خود سرمایه‌گذاری کرد. مدیرعامل ب‌ام‌و ژاپن می‌گوید:

در ژاپن همه‌چیز به سخاوت و مهمان‌نوازی مربوط می‌شود. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، موفق شدن در بازار ژاپن بسیار سخت خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. کسری

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (84 ديدگاه)

    ببینید خودرو ساز های ژاپنی چطور بر بازار خودشون تسلط دارند اونوقت مقایسه کنید با خودرو ساز های ایرانی چطور بر بازار ایران تسلط دارن…

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. amir SCHUMACHER

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      کاملا درسته

    2. Parvaz

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (404 ديدگاه)

      سیاست خودروسازان وطنی ::: ناز نکن از ما نخری از کی میخوای بخری؟؟؟

  2. .....::::LAST VIPER::::.....

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    خودشون بازار امریکارو به دلیل کیفیت خوبشون گرفتن
    ولی اینقدر به برند خودشون اهمیت میدن
    که آمریکایی ها فروش چندانی ندارن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. Amir schumacher

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    چون هیچ برتری به خودروهای ژاپنی و آلمانی ندارند ، بلکه برعکس ، پر از ایراد و مشکلات بی‌شمار هستند

    چرا ژاپنی ها باید پولشان را دور بریزند ؟

    1. مهدی

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1327 ديدگاه)

      نه داداش اشتباه میزنی ژاپن کشور کوچکی هستش با خیابان ها شلوغ و جمعیت فشرده شهر های بزرگ و هزینه های زیاد و مردمی که درگرانترین شهر دنیا یعنی توکیو زندگی می کنند قطعا در این شرایط کسی نمیاد ماشین بزرگ یا حتی سدان متوسط بخره برای اونا حتی ۲۰۶ هم ماشین بزرگی هستش در ژاپن فقط نوعی ماشین جعبه ای بسیار کم مصرف و کوچک مشتری داره حتی لکسوس هم بیشتر جنبه صادراتی دارن همین چند هزار فروش هم یا جوانان پول دار هستن یا متولین ژاپنی که دنبال حس متفاوت بودن دارن

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. .....::::LAST VIPER::::.....

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        یکی باس اینو بش میگفت
        مرسی آقا مهدی
        تاپ اسپیدش نسبت به آمریکایی ها داره بالا میره طوری که در حال ایجاد بک فایره
        در این حد

  4. Amir schumacher

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    به نظر من خودروسازان آمریکایی فقط باید روی قیمت ارزون تمرکز کنند و سعی داشته باشند هر جور شده قیمت رو تا حد امکان پایین تر از رقبا بیارن.

    فقط در این صورته که می‌تونن در بازار های خارجی و ( حتی بازار خود امریکا) فروش قابل توجهی داشته باشند.

    چون در صورت قیمت مساوی هیچ کس پول تویوتا رو به شورلت یا پول بنز رو به کادیلاک نمی‌ده.

    1. Mohamad

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      رفیق نظراتت مغرضانه ست
      بخصوص کامنت قبلیت و خط آخر همین نظرت
      من طرفدار برندهای آمریکایی نیستم اما میدونم جنرال موتورز و فورد فروش بسیار خوبی در دنیا دارند پس من و شما براحتی نمیتونیم چنین برندهای ریشه دار و میلیارد دلاری را نقد کنیم که اگه حرفی بزنیم سلیقه و نظر شخصی خودمون رو دادیم. اگه آمریکایی ها در صدر لیست کیفیتی سایتها نیستن این دلیلی بر بد بودن یا حتی متوسط بودنشون نیست بلکه صحبت از عالی و خیلی خوب بودنه.
      توی ژاپن همه ی برندهای خارجی چنین مشکلی دارند و این فقط واسه آمریکایی ها صدق نمیکنه

      1. amir SCHUMACHER

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        نه دوست عزیز شرایط اونجوری که شما فکر میکنی نیست
        برتری هم درست میگی ، نسبیه

        1. Achtung

          ۱۸ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (423 ديدگاه)

          اگر آمریکاییها سیاست کثیف ژاپنیها رو داشتن چند برابر ژاپنیها فروش داشتن

        2. MAHDI . VENOM-DEMON

          ۱۸ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (1478 ديدگاه)

          یکم پایین تر یه کامنت نوشتم بعضیا هدفشون چیه بهتره دوستان گلم اونو بخونن

      2. Mohammad

        ۶ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آمریکایی یعنی استهلاک،مصرف زیاد،دوام کم ولی ژاپنی برعکس این داستانه

  5. حمیدرضا

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    با وجود این همه ارتباط با برندهای داخلی منم بودم خارجی نمیخریدم حالا کشور صادر کننده خیلی فرق نداره

  6. فرزین

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چون کیفیت رقابتی ندارند

  7. پرسپولیس

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    28نمایندگی هزاردستگاه فروش واویلا چه خبره اگه به کشور خودمان مثل قبل صادرات داشتن حتما بازاردوم بعدازکشور خودشان ایران میشدهمه خودرو ها خوبند از ژاپن تا آلمان وکره وایتالیاآمریکا ولی من فکر میکنم اگه شرایط واردات وتعرفه وقیمت مناسبی جهانی درکشور خودمان وجودداشت خو درو های آمریکایی رده نخست را ازآن خودمیکرد این رابایدازمناطق آزاد وبازارخودوری سابق درنظرگرفت ولی ژاپنی هاباید اولویتشان خودور ژاپنی باشد پراید که نیست لکسوس مزدا ومیتسو بیشی وسوبار

    1. Mohamad

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      اونا مشکلشون اولویت نیست، که اگه بود رویای غیر ممکن و عملا دست نیافتنی بود!
      مشکلشون فقط همینه که بیشتر از هزار تا و 5 هزارتا نمیتونن بفروشن!
      جالب اینجاست هیچ مالیاتی هم بهشون تعلق نمیگیره ولی اونطرف تو آمریکا رو خودروهای خارجی 2.5 درصد و تو اروپا هم 10 درصد تعلق میگیره!

      1. ونوم اف ۵

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        دادا بحث مالیات نیست مثلا من میگم از شما مالیات نمیگیرم ولی اجازه ندم نمایندگی هاتو گسترش بدی و یه قانون وضع کنم که ماشین های سایز بزرگ باید مالیات اضافه برای پارک بدن و هزار روش دیگه که دست کمی از مالیات نداره

  8. یاشار

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چون گمرک کشورشون خیلی بالاس که بر میگرده به سیاست کشور و چیزای دیگه مثل حمایت از کشور خودشون و نژاد پرستی افراطی ژاپنی ها و کلا چشم بادومی ها و چیزای دیگه مثل مصرف سوخت و الایندگی بیشتر امریکایی ها

    1. شاهین

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      دوست عزیز توی مطلب گفته شده اصلا تعرفه وضع نکردن اون وقت شما چطوری میگی گمرکشون بالاست؟!

    2. مجتبی

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (151 ديدگاه)

      ژاپن که اصلا تعرفه گمرک نداره !!!!!
      حالا با این که گفتی گمرک کشورشون بالاست کاری ندارم ولی نژاد پرست بودن ژاپنی هارو قبول ندارم.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. مهران

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (18 ديدگاه)

        عزیز جان چرا قبول نداری ژاپنی نژادپرست یا بهتر است بگوییم وطن پرست است ، اینو از من بشنو که در شرکت ژپنی در امریکا کار میکنم و هر روز با آنها سروکار دارم ، اما دمشون گرم که تونستن تو را شیفته خودشان بکنند ، اما روی من در این مورد حساب نکن چون تجربه به من میگه مثل سری دوزی همشان یک فرم اخلاق دارند نچسب و مغرور .

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. مجتبی

          ۱۸ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (151 ديدگاه)

          آخه چرا *** من خودم به ژاپن سفر کردم خیلی هم مردم مهمان نوازی هستن و در هرجایی به دیگران احترام میزارن الکی نیست که ژاپنیها با فرهنگ ترین مردم دنیا هستن.آخه نچسب و مغرور از کجا آوردی؟؟!! اون اروپایی ها هستن که مغرور و نژاد پرست هستن.مخصوصا انگلیس و آلمانی ها

          موافقم 1
          مخالفم 2
      2. کوروش

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1129 ديدگاه)

        بشدت اشتباه می کنی بنده هشت بار بدلیل کارم با پرواز به ژاپن رفتم چیزی که شما و دوستانی مثل شما دید‌با حقیقت تفاوت جدی دارد فقط و فقط کافیه بفهمند برای کار و اقامت به ژاپن امدید انوقت رفتارشان را خواهید دید

        من کشور های زیادی را دیدم چون کارم هست به عنوان فنی با پرواز های خارجی زیاد رفتم گاهی دو ساعت یک کشور بودم گاهی هم با ویزا مخصوص فرودگاهی یک هفته منتها مردم مثلا اگر بروند سوئد و یک برخورد بد ببینند کلا اونجا رو با جهنم یکی می کنند درباره ژاپن هم بسیار بسیار مردم با فرهنگ و تحصیل کرده و سخت کوش و البته خون گرم و مهمانواز که خصوصیت اکثر مردم شرق هست دارند ولی واقعا به نژادشان تعصب و غیرت دارند و زندگی میان اونها بسیار سخته درباره خوبی هایشان خیلی می توانم بگم اما واقعا متعصب هستند

  9. MAHDI . VENOM-DEMON

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/ویژه/سلیقه-اروپا-آمریکا-خاورمیانه-خودرو/

    کسانی که نظرات فضایی میدن اول برن تحقیق کنن ببینن ژاپنی ها چه ماشینی دوست دارن بعد اینجا تفکراتشونو بگن

    1. (Ali(Chevy Nova

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      مهدى
      دوست عزیز من اون افراد هنوز خارى تو چشمانشان هست به اسم امریکن کارز

      1. MAHDI . VENOM-DEMON

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        این جملتو باید با طلا نوشت

    2. (Ali(Chevy Nova

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      کاملا درسته مهدى جان
      خىلى خوب و به موقع بود

    3. Hemichan

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      مثلا فورد سوپر دیوتی بره ژاپن
      حتی بزرگراهاشم انقد بزرگراه نیستن که همچین ماشینی رو تو مسیراشون جا بدن

  10. MAHDI . VENOM-DEMON

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    راستی علی جان
    قبول داری بعضیا سعی میکنن از این پست استفاده کنن و دوستی خودمون با ژاپنی بازا رو خراب کنن ، اما امان از این دل غافل که ما دم به تله نمیدیم

    1. (Ali(Chevy Nova

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      مهدى نگران نباش تا وقتى که من هستم

      1. یانکی

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (186 ديدگاه)

        نه داداش فقط آمریکایی مارو به جاپونیه سوسول چیکار ما عشق عظمته آمریکایی هستیم

    2. مجتبی

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (151 ديدگاه)

      باید تو خواب ببینن.
      آمریکا و ژاپنی بازا همیشه با هم دوست هستند و خواهند بود.

      1. (Ali(Chevy Nova

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        فداى رفقاى ژاپنى باز مثل داش سامان اذرى. على موسوى. سىنا . مجتبى و…….. رفقا

        1. sina

          ۱۸ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (2658 ديدگاه)

          چش و چالی داش علی <3
          میخوامت

    3. Hemichan

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      همچین چیزی امکان نداره
      حتی با 20 اکانت مختلف

      1. ونوم اف ۵

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        همی جان تو همین پست یکی از عزیزان دو بار اسمش رو عوض کرده توجه کن از تعداد کامنت معلومه

        1. Hemichan

          ۱۸ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (719 ديدگاه)

          آره
          عجیبه خیلیم واضحه
          حرفی ندارم

    4. آرمین

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (11 ديدگاه)

      خیلی مشتاقم بدونم شما دوستان به اصطلاح امریکایی باز چند سالتونه؟

      1. Hemichan

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (719 ديدگاه)

        انقدر بزرگ که به تلاشهای احمقانه یه تفرقه انداز هیچ توجهی نمیکنند و به دوستیشون با بقیه دوستان ماشین باز حتی با سلایق مختلف ادامه میدن

  11. Mohamad

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    تو اروپا 10 درصد مالیات!
    خیلی دلم میخواست بدونم اگه چنین مالیاتی تعلق نمیگرفت اونجا هم فولکس و پژو توانایی رقابت با تویوتا یا نیسان را داشتن یا نه!
    تازه این فقط مالیاتشه، برخی از دوستانی که در اروپا زندگی میکردن گفته بودن که تسهیلات خرید خودروهای اروپایی وسوسه انگیز و چرب و نرمه!

    1. ونوم اف ۵

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اروپایی موذی ترین بشر شناخته شده هست نخ سوزن هیتلیریاش

  12. sina

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    یه بخش خعلی مهمی از دلیل این موضوع به فرهنگ شرقی ژاپنی ها برمیگرده که نوع خودروی مورد علاقه و تمایل به استفاده از اجناس ژاپنی.
    مهدی عزیز اشاره کردن بالاتر.

    1. Mohamad

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      سینا چیزی که اشاره کردی یه بخشی از این فرهنگه
      بخش دیگرش برمیگرده به استقبال از کیفیت برتر
      نظرتو جلب میکنم به بازار اسمارت فون ها، جالبه که ژاپنیا چند سالیه سونی موبایل رو رها کردن و اکثریت آیفون میخرن (حدود 60 درصد) و اینجا معلوم میشه موفقیت در بازار چِغِر و پرتوقع ژاپن پیچیده تر از صرفا ژاپنی بودنه. اونا فرهنگ کیفیت مداری را به خوبی آموختن و با خرید هر محصولی اقتصاد خودشون رو بیمار نمیکنن. با این رویه، هم رقابت در بالا بردن کیفیت رو برای شرکت‌ها بوجود میارن هم جنس بنجل را از ورود به مملکتشون دور نگه میدارن.
      شرکتهای ژاپنی در کشور خودشون تنها از دومین فاکتور مهم یعنی ژاپنی بودن برخوردارن ، اما اولویت مردمشون کیفیت محضه و سامورایی بودن در پس اون قرار داره. اینکه تویوتا در ژاپن اوله تضمینیه که در دنیا هم اول باشه چون از اون فیلتر دشوار عبور کرده.

      1. Mohamad

        ۱۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (812 ديدگاه)

        فرصت ویرایش تموم شد ادامه کامنت قبلی:

        در مجموع درسته که در این بازار، ژاپنی بودن یک مزیت بزرگ محسوب میشه و در فروشش تاثیر داره اما برای اول شدن کافی نیست و اینو بازار لپتاپ و موبایل ثابت کرد.
        من توصیه میکنم شرکتهایی که در بازار ژاپن در هر زمینه ای جز بهترین ها قرار میگیرن را حتما بخرید چون بخوبی محک خوردن و پوستشون کنده شده که به قله رسیدن.
        مثلا تو هر لیستی 10 تای اول را بخوبی بررسی کنید

        1. sina

          ۱۹ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (2658 ديدگاه)

          محمد عزیز
          مرسی از کامنتت
          راستش کلیت حرفت درسته ولی مصداقش شاید نه.
          دلیل رو اوردن ژاپنی ها به اپل فقط در مورد کیفیت اون نیست. پلتفرم خاص ای او اس خعلی مهمه در جذب مشتری هاش بخصوص کسایی که دنبال نهایت کاربری از یه گوشی هستن.
          ولی خب به صورت کلی بله اونا هم کیفیت رو مهم ترین رکن قرار میدن

  13. رامکال

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    پس انتخاباشون کاملا درسته
    آفرین به ژاپنی ها
    جنس شناسای خوبین.

  14. Anderiaski

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (42 ديدگاه)

    نه تو ژاپن که هیچ جاى دیگه هم فروشو استقبال خوبى نداره غیره خود آمریکا واقعاً هیجا.این دیگه گفتن نداره هر داغونى میدونه ماشین آلمانى و بعد ژاپنى.

    1. Hemichan

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      بله دقیقا
      هر” داغونی “میدونه

    2. ونوم اف ۵

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اندریاسکی به قول یکی از دوستان عججججب پس همه میدونن

  15. فيصل

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    اگه ۲ تا ماشین همرده و همقیمت امریکایی و ژاپنی جلوم بزارن و بگن چشم بسته انتخاب کن در هر صورت خوشحال می شم، تو کشوری که من زندگی می کنم هر ۲ بسیار خوشنامن درسته که فروش ژاپنیها بیشتره ولی هر دو بسیار دوست داشتنی

  16. Saied

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    واسه استفاده روز مره ماشینی بهتر از تیوتا سراغ ندارم. نمایندگی به این دلیل میتونه خدمات ارائه کنه چون محصولاتشون خراب نمیشه

  17. فرهاد کرمستجی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    کیفیت بهتر؟!!! داداش یعنی آمریکاییا کیفیت ندارن؟! براین میرن ژاپنی می خرن؟!
    نه خدا وکیلی اینایی که این حرفو میزنن خواستم بدونم چی فکر کردن؟! کاملا مشخصه که ژاپنیا با کیفیت هستن!! ولی آمریکایی ها بی کیفیتن و ملت دنیا نفهمیدن ، ژاپنیا فقط بچه زرنگ بودن؟!!! تعصب تا کجا!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا