با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، عکاسی از خودروها نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و هر دستگاه دیجیتالی امروزه دارای انواع مختلفی از دوربینها است که میتواند عکسهای نسبتاً مناسبی را ثبت کند.
درحالیکه عکاسی خودرو یک رشتهی وسیع با بازیگران زیاد است، درگیر شدن در این کار با توجه به سطح دسترسی و امکانات چندان سخت نیست و با کمی تلاش و تمرین میتوان تصاویر فوقالعادهای را ثبت نمود.
قوانین عکاسی زیادی وجود دارند که برای ثبت یک تصویر عالی باید موردتوجه قرار بگیرند هرچند در این نوشته ما چندین قانون ساده و اساسی را برای بدل کردن شما به یک عکاس خودرویی بهتر ذکر کردهایم.
- ترکیببندی
ترکیببندی یک تاپیک محبوب بین عکاسان خودرویی است و در این بحث خودروی قهرمان فریم بوده و باید در موقعیتی جذاب قرار بگیرد. یک قانون ساده برای ترکیببندی “قانون سوم” است که اساساً جزئیات موقعیت سوژه در گرید سه در سه را مشخص میسازد. با مکانیابیهای مختلف یک خودرو در قاب فریم خلاق باشید و لازم نیست که خودرو حتماً در مکانهای ثابتی قرار بگیرد. برخی اوقات حتی کج کردن دوربین برای کمی زاویه دادن نیز میتواند خودرو را ترسناکتر نشان دهد.
- انعکاس
این موضوع در بین عکاسان خودرو بسیار شایع است و بازتابهای موجود روی پانلهای بدنهی یک خودرو به آسانی میتواند تفاوت بین یک تصویر خوب و بد را نشان دهد. دقت اضافی را بر روی چگونگی انعکاس محیط اطراف بدنهی خودرو داشته باشید؛ و اگر خودرو به چشم خوب به نظر نمیآید پس بدانید که تصویر آن نیز خوب از آب درنخواهد آمد. خوشبختانه پولاریزرها برای کاهش بازتابها و ایجاد تصویری واضح و ترد اختراع شدهاند. استفاده از پولاریزرها هنگام عکاسی از خودرو ضروری است چرا که باعث نشان دادن رنگ واقعی خودرو بدون اختلالات بازتاب ابرهای آسمان میشود. به منظور پیچیدهتر کردن اوضاع باید بدانید که همهی بازتابها نباید محو شوند. مخصوصاً وقتی در یک استودیو عکاسی میکنید، رگههای نور تابیده شده روی خودرو میتواند خیلی خوب طراحی و خطوط خودرو را نشان دهد.
- روشنایی
روشنایی یکی دیگر از بخشهای مهم عکاسی خودرویی است. عکاسی زیر نور طبیعی یک اصل بزرگ برای یادگیری چگونگی نمایش تفاوت بخشهای مختلف خودرو در شرایط معین است. یک ساعت پس از طلوع خورشید و یا یک ساعت پیش از غروب آفتاب قطعاً یکی از بهترین زمانها برای تصویربرداری از خودرو است. این زمانها به عنوان “ساعت طلایی” شناخته میشوند و به علت پراکنده شدن نور از آفتاب دوستداشتنیترین زمانهای عکاسی به شمار میآیند. اگر میخواهید از نور مصنوعی استفاده کنید “رنگآمیزی نوری” یک تکنیک موردعلاقهی بسیاری از عکاسان است. در این روش شاتر دوربین برای دورههای زمانی زیاد باز نگه داشته شده و از یک چراغ برای روشنایی بخشی به عکس استفاده میشود.
- پسزمینه
زمانی را برای یافتن بهترین لوکیشنی که مناسب خودرو است صرف کنید. تصویربرداری از یک بنتلی در پیستی کثیف یا عکاسی از لندکروز در شهر حس مناسبی را ایجاد نمیکند. در بحث عکاسی خودرو لوکیشن همهچیز است و همین امر داستانی را به سوژه اضافه میکند. همچنین دقت کافی را به مکانی که خودرو پارک شده داشته باشید. لامپهای خیابانی بیرون زده از سقف خودرو یک اشتباه رایج در تصویربرداری از خودروهاست که به سادگی با تغییر محل خودرو قابلرفع میباشد. خطوط برق فشارقوی، عابران پیاده و یا دیگر خودروهای عبوری این توانایی را دارند که تأثیری عمیق بر عکس بگذارند بنابراین تلاش کنید بهترین تصویر را بدون هیچگونه حواسپرتی چشمگیر ثبت نمایید.
- عمق تصویر
خودرو قهرمان تصویر است، صحیح؟ بنابراین به منظور ایزوله کردن سوژه از روزنهی پایینتر به منظور ایجاد عمق کم تصویر استفاده کنید. طبق اصطلاحات Layman، تنظیم کردن دهانه دوربین به منظور اجازه دادن به تابش نور بیشتر میتواند سوژهای تیزتر ایجاد نماید. پس از چندین بار عکاسی رعایت این قوانین سخت نخواهد بود. ایجاد عمق صحیح از سوژه میتواند بیننده را به تمرکز روی خودرو هدایت کند.
- حرکت
محو کردن حرکت یک جزء اصلی از مهارتهای عکاسان خودرویی است. یک جنبهی هیجانانگیز از خودرو حرکت آنهاست. از این مورد استفاده کنید. ثبت تصویر یک خودروی در حال حرکت میتواند به دو روش صورت گیرد: سوژه از روبرو و یا ردیابی. تصویربرداری از روبرو مسلماً سادهتر بوده و با سرعت پایینتر شاتر انجام میگیرد و فوکوس ادامهدار دوربین انتخاب شده و خودرو پشت شما حرکت کرده و از آن تصویر گرفته میشود. برای دستیابی به نتیجه بهتر باید شما پایدار بوده و نرم عمل کنید. در روش دوم معمولاً موفقیت بیشتری با عکاسی تیز به دست میآورید. در این روش نیز از سرعت شاتر مشابه استفاده میشود. خودروی موردنظر و خودرویی که در آن قرار دارید با سرعت تقریباً مشابهی حرکت میکنند. تا زمانی که تصویری واضح از خودرو و بخش محو شدهی محیط اطراف را به دست نیاوردهاید به عکاسی ادامه دهید. در یک تصویر صحیح حس زیبایی از سرعت به بیننده القا میشود.
- مطالعهی خودرو
پیش از آنکه پشت لنز قرار بگیرید خودرو را از زوایای مختلف کشف کنید. بیش از آنکه تنها از یک زاویه عکاسی کنید زمان کافی برای گشتن در اطراف خودرو و گرفتن تصاویر جالب از آن صرف کنید. جزئیات جالبتوجه خودرو را که میتوانند برجسته شوند کشف کرده و بهترین زاویه را پیدا کنید. با طراحی خودرو بیش از یک عکاسی خالی کارکنید.
- نقطه دید و زاویه
تنها به عکاسی از زاویه دید چشم اکتفا نکنید. این زاویه دید به سرعت قدیمی میشود. از هر زاویهی ممکنی تصویربرداری کنید. حتی با دراز کشیدن و یا عکاسی از ارتفاع بالا نیز تصاویر خود را جذابتر نمایید. از محیط اطراف کمک بگیرید. کمی زاویه دادن به دوربین میتواند تصویر را دینامیکتر نشان دهد.
- عکاسی در شب
به منظور حرفهایتر شدن عکاسی در شب را نیز امتحان کنید. برای اینکه نور بیشتری به حسگر دوربین برسد نیاز به سهپایهی ثابت دارید. دوربین را روی سهپایه نصب کرده و از سرعت شاتر طولانیتری بسته به نور در دسترس استفاده کنید. میتوانید از افکتهای جذاب در پسزمینه نیز بهره بگیرید. تصویربرداری از خودروها در شب یکی از سختترین قسمتهای عکاسی خودرویی است بنابراین اگر به سرعت نتایج خوبی به دست نیاوردید ناامید و دلسرد نشوید!
- امتحان کردن – عکسها رایگاناند!
تا هرزمانی که میخواهید تصویربرداری کرده و چیزهای جدیدی را امتحان کنید. حتی اگر تنظیمات دقیق دوربین، پسزمینهها، جنبههای مختلف، زوایا و… برای شما مبهم هستند تلاش زیاد برای به دست آوردن بهترین نتیجه داشته باشید. زمانی که تصویر ثبت شده به چشم شما زیبا باشد احتمالاً برای دیگران نیز خوشایند خواهد بود. با احساس خودتان پیش بروید.
Lord Cezar
۲ آبان ۱۳۹۵درود . یکی از زیباترین مقاله های سایت.
من خودم عکاسی خودرو انجام میدم و در اینستا هم پیج دارم . ولی متاسفانه در ایران صاحبای خودرو ها کمی به عکاسی از ماشینشون با دید بد نگاه میکنن.
من اکثرا با اجازه اینکارو میکنم ولی در اکثر اوقات جواب منفی میگیرم.
برخی افراد هم که کلا تو این دنیا نیستن انگار دوربین میبینن فکر میکنن چی شده و چی قراره بشه.
ELEMENTO
۲ آبان ۱۳۹۵.
خوب من برم این کار ها رو با پرایدم تمرین کنم !!
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۲ آبان ۱۳۹۵وای 911 تو عکس اول دیوانه کنندس
منو این 911 داشته باشم هیچ وقت ازش عکس نمیگیرم تمام عمرم نگاهش میکنم با تمام وجود …..
پورشه برای همیشه …..
Daniel
۲ آبان ۱۳۹۵biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiike
ماسل
۳ آبان ۱۳۹۵داشی شرمنده منفی دادم.درسته که یه جورایی اول ۹۱۱ بوده بعد پورشه (همون قضیه که اول مرغ بوده یا تخم مرغ) اصلا پورشه رو ۹۱۱ بوجود آورده.
ولی به نظر من کل پورشه ی دوست داشتنی یه طرف
اما این ۹۱۱ هرطرف
ELEMENTO
۳ آبان ۱۳۹۵خب چرا منفی دادی؟
ماسل
۳ آبان ۱۳۹۵خو مخالفم بانظرت
۹۱۱ دیوانه کننده نیس.از نزدیک هم دیدم قیافش نسبت به بقیه ی پورشه ها پایینتره.مثلا ۷۱۸ یه سرو گردن بالاتره از این
حميد
۲ آبان ۱۳۹۵واقعا خودرو ها أرزش گرفتن عکس رو دارند
احمد باقری
۳ آبان ۱۳۹۵بعضی خودروها مثل مرسدس واقعا ارزش عکس دارن.
mojtabaaston
۳ آبان ۱۳۹۵از این ماشین ها هر جور عکس بگیری خوشگل و خاص دیده میشند
یک نفر بیاد از پراید عکس بگیره
تمام موارد بالا روهم رعایت کنه
باز هم عکسش 10 تومن نمی ارزه
دوچرخه سوار
۴ آبان ۱۳۹۵ینی با پیکان هم میشه ؟
برم از پیکانم یه عکس بگیرم .
Farzad
۱۵ مرداد ۱۳۹۸جمله باحالی بود خودرو قهرمان تصویر است